Technological competencies among chemistry teachers and their relationship to twenty-first century skills
Keywords:
technology, competencies, skillsAbstract
The current research aims to identify:
-Technological competencies among chemistry teachers
Differences in the technological competencies of chemistry teachers according to gender variables
- The level of twenty-first century skills among chemistry teachers
- Differences between the twenty-first century skills of chemistry teachers according to gender variables.
- The relationship between technological competencies and twenty-first century skills among chemistry teachers
The researcher followed the descriptive approach, and the current research population was defined as all chemistry teachers in Baqubah Education Directorate for the intermediate, preparatory, and secondary levels for the academic year (2021-2022), who numbered (230) teachers and schools. The research sample consisted of (115) chemistry teachers who were selected by a simple random method.
The researcher prepared two questionnaires to measure the research variables, the first to measure technological competencies and consisted of (60) items distributed over five areas, and the second to measure twenty-first century skills, which in its final form consisted of (86) items distributed over three main skills and eleven sub-skills, and its validity was verified and distinguished. After completing the data collection, it was processed statistically using the statistical package (SPSS). In light of the research results, the researcher reached a set of conclusions, the most important of which are:
The level of technological competencies among chemistry teachers was average or acceptable.
The level of twenty-first century skills among chemistry teachers was high
- There is a direct and significant correlation between technological competencies and twenty-first century skills among chemistry teachers. The researcher presented a number of recommendations and suggestions.
References
المصادر
-ابن منظور، أبو الفضل جمال الدين (1990): لسان العرب، دار العلم للملايين، بيروت
- الأكلبي، سعيد سعد (2017): مدى توافر الكفايات التكنولوجية اللازمة للطالب المعلم بكلية
التربية، جامعة شقراء، مجلة كلية التربية، المجلد 67، العدد 3
- بدوي، رمضان مسعد (2003): استراتيجيات في تعليم وتقويم تعلم الرياضيات، ط2، عمان، دار الفكر للنشر والتوزيع
- بكار، عبد الكريم (2010): تكوين المفكر/ خطوات عملية، ط1، دار السلام للطباعة والنشر
، القاهرة
--بني دومي، حسن علي (2010): مدى امتلاك معلمي العلوم في محافظة الكرك للكفايات التكنولوجية التعليمية، مجلة دراسات العلوم التربوية، مجلد 37، العدد1
- البنيان، نور عبد الله والعربي، زينب محمد (2019): إثر نمط التعلم التشاركي في بيئة الحوسبة
الحسابية لتنمية الكفايات التكنولوجية لدى معلمات الحاسب الالي، مجلة كلية التربية، جامعة
أسيوط كلية التربية مجلد 35، العدد 3
- تريلنج، بيرني وفادل، تشالز (2013): مهارات القرن الحادي والعشرين: التعلم للحياة في زمننا، ترجمة بدر عبد الله الصالح، مجلة العلوم للنشر العلمي والطباعة، الرياض، جامعة الملك سعود، (تم نشر النسخة الاصلية سنة 2009)
-التوبي، عبد الله سيف والفواعير، احمد محمد (2016): دور مؤسسات التعليم العالي في سلطنة عمان في اكساب خريجيها مهارات ومعارف القرن الواحد والعشرين، مجلة العهد الدولي للدراسات والبحوث، مجلد2، العدد2
- الجابري، كاظم كريم (2011): منهج البحث في التربية وعلم النفس، مكتبة النعيمي للطباعة والنشر، بغداد
- جمال الدين، نادية يوسف (2009): المعلم والتجديد في التعليم وضرورة طرح الأسئلة الصحيحة، المجلس الأعلى للثقافة، شعبة التربية
-الحطيبي، دينا عبد الحميد (2018) : تقويم أداءات تدريس معلمي العلوم بالمرحلة المتوسطة
على ضوء مهارات القرن الحادي والعشرين، المجلة الدولية للبحوث في العلوم التربوية، الرياض ،المجلد 1 ، العدد 4
