Communicative Satisfaction among high school teachers
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/28/3/4Abstract
The current research aims to identify:
- The level of communication satisfaction among high school teachers.
- Identify the significance of the differences in communication satisfaction according to the gender variable.
- Identify the significance of the differences in communication satisfaction according to the specialization variable.
The research sample consisted of (400) male and female teachers from district center schools (Baquba, Al-Muqdadiya, Baladruz) Of both sexes. The research sample was chosen by a simple random method with a proportional distribution. To achieve the research objectives, the researcher adapted the (communicative satisfaction) scale according to a model (Hecht,1978). The scale consisted of (20) items, and the face validity and construct validity were verified. The reliability was verified using a retest method, and the reliability coefficient reached (81%). While the reliability coefficient of the tool according to the Cronbach method reached (70%) and using the statistical package (SPSS) as a method. Statistically, the following results were reached:
- Secondary school teachers enjoy communicative satisfaction.
- There are no statistically significant differences in the degree of communication satisfaction according to the gender variable.
- There are statistically significant differences in the degree of communication satisfaction according to the specialization variable and in favor of scientific specialization.
In light of the findings, the researcher presents a set of recommendations and proposals.
References
ابو علام، رجاء محمود (2011): مناهج البحث في العلوم النفسية والتربوية، دار النشر للجامعات، القاهرة ،ط7.
الامام، مصطفى محمود والعجيلي، صباح حسين(1990): التقويم والقياس، دار الحكمة، بغداد.
الشربيني وصادق، وزكريا ويسرية، سامي وعلاء، هاشم والنجار(2012): مناهج البحث العلمي الاسس النظرية والتطبيقية والتقنية الحديثة، دار الفكر العربي ، القاهرة،ط1.
عبد المؤمن، علي معمر (2008): مناهج البحث في العلوم الاجتماعية والاساسيات والتقنيات والاساليب، جامعة 7 اكتوبر، ليبيا.
عطيفة، حمدي ابو الفتوح(2012): منهجيات البحث العلمي في التربية وعلم النفس، دار النشر للجامعات،ط1 ، القاهرة.
عيسوي، عبد الرحمن محمد (1985): تصميم البحوث النفسية والاجتماعية والتربوية، بيروت، دار الراتب الجامعية،ط1.
فرج، صفوت (2007): القياس والتقويم، مكتبة الانجلو المصرية للطباعة والنشر، القاهرة، ط 6.
خلف ، احمد حسن (2023): الرضا التواصلي وعلاقته بالشغف المتناغم وانماط العواطف المعرفية لدى طلبة الجامعة، اطروحة دكتوراه غير منشورة .
محاسنة/ ابراهيم محمد (2013): القياس النفسي في ظل النظرية الحديثة، دار جرير للنشر والتوزيع، القاهرة، ط 1.
المصادر الاجنبية :
Baron,R.M.& Kenny, D.A. (1986): The moderator variable distinction in social psychological research: Conceptual,strategic,and,statistical considerations Journal of person- ality and Social psychology,51,1173-1182.
Eble ,R.L (1972): Essentials of Educational Measurement, new Jersey Englewood Cliffs.
Fransella, F.(1981). Personality theory, Measurement and research. London : Methuen an co.
Goodboy, A . K., M. M., & Bolkan, S . (2009) : The development and Validation of the student communication satisfaction scale , Journal of communication Education 58 , 372-396.
Howard, J . R., Henney, A. L.,(1998): Student participation and instructor gender in the mixed- age college classroom, The Journal of Higher Education,69, 384-405.
Harie, O.,& Tourish, D.( Eds).(2000).Handbook of communication audits for organisations . psychology press.
Hecht, M .L. (1978). The conceptualization and measurement of interpersonal communication satisfaction. Human communication research.
Kumar, b.p., & Giri, V. N. (2009 November). Examining the Relationship of Organizational communication and Job satisfaction in Indian Organizations . 4(3), 177 -184.
Mcpherson, B.& Liang, Y .J. (2007): Students reactions to teachers, management of compulsive communicators, Journal of communication Education, 56, 18-33.
Myers, S. A(2004): The relationship between perceived instructor credibility and college student in – class and out- of – class communication, Journal of communication Reports, 17, 129-137.
Myers , S .A .(2001). Perceived instructor credibility and verbal aggressiveness in the college class – room , Journal of communication Research Reports, 18, 354 -364.
Ogaard, T ., Marnburg, E., & Larsen , S. (2008). Perceptions of organizational structure in the hospitality industry : Commitment, job satisfaction and perceived performance. Tourism Management, 29(4), 661-671.
Rudick, C.& Golsan , K. B. (2014): Revisiting the relational communication perspective: Drawing upon relational dialectics theory to map an expanded research agenda for communication, 78, 255- 273.
Redhead, G., & Dunbar, R. I. M. (2013) The functions of language: An experimental study . Evolutionary psychology ,11 (4), 845-854.
Wiesenfeld, B.M., Raghuram, S., & Garud, R. (1999). Communication patterns as determinants of organizational identification in a virtual organization. Organization science , 10(6), 777 -790.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
حقوق النشر والترخيص
تطبق مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية ترخيص CC BY (ترخيص Creative Commons Attribution 4.0 International). يسمح هذا الترخيص للمؤلفين بالاحتفاظ بملكية حقوق الطبع والنشر لأوراقهم. لكن هذا الترخيص يسمح لأي مستخدم بتنزيل المقالة وطباعتها واستخراجها وإعادة استخدامها وأرشفتها وتوزيعها ، طالما تم منح الائتمان المناسب للمؤلفين ومصدر العمل. يضمن الترخيص أن المقالة ستكون متاحة على نطاق واسع بقدر الإمكان وأن المقالة يمكن تضمينها في أي أرشيف علمي.
لمزيد من المعلومات، يرجى متابعة الرابط: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.