The Effect of a Counselling Program Using Reciprocal Analysis on the Academic Self-Concept Improvement of University Students

Authors

  • Jabbar Thair Jabbar جامعة ديالى /كلية تربية الاساسية

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/28/3/17

Keywords:

Reciprocal Analysis - academic self-concept

Abstract

The present research aims to find out the effect of a counseling program using the Reciprocal analysis on the academic self-concept improvement of university students by testing the following hypothesis (there are no statistically significant differences between the grade levels of the experimental group and the control group on the academic self-esteem scale in the pre- and post-tests at a significance level of 0.05).  The researcher adopted the English academic self-concept scale by (Cabaguing, 2018). The validity of the translation was administrated, then the researcher extracted the statistical characteristics of the scale. It was concluded that all items of the scale have a statistically significant differences and correlation. The validity and reliability of the scale were approved as the reliability coefficient by the test and retest method was (0.81), and the reliability value by the Cronbach’s alpha method was (0.85).  The scale consisted of (19) items.  The researcher designed and applied a counseling program on a sample of (10) students as an experimental group. The results revealed that there were statistically significant differences between the experimental and control groups in the post-test in favor of the experimental group. Considering these results, the researcher presented a number of conclusions, recommendations and proposals.

References

ابو اسعد ، احمد عبد اللطيف ، عريبات ، احمد عبد الحليم (2012): نظريات الارشاد النفسي والتربوي، الطبعة الثانية، دار المسيرة للنشر والطباعة والتوزيع، عمان – الاردن.

باترسون س.ه (1990): نظريات الارشاد والعلاج النفسي، الطبعة الاولى- القسم الثاني، ترجمة د. حامد عبد العزيز الفقي، دار القلم للنشر والتوزيع، الكويت.

بلان، كمال يوسف (2015): نظريات الارشاد والعلاج النفسي، الطبعة الاولى، دار الاعصار العلمي، عمان _ الاردن.

الحربي، احمد حميد خلف، (2014): التداخل الارشادي باسلوبي تغيير القواعد والتحصين التدريجي في تنمية الانفتاح على الخبرة لدى طلبة الجامعة، اطروحة دكتوراه غير منشورة، كلية التربية الاساسية، جامعة ديالى.

الخطيب، إبراهيم ؛ وعيد ، زهـدي ؛ والنتشـه، نعمـان . (2003) . التنشـئة الاجتماعية للطفل .عمان : دار الثقافة للنشر والتوزيع .

الخطيب، صالح احمد (2014): الارشاد النفسي في المدرسة اسسه ونظرياته وتطبيقاته، الطبعة الاولى، دار الكتاب الجامعي للنشر والتوزيع، العين – الامارات العربية المتحدة.

الخواجا ، عبد الفتاح محمد سعيد (2009) : الارشاد النفسي و التربوي بين النظرية و التطبيق ، ( مسؤوليات وواجبات / دليل الاباء و المرشدين) دار العلمية الدولية للنشر و التوزيع ، عمان الاردن.

الرشيدي ,بشير صالح, والسهل, راشد علي (2000):مقدمة في الإرشاد النفسي، ط1 مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع, دولة الكويت.

الدوسري، صالح جاسم (1985): الاتجاهات العلمية في تخطيط برامج التوجيه والإرشاد، مجلة رسالة الخليج العربي، العدد (15).

الرواحنه ، خليل حمد (2012) : مفهوم الذات الأكاديمي وعلاقته بقلق الامتحان والتحصيل الدراسي لدى طلبة الصف العاشر الأساسي في محافظة مادبا ، رسالة ماجستير، قسم علم النفس ، كلية الدراسات العليا ، جامعة مؤتة ، الاردن.

صفوت ، ايناس محمد (2023) : بروفيلات انفعالات الانجاز وعلاقتها بمفهوم الذات الاكاديمي و التحصيل الدراسي لدى طالبات كلية التربية للطفولة المبكرة جامعة الزقازيق ، العدد (47) جزء (1) ، مجلة كلية التربية – جامعة عين الشمس ، مصر.

عباس, محمد خليل ونوفل, محمد بكر والعبسي, محمد مصطفى وابو عودة, فريال محمد (2015): مدخل الى مناهج البحث في التربية وعلم النفس, ط5, دار المسيرة للنشر والتوزيع, عمان- الاردن.

عبد الرحمن ،أنور حسين، زنكنة ، عدنان حقي شهاب (2008): الأسس التصورية والنظرية في مناهج العلوم الإنسانية والتطبيقية ، كلية التربية ابن الهيثم – جامعة بغداد.

