Training Needs For Teaching Physics Curricula At The Secondary Level From The Point Of View Of Physics Teachers

Authors

  • Hind Hadi Rayed وزارة التربية/ المديرية العامة لتربية ديالى

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/28/3/3

Keywords:

Training Needs, Physics Curricula, Secondary school , Physics Teachers

Abstract

The research aims to determine the training needs necessary for teaching physics curricula at the secondary stage from the point of view of physics teachers in Diyala Governorate  . In this research) the descriptive Analytical Approach (was used , where a questionnaire was built consisting of four axes (lesson planning , teaching strategies and methods , teaching aids and modern technologies and the evaluations ) . After confirming the validity and reliability of the questionnaire , it was applied to a sample of  112 male and female teachers in the schools of Diyala governorate . After conducting the necessary statistical treatments using the statistical package program (spss), several results were reached. The most important of which are :

1 – The degree of appreciation of the research sample for the training needs and for all the axes of the questionnaire was high, Which means that there are high training needs among the research sample.

2 – The study showed that there is a statistically significant difference between arithmetic mean for estimating training needs between male and female teachers , in favor of the high

arithmetic mean (male teachers) .

3 - The study showed that there were  no statistically significant difference between the average responses of the research sample due to the educational qualification variable .

4 - The study showed that there is a statistically significant difference between the average responses of the research sample due to the variable years of experience , in favor of the group with the highest average , which is the years of experience between (11 – 15 years ).

    Based on this results , the researcher made several recommendations, the most important of which are : providing a special center for conducting training courses for physics teachers so that it is equipped with the latest educational technologies and laboratory materials to present the educational content of the training courses in an attractive and practical way, and to take an advantage of modern technologies in the field of training such as the virtual laboratory to compensate for the shortage in laboratories . It also made several proposals , the most important of which are : conducting studies on the latest programs reached by developed countries to raise the professional competence of physics teachers .

References

الاسدي, سعيد جاسم .المسعودي , محمد حميد .التميمي, هناء عبد الكريم ,2016," التنمية المهنية القائمة على الكفاءات والكفايات التعليمية ( المعلم – المدير – المشرف)" ,ط1 ,الدار المنهجية للنشر والتوزيع , عمان.

– بن يوسف , طارق 2022 " التعليم الرقمي في الدول العربية " نشرة خاصة بمناسبة مشاركة منظمة الألسكو في اشغال قمة الامم المتحدة لتحويل التعليم ", النشرة الاحصائية السابعة .

– الحيلة , محمد محمود , 2014 " مهارات التدريس الصفي " ط4, دار المسيرة للنشر والتوزيع , عمان .

– الخولي , صلاح زهران , 2015 , "الاتجاهات المعاصرة في نظم تدريب المعلمين ", ط1, دار العلم والايمان للنشر والتوزيع , مصر

– الدرايسة, عبد الله صالح . لباينة, احمد حسن. عقيل , سامية محمد 2016 " واقع الدورات التدريبية التي تعقدها وزارة التربية والتعليم في الاردن اثناء الخدمة من وجهة نظر معلمي العلوم " , دراسات العلوم التربوية , المجلد 43, ملحق 4 .

– الذيباني ,منى سليمان , 2014 " تجارب بعض الدول في اعداد المعلم وتنميته مهنيا وامكانية الافادة منها في المملكة العربية السعودية " , دراسات تربوية ونفسية (مجلة كلية التربية بالزقازيق ) , العدد 85 , الجزء الثاني .

– الربيعي , فرح محمد رضا , 2023 , " الاحتياجات التدريبية اللازمة لمدرسي الفيزياء من وجهة نظر المشرفين الاختصاص في ضوء متطلبات سلسلة مناهج الفيزياء المحدثة للمرحلة الثانوية " , مجلة جامعة بابل للعلوم الانسانية , المجلد 31 , العدد 2.

– زيتون , عايش محمود ,2007 , "النظرية البنائية واستراتيجيات تدريس العلوم " ط1 ,دار الشروق للنشر والتوزيع , عمان .

- سالبيرج , باسي ,2016," سر النجاح في فنلندا : اعداد المعلمين " , مركز البيان للدراسات والتخطيط , بغداد .