- الخميسي، مها عبد السلام (2019): فاعلية استراتيجية حل المشكلات التعاوني في تنمية مهارات القرن الحادي والعشرين لدى تلاميذ الصف الثاني الاعدادي، المجلة المصرية للتربية العلمية ، مجلد22
- الرباط، بهيرة شفيق (2018): فاعلية الدمج بين استراتيجية خرائط التفكير ونموذج التعلم القائمة على المواقف المزدوجة لتنمية بعض مهارات القرن الحادي والعشرين في دراسة الهندسة لدى تلاميذ الصف الاول الاعدادي، مجلة تربويات الرياضيات ،مجلة الجمعية المصرية لتربويات الرياضيات ،المجلد 21، العدد12
-رمضان، محمود وعلي، كريمة عبد الكريم (2019): درجة احتواء كتاب العلوم للصف الرابع الأساسي لمهارات القرن الحادي والعشرين ومدى امتلاك معلمي العلوم لتلك المهارات في مدارس محافظة رام الله والبيرة، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة النجاح الوطنية، فلسطين
- الزهراني ، احمد وإبراهيم ،يحيى(2012):معلم القرن الحادي والعشرين، مجلة المعرفة
- الزهراني، عبدالعزيز عثمان (2019):تصور مقترح لتطوير الممارسات التدريسية لمعلمي
الرياضيات في ضوء مهارات القرن الحادي والعشرين، مجلة جامعة ام القرى للعلوم التربوية
والنفسية، المجلد 1،العدد1
--زين الدين ، محمد (2007):كفايات التعليم الالكتروني ، ط1، جدة : دار خوارزم للنشر
- سالم ، احمد (2004):تكنلوجيا التعليم والتعليم الالكتروني ، ط1 ، الرياض، جدة ، دار خوارزم
- الشريف، نايف (2005) درجة امتلاك معلمي ومعلمات المرحلة المتوسطة بالمدينة المنورة للكفايات التكنولوجية ودرجة ممارستهم لها، رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة الأردنية، الأردن
- شكير ، حسن (2002): مدخل الكفايات والمجزواءات ، مقارنة نظرية ومنهجية، المغرب ، مطبعة الملتقي ط1
- شلبي ، نوال محمد (2014):اطار مقترح لدمج مهارات القرن الحادي والعشرين في مناهج
العلوم بالتعلم الأساسي في مصر ، المجلة الدولية التربوية المتخصصة، الجمعية الأردنية لعلم النفس ،الاردن ، المجلد 3 ، العدد 10
-شلبي ، نوال (2016):مهارات القرن الحادي والعشرين مدخل لتطوير التربية العلمية ، ط1 ، ثينولينك الدولية للنشر والتدريب
- عامر، طارق (2007): التعليم والمدرسة الالكترونية، دار السحاب للنشر
- عبد السميع ، مصطفى وسهير ، محمد حوالة (2005): اعداد المعلم وتنميته وتدريبه ، عمان ، دار الفكر للنشر والتوزيع
- عبد العال ، رشا محمود واحمد ، عصام محمد (2019) : برنامج مقترح في الكيمياء الحيوية
قائم على التدريس المتمايز لتنمية مهارات القرن الحادي والعشرين والمسؤولية الاجتماعية لدى
الطلاب المعلمين بكلية التربية ، مجلة البحث العلمي ، العدد 20 ، مصر
- عمايرة ، مروة احمد (2019): درجة توافر الكفايات التكنولوجية لاعضاء هيئة التدريس في الجامعات الأردنية ومعيقات توافرها ، رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة الشرق الأوسط ، كلية العلوم التربوية ، العدد 1 ، الأردن ، عمان
- الغزو ، اشرف وعليمات ، صالح (2017): درجة ممارسة أعضاء هيئة التدريس في الجامعات الأردنية للكفايات التكنولوجية وعلاقتها بادائهم الوظيفي من وجهة نظرهم ، مجلة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات التربوية والنفسية ، مجلة 4 ، العدد 15
- ليو جيان ، ووي روي ، لبوتشنغ ، وشي مان ، زوبينان ، كريس تان، ليوخيا (2015): التعليم من اجل المستقبل ، التجربة العالمية لتطوير مهارات وكفاءات القرن الحادي والعشرين ، مؤتمر القمة العالمي للابتكار في التعليم ، مؤسسة قطر للتربية والعلوم
- الماضي ، عبد الرحمن إبراهيم والسعيد ، سعيد محمد (2013): مشكلات تدريس مناهج العلوم المطورة والتحصيل الدراسي ، مجلة دراسات العلوم التربوية ، المجلد 26، العدد 1
- مبارك ، احمد عبد العزيز (2010): اثر التدريس باستخدام الفصول الافتراضية عبر الشبكة
العالمية الانترنت على تحصيل طلاب كلية التربية في تقنيات التعليم والاتصال بجامعة الملك سعود ، رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية التربية ، جامعة الملك سعود ، الرياض
- المنيفي ، جابر محمد وعبدالله ، غانم (2012): مدى اتقان أعضاء هيئة التدريس للكفايات
التكنولوجية في كلية التربية الأساسية بدولة الكويت ، مجلة الثقافة والتنمية ، جمعية الثقافة من
اجل التنمية ، المجلد 13 ، العدد 58
