The Effectiveness of Science Teaching using the WOODS Model on Developing Conceptual Comprehension and Reflective Thinking among Third-Grade Intermediate Students
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/28/3/13Keywords:
science teaching, Woods model, conceptual comprehension, reflective thinking skills, middle schoolAbstract
The aim of the research is to know the effectiveness of science teaching by using the Woods model on develop conceptual comprehension and reflective thinking among third-grade intermediate students. In sciences, and another for reflective thinking skills. The number of sample members was (60) students from the third intermediate grade students in the Abu Dhar Al-Ghafari Intermediate Schools and Al-Bazha Intermediate Schools in the Bisha educational governorate; They were divided into two equal groups; One of them was experimental (30) students who studied the unit "Material Chemistry" using the Woods model, and the other was control (30) students who studied the same unit in the usual way, and the research experiment took (10) classes, and the conceptual comprehension test and the reflective thinking skills test were applied before and after on the two groups.
The results of the research revealed that there were statistically significant differences at the level (0.05) between the mean scores of the students of the experimental and control groups in the post application of each of: the conceptual comprehension test in science at the total degree and the four levels (illustration, interpretation, application, vision/perspective), and skills test Reflective thinking in the total degree and the five skills, except for the skill (visual vision, and detection of fallacies), for the benefit of the experimental group students. Also, there is no positive, statistically significant correlation at the level (0.01) between the scores of the experimental group students in the post application of the conceptual comprehension and reflective thinking tests. In light of these results, the researcher presented some recommendations and suggestions.
References
- ابراهيم، عطيات. (2011). أثر استخدام شبكات التفكير البصري في تدريس العلوم على التحصيل الدراسي وتنمية مهارات التفكير التأملي لدى طالبات الصف الثالث المتوسطة بالمملكة العربية السعودية. مجلة التربية العلمية، 14(1)، ص 103-141.
-أبو الرايات، علاء. (2014). فعالية استخدام نموذج أبعاد التعلم لمارزانو في تدريس الرياضيات على تنمية الكفاءة الرياضية لدى طلاب المرحلة الإعدادية. مجلة تربويات الرياضيات، 4(17)، ص 96-118.
-أبو السعود، علم الدين. (2018). أثر توظيف استراتيجية تنال القمر في تنمية مهارات التفكير التأملي في مادة العلوم والحياة لدى طالبات الصف الرابع الأساسي بغزة. [رسالة ماجستير غير منشورة]، الجامعة الإسلامية –غزة.
-أبو بشير، أسماء (2012). أثر استخدام استراتيجيات ما وراء المعرفة في تنمية مهارات التفكير التأملي في منهاج تكنولوجيا لدى طلبة الصف التاسع بالمحافظة الوسطى. [رسالة ماجستير غير منشورة]، كلية التربية، جامعة الأزهر، فلسطين.
-أبو جحجوح، يحيى محمد. (2012). فعالية دورة التعلم الخماسية في تنمية المفاهيم العلمية وعمليات العلم وحب الاستطلاع لدى طلاب الصف الثامن الأساسي بغزة في مادة العلوم. مجلة العلوم التربوية والنفسية. 13(2)، ص513-544.
-أبو جلنبو، صفاء خليل. (2015). أثر استخدام نموذج وودز في تنمية المفاهيم ومهارات التفكير الناقد لدى طالبات الصف السادس الأساسي في العلوم العام. [رسالة ماجستير غير منشورة]، كلية التربية، الجامعة الإسلامية، فلسطين.
-أبو خاطرو، إسراء. (2018). أثر توظيف نظام الفورمات (4MAT) في تنمية الاستيعاب المفاهيمي بمادة الرياضيات لدى طالبات الصف السابع الأساسي بغزة. [رسالة ماجستير]، الجامعة الإسلامية- غزة.
-أبو شمالة، إيمان. (2016). فاعلية برنامج محوسب قائم على النظرية البنائية لعلاج صعوبات تعلم البلاغة العربية لدى طالبات الصف الحادي عشر في غزة. [رسالة ماجستير غير منشورة]، الجامعة الإسلامية –غزة.
-أبو عاذرة، سناء محمد. (2012). معتقدات معلمات العلوم قبل الخدمة بكفاءاتهن الذاتية في تعليم العلوم وعلاقة ذلك بمستوى قلق العلوم. المجلة الدولية متعددة التخصصات للتعليم. 1(10).
-أبو عاذرة، كرم محمود عبد. (2010). أثر توظيف استراتيجية (عبر - خطط - قوم) في تدريس الرياضيات على تنمية التفكير الإبداعي لدى طلبة الصف السابع الأساسي بغزة. [رسالة ماجستير]، الجامعة الإسلامية- عزة.
