Neurotic Perfectionism and Its Relationship to Cognitive Inhibition Among Middle School Students in Schools for the High Achievers
DOI:
https://doi.org/10.23813/28/2/5Keywords:
Neurotic Perfectionism- Cognitive Inhibition – High achieversAbstract
The current research aims to identify (Neurotic Perfectionism and Its Relationship to Cognitive Inhibition Among Middle School Students in Schools for the High Achievers) to identifying the significance of the differences according to the gender variables (males - females) for both Neurotic Perfectionism and Cognitive Inhibition , and to find out the correlation between them. To achieve the objectives of the research, the researcher built a scale of Neurotic Perfectionism. The scale in its final form consisted of (20) items, and the Cognitive Inhibition test was adopted by (Stroop,1935), which was translated and applied by the researcher Durgham Abdel-Ridha Al-Sayed Al-Maksousi in his thesis tagged (Comparative study Among those with cognitive Inhibition (high - low) in visual selective attention among university students), which consists of three lists that include) group of influences ((words - numbers - direction) printed in different colors. Then, the two measures were applied to the research sample, 200) male and female students
who were chosen randomly from the center of Diyala Governorate after analyzing and processing the data statistically by using the following statistical methods: the t-test for one sample, and the t-test for two samples. The researcher reached the following results. The High achievers students have Neurotic Perfectionism, and that there are no statistically significant differences depending on the gender variable, nor do they have Cognitive Inhibition. As a result, there are no statistically significant differences depending on the gender variable. It also found that there is an inverse correlation between the two variables of Neurotic Perfectionism and Cognitive Inhibition of the Middle School Students in the School of the High Achievers
References
القرآن الكريم
الامام ،سيف النصر عبد الحي محمد (2013) : فعالية برنامج ارشادي لخفض حدة الكمالية العصابية لدى الطلاب المتفوقين دراسيا ، رسالة دكتوراه ، معهد الدراسات التربوية ، جامعة القاهرة .
اباضة ، امال عبد السميع (1996 ) : الكمالية العصابية والكمالية السوية ، مجلة الدراسات النفسية ،المجلد 6 ، العدد 3 .
الجمعان ، سناء عبد الزهرة، علي ، سها مسعد (2013 ) : الكمالية السوية – العصابية وعلاقتها بالضغوط النفسية لدى طلبة الصف السادس الاعدادي ، جامعة البصرة ، كلية التربية للعلوم الانسانية.
الجهني ،جوانا بنت عبدالله ، الضبيبان ، نوال بنت عبدالله (2022 ) : الكمالية العصابية وعلاقتها بفعلية الذات العامة لدى عينة من الموهوبين في المرحلة الثانوية ، جامعة الملك بن عبد العزيز ، المجلة العربية للعلوم والنشر، مجلة العلوم التربوية والنفسية ، مج (6 )، ع (43 ).
الدليمي, احسان عليوي ناصر(2008): اثر اختلافات تدرجات بدائل الاجابة في الخصائص السايكومترية لمقاييس الشخصية وتبعا للمراحل الدراسية, أطروحة دكتوراه (غير منشورة ), كلية التربية, جامعة بغداد.
استانزي، آن وارانا ،سوزانا(2015): القياس النفسي، ترجمة صلاح الدين محمود، ط1، دار الفكر ناشرون وموزعون، عمان ، الاردن.
الشربيني، صادق و زكريا، يسرية سامي، علاء وهاشم،النجار(2012):مناهج البحث العلمي الاسس النظرية والتطبيقية والتقنية الحديثة،ط1، دار الفكر العربي، القاهرة.
اشول ، عادل عز الدين (1984 ): علم النفس النمو ، مكتبة الانجلو المصرية ، القاهرة.
الضبع ، فتحي عبد الرحمن ،شلبي ، يوسف محمد (2015 ) : الاستراتيجيات المعرفية لتنظيم الانفعال كمتغير وسيط بين الكف المعرفي والاعراض الاكتئابية لدى طلاب الجامعة ،مجلة كلية التربية، جامعة الاسكندرية ،(25) 3 .
الضبع ، فتحي عبد الرحمن (2029 ) : التسامي بالذات والشغف المهني والكمالية العصابية كمنبئات بالهناء الذاتي في العمل لدى معلمات رياض الاطفال ، المجلة التربوية ، ع (62) .
الكبیسي، كامل ثامر (2001 ) : العلاقة بين التحليل المنطقي والتحليل الاحصائي لفقرات المقاييس النفسية ، مجلة الاستاذ ، ع(25 ) جامعة بغداد ، كلية التربية ، ابن رشد.
أنديجاني، عبد الوهاب (2017 ):الكمالية العصابية وعلاقتها بالنرجسية لدى عينة من الطالب الموهوبين والعاديين في المرحلة الثانوية بمنطقة الباحة. مجلة جامعة الباحة للعلوم الانسانية، 1(11 ).
