Bullying Among Middle school Students From the Point of View of the Teaching Staff

Authors

  • Abbas Hashem Muhammad Diyala University / College of Basic Education

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/28/1/21

Keywords:

bullying behavior, middle school, school bullying

Abstract

This research was conducted in Iraq and aims to study the phenomenon of bullying among middle school students from the point of view of the teaching staff. The researcher used the descriptive approach and chose a sample of male and female teachers within the schools of Diyala Governorate (50 male and female teachers) which is based on the previous studies and scientific literature, and then finding the validity of the tool by presenting it to a group of arbitrators and specialists in educational psychology, child psychology and adolescent psychology. Stability was found by the re-test method and using the Pearson correlation coefficient. Ater applying the questionnaire to the two study samples and downloading the data by using an appropriate statistical methods, the researcher reached the most important reasons that led to the spread of the phenomenon of bullying in society in general and among students in particular, as well as knowing the reasons for the transformation of the modern school into a hotbed of bullying.key words: bullying behavior, middle school, school bullying

References

المصادر العربية :-

أبو جادو، صالح محمد علي ) 2000 ( علم النفس التربوي، ط 9عمان-الميسرة للنشر والتوزيع والطباعة.

ابو غزالة ، معاوية (2009) الاستقواء وعلاقته بالوحدة والدعم الاجتماعي المجلة الاردنية في العلوم التربوية (2) 5 ، ص 89-113.

الخولي، محمد سعيد) 2007 ( العنف المدرسي ، القاهرة، مكتبة الانجلو المصرية.

الصبحيين ، علي موسى ، القضاة ، محمد فرحان (2013) : سلوك التنمر عند الاطفال والمراهقين ، الرياض – جامعة نايف العربية للعلوم الامنية .

حافظ ، نبيل وقاسم ، نادر (1993) برنامج ارشادي مقترح لخفض السلوك العدواني لدى الاطفال في ضوء بعض المتغيرات ، مجلة الارشاد النفسي ، مركز الارشاد النفسي ، كلية التربية ، جامعة عين شمس .

حافظ، نبيل وقاسم ، نادر. ( 1993 ) برنامج إرشادي مقترح لخفض السلوك العدواني لدى الأطفال في ضوء بعض المتغيرات ، مجلة الإرشاد النفسي، مركز الإرشاد النفسي، كلية التربية، جامعة عين شمس.

زهران ، حامد عبد السلام (1980) ، التوجيه والارشاد النفسي ، القاهرة ، عالم الكتب ،ط1.

محمد ، نادية (2005) ، اثر الاسلوب المعرفي في خفض الجزمية لدى طالبات المرحلة الاعدادية ، رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية التربية ، الجامعة المستنصرية .

محمد ، نادية )2005( اثر الأسلوب المعرفي في خفض الجزمية لدى طالبات المحلة الإعدادية، رسالة ماجستير غير منشورة ، كليرة التربية ، الجامعة المستنصرية.

محمود أحمد أبو سحلول وآخرون ، واقع ظاهرة التنمر المدرسي لدى طلبة المرحلة الثانوية في محافظة خان يونس و سبل مواجهتها ،مديرية التربية والتعليم ، خان يونس، 2017-2018 ص 5 .

نورة سعد القحطاني (2008) التنمر بين الطلاب وطالبات المرحلة المتوسطة في مدينة الرياض "دراسة مسحية دراسة واقتراح برامج التدخل بما يتناسب مع البيئة المدرسية ،رسالة دكتوراه غير منشورة ، كلية التربية ، جامعة الملك سعود.

- اللغة الانكليزية

Adamski, Amy L.; Ryan, Mary E.(2008) Minimizing Female Bullying in Middle School Students through Anti-Bullying Programs. ERIC Number: ED502646, Record Type: Non-Journal, ISBN: N/A, Publication Date: 2008-Apr. Pages: 68.

Adamski, Amy L.; Ryan, Mary E.(2008) Minimizing Female Bullying in Middle School Students through Anti-Bullying Programs. ERIC Number: ED502646, Record Type: Non-Journal, ISBN: N/A, Publication Date: 2008-Apr. Pages: 68.

Gallup , A , M (1985) : The 17th annual Gallup Poll of the public's attitudes toward the public schools. Phi delta kappa, 67 P.35– 47.

Layachi ,Anser. (2012) The Social Rehabilitation Centre, Doha, Qatar Foundation Annual Research Forum Proceedings: Vol. , AHP4, https://doi.org/10.5339/qfarf.2012.AHP4, Published online.

Lind ,C.& J. Kearney (2004) Bullying: What Do Students Say, New Zealand Ministry of Education. Available from: Massey University. Private Bag 11 222; Palmerstone Record Type: Journal -ISSN: ISSN-1175-Pages: 69232, ERIC Number: EJ914555,p.19-24..

Rezapour M., Hamid Soori, and Khodakarim, S.(2014) Access Epidemiological Pattern of Bullying among School Children in Mazandaran Province-Iran, Journal of Child and Adolescent Behavior, ISSN: 2375-4494,

Rooke, Julia,(2017) How do you prevent bullying, The Golossal impact of anew perspective on bullying New Latitude, mashing up Local and Global,www.latitidenews.com story, the- father of anti bullying p2.

-Robert ,w.(2005) bullying from both sides :strategic intervention for working with bullies and victims crowin.

Stewin ,l &mah D,(2001)bullying in school;nature effect remrdies ,research paper in education 16(3) 247-270

Published

2024-03-23

How to Cite

[1]
عباس هاشم محمد, “Bullying Among Middle school Students From the Point of View of the Teaching Staff”, jfath, vol. 28, no. 1, pp. 405–426, Mar. 2024.