-أبو عايش، فيروز. (2020). أثر توظيف برنامج الكورت في تنمية مهارات التفكير التأملي لدى طالبات الصف السابع الأساسي في مادة العلوم. [رسالة ماجستير غير منشورة]، الجامعة الإسلامية – غزة.
-أبو كلوب، محمد. (2020). أثر استخدام نموذج فراير لتنمية المفاهيم العلمية ومهارات التفكير التأملي في مادة العلوم والحياة لدى طلاب الصف الرابع الأساسي. [رسالة ماجستير غير منشورة]، الجامعة الإسلامية- غزة.
-أبو لبدة، سبع. (1982). مبادئ القياس النفسي والتقييم التربوي. ط2، عمان: الجامعة الأردنية.
-أبو مطلق، دعاء. (2018). فاعلية توظيف استراتيجية العصف الذهني الإلكتروني في تنمية مهارات الاستيعاب المفاهيمي والتواصل الإلكتروني في التكنولوجيا لدى طالبات الصف الحادي عشر. [رسالة ماجستير غير منشورة]، الجامعة الإسلامية- غزة.
-أحمد، سناء. (2014). أثر استخدام الأسئلة السابرة التوضيحية والتبريرية في تدريس مقرر اللغة العربية على تنمية التحصيل الدراسي والتفكير التأملي لدى طلاب الصف الثاني الإعدادي. المجلة التربوية بجامعة سوهاج، 1(35)، ص50-85.
-الأستاذ، محمود حسن. (2011). مستوى القدرة على التفكير التأملي لدى معلمي العلوم في المرحلة الأساسية بغزة. مجلة جامعة الأزهر بغزة-سلسلة العلوم الإنسانية، 13(1)، ص1229-1270.
-أصلان، محمد. (2015 م). فاعلية توظيف التعلم المدمج لتنمية مفاهيم الوراثة ومهارات التفكير التأملي في العلوم الحياتية لدى طلاب الصف العاشر الأساسي [رسالة ماجستير غير منشورة]. الجامعة الإسلامية، غزة.
-آل رشود، جواهر بنت سعود. (2011). فعالية إستراتيجية التعليم حول العجلة القائمة على نظرية هيرمان ونظرية التعلم المستند إلى الدماغ في تنمية الاستيعاب المفاهيمي في الكيمياء وأنماط التفكير لدى طالبات المرحلة الثانوية بمدينة الرياض. مجلة رسالة الخليج العربي، 32(119)، ص 171-234.
-أمين، أحمد، ومصطفى، رضوان. (2009). أثر استخدام أنموذج وودز في تحصيل طلاب الصف الخامس العلمي في مادة الفيزياء وتنمية تفكيرهم الناقد. مجلة أبحاث كلية التربية الأساسية بجامعة الموصل، 10(4)، ص53-79.
-انشاصي، لينا. (2018). أثر استراتيجية تنظيم الذات على تنمية مهارات التعبير الكتابي لدى الطلبة ذوى صعوبات التعلم. [رسالة دكتوراه غير منشورة]، الجامعة الأردنية- الأردن.
-البنا، تهاني. (2019). استخدام نموذج وودز في تدريس الدراسات الاجتماعية لتنمية مهارات التفكير فوق المعرفي لدى طلاب المرحلة الإعدادية وعلاقته بنمط تعلمهم. المجلة التربوية لكلية التربية بجامعة سوهاج. 67(10).
-جابر، عبد الحميد. (2003). الذكاءات المتعددة والفهم تنمية وتعميق. دار الفكر العربي، ط1. القاهرة.
-الجبوري، حسين. (2012). منهجية البحث العلمي مدخل لبناء المهارات البحثية. عمان: دار صفاء للنشر والتوزيع.
-الجدبة، صفية أحمد. (2012 م). فاعلية توظيف استراتيجية التخيل الموجه في تنمية المفاهيم ومهارات التفكير التأملي في العلوم لدى طالبات الصف التاسع الأساسي [رسالة ماجستير غير منشورة]. الجامعة الإسلامية, غزة.
-الجزار، فاطمة فتوح. (2015). الاستيعاب المفاهيمي للتحويلات الهندسية لدى الطلاب معلمي الرياضيات باللغة الإنجليزية في كلية التربية. مجلة تربويات الرياضيات، 18(8)، ص 6-93.
-الجنابي، قيس، والعجرش، حيدر. (2015). أثر انموذج وودز في تحصيل مادة تاريخ الحضارات القديمة واستبقائها لدى طالبات الصف الأول المتوسط. مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية، 5(19).
-الجنابي، محمد. (2019). أثر استراتيجية (عبر- خطط - قوم) في تحصيل مادة الرياضيات وتنمية الاستيعاب المفاهيمي لدى طالبات الصف الخامس الأحيائي. مجلة جامعة تكريت للعلوم الإنسانية، (26).
