Atomic Habits in Developing Constructive Failure among Female Students at Preparatory Schools

Authors

  • Hanen Hasan Faculty of Education for Human Sciences University of diyala
  • Mudher Abdulkareem Faculty of Education for Human Sciences University of Diyala

Keywords:

Atomic Habits, Constructive Failure, Female Students at Preparatory Schools

Abstract

The current study aims at investigating (The Effectiveness of an Educational Program Based on Miniature Habits in Developing Constructive Failure among Female Students at Preparatory School.

A thesis Submitted to the council of College of Education for Humanities, University of Diyala in Partial fulfillment of the requirements of the degree of master of in Educational Psychology. To verify this, the following hypotheses were put forward:

  1. There are no statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the average scores of preparatory school students on the constructive failure scale before and after implementing the educational program in the experimental group.

    The research data were processed using statistical means (T-test for one sample, T-test for two independent equal samples, Pearson Correlation Coefficient, Chi-Square). The results were as follows:

There were statistically significant differences between the scores of the experimental group before and after the implementation of the educational program and by applying the constructive failure scale and in favor of the post-test.

References

الخطيب, علم الدين عبد الرحمن (1988): الأهداف التربوية ـ تصنيفها وتحديدها السلوكي , مكتبة الفلاح للتوزيع والنشر, عمان, الأردن, الطبعة الأولى.

الدليمي, احسان, والمهداوي, عدنان محمود (2005): القياس والتقويم, الطبعة الأولى.

الزوبعي, عبد الجليل(1981): الاختبارات والمقاييس النفسية, مكتبة الميناء, بغداد, الطبعة الثانية.

الزهيري, حيدر عبد الكريم محسن (2017): مناهج البحث التربوي, مركز ديبونو لتعليم التفكير, عمان, الأردن, الطبعة الأولى.

الفقي, ابراهيم( 2015): استراتيجيات التفكير/ الوصايا العشر للتفكير الإيجابي, المجموعة الدولية, الطبعة الأولى, الزيتون, القاهرة.

الكبيسي, عبد الواحد حميد (2013): التفكير الجانبي ( تدريبات وتطبيقات جانبية), جامعة الأنبار, العراق

المشهراوي, ابراهيم(1999): برنامج مقترح لتنمية التفكير الرياضي لدى طلبة الصف الصامن الاساسي بغزة, اطروحة دكتوراه, كلية التربية الحكومية, غزة.

حمد, أ.د ليث كريم(2013), الإرشاد النفسي في التربية والتعليم, المطبعة المركزية, جامعة ديالى.

حمدان, سناء سعدي شيت (2005) : الأبداع وتنمية المنظور التكاملي, مكتبة الأنكلو المصرية, القاهرة , الطبعة الثالثة.

الطائي, رنا غانم حامد(2022): فاعلية برنامج تعليمي قائم على نظرية التعلم الموقفي في تحصيل طالبات الصف الخامس الأدبي في مادة الجغرافية وتنمية تفكيرهن التنسيقي, مجلة النسق, مجلد(23), عدد(1), العراق.

عباس, محمد خليل, ومحمد بكر نوفل, ومحمد مصطفى العبسي, و فريال, محمد أبو عود (2014): مدخل إلى مناهج البحث في التربية وعلم النفس, دار المسيرة للنشر والطباعة والتوزيع, عمان, الطبعة الخامسة.

عدس, عبد الرحمن(1988): اساسيات البحث التربوي, دار المعارف, عمان, الطبعة الثانية.

فاندلين, ديو بولدب 1986: مناهج البحث في التربية وعلم النفس, ترجمة محمد نبيل نوفل وسليمان الخضري وطلعة منصور وسيد احمد, مكتبة الانجلو, الطبعة الثانية.

كلير, جيمس( 2019): العادات الذرية, ترجمة محمد فتحي خضر, الطبعة الأولى.

ماكسويل, جون سي(2011): الفشل البناء, مكتبة جرير.

