Characteristics of fees for middle school students of high and low depression

Authors

  • Ali Abd-Alkarem كلية التربية للعلوم الإنسانية/ جامعة كربلاء

Keywords:

high and low depression

Abstract

Depression is a personality disorder, which is what young people have in their lives. This is what we find in middle school students who suffer the most from the pressures imposed on them by the nature of life, especially juveniles and adolescents because they are more sensitive to these aspects, Parents and sudden love or problems of family and family, which part of the concern and excess sensitivity, especially in front of questionnaires and awards that reveal the pillars of their personalities, was an alternative to achieve the same purpose without arousing concern in the respondent and there is no better than the projection drawings that we can Through the cooperation with the lesson of art education, the study aimed to identify the characteristics of the drawings of middle school students with high and low depression, but first we have to identify the features that appear in the drawings of the high and low depression. On each side, : One of them reveals the trait of depression, which is the list of (Beck - Beak) Arabized and the second special characteristics of the fees of middle school students, the tools were applied to the basic research sample, which numbered 132 students from the second grade students from the average schools in the city of Karbala Center for the academic year 2017-2018 , After taking the fees of the two groups The statistical treatments for the data and the calculation of frequency of personality showed that those with low depression were in their drawings (22) characteristics, of which three were distinguished, ie, the percentage of their appearance was statistically significant at (0.05); those with high depression In their drawings (24), I will attribute them, and three of them were distinctive and statistically significant at (0.05). Therefore, the researcher explained the results and presented the conclusions, recommendations and suggestions.

References

المصادر:

ابن منظور ، ( 1954 ) ، لسان العرب ، بيروت ، دار لسان العرب .

إسماعيل، عزت سيد(1995) اكتئاب النفس، وكالة المطبوعات، الكويت.

بدوي ، أحمد زكي؛ يوسف محمود:{1991}المعجم العربي الميسر ،الطبعة الأولى ، دار الكتاب المصري، دار الكتاب اللبناني.

البستاني ، بطرس{ 1981} محيط المحيط ، المجلد الثاني (ص -ي) دار المشرق ، بيروت –لبنان.

جاسم، صفاء حسين(2005) اعراض الاكتئاب لدى المراهقين في دور الدولة مقارنة بأقرانهم من طلبة المدارس في مدينة بغداد ، رسالة ماجستير غير منشورة كلية الاداب-الجامعة المستنصرية.

جلال،سعد(1986) في الصحة العقلية،دار الفكر العربي،الإسكندرية، مصر.

الخالدي ، أديب محمد علي و خلف ، ياسين احمد ( 1990 ) العلاقة بين مستوى التحصيل الدراسي و اتجاهات الآباء في التنشئة لدى طلبة المرحلة المتوسطة ، مجلة العلوم التربوية و النفسية ، العدد (15) ، بغداد.

الخالدي، اديب(2001) الصحة النفسية،ط1، الدار العربية للنشر والتوزيع.دافيدوف ، لندا . ل . (1983) مدخل علم النفس , ط (4), ترجمة: مجموعة مترجمين ,الدار الدولية للنشر،الرياض .

الراوي , خاشع محمود(2000) المدخل إلى الإحصاء ، ط(2), جامعة الموصل , وزارة التعليم العالي .

آل- رضا،علي عبد الكريم (2018) سمات رسوم طلبة المرحلة المتوسطة في مدينة كربلاء، مجلة الباحث كلية التربية للعلوم الإنسانية-جامعة كربلاء، العدد26، العراق.

رضوان، سامر جميل(2002) الصحة النفسية، دار المسيرة للطباعة والنشر،عمان،الأردن.

رديف، سيف محمد؛فليح،اشرف موفق(2011) مركز السيطرة الصحي وعلاقته بالاكتئاب لدى المتزوجين، مجلة آداب المستنصرية، الاصدار: 55 الصفحات: 11-56.

زهران،حامد عبد السلام(1977) الصحة النفسية،ط1،عالم الكتب، القاهرة.

الزوبعي،عبد الجليل إبراهيم ؛ بكر، محمد ياس ؛ الكناني، إبراهيم عبد الحسن (1981) الاخـتـبارات والمقاييس النفسية ، دار الكتب للطباعة والنشر ، جامعة الموصل.

