Evaluation of the performance of faculty members at the university from the point of view of students (a field study at the University of Diyala)
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/2012/16/3/07Abstract
The current research aimed to build a tool for evaluating the performance of faculty members at a university
Diyala from postgraduate students' point of view and evaluating their performance through this tool
To achieve this, the researcher built his tool after reviewing the literature and studies
The previous tool consisted of five areas, including (42) paragraphs in its final form, after
Presented to a group of experts to extract the truth and then extracted by the researcher
The stability of the tool, and the researcher limited the research sample, which consisted of studentshigher education at the University of Diyala, and the total sample was (75) male and female students, divided into six
Scientific and human faculties The researcher used the necessary statistical methods and reached the
A group of results, the most important of which is recording a clear weakness in the performance of teachers from
The point of view of the students and in all fields, except for some paragraphs that were recorded
In favor of the teachers, as it was found through the research that there is a weakness in the field of performance
The lecture was achieved in this field only four paragraphs, some of which were at an average level
Also, the field of preparation and preparation was equal in terms of the verified paragraphs from others and did notOnly two paragraphs are achieved in preparing for exams and giving grades, and they were at the same level
Average while not achieved in the field of personality traits, only one paragraph either field
The tasks of the faculty member have been verified by four paragraphs, and the researcher instructed this weakness
To the exceptional circumstances that the country is going through, especially the Diyala Governorate, which was reflected negatively
At the end of the research, he presented a set of proposals and recommendations.(A Field study at Diyala University)
The Summary of research :
The aim of this research is to construct an instrument for
evaluation the performance of the university teaching members
from the students point of view and from the postgraduate
students point of view .To achieve this, the researcher
constructed atoll a after examining the previous study. The tool
consists of five fields including forty two items of final from
after verifying by a group of experts. So after verification ,the
researcher mode his researcher sample which consists of
PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com
العدد الخمسون . مجلة الفتح . آب لسنة ٢٠١٢ أ.م.د. حاتم جاسم عزیز
-١٠٤-
postgraduate students at Diyala University. The total sample was
seventy five male and female students of six scientific and
literary collages. And to a chive his goals , the researcher used
the necessary statistic ads.
The researcher concluded a group of results that the clear
weakness of teacher performance was the most important one
from the students point of view and in every field, So there is
clearly weakness in the teaching performance. Only four items
are achieved but some are at medium degree. In preparation
field ,it shared halves with other items. The Field of
Examination preparatory and Marking only two items are
chinned at the medium degree. the Field of personal
characteristic only one item is achieved. Four items are achieved
at the field of the duty of teaching members. the researcher
added that the weakness is due to the exceptional circumstances
of our country in general and of Diyala governorate in particular
have reflected greatly at the teachers performance lastly ,the
researcher has submitted several recommendations and
suggestion
References
المصادر:
١ .ابن منظور، ابو الفضل جمال الدين محمد، لسان العرب، م١٢ ، بيروت: ب
ت .
٢ .برقع ان ،أحم د محم د وعل ي أحم د الربي ع: تق ويم الممارس ات التدري سية
للمقررات التربوية من وجهة نظر الطلاب، حضرموت للدراسات والبحوث , السنة
الثالثة , العدد الرابع ، ٢٠٠٣م.
٣ .البي اتي ، عب د الجب ار توفي ق:الاح صاء وتطبيقات ه ف ي العل وم التربوي ة
والنفسية،ط١،أثراء للنشر والتوزيع،الاردن،٢٠٠٨م.
٤ .الجبوري،حسين محمد:تقويم أداء الاستاذ الجامعي في ضوء الكفايات المهنية
وال صفات الشخ صية،مجلة جامع ة باب ل ،العل وم الان سانية،المجلد ١٥،الع دد
.م٢٠٠٨،،٢
٥ .الجف ري، أبت سام ح سين: آراء طالب ات الدراس ات العلي ا ف ي الاداء التدري سي
لأعضاء هيئة التدريس بجامعة أم القرى،المجلة التربوية،العدد٦٤،الكويت، ٢٠٠٢.
