The effect of Counselling Program in Style of Self-Conrol in reducing Moral Disengagement among students of the Institute of Fine Arts for Girls

Authors

  • Amera Mizhar Hamid Diyala Education Directorate - Institute of Fine Arts for Girls / Morning study– Diyala

DOI:

https://doi.org/10.23813/28/2/4

Keywords:

Self-Control, Moral Disengagement

Abstract

The current research aims to identify The effect of Counselling Program in Style of Self-Conrol in reducing Moral Disengagement among students of the Institute of Fine Arts To achieve the objectives of the current research, the researcher used the experimental approach, and the basic research sample consisted of (100) fifth-Stage students at the Institute of Fine Arts for Girls. They were chosen randomly and the scale was applied to them in order to diagnose the students who have a high level of Moral Disengagement through the application of the scale that the researcher built and the  psychometric characteristics were extracted for it, and(20) female students who obtained the highest scores in the scale of Moral Disengagement were selected and distributed to (10) students in the group The experimental and (10) female students in the control group, to which the self-Control method of Pandora was applied, and the number of sessions of the program reached (10) sessions, and the researcher concluded that there is a high level of moral liberation among the female students, and there are statistically significant differences between the members of the experimental group and the control group in the results of the post-test and in favor of the experimental group, and this is evidence that the program It had a positive effect

References

المصادر العربية

القران

عيسى , يسرى احمد (2011)فعالية التدريب على استراتيجية ضبط الذات في خفض مستوى الشعور بالاحباط لدى عينة من التلاميذ ذوي صعوبات التعلم ,رسالة ماجستير ,جامعة الملك سعود.

-ابو ازعيزع، عبدالله (2009 ):اساسيات الارشاد النفسي والتربوي،دليل المرشد التربويوالاخصائي النفسي ،عمان،دار يافا العلمية

ابو علام ،رجاء محمود(1989).: مدخل مناهج البحث التربوي ، ، مكتبة الفلاح ،الكويت،ط1

الاميري ، احمد علي بن محمد (2001): فعالية برنامج ارشادي في مواجهة الضغوط النفسية لدى طلاب المرحلة الثانوية في تعز ، اطروحة دكتورا غير منشورة ، كلية التربية ، الجامعة المستنصرية ، بغداد

الجابري، كاظم رضا (2011) :مناهج البحث في التربية وعلم النفس، ، مكتب النعيمي ، بغداد ، العراق ،ط2

الحراحشة ، سالم حمود(2015): التوجيه والارشاد الدليل الارشادي العلمي للمرشديين والعامليين مع الشباب، دار الخليج للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن ، ط1

حمد ،ليث كريم (2013):الارشاد النفسي في التربية والتعليم (برامج-دراسات )، المطبعة المركزية ، جامعة ديالى، العراق

حمداوي، جمیل (2012) البحث التربوي مناهجـه وتقنياته، ، دار الكتب العلمية، بيروت – لبنان،ط1

الحياني ،ازهار صلاح (2011):التفكير الاخلاقي وعلاقته بالمسؤولية الاجتماعية في ضوء بعض المتغيرات الاكاديمية لدى عينة من طالبات جامعة ام القرى ، رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة ام القرى ، مكة المكرمة

الخواجة ، عبد الفتاح(2010): اساليب الارشاد النفسي ، عمان ، دار البداية ناشرون،ط1

دايفيد ،ليبرمان (2008 ): كيف تؤثر على الاخرين ، ترجمة سعيد الحسينية ،لبنان ، الدار العربية للعلوم

الدراجي ، حسن علي والزيدي ، زهرة حاشوش (2021 ): التحرر الاخلاقي لدى طلبة الجامعة ، مجلة الاداب ، ملحق العدد 136

الدوسري ، صالح جاسم (1985 ): الاتجاهات العلمية في تخطيط برامج الارشاد والتوجيه ، مجلة رسالة الخليج العربي ، العدد15

رقيط، حمد حسن (1997 ):كيف نربي ابنائنا تربية صالحة ،لبنان ،دار ابن حزم ،ط1

الرمادي ،احمد حسين (2016): اثر برنامج معرفي سلوكي في خفض مستوى الضغوط النفسية لدى طلبة الجامعة ، رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية التربية ابن رشد ، جامعة بغداد