زيور، مصطفى(1980) محاضرات في الاكتئاب النفسي، مكتبة الانجلو المصرية، القاهرة.

سليجمان، مارتن،أي.بي(2006) الطفل المتفائل ، ط1،مكتبة جرير، السعودية.

السيد، فواد البهي (1979) علم النفس الإحصائي وقياس العقل البشري، ط3 ، دار الفكر العربي، دار التأليف،القاهرة

عبد الحميد ، شاكر (1987) العملية الإبداعية في التصوير، سلسلة عالم المعرفة ، العدد (109) المجلس الوطني للثقافة والفنون والآداب ، مطابع الرسالة ، الكويت . عبدالخالق،احمد محمد(1990) دليل تعليمات القائمة العربية ،الإسكندرية، دار المعرفة الجامعية.

عبو , فرج (1982) علم عناصر الفن ، ج (1) ، أكاديمية الفنون الجميلة ، جامعة بغداد .

عسكر،عبدالله(1988) الاكتئاب النفسي بين النظرية والتطبيق، مكتبة الانجلو المصرية، القاهرة.

علي، وائل فاضل(1997) أنماط الحياة الضاغطة وعلاقتها بالاكتئاب النفسي لدى المرضى المصابين بالقرحة،أطروحة دكتوراة،كلية الاداب، الجامعة المستنصرية.

عيسى،إبراهيم محمد؛حداد،عفاف(2001) الخصائص السيكومترية لصورة معربة لمقياس الخبرات الاكتئابية (DEQ) لدى عينة جامعية، مجلة دراسات التربوية،المجلد8، العدد2،الأردن.

غرواة واخرون(1999) مستقبل العلاج النفسي،تر:سامر رضوان، منشورات وزارة الثقافة،دمشق.

عبد الخالق(1990) .

العكيلي ، قيس ابراهيم مصطفى { 1998} السمات الجمالية في القرأن الكريم، اطروحة دكتوراه غير منشوره ، كلية الفنون الجميلة. ، جامعة بغداد.

عودة،أحمد سليمان(1998) القياس والتقويم في العملية التدريسية، ط(2)،دارالأمل للنشر والتوزيع,الأردن.

العيسوي،عبد الرحمن(1984) سيكولوجية الاكتئاب ، مجلة العربي،العدد(303) الكويت.

مايو، كليتك (2002) حول الأكتئاب ،الدار العربية للعلوم ، ط1، الكويت.

محمد سعيد، أبو طالب (1990) علم النفس الفني ، مطبعة جامعة الموصل ، وزارة التعليم والبحث العلمي العالي،العراق .

مليكه، لويس كامل (1968) دراسة الشخصية عن طريق الرسم، ط(2) ، مكتبة النهضة المصرية ، القاهرة .

المياحي،عاد محمود حمادي (1989) خصائص رسوم المراهقين وعلاقتها ببعض سماتهم الشخصية ، رسالة ماجستير, غير منشورة ، كلية الفنون الجميلة ، بغداد .

نوبلر، ناثان (1987) حوار الرؤيا ، ترجمة فخري خليل ، دار المأمون للترجمة والنشر ، بغداد .

هول، كالفين ؛ ليندزي ، جارد (1978) نظريات الشخصية، ط (2) ، تر: مجموعة مترجمين ؛ دار الشايع للنشر، الهيئة العامة للكتاب ، القاهرة.

مونرو،توماس{ 1972} التطور في الفنون ،ج 2، تر: محمد علي ابو درة واخرون ،الهيأة المصرية العامة للكتاب، القاهرة.

Cooper, John . D. (1974) Measurement and Analysis of Behavioura Teachniques, Ohio,Columbus,Charles. E,Merrill.

Beck.A (1974) coning with depression.Institue for Rational living,New York.

Light,R.,J., (1973) Issues in the Analysis of Qualitative Data . In R.M.W. Travers

38. Holesti (O.R.) (1969) Content Analysis For Social Sceinoes

and Humanities, Addison Wesley London

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
علي عبد الكريم آل-رضا, “Characteristics of fees for middle school students of high and low depression”, jfath, vol. 22, no. 4, pp. 16–40, Aug. 2023.