المراجع الأجنبية
-Ibrahim, Atiyat. (2011). The effect of using visual thinking networks in teaching science on academic achievement and the development of reflective thinking skills among third-year middle school female students in the Kingdom of Saudi Arabia. Journal of Scientific Education, 14(1), pp. 103-141.
- Abu Al-Rayat, Alaa. (2014). The effectiveness of using Marzano's learning dimensions model in teaching mathematics on developing mathematical proficiency among middle school students. Journal of Mathematics Education, 4(17), pp. 96-118.
- Abu Al-Saud, Science of Religion. (2018). The effect of employing a strategy to gain the moon in developing reflective thinking skills in science and life among fourth-grade female students in Gaza. [Unpublished Master’s Thesis], Islamic University - Gaza.
-Abu Bashir, Asmaa (2012). The effect of using metacognitive strategies in developing reflective thinking skills in a technology curriculum for ninth grade students in the Central Governorate. [Unpublished Master’s Thesis], College of Education, Al-Azhar University, Palestine.
-Abu Jahjouh, Yahya Muhammad. (2012). The effectiveness of the five-year learning cycle in developing scientific concepts, science processes, and curiosity among eighth-grade students in Gaza in science. Journal of Educational and Psychological Sciences. 13(2), pp. 513-544.
- Abu Jalanbo, Safaa Khalil. (2015). The effect of using the Woods model on developing concepts and critical thinking skills among sixth-grade female students in general science. [Unpublished Master’s Thesis], College of Education, Islamic University, Palestine.
- Abu Khatro, Israa. (2018). The effect of employing the format system (4MAT) in developing conceptual understanding of mathematics among seventh-grade female students in Gaza. [Master’s Thesis], Islamic University - Gaza.
-Abu Shamala, Iman. (2016). The effectiveness of a computerized program based on constructivist theory to treat difficulties in learning Arabic rhetoric among eleventh grade female students in Gaza. [Unpublished Master’s Thesis], Islamic University - Gaza.
- Abu Athrah, Sanaa Muhammad. (2012). Pre-service science teachers’ beliefs about their self-efficacy in teaching science and its relationship to the level of science anxiety. International Interdisciplinary Journal of Education. 1(10).
-Abu Athrah, Karam Mahmoud Abd. (2010). The effect of employing the strategy (through - plans - people) in teaching mathematics on developing creative thinking among seventh grade students in Gaza. [Master’s Thesis], Islamic University - Azza.
-Abu Ayesh, Fayrouz. (2020). The effect of using the CORT program on developing reflective thinking skills among seventh-grade female students in science. [Unpublished Master’s Thesis], Islamic University - Gaza.. 12-Abu Kloub, Muhammad. (2020). The effect of using Freyer's model to develop scientific concepts and reflective thinking skills in science and life among fourth-grade students. [Unpublished Master’s Thesis], Islamic University - Gaza.
-Abu Libda, Seven. (1982). Principles of psychometrics and educational evaluation. 2nd edition, Amman: University of Jordan.
-Abu Mutlaq, Duaa. (2018). The effectiveness of employing the electronic brainstorming strategy in developing conceptual comprehension and electronic communication skills in technology among eleventh grade female students. [Unpublished Master’s Thesis], Islamic University - Gaza.
-Ahmed, Sanaa. (2014). The effect of using explanatory and justification probing questions in teaching the Arabic language course on developing academic achievement and reflective thinking among second year middle school students. Educational Journal at Sohag University, 1(35), pp. 50-85.
-Professor, Mahmoud Hassan. (2011). The level of reflective thinking ability among science teachers in the basic stage in Gaza. Journal of Al-Azhar University in Gaza - Human Sciences Series, 13(1), pp. 1229-1270.
-Aslan, Muhammad. (2015 AD). The effectiveness of employing blended learning to develop genetics concepts and reflective thinking skills in life sciences among tenth grade students [Unpublished master’s thesis]. Islamic University of Gaza.
-Al Rashoud, Jawaher bint Saud. (2011). The effectiveness of the teaching strategy around the wheel based on Herman’s theory and brain-based learning theory in developing conceptual understanding in chemistry and thinking styles among female secondary school students in Riyadh. Arabian Gulf Message Journal, 32(119), pp. 171-234.
-Amin, Ahmed, and Mustafa, Radwan. (2009). The effect of using the Woods model on fifth-grade students’ academic achievement in physics and developing their critical thinking. Research Journal of the College of Basic Education at the University of Mosul, 10(4), pp. 53-79.
-Anshasi, Lina. (2018). The effect of self-regulation strategy on developing written expression skills among students with learning difficulties. [Unpublished doctoral dissertation], University of Jordan - Jordan.
