Reasons for the spread of the phenomenon of private lessons from the point of view of (managers, teachers, students, parents) and ways to limit its spread
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/2012/16/3/11Abstract
The Reasons behind the Spread of the Phenomenon of Private
Lessons according to the Headmasters, Teachers, Students and
Parents and the Means by which this Phenomenon can be
stopped
Abstract :
This research studies the phenomenon of private lessons
that is dangerous in the educational system. This phenomenon
does not allow equal chances for the students to go ahead in
study later on.
The private lessons phenomenon has become a problem.
This research studies the reasons of this phenomenon according
to the headmasters, teachers, students and parents.
PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com
The fiftieth issue. Al-Fath Magazine. August 2012 Dr. Nusseibeh Maraachly
-١٧٨-
This research has resulted in the fact that most of the
individuals of the sample state that the reasons of the spread of
this phenomenon come back to the headmaster firstly, and
secondly to the student, thirdly to the family, then to the teacher.
There were not differences of statistical indication among the
answers of the sample individuals.
Finally, many suggestions have been posed among
which preventing teachers from giving private lessons legally,
improving the situations of the teachers financially, training
them well, the necessity of watching the educational process by
the headmasters, watching the teachers and their preparation
notebooks, attending lessons, watching the students, limiting
their levels, helping the students whose levels are low, and
finding remedial programs supervised by the school
References
المراجع:
١ -الاعتماد على الدروس الخصوصية له آثاره السلبية على المستوى التحصيلي
للطلبة وتعودهم على الاتكالية، com.alwatan.www
www.attajdid.ma/old اوغانيم حبيبة، الدراسي التفوق- ٢
٣ -حجي، أحمد إسماعيل (٢٠٠٠م): إدارة بيئة التعليم والتعلم، دار الفكر،
ط١،القاهرة .
٤ -دروس التقوية، عبده درويش، com.26sept.www
٥ -الدروس الخصوصية تقليد أم خلل في النظام التعليمي، احمد بن محمد
www.almarefah.com العيسى
PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com
العدد الخمسون . مجلة الفتح . آب لسنة ٢٠١٢ د. نسیبة المرعشلي
-٢٠٠-
٦ -الدروس الخصوصية القشة التي قصمت ظهر التربية والتعليم ،خديجة
www@alalam.ma ،باحماد
٧ -زهران، حامد عبد السلام (١٩٧٧ :(علم نفس النمو والمراهقة، عالم الكتب،
القاهرة .
٨ -الشوبكي، علي (١٩٧٧م): المدرسة والتربية وإدارة الصفوف ‘ دار مكتبة
الحياة، بيروت .
٩ -عناصر العملية التعليمية، مجلة المعلم، net.almualem.www
١٠ -عودة إلى الدروس الخصوصية، محمد بن عبد الرزاق القشعمي،
chief@.d.jazerah.com
١١ -ليبمان ‘ ماثيو (١٩٩٨م): المدرسة وتربية الفكر، منشورات وزارة الثقافة،
دمشق .
١٢ -المرعشلي، نسيبة (٢٠٠٥ :(علاقة تقنيات الاتصال والمعلومات بالقيم
التربوية لدى طلاب المدارس الثانوية، رسالة مقدمة لنيل درجة الدكتوراه
في التربية غير منشورة وجامعة دمشق كلية التربية .
١٣ -وطفة، علي (٢٠٠٣م): علم الاجتماع التربوي، جامعة دمشق، كلية التربية.
-Barnett,W.Steven .Better Teachers(2004): BETTER
PRESCHOOLS STUDENT ACHIEVMENT LINKED TO
TEACHER QUALIFICATIONS ,in Nleer policy
.brief,issue.2,dec.available at
- Lokesh, koul (1993):METHODOLGY OF EDUCATION
RESEARCH, rikas publishing house pntli, new delhi.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 د. نسيبة المرعشلي
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.