عبد الوهاب ، سميرة(1999 ) : اساليب التعرف على المتفوقين عقليا والموهوبين ورعايتهم وتنمية قدراتهم الابتكارية( برنامج مقترح مقدم للمؤتمر الدولي الثاني للموهوبين والمتفوقين ) ، جامعة الامارات العربية المتحدة .
محمد،هاني فواد سيد (2015) : الفروق في الكف المعرفي بين الطلاب المعتمدين والمستقلين عن المجال الإدراكي بكلية التربية ،مجلة جامعة حلوان المصرية.
محمود ،عبدالله جاد (2010 ) : الكمالية لدى عينة من معلمي التعليم العام وعلاقتها ببعض اضطرابات القلق والبارانويا لديهم ، مجلة كلية التربية ، جامعة المنصورة ، العدد 72 .
النعیمي، خالد عبد الرحمن سلطان (٢٠٠٧) :ضغوط الحیاة التي تواجه المجتمع العراقي بعد الحرب وعلاقتها ببعض المتغيرات، أطروحة دكتوراه، كلیة الآداب، جامعة المستنصرية.
Aldao, A. (2013). The future of emotion regulation research: capturing context. Perspectives on Psychological Science, 8.
Baddeley, A. D A. D.,(1996). Exploring the central executive. Quarterly Journal of Experimental Psychology: Human Experimental Psychology, 49A.
Baddeley, A. D A. D & Repovs, G, (2009) The multi–Component Model of Working Memory: Explorations in experimental cognitive psychology. Published Article, Neuro science
Barkley, R. A. (1997). Behavioral inhibition, sustained attention, and executive functions: Constructing a unifying theory of ADHD. Psychological Bulletin, New York: Guilford Press
Benedek, M., Franz, F., Heene, M., & Neuberger, A.C. (2012). Differential effects of cognitive inhibition and Relation to Creative Thinking,53(4), 480-485. Doi:10.1016/j.
Burns,D.(1980).The Perfectionists Script For self -Deefat. Psychology.
Cook,l.(2002). Parent Psychopathology And Child Perfectionism. Un Published Master, Dissertation Department of Psychology College of Liberal Arts. I
Foran, J.G (1972):Anote On Methds Of Measuring Reliability, Journal Of Educational Psychology-VOL 22,NO4, Funcatios In Normal Individuals. Brain And Cognation. V.(9).
Forst,R. Marten,A. Lahart, C. & Rosenblate, R. (1990) The Dimension Of Perfectionism. Cognitive Therapy And Research, 1.
Goldman, M. (2005). Cognitive inhibition in children with attention-deficit/hyperactivity disorder. Unpublished Doctoral Dissertation, The University of Georgia.
Harfmann, E. J. (2013). An Investigation of Maintenance and the Correlates of Depression: Rumination, Emotion Regulation, Cognitive Inhibition, Sleep and Diet. Unpublished Master Dissertation, The University of Kansas.
Hulbert, J., & Anderson, M. (2008). The role of inhibition in learning. Human Learning, 4.
Joormann, J., Yoon, K. L., & Zetsche, U. (2007). Cognitive inhibition in depression. Applied and Preventive Psychology, 12(3).
Kearns, H., Forbes, A., Gardiner, M., & Marshall, K. (2008). When a High Distinction Isn't Good Enough: A Review of Perfectionism and Self-Handicapping. Australian Educational Researcher, 35(3).
Logie, R.H (2011). The Functional Organization and Capacity Limits of working memory, psychologies Science, 20(4).
Reck, S(2009), Sustained attention and age as predictors of behavioral inhibition, selective attention, and spatial working memory during early childhood, PH.D, dissertation, University of Illinois state, U.S.A, From Dissertation & Theses : Full text. (Publication NO , AAT 3399295).
Roncadin, C., Leone, J., Rich, J., & Dennis, M. (2007). Developmental relations between working memory and inhibitory control. Journal of the International Neuropsychological Society, 13, 59–67.
Sanders, A.,(1998): Elements of Human Performance: Reaction Processes and Attention in Human Skill. Lawrence Erlbaum Associates. London
Stroop, J.R. (1935): Studies of interference in serial verbal reactions. Journal of experimental psychology, (28).
Stoeber, J. (2018). The psychology of perfectionism. An introduction. In: Stoeber, J. (Ed.), The Psychology of Perfectionism: Theory, Research, Applications. Routledge, London.
Smith, M., Saklofske, D., Stoeber, J., & Sherry, S. (2016). The Big Three Perfectionism Scale: A New Measure of Perfectionism. Journal of Psychoeducational Assessment, 34(7
Wang, L., Tasi, H., & Yang, H. (2012). Cognitive inhibition in students with and without dyslexia and dyscalculia, Research in developmental disabilities (33).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.