Colloquial and colloquial expressions in expressive language for children (5-8 years) A field study in Homs governorate
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/2010/14/2/4Abstract
The attention in this study focused on the oral expressive language of children ages (5-8 years), as children at this stage are trying to form strong relationships with peers at the beginning of their entry into the education stage, and psychologists and educators indicate that the child at this stage is trying to prove himself in order to be He deserves to belong to this group, and his circle of contacts expands with the extent of his use of expressive language and the extent of the effort he exerts in order to maintain his position through it.
- The study is concerned with colloquial and colloquial expressions used in children's spontaneous conversations, due to the spread of these expressions that may settle in the children's linguistic crop, which is unintentionally supported by the environment in which they live. What a child learns at this age is not easy to erase or forget.
References
ـــــــــع
أولا"- المراجع العربیة:
(١(ارنوف ویتیج (١٩٨٣ :(مقدمة في علم النفس- ترجمة عز الدین الأشول وآخرین،
الانجلو، القاھرة.
(٢(أحمد حسن حنورة(١٩٩٠ :(الأدوار التثقیفیة لأدب الأطفال من منظور تربوي إسلامي،
ندوة ثقافة الطفل المسلم، المنظمة الإسلامیة للعلوم والثقافیة ، البحرین.
(٣(إبراھیم أنیس(١٩٧٦ :(دلالة الألفاظ الانجلو المصریة، القاھرة.
(٤(حامد زھران(١٩٧٧ :(علم نفس النمو- عالم الكتب، القاھرة.
(٥ (سعدون حمادى وآخرون(١٩٨٤ :(اللغة العربیة والوعي القومي – مركز دراسات
الوحدة
(٧ :(حسن شحاتھ(١٩٨٦ :(الرصید اللغوي المنطوق لدى تلامیذ المرحلة الابتدائیة، المركز
القومي لثقافة الطفل مجلة ثقافة الطفل، سلسلة بحوث ودراسات العدد الثالث.
(٨(عبد الباسط خضر(١٩٨٣ :(دراسة العلاقة بین المستوى الثقافي للأسرة والمستوى
اللغوي للأطفال، رسالة ماجستیر غیر منشودة – كلیة التربیة- جامعة عین شمس.
(٩ (ماجدة عامر وعقیلة عز الدین(١٩٩٤ :(دور تكنولوجیا الاتصال في تطویر التعلیم-
دراسة تطبیقیة على النظام المصري- المركز القومي للبحوث ، قسم المعلوماتیة.
(١٠ :(رمضان عبد التواب(١٩٨١:(التطور اللغوي، مظاھره،عللھ وقوانینھ- مكتبة
الخانجي- القاھرة.
(١١(رمزیة الغریب(١٩٧٨ :(التعلم دراسة نفسیة تفسیریة توجیھیة- الأنجلو المصریة،
القاھرة.
(١٢ (محمد حسن عبد العزیز(١٩٨٨ :(مدخل إلى اللغة، دار الفكر العربي،القاھرة.
(١٣:(محمد صالح سمك(١٩٧٩ :(فن التدریب للتربیة اللغویة وانطباعاتھا المسلكیة
وأنماطھا العملیة، الأنجلو، القاھرة.
(١٤ :(محمد قدري لطفي(١٩٦٤ :(تعلیم اللغة القومیة، مطبعة لجنة التألیف والنشر ،
القاھرة.
(١٥ :(محمود رشدى خاطر(١٩٨٠ :(طرق تدریس اللغة العربیة والتربیة الحدیثة في ضوء
الاتجاھات التربویة الحدیثة ، دار المعارف- القاھرة.
(١٦(محمود عیاد(١٩٩٠ :(علم اللغة الاجتماعي، مترجم عن ھدسون – عالم الكتب-
القاھرة.
(١٧(سرجیوسبیسنس(١٩٩١ :(التربیة اللغویة للطفل، ترجمة فوزي عیسى وعبد الفتاح
حسن – دار الفكر العربي- القاھرة.
(١٨ (مصطفى رسلان(١٩٨٢ :(المفردات الشائعة في كتابات تلامیذ الصف السادس
الابتدائي- رسالة ماجستیر غیر منشورة – كلیة التربیة، جامعة عین شمس١٩٨٢ .
(١٩ (فتحي علي یونس(١٩٧٤ :(الكلمات الشائعة في كلام تلامیذ الصفوف الأولى من
المرحلة الابتدائیة، وتقدیم بعض مجالات تدریس اللغة في ضوئھا، رسالة دكتوراه.
(٢٠(إحسان جعفر (١٩٧٩ :(مستقبل الكتابة العربیة على ضوء معركة الحروف العربیة
والحروف اللاتینیة اللسان العربي-١٧ج١ .
(٢١ (حسن عباس(١٩٧٩ :(الحروف العربیة والحواس الست- اللسان العربي م١٧ج١ .
(٢٢(علي مدكور(١٩٩٠ :(مھارات الاستماع لتلامیذ الصف الأول الإعدادي – مجلة
دراسات تربویة – المجلد الخامس – ج٣٤ عالم الكتب – القاھرة.
(٢٣(كومسكي، توم(١٩٩٣ :(الم
العدد الخامس والاربعون . مجلة الفتح . كانون الاول لسنة ٢٠١٠ د. منال صبري مرسي
- Bernstein, B (1960 ) : Language and social class British
Journal of Sociology, Hp271 -60.
- Boucher. Jill (1988) : Word fluency in high functioning
linguistic children, journal of autism and developmental
Disorders V18 N4 p 647-45 Dec.
- Brown R (1970) : The first sentences of child and chimpanzee
in Psycholinguistic selected papers Glencoe 111. the free
press.
- Connell, Phil, J.(1992) : Morpheme learning of children with
specific language impairment under controlled instructional
conditions Journal of speech and Hearing research V35 N4 P
– 25 Aug .
- Evans j, Mary Anme and others (1993) : Maternal Sensitivity
to vocabulary development in specific language – Impaired
and language normal preschooler child development , New
Orleans Jam arch 25- 28.
- Frances, L. and others (1981) : Child Behavior, New York ,
Harper Row publishers.
- Goldstein, Howard (1984) : Effects of Modeling and corrected
practice on Generative language Learning of Preschool
children, journal of speech and learning disorders V49 N4 P
-98 Nov .
- LENTZ Jand . (1981) : A system for studying the language
learning child with parent Dissertation Abstract international
(7-14)P 3087.
- Ralph, Linton (1965): Le Fondement culurilde la personalite
trad. A . Leotard Paris , Dunod.
- Sols , Michele, Bemett and other (1985) : The struggle for
Voice : Narrative, Literacy, and consciousness in an Harlem
School, Journal of Education V 167 N1 P88- 110 .
- Vankleek, Anme (1978) : The effect of children’s
LANGUAGE Comprehension level on adults child directed
Dissertation abstract international , 39 (6-A) 3356.
- Colley , Agenes R. (1977) : The relative effectiveness of
four combination of instructional television in seventh grad
language , study dissertation abs international 38 (6-14)3121-
- Rescola, Leslie and others (1990) : Outcome of orders with
specific expressive language delay, applied Psycho Linguistics
V11 N4 P 393- 407 Dec .
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.