٦ .الحيل ة ،محم د محم ود: الت صميم التعليم ي نظري ة وممارس ة، دار الم سيرة
،عمان، ١٩٩٩م.
PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com
العدد الخمسون . مجلة الفتح . آب لسنة ٢٠١٢ أ.م.د. حاتم جاسم عزیز
-١٢٢-
٧ .الخزن دار ،هال ة: تقي يم الطال ب لاداء الاس تاذ الج امعي(تجرب ة جامع ة
مشيجان)،الجودة في التعليم العالي، المجلد الأول - العدد الثاني - ديسمبر ٢٠٠٥.
٨ .رحيم ،انور عبد المجيد : ، تقويم الدراسات العليا في جامعة بغداد من وجه ة
نظر اساتذتها وطلبتها ، رسالة ماج ستير غي ر من شورة، جامع ة بغ داد، كلي ة التربي ة
،١٩٨٢م.
٩ .ال سيد عل ي ،نادي ه:تقي يم أداء الاس تاذ الج امعي ف ي ض وء مع ايير
الجودة،دراس ات ف ي التعل يم الع الي ،مرك ز تط وير التعل يم الج امعي ،جامع ة ع ين
شمس،٢٠٠٥م.
١٠ .الشربينى، غادة حمزة محمد: تقويم أداء المعلم الجامعي في ض وء مؤس سات
التعل يم الع الي بالمملك ة العربي ة ال سعودية، ن دوة" تنمي ة أع ضاء هيئ ة الت دريس ف ي
مؤسسات التعليم العالي " التحديات والتطوير،المملكة العربية السعودية،٢٠٠٤م.
١١ .ص ابر ، ملك ة ح سين : آراء طالب ات كلي ة التربي ة للبن ات بج دة ح ول بع ض
جوانب التدريس في مادة المناهج وعلاقته ا بالتح صيل " ، دراس ات تربوي ة، المجل د
(العاشر )، الجزء٧٠، ١٩٩٤م.
١٢ .اللق اني ،أحم د ح سين ، وعل ي أحم د الجم ل :معج م الم صطلحات التربوي ة
المعروفة في المناهج وطرق التدريس ، ط٢،القاهرة،عالم الكتب، ١٩٩٩م.
١٣ .عبد الحافظ عبد الحبيب :تقويم وتقييم أداء أعضاء الهيئة التدريسية في ضوء
أهداف المؤسسة الجامعية ، كلية المعلمين بالقنفذة.د.ت.
١٤ .عبد الهادي ،نبي ل: القي اس والتق ويم الترب وي وأس تخدامه ف ي مج ال الت دريس
الصفي،ط٢،دار صفاء للنشر،الاردن،٢٠٠٢م.
١٥ .عي د،غاده خال د:تق ويم اداء معلم ي المرحل ة الثانوي ة بدول ة الكوي ت "دراس ة
مقارن ة للتق ويم ال ذاتي ، وتق ويم الط لاب ، وتق ويم رئ يس الق سم العلم ي" ،المجل ة
التربوية،العدد٧٦،الكويت،٢٠٠٥م.
١٦ .الغريب، رمزية: التقويم والقياس النف سي والترب وي، الق اهرة: مكتب ة الأنجل و
المصرية، ١٩٩٨م.
١٧.محم د محم ود زوي ن ،امي رة ج ابر هاش م : تق ويم ب رامج الدراس ات العلي ا
بجامع ة الكوف ة م ن وجهت ي نظ ر أس اتذتها وطلبته ا ،مجل ة عل وم
انسانية NL.ULUM.WWW السنة السادسة: العدد ٤٠ :٢٠٠٩م.
المصادر الاجنبية :
smart,j.c(1991).Higer Education of Theory and
Research,vo1.VII.NEW YORK:Agathon press.
Fransella,f(1981):Personality theory measurement and
research,London,Methuen and Co.LTD.
Ellner,J.Astudy of student Evaluations of the Effectiveness
of Mathematics Faculty Holding Different Educational
Degree.NY:city Univesity of NEW York ,NYC Technical
College
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 أ.م.د.حاتم جاسم عزيز، أ.م.د.حاتم جاسم عزيز
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.