– شحاتة , حسن , زينب النجار واخرون , 2003 , "معجم المصطلحات التربوية والنفسية " , الدار المصرية اللبنانية , ط1,القاهرة .

- الصفار , عفاف ,2015 , " خصائص معلم المستقبل وكفاياته " , ط1 , دار الحامد للنشر والتوزيع , عمان .

– عبد الرحمن , سعد , 2008 , " القياس النفسي النظرية والتطبيق " ط5 , هبة النيل العربية للنشر والتوزيع , القاهرة .

– عبيد , رياض هاتف , جاسم , هبة عيدان عبد علي .2021 " تقويم برامج الاعداد المهني للمعلمين في العراق في ضوء معايير استراتيجية اعداد المعلم وتطويره المهني (2013 – 2020)وبعض الاتجاهات العالمية الحديثة ", مجلة العلوم الانسانية , المجلد 28, العدد الرابع ,كلية التربية للعلوم الانسانية .

– العرنوسي, ضياء عويد حربي , 2016," معلم المدرسة الاساسية " , ط1, دار الرضوان للنشر والتوزيع , عمان.

– علي , محمد السيد , 2011 , " موسوعة المصطلحات التربوية ", ط1, دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ,عمان .

- عودة , احمد ,2005 " القياس والتقويم في العملية التدريسية " , دار الامل , اربد .

– الغامدي , ايمان بنت علي بن عبدان 2014 " الاحتياجات التدريبية لأعضاء هيئة التدريس بكلية العلوم التطبيقية بجامعة أم القرى في استخدام تقنيات المعلومات والاتصالات في التدريس " , المجلة النوعية لكلية التربية النوعية , العدد الثاني , الجزء الاول

– الفتلاوي , سهيلة محسن كاظم , 2010, "المدخل الى التدريس " , دار الشروق للطباعة والنشر , عمان .

– القبلان , فايزة يوسف , 2023 , " تطوير برامج اعداد معلمي العلوم في الاردن في ضوء التجربة السنغافورية " . المجلة العربية للنشر العلمي ,الاصدار السادس , العدد خمسة وخمسون , الاردن .

– القرني ,فاطمة . الشلهوب , سمر ,2021 " الاحتياجات التدريبية للنمو المهني لمعلمات الرياضيات في ضوء مؤشرات قيادة الاداء للمعلم ", المجلة الاردنية في العلوم التربوية ’ مجلد 17, عدد 1 .

– المحمودي , محمد سرحان علي , " مناهج البحث العلمي " , مكتبة الوسطية للنشر والتوزيع , ط3 ,2019 م , صنعاء .

– الملاء , نوره عبد الله , 2020 " الاحتياجات التدريبية اللازمة لتدريس مناهج الرياضيات المطورة (McGraw - Hill)بالمرحلة المتوسطة من وجهة نظر معلمات الرياضيات في منطقة الاحساء " كلية التربية جامعة اسيوط , المجلد السادس والثلاثون , العدد الثاني عشر .

Reference in English

- Abdel Rahman, Saad, (2008) "Psychometrics Theory and Practice" 5th Edition, Arab Gift of the Nile for Publishing and Distribution, Egypt.

- Ali, Mohammed Al-Sayed, (2011) "Encyclopedia of Educational Terms", 1st Edition, Dar Al-Massira for Publishing, Distribution and Printing, Amman.

- Al-Arnoosy, Dihya Uweed Harbi, 2016, "Primary School Teacher", 1st Edition, Dar Al-Redwan for Publishing and Distribution, Amman.

- Al-Asadi, Saeed Jassim & others (2016)”Professional Development Based on Educational Competencies and Competencies (Teacher - Director - Supervisor)", 1st Edition , Al Dar Al-Manhajiah for Publishing and Distribution, Amman,Jordan.

- Ben Youssef, Tariq , 2022 , “Digital Education in the Arab Countries" a special bulletin on the occasion of the participation of ALESCO in the work of the United Nations Summit on Education Transformation", the seventh statistical bulletin.

- Al-Darayseh, Abdullah & others (2016) "The status of In - Service Training Programs Held by Jordan Ministry of Education from the Viewpoint of Science Teachers", Studies of Educational Sciences, Volume 43, Supplement 4.