عبد الله، د. محمد عادل (2012): نظريات الارشاد والعلاج النفسي، الطبعة الاولى، دار الفكر للنشر والتوزيع، عمان - الاردن.

العفوان, نادية حسين (2013): التعليم المعرفي واستراتيجيات معالجة المعلومات, ط1, دار المناهج للنشر والتوزيع, عمان- الاردن.

العلوان، الدكتور بشير احمد، (2015): تقدير الذات وعلاقته بالسلوك العدواني لدى طلبة الجامعات الاردنية، دراسة مقارنة بين الممارسين وغير الممارسين للنشاط الرياضي، دراسة غير منشورة، الجامعة الاردنية.

محمد, علي عودة (2012) : مناهج البحث في التربية وعلم النفس, ط 1, مكتبة عدنان للطبع والنشر والتوزيع, بغداد- العراق.

نيستل، ميشيل، (2015): المدخل الى الارشاد النفسي من منظور فني وعملي، ط1، ترجمة مراد علي سعد و احمد عبد الله الشريفين، دار الفكر للنشر والتوزيع، عمان – الاردن.

ثانيا: المصادر الاجنبية:

Anastasi, A (1988): psychological Testing _Thad .New york , Macmillan Publishing Co .LNC.

Anastasi, A,& Urbina (1997 ):Psychological tidings ,(7thed) New York ,Macmillan.

Bellmore, A.D., &Cillessen, A.R.N. (2006): Reciprocal influences of victimization, perceived social preferences, and self-concept in adolescence. Self and Identity, 5, 209-229.

Beride (1959): Counseling Principles and Presumption of Journal of Counseling Psychology.

Borders: L.O & Drury: S.M (1992): Comprehensive School Counseling Programs: Are View For Policy Makers And practitioners: Journal Of Counseling And Development: No-4- USA: 1992 American Association For Counseling And Development.

Cabaguing.Abigail . Macaspag (2018) : Adaptation and Validation of Academic Self-Concept Questionnaire (ASCQ) for College Students, Volume 05, No.1, Jan – Feb 2018, Samar State University, Catbalogan City, Philippines.p: 57-66.

Covington, M. V. (1992): Making the grade: A self-worth perspective on motivation and school reform. Cambridge, UK: Cambridge University Press.

Eccles, J. S., and Wigfield, A. (2002): Motivational beliefs, values, and goals. Annu. Rev. Psychol. 53, 109–132. doi: 10.1146/annurev.psych.53.100901.135153.

Henson RK, Roberts JK. (2006): Use of exploratory factor analysis in published research: Common errors and some comment on improved practice. EducPsycholMeas 66:393–416.

Jaiswal . Sandeep . Kumar (2017): Academic Self Concept and Academic Achievement of Secondary School Students, Banaras Hindu University. Article in American Journal of Educational Research • November 2017-DOI: 10.12691/education-5-10-13

Kang, X., & Wu, Y. (2022): Academic enjoyment, behavioral engagement, self-concept, organizational strategy and achievement in EFL settings: A multiple mediation analysis. PLoS ONE, 17(4), 1-15.

Maleki, N. A., Zoghi, M., & Aidinloo, N. A. (2022): The impact of teacher-student interaction and academic self-concept on EFL learners’ academic achievement. Journal of Language Horizons, Azahra University, 6(1), 225-245.

Marsh, H. W., Hau, K. T. (2003): Big-Fish-Little-Pond Effect on Academic Self Concept: A Cross-Cultural (26-Country) Test of the Negative Effects of Academically Selective Schools. American Psychologist, 58(5), 364-376.

McMoach, B .& Siegle , D. (2002) :The structure and function of academic self concept in gifted and general educational students geftedness and self – concept symposium . American Educational Resesarch Association . 25 (2), 1-15.

Trautwein U, Lüdtke O, Marsh HW, Köller O, Baumert J (2006): Tracking, grading, and student motivation: Using group composition and status to predict selfconcept and interest in ninth-grade mathematics. Journal of Educational Psychology, 98(4): 788- 806.

Zimmerman, B. (2000): Self-efficacy: an essential motive to learn. Contemporary Educational Psychology, 25, 82-91. via: http:// dx.doi.org/10.1006/ceps.1999.1016.

Published

2024-09-10

How to Cite

[1]
جبار ثاير جبار, “The Effect of a Counselling Program Using Reciprocal Analysis on the Academic Self-Concept Improvement of University Students”, jfath, vol. 28, no. 3, pp. 398–428, Sep. 2024.