- المياحي، ميساء عبد حمزة (2020): التدريس الإبداعي وعلاقته بالمرونة المعرفية لدى مدرس المرحلة المتوسطة ومدرساتها، مجلة نسق، العدد 25 ، كلية التربية للعلوم الإنسانية
- الهويد، ندى (2013): مساهمة تقويم أداء عضو هيئة التدريس في وقع جودة التعليم الجامعي، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة ام القرى، السعودية
Sources:
-Ibn Manzur, Abu al-Fadl Jamal al-Din (1990): Arabic tongue, House of Science for Millions, Beirut
-Al-Aklabi, Saeed Saad (2017): The extent of the availability of the necessary technological competencies for the student teacher at the college Education, Shaqra University, College of Education Journal, Volume 67, Issue 3
-Badawi, Ramadan Massad (2003): Strategies in Teaching and Evaluating Mathematics Learning, 2nd edition, Amman, House of thought for publishing and
Distribution
-Bakkar, Abdul Karim (2010): Forming the Thinker/Practical Steps, 1st edition, House Al Salam Printing and Publishing,Cairo.
-Bani Doumi, Hassan Ali (2010): The extent to which science teachers in Karak Governorate possess educational technological competencies, Journal of Educational Science Studies, Volume 37, Issue 1
- Al-Bunyan, Nour Abdullah and Al-Arabi, Zainab Muhammad (2019): The impact of the participatory learning style in the computing environmentNumeracy for the development of technological competencies among computer teachers, Journal of the College of Education, University Assiut College of Education, Volume 35, Issue 3
-Trilling, Bernie and Fadel, Charles (2013): Twenty-first Century Skills: Learning for Life in Our Time, translated by Badr Abdullah Al-Saleh, Science magazine for Scientific Publishing and Printing, Riyadh, King Saud University, (the original version was published in 2009)
-Al-Toubi, Abdullah Saif and Al-Fawaeer, Ahmed Muhammad (2016): The role of higher education institutions in the Sultanate of Oman in providing their graduates with twenty-first century skills and knowledge, International Covenant Journal for Studies and Research, Volume 2, Issue 2
-Al-Jabri, Kazem Karim (2011): Research Methodology in Education and Psychology, Al-Naimi Library for Printing and Publishing, Baghdad.
- Jamal Al-Din, Nadia Youssef (2009): The teacher and innovation in education and the necessity of asking the right questions, Supreme Council of Culture, Education Division
- Al-Hutaibi, Dina Abdel Hamid (2018): Evaluating the teaching performances of middle school science teachersIn light of the twenty-first century skills, International Journal of Research in Educational Sciences, RiyadhVolume 1, Issue 4
-Al-Khamisi, Maha Abdel Salam (2019): The effectiveness of the cooperative problem-solving strategy in developing twenty-first century skills among second-year middle school students, Egyptian Journal of Scientific Education ,Volume22
- Rabat, Bahira Shafiq (2018): The effectiveness of combining the thinking maps strategy and the existing learning model
On the dual positions for developing some twenty-first century skills in studying geometry among first-year middle school students, Journal of Mathematics Education, Journal of the Egyptian Society for Mathematics Education, Volume 21, Issue 12.
- Ramadan, Mahmoud and Ali, Karima Abdel Karim (2019): The degree to which the science textbook for the fourth grade contains twenty-first century skills and the extent to which science teachers possess those skills in the schools of Ramallah and AlBireh Governorate, unpublished master’s thesis, National Success University, Palestine.
- Al-Zahrani, Ahmed and Ibrahim, Yahya (2012): The teacher of the twenty-first century, Knowledge Magazine.