-Al-Banna, Tahani. (2019). Using the Woods model in teaching social studies to develop metacognitive thinking skills among middle school students and its relationship to their learning style. Educational magazine of the Faculty of Education at Sohag University. 67(10).
-Jaber, Abdel Hamid. (2003). Multiple intelligences and understanding are developed and deepened. Dar Al-Fikr Al-Arabi, 1st edition. Cairo.
-Al-Jubouri, Hussein. (2012). Scientific research methodology is an introduction to building research skills. Amman: Dar Safaa for Publishing and Distribution.
-Al-Jadba, Safia Ahmed. (2012 AD). The effectiveness of employing the guided imagination strategy in developing concepts and reflective thinking skills in science among ninth-grade female students [Unpublished master’s thesis]. Islamic University of Gaza.
-Al-Jazzar, Fatima Fattouh. (2015). Conceptual understanding of geometric transformations among students who teach English mathematics in the College of Education. Journal of Mathematics Education, 18(8), pp. 6-93.
-Al-Janabi, Qais, and Al-Ajrash, Haider. (2015). The effect of the Woods model on the achievement and retention of the history of ancient civilizations subject among first-year intermediate school female students. Journal of the College of Basic Education for Educational and Human Sciences, 5(19).
-Al-Janabi, Muhammad. (2019). The effect of the strategy (through - plans - people) on the achievement of mathematics and the development of conceptual understanding among female students in the fifth grade of biology. Tikrit University Journal of Human Sciences, (26).
-Abbey, K. D. (2008). Students' understanding of deriving properties of a function's graph from the sign chart of the first
derivative. Doctoral dissertation, University of Maine, USA.
- AG Abd-Elkader, SM Saleh(2018). A passive islanding detection strategy for multi-distributed generations.
-Al mamoory, E., Al kailany, R. (2010). The effect of using woods model in the achievement of third class in teacher training institute for the physics and their scientific thinking. Diala journal for human researchers, 1(46), pp. 192-244.
- Besson, u. (2010). Calcinating and Understanding: Formal Models and Causal Explanations in Science Common Reasoning and Physics Teaching. Science & Education. 19 (3), pp. 225-257.
-Chen, M. R. A., Hwang, G. J., & Chang, Y. Y. (2019). A reflective thinkingpromoting approach to enhancing graduate students' flipped learning engagement, participation behaviors, reflective thinking and project learning outcomes. British Journal of Educational Technology. 50(5), 2288-2307.
-Costu, B. (2010). algorithm, conceptual and graphical chemistry problems: A retrieved studies. Asian Journal of chemistry, 22(8), pp. 6013-602.
-Dervent, F. (2015). The effect of reflective thinking on the teaching practices of preservice physical education teachers. Issues in Educational Research, 25(3), pp.260-275.
-Holme, T., Luxford, C., Brandriet, A. (2015). Defining Conceptual Understanding in General Chemistry. Journal of Chemical Education, 1(92), PP.1472-1483.
-Lyons, N. (2010). Handbook of reflection and reflective inquiry: Mapping a Way of Knowing for professional reflective inquiry. U.S.A: Sppringer.
-Mahardale , J., Neville, R., Jais, N. & Chan, C. (2007). Reflective thinking in a problem based English programme: A study on the development of thinking in elementary Students.
-Osman, K., Sukor, N. (2013). conceptual understanding in secondary school chemistry: A discussion of the difficulties experienced by students. American Journal of Applied Sciences, 10 (5), pp. 433-441.
-Panasuk, R. M. (2010). Three Phase Ranking Framework for Assessing Conceptual Understanding in Algebra Using Multiple Representations. Education, 131(2), pp.235-357.
-Phan, H. (2008). Predicting change in epistemological beliefs, reflective thinking and learning styles: A longitudinal study. British Journal of Educational Psychology. 78(1). pp.75-93.
-Phan, H. P. (2007). An examination of reflective thinking, learning approaches, and self‐efficacy beliefs at the University of the South Pacific: A path analysis approach. Educational Psychology, 27(6), pp. 789-806.
-Ritter, M. S. (2011). The effects of interactive engagement on motivation participation and conceptual understanding in high school physics. Master of science, Montana State university, Montana.
-Russback, S. (2010). The perceived value of reflective thinking by pre-service teachers and new teachers in Miissouri. PHD unpublished, college of education, Arkansas state university, USA.
- Wiggins, G., McTighe, J. (2008). Understanding by design. 2nd edition. USA: Assn. for Supervision & Curriculum Development.
- Woods, R. (1994). A close up at how children learn science Educational Leader Ship. Teaching for understanding, 51 (5), pp. 33-35.
-Woods, R. K. (1994). A Close-up Look at How Children Learn Science. Educational leadershi, 51(5), 33-35.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.