- Al-Fatlawi, Suhaila M. K ,( 2010) "Introduction to Teaching", Dar Al-Shorouk for Printing and Publishing, Amman.

- Al-Ghamdi, Iman bint Ali bin Abdan (2014) "Training needs for the8 professors at the faculty of Applied Sciences at Umm Al-Qura University in using information and communication technologies in teaching", the qualitative journal of the College of Specific Education, the second issue, part one.

- Al-Hila, Mohammad Mahmoud, 2014 "Classroom Teaching Skills" 4th Edition, Dar Al-Massirah for Publishing and Distribution, Amman.

- Al-Khouli, Salah Zahran, 2015, "Contemporary Trends in Teacher Training Systems", 1st Edition, Dar Al-Ilm and Al-Iman for Publishing and Distribution, Egypt.

- Al-Mahmoudi, Muhammad Sarhan Ali,2019 " Research Methodology ", Al-Wasatia Library for Publishing and Distribution, 3rd Edition, 2019 AD, Sana'a.

-Al-Mala, Noura Abdullah, (2020) "The training needs necessary for teaching the advanced math curriculum (McGraw - Hill) at the Middle school stage from the the Viewpoint of math teachers in Al-Ahsa region", Faculty of Education, Assiut University, Volume :36, No :12.

-Obaid, Riyadh Hatif, Jassem& Ali, Heba Idan Abd.2021 "Evaluation of professional preparation programs for teachers in Iraq in the Light of the standards of teacher preparation and professional development strategy (2013 – 2020 ) and modern global trends of teacher preparation programs “ Journal of Human Sciences , Volume 28, Issue 4,.

- Odeh, Ahmed Suleiman , (2005) "Measurement and Evaluation in the Teaching Process", Dar Al-Amal for Publishing and Distribution , Irbid.

- Al-Qarni, Fatimah & Al-Shalhoub, Samar, (2021) "Training Needs for Professional development of Mathematics Teachers in the Light of Teacher Performance Indicators", Jordanian Journal of Educational Sciences (JJES ), Vol: 17, No :1.

- Al-Qoblan, Fayzeh Youssef, (2023) "Developing Science Teacher Preparation Programs in Jordan in the Light of the Singaporean Experience". Arab Journal for Scientific Publishing (AJSP ), Sixth Edition, Issue Fifty-Five, Jordan.

- Al-Rubaie, Farah Mohammed Reda, (2023) " training needs for physics teachers from the scientific supervisors perspectives as required by secondary school updated physics curriculum series ", Babylon University Journal of Human Sciences, Volume 31, No 2.

- Al-Saffar, Afaf, (2015) "Characteristics and Competencies of the Future Teacher", 1st Edition, Dar Al-Hamed for Publishing and Distribution, Amman.

- Shehata, Hassan, & others, (2003) "Dictionary of Educational and Psychological Terms", Egyptian Lebanese House, 1st Edition, Cairo.

- Sahlberg, p , 2016, "The Secret to Finland,s Success: educating Teachers", Al-Bayan Center for Studies and Planning, Baghdad.

- Al-Thaibani, Mona Suleiman, (2014) "The experiences of some countries in the preparation and professional development of teachers and the possibility of benefiting from them in the Kingdom of Saudi Arabia", Educational and psychological studies (Journal of the Faculty of Education in Zagazig), No. 85, Part II.

- Zaitoon,M, Ayesh Mahmoud,(2007)"Constructivism Theory and Strategies for Teaching Science" 1st Edition, Dar Al-Shorok for Publishing and Distribution, Amman.

المصادر الاجنبية

– M.C. Tapilouw , H. Firman , 2017 “ The Importance Of Training Needs Questionnaire To Arrange Science Teachers Training Program” Jurnal Pendidikan IPA Indonesia . JPII 6 9(1) 110 – 115 .

Published

2024-09-10

How to Cite

[1]
هند هادي رعيد, “Training Needs For Teaching Physics Curricula At The Secondary Level From The Point Of View Of Physics Teachers ”, jfath, vol. 28, no. 3, pp. 40–66, Sep. 2024.