-Al-Zahrani, Abdulaziz Othman (2019): A proposed vision for developing teaching practices for teachers Mathematics in light of the skills of the twenty-first century, Umm Al-Qura University Journal of Educational Sciences Psychology, Volume 1, Issue 1
-Zain al-Din, Muhammad (2007): E-learning competencies, 1st edition, Jeddah: Khwarazm Publishing House.
- Salem, Ahmed (2004): Educational Technology and E-Learning, 1st edition, Riyadh, Jeddah, Khwarazm House
- Al-Sharif, Naif (2005) The degree to which middle school teachers in Medina possess technological competencies and the degree to which they practice them, unpublished master’s thesis, University of Jordan, Jordan.
- Shakir, Hassan (2002): Introduction to competencies and rewards, a theoretical and methodological comparison, Morocco, Al-Multaqi Press, 1st edition.
-Shalabi, Nawal Muhammad (2014): A proposed framework for integrating twenty-first century skills into curricula. Science in basic learning in Egypt, International Specialized Educational Journal, Jordanian Society of Psychology, Jordan, Volume 3, Issue 10
- Shalabi, Nawal (2016): Twenty-first century skills, an introduction to developing scientific education, 1st edition, Thinolink International for Publishing and Training.
-Amer, Tariq (2007): Education and the Electronic School, House Al-Sahab Publishing .
-Abdel Samie, Mustafa and Suhair, Muhammad Hawala (2005): Teacher preparation, development and training, Amman, House Al Fikr for Publishing and Distribution.
- Abdel –Aal, Rasha Mahmoud and Ahmed, Essam Mohamed (2019): A proposed program in biochemistrBased on differentiated teaching to develop twenty-first century skills and social responsibility Student teachers at the Faculty of Education, Scientific Research Journal, No. 20, Egypt
-Amayra, Marwa Ahmed (2019): The degree of availability of technological competencies for faculty members in Jordanian universities and obstacles to their availability, unpublished master’s thesis, Middle East University,College of Educational Sciences, Issue 1, Jordan, Amman
-Al-Ghazo, Ashraf and Alimat, Saleh (2017): The degree of practice of faculty members in universitiesJordanian study of technological competencies and their relationship to their job performance from their point of view, Jerusalem Open Magazine For Educational and Psychological Research and Studies, Journal ,4, Issue 15
- Liu Jian, Wei Rui, Libu ticheng, WuShi Man, Zubinan, Chris Tan, Liu Xia (2015): Education For the Future, the global experience for developing twenty-first century skills and competencies, conferenceGlobal Innovation Summit in Education, Qatar Foundation for Education and Science
-Al-Madi, Abdul Rahman Ibrahim and Al-Saeed, Saeed Muhammad (2013): Problems of teaching science curricula Development and academic achievement, Journal of Educational Science Studies, Volume 26, Issue 1
-Mubarak, Ahmed Abdel Aziz (2010): The impact of teaching using virtual classrooms over the network Global Internet on College of Education students’ achievement in educational and communication technologies at King Saud University, unpublished master’s thesis, College of Education, King Saud University, Riyadh.
-Al-Munaifi, Jaber Muhammad and Abdullah, Ghanem (2012): The extent of faculty members’ mastery of competencies Technology in the College of Basic
Education in the State of Kuwait, Culture and Development Magazine, Culture Association from For Development, Volume 13, Issue 58
-Al-Mayahi, Maysaa Abd Hamza (2020): Creative teaching and its relationship to cognitive flexibility among a teacher The middle school and its teachers, Nasq Magazine No. 25, College of Education for Human Sciences
-Al-Huwaid, Nada (2013): The contribution of evaluating a faculty member’s performance to the impact of the quality of university education, Unpublished master’s thesis, College of Education, Umm Al-Qura University, Saudi Arabia
- Good .C.V.(1973). Dictionary of Educational technology :Effective Research Designs for Improving Learning . New York : John Eiley & Sons
-Hassel, B& Hassel , E.A.(2012).Teachers in age of digital instruction . Education reform forth dgitaleva
- Partenership for 21st century skill (2015).frame work definitions Retrieved from http://www.p21.org/storage/documents/docs/p21 frame work Definitions new Logo
- Patrick G.Howard .(2018) . Twenty –first century learning as aRadical Re-Thinking of Education in the service of life Educ.sci,8,189
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.