رمضان، منال حسن (2016): استراتيجيات التعلم النشط ، ضبط الذات ، التفكير الايجابي ، الابداع ، الشعور بالابداع ، شركة دار الاكاديميون، الاردن ، عمان،ط1

الشافعي ، ابراهيم (2005): علاقة المسؤولية الاجتماعية بالحكم الخلقي وبعض متغيرات الشخصية لدى طلاب كلية المعلمين في المملكة العربية السعودية، المجلة التربوية ، المجلد الثامن ، العدد71 ، جامعة الكويت

صالح، عبد الكريم محمود(2016): تخطيط البرامج الارشادية ، دار المصادر للتحضير الصناعي ، بغداد، العراق ،ط1

الظاهر قحطان احمد (2004),تعديل السلوك,دار وائل للنشر والتوزيع, عمان،ط2

علي ،عامر كنعان (2015 ):تاثير اسلوب الضبط الذاتي في تنمية اتساق الذات لدى طلاب المرحلة الاعدادية ، كلية التربية بابن رشد، جامعة بغداد ،رسالة ماجستير غير منشورة

علي ،ئاسو صالح سعيدوعباس ، حسن وليد (2015 ):الارشاد النفسي الاتجاه المعاصر لادارة السلوك الانساني ، عمان ، دار غيداء للنشر،ط1

العمري ، علي سعيد(2019): الدور الوسيط للرضا عن الحياة المدرسية المدرك في العلاقة بين تحقيق الحاجات النفسية الاساسية والسلوك الاجتماعي الايجابي والمضاد للمجتمع لدى عينة من الافراد في مرحلة المراهقة ، مجلة العلوم الانسانية ، جامعة الطائف

عيسى , يسرى احمد (2011)فعالية التدريب على استراتيجية ضبط الذات في خفض مستوى الشعور بالاحباط لدى عينة من التلاميذ ذوي صعوبات التعلم ,رسالة ماجستير ,جامعة الملك سعود

-الغرابية ، فيصل محمود (2011) : الممارسة المهنية للخدمة الاجتماعية ، دار يافا العلمية للنشر والتوزيع ،ط1

يحيى, خولة أحمد( 2000)الاضطرابات السلوكية والانفعالية,دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع ,عمان،ط1

المصادر الاجنبية

a. Allen: M.J & Yen: M.W (2010): Introduction toMeasurement- Alvarez, A. & Bachman, R. (2008) Violence: The Enduring Problem. Sage Publications, Inc. Thousand Oaks,

b. -Bandura (1989): Social Foundations of Thought and Action: a social cognitive theory (Englewood Cliffs, NJ, Prentice-Hall).

-Bandura (1999): moral disengagement in the perpetration of in humanities, personality and social psychology Review (special issue on evil and violence )

-Bandura A (2008) Selective moral disengagement in the exercise of moral agency.J MoralM

-Bandura,A (1991): Social cognitive theory of moral thought and action, ln E.W .K Kurtines& g.L Gewirtz (Eds),Handbook of moral behavior and development: theory,research and applIcation

-Bandura, (2007): The role of selective moral disengagement in terrorism

-Bandura, A (1999). Moral disengagement in the perpetration of inhumanitie Personality and Social Psychology Review, 3).

-Bandura, A (2009). Social cognitive theory of moral thought and action. In E.

-Kelman. & Hamilton, V.L. (1989): Crimes of Obedience: toward a social psychology of authority and responsibility (New Haven, CT, Yale University Press)

arsella, J. (2001): The Heart of the Darkness. Retrieved May from psycinfo.com: http://www.apa.org/pubs/books/button.pdf

-Martin, Jack (1995): Confusions psychological Skill Training, Journal of Consoling Development, Published by The American for Counseling and Perk pimento

-Page,t.e. ,Pina,a.(2015): moral disengagement A self-regulatory process in sexual harassment perpetration at work: A preliminary conceptualization aggression and violent behavior ,Keynes college , university of kent, United

Recorn,Ainslie.C.(1996).Mediators of adolescents stress in college preparatory environment.adolescents,31

Ienswhich - Foster Joshua (2020) : Moral disengagement:Anew

Published

2024-06-08

How to Cite

[1]
اميره مزهر حميد, “ The effect of Counselling Program in Style of Self-Conrol in reducing Moral Disengagement among students of the Institute of Fine Arts for Girls”, jfath, vol. 28, no. 2, pp. 71–100, Jun. 2024.