Omission bias among university teachers A field study at the University of Diyala
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/28/4/20Keywords:
omission biasAbstract
The goal of the current research is to identify the omission bias among university professors, to achieve the research objectives, the two researchers built a scale (omission bias) according to the theory and definition of (Ferry Cushman, 2006). The apparent validity and construct validity were verified, the reliability was verified by the retest method, the average Reliability was (0.92), while the reliability coefficient by the Cronbach’s alpha method reached was (0.73). After that, the scale was applied to the basic research sample consisting of (400) male and female teachers from the University of Diyala. The research sample was chosen by a random stratified method with a proportional distribution. To analyze data Statistically, the researchers used the statistical package (SPSS). The results revealed that the sample members had a high omission bias compared to the theoretical average of the scale. Considering the results, the current research came out with several recommendations and proposals.
References
ابو النصر , مدحت : (2008) , تنمية الذكاء العاطفي ( الوجداني) مدخل للتميز في العمل والنجاح في الحياة , دار الفجر للنشر والتوزيع ـــــــ ط1.
العادلي, عذراء(2017). الانحياز المعرفي وعلاقته بالأسلوب المعرفي لدى طلبة الجامعة, جامعة القادسية, كلية التربية, رسالة ماجستير غير منشورة.
العتبي , عزيز عباس ,الهيتي ,محمد يوسف (2011) : مناهج البحث العلمي المفاهيم والأساليب والتحليل والكتابة , مكتبة اليمامة ، بغداد ، العراق .
العنزي, عبد العزيز حجر(2015 (,دور التفاؤل غير الواقعي في العلاقة بين المعتقدات الصحية وسلوك التدخين لدى الشاب الجامعي.
محيسن , عون عوض يوسف : (2012) , التفاؤل والتشاؤم لدى طلبة الجامعة الاقصى بغزة في ضوء بعض التغيرات , مجلة الجامعة الاسلامية للدراسات التربوية والفنية , المجلة العشرون , العدد الثاني ص53- ص93.
منال , رجيل : (2015) , التفاؤل غير الواقعي وعلاقته بسلوك السياقة الخطر لدى السائقين , دراسة ميدانية بولاية خنشلة , مذكرة مكملة لنيل شهادة الماستر في علم النفس العيادي , جامعة الحربي بن مهيدي ـــــــ ام البواقي ــــــــ كلية العلوم الاجتماعية والانسانية.
Abu Al-Nasr, Medhat: (2008), Developing emotional (emotional) intelligence, an introduction to excellence at work and success in life, Dar Al-Fajr for Publishing and Distribution - 1st edition.
Al-Adly, Virgin (2017). Cognitive bias and its relationship to the cognitive style of university students, Al-Qadisiyah University, College of Education, unpublished master’s thesis.
Al-Atabi, Aziz Abbas, Al-Hiti, Muhammad Youssef (2011): Scientific research methods, concepts, methods, analysis, and writing, Al-Yamamah Library, Baghdad, Iraq.
Al-Enezi, Abdul Aziz Hajar (2015), “The role of unrealistic optimism in the relationship between health beliefs and smoking behavior among young university students.”
Muhaisen, Aoun Awad Youssef: (2012), Optimism and pessimism among students at Al-Aqsa University in Gaza in light of some changes, Journal of the Islamic University for Educational and Technical Studies, Twentyth Magazine, Second Issue, pp. 53-p. 93.
Manal, Rjeel: (2015), Unrealistic optimism and its relationship to risky driving behavior among drivers, a field study in the state of Khenchela, a memorandum supplementary to obtain a master’s degree in clinical psychology, Harbi Ben M’hidi University - Oum El Bouaghi - Faculty of Social and Human Sciences.
المصادر الاجنبية:
Adler, F. (1999). "An Ethical Philosophy of Life: Presented in its Main Outlines". Routledge.
AIbrecht, )2004( Judgement nuder uncertainty ; Heuristic andbiases sciences
CIarken, R.H.(2009). MoraI inteIIigence in the schooI . Paper presented at the AnnuaI Meeting of the Michigan Academy of Sciences , Arts and Ietters. Retrieved 25th December, 2018 from the WorId .
Kim,S,H. (2007): Comprehending Envv, psychoIogicaI BuIIetin Copyright, American PsychoIoicaI Association, VoI. 133, No.1:p.46-50
Scheier,M.f&Garver,C,S.(1985):Optimism,coping and health: Assesment and inlplications of generalized outcome expectancies New Jers.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
حقوق النشر والترخيص
تطبق مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية ترخيص CC BY (ترخيص Creative Commons Attribution 4.0 International). يسمح هذا الترخيص للمؤلفين بالاحتفاظ بملكية حقوق الطبع والنشر لأوراقهم. لكن هذا الترخيص يسمح لأي مستخدم بتنزيل المقالة وطباعتها واستخراجها وإعادة استخدامها وأرشفتها وتوزيعها ، طالما تم منح الائتمان المناسب للمؤلفين ومصدر العمل. يضمن الترخيص أن المقالة ستكون متاحة على نطاق واسع بقدر الإمكان وأن المقالة يمكن تضمينها في أي أرشيف علمي.
لمزيد من المعلومات، يرجى متابعة الرابط: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.