ملحم, سامي محمد (2000): القياس والتقويم في التربية وعلم النفس, دار المسيرة للتوزيع والنشر, عمان, الأردن, الطبعة الأولى.

نشواني, عبد المجيد ( 1977): علم النفس التربوي, مؤسسة الرسالة للطباعة والنشر, عمان, الأردن, الطبعة التاسعة.

وزارة التربية, (1977) : نظام المدارس الثانوي, مطبعة وزارة التربية, بغداد, العراق.

Seligman, martin (2006): Authentic Happiness.

oxford Advanced (2000): Learners Dictionary of current Endlish Ashornby. sixth editions Edited by sally wehmeier.

Al-Khatib, Alam al-Din Abdul Rahman (1988): Educational Objectives - Their Classification and Behavioral Determination, Al-Falah Library for Distribution and Publishing, Amman, Jordan, first edition.

Al-Dulaimi, Ihsan, and Al-Mahdawi, Adnan Mahmoud (2005): Measurement and Evaluation, first edition.

Al-Zubaie, Abdul Jalil (1981): Psychological Tests and Measures, Al-Mina Library, Baghdad, second edition.

Al-Zuhairi, Haider Abdel Karim Mohsen (2017): Educational Research Methods, Debono Center for Teaching Thinking, Amman, Jordan, first edition.

Al-Feki, Ibrahim (2015): Thinking Strategies/The Ten Commandments of Positive Thinking, International Group, First Edition, Al-Zaytoun, Cairo.

Al-Kubaisi, Abdul Wahed Hamid (2013): Lateral Thinking (lateral exercises and applications), Anbar University, Iraq

Al-Mashharawi, Ibrahim (1999): A proposed program for developing mathematical thinking among students of the primary grade in Gaza, doctoral thesis, Government College of Education, Gaza.

Hamad, Prof. Dr. Laith Karim (2013), Psychological Counseling in Education, Central Press, University of Diyala.

Hamdan, Sanaa Saadi Sheet (2005): Creativity and the Development of an Integrative Perspective, Anglo-Egyptian Library, Cairo, third edition.

Al-Taie, Rana Ghanem Hamid (2022): The effectiveness of an educational program based on the theory of situational learning in the literary achievement of fifth-grade female students in geography and the development of their coordinative thinking, Al-Nasaq Magazine, Volume (23), Issue (1), Iraq.

Abbas, Muhammad Khalil, Muhammad Bakr Nofal, Muhammad Mustafa Al-Absi, and Faryal, Muhammad Abu Oud (2014): An Introduction to Research Methods in Education and Psychology, Dar Al-Masirah for Publishing, Printing and Distribution, Amman, fifth edition.

Adass, Abdul Rahman (1988): Fundamentals of Educational Research, Dar Al Maaref, Amman, second edition.

Vandelin, Dio Boldeb 1986: Research methods in education and psychology, translated by Muhammad Nabil Nofal, Suleiman Al-Khudari, Talaat Mansour, and Sayed Ahmed, Anglo Library, second edition.

Clare, James (2019): Atomic Habits, translated by Muhammad Fathi Khadr, first edition.

Maxwell, John C. (2011): Constructive Failure, Jarir Bookstore.

Melhem, Sami Muhammad (2000): Measurement and Evaluation in Education and Psychology, Dar Al Masirah for Distribution and Publishing, Amman, Jordan, first edition.

Nashwani, Abdel Majeed (1977): Educational Psychology, Al-Resala Foundation for Printing and Publishing, Amman, Jordan, ninth edition.

Ministry of Education, (1977): Secondary School System, Ministry of Education Press, Baghdad, Iraq.

Published

2024-12-03

How to Cite

[1]
حنين حسين وحاد and مظهر عبد الكريم العبيدي, “Atomic Habits in Developing Constructive Failure among Female Students at Preparatory Schools”, jfath, vol. 28, no. 4, pp. 408–427, Dec. 2024.