The hidden curriculum and its relationship to the moral and aesthetic values ​​of fourth-grade students in the Syrian Arab Republic

Authors

  • Short handsome كلية التربي / سوريا

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/2012/16/3/18

Abstract

The hidden curriculum and its relationship to the moral
values and the aesthetic values of the basic fourth grade in
the Syrian Arab Republic

Research Summary:
The goal of the current research is to identify the components
of the hidden curriculum within the school, identify the
differences between the average scores of students in schools
with the positive hidden curriculum and the average scores of
students in schools with the negative hidden curriculum in the
PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com
العدد الخمسون . مجلة الفتح . آب لسنة ٢٠١٢ وسیم القصیر
-٣٤١-
moral values, and identify the differences between the average
scores of students in schools with the positive hidden curriculum
and the average scores of students in schools with the negative
hidden curriculum in the aesthetic and recreational values. The
researcher used the descriptive analytical approach to answer the
research questions. The research tools were a questionnaire of
the hidden curriculum to identify the availability range of its
components in schools of the first cycle of the basic education, a
questionnaire to measure the aesthetic values of the fourth-grade
students from the first cycle of the basic education, and another
questionnaire to measure the moral values. The research was
conducted on a sample consisted of (120 student). The research
has shown the following results:
• There are statistically significant differences at the significance
level of 0.05 between the average scores of students in schools
with the positive hidden curriculum and the average scores of
students in schools with the negative hidden curriculum in the
moral values.
• There are statistically significant differences at the significance
level of 0.05 between the average scores of students in schools
with the positive hidden curriculum and the average scores of
students in schools with the negative hidden curriculum in the
aesthetic values

References

المراجع

المراجع العربية :

١-إبراهيم،سمية(٢٠٠٧:(سيكولوجية طفل الروضة بين المناهج ونظريات التعلم

،القاهرة،دار الفكر العربي،ط١

٢-أبو ريان ،محمد(١٩٨٧: (فلسفة الجمال ونشأة الفنون الجميلة ،الإسكندرية، دار

المعرفة الجامعية.

٣-الأحمد،عبد العزيز وعبيد ،أبو بكر(١٩٩٧: (التقييم الذاتي لمنظومة القيم

الأخلاقية الإسلامية لدى طلبة كلية التربية الأساسية بدولة الكويت، مجلة كلية

الأداب،جامعة القاهرة،مصر،المجلد٥٧،العد١

٤-أمين،إيمان وفائق،نائلة (٢٠٠٧ :(المنهج المستتر وعلاقاته بالمهارات الاجتماعية

والقيم الدينية لدى الأطفال في مرحلة الروضة، مجلة القراءة والمعرفة،العدد٣٥ .

٥-إ.نوكس (١٩٨٥: (النظريات الجمالية (كانط ،هيجل ،شوبنهاور)،بيروت،

منشورات بحسون الثقافية. ترجمة محمد شفيق شتا.

٦-البركات،علي و دواغرة نايف(٢٠٠٧:(القيم التربوية اللازم تضمينها في المناهج

الدراسية لتلاميذ الصفوف الأساسية الثلاثة الأولى،مجلة العلوم التربوية النفسية،

جامعة البحرين، كلية التربية، مجلد ٨ ،عدد٤ .

٧-الخطيب،محمد(٢٠٠٤:(ورقة عمل بعنوان المنهجان الخفي و المعلن،ندوة المنهج

الخفي..والمنهج المعلن،المملكة العربية السعودية .

٨-الريس ،عبد االله عبد العزيز(٢٠٠٠:(القيم التي تضمنها كتب التربية الوطنية

المقررة على الصفوف الثلاثة الأخيرة في المرحلة الابتدائية في المملكة العربية

السعودية، رسالة ماجستير،كلية التربية،جامعة الملك سعود

٩-زهران ،حامد عبد السلام(١٩٨٤:(علم النفس الاجتماعي،القاهرة،عالم الكتب،ط٥

١٠-زيود،زينب (٢٠٠١:(القيم التربوية في محتوى كتب العلوم الإنسانية لمرحلة

الإعدادية في الجمهورية العربية في سورية، رسالة ماجستير،جامعة دمشق.

١١-الشافعي،إبراهيم وآخرون( ١٩٩٦:(المنهج المدرسي من منظور جديد، الرياض

منشورات جامعة الملك سعود.

PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.co

العدد الخمسون . مجلة الفتح . آب لسنة ٢٠١٢ وسیم القصیر

-٣٥٤-

١٢-الشامسي ،خديجة(٢٠٠٥:(القيم الأخلاقية والجمالية في التعليم الخليجي، القاهرة

،دار أطلس، ط١

١٣-الصالح، كوكب(١٩٩٤:(دراسة تحليلية مقارنة للقيم التربوية المتضمنة في

كتب التربية القومية للمرحلة الإعدادية والقيم التربوية السائدة لدى طلاب المرحلة

الإعدادية في القطر العربي السوري ،رسالة ماجستير،جامعة دمشق

١٤-طعمية ،رشدي (٢٠٠٨ :(المنهج المدرسي المعاصر،عمان، دار المسيرة ،ط١

١٥-عبده،مصطفى (١٩٩٩ : (فلسفة الأخلاق،القاهرة ، مكتبة مدبولي، ط٢ ،

١٦-عقيل،محمد( ١٩٩٨:(مدى توفر القيم في كتب المواد الاجتماعية في المرحلة

الابتدائية للبنين، رسالة ماجستير، كلية التربية، جامعة الملك سعود، الرياض.

١٧-الفتلاوي، سهيلة وهلالي،أحمد:(٢٠٠٦:(المنهج التعليمي والتوجه الإيديولوجي

"النظرية والتطبيق"،عمان،دار الشروق

١٨-فلاته، ابراهيم(١٩٩٥:(المنهج المستتر وعلاقته بالتحصيل الدراسي لدى تلاميذ

الصف السادس الابتدائي بمكة المكرمة،مجلة جامعة أسيوط،العدد٥،الجزء الثاني.

١٩-فلاته،إبراهيم (٢٠٠٦ :(المنهج المستتر ودوره في تعزيز العملية التعليمية،

محاضرة علمية ضمن الأنشطة والفعاليات للجمعية السعودية للمناهج والإشراف

التربوي، مكة المكرمة.

٢٠-قشقوش،إبراهيم وإسماعيل،نبيه(١٩٨٢:(استبانة القيم الأخلاقية،القاهرة،مكتبة

الأنجلو

٢١-كنعان، أحمد(١٩٩٥:(أدب الأطفال والقيم التربوية،دمشق، دار الفكر للنشر،ط٤

٢٢-الكيلاني،ماجد(١٩٩٢:(اتجاهات معاصرة في التربية الأخلاقية،عمان،دار

البشر ،ط١

٢٣-عبد المنعم،راوية(١٩٨٧:(القيم الجمالية دراسات في الفن والجمال، الإسكندرية

دار المعرفة الجامعية.

٢٤-المسلم، بسامة(١٩٩٦:(المنهج الخفي معناه ومكوناته ومخاطره ،المجلة

التربوية الكويت ،مجلد٢٢،عدد٨٨ .

٢٥-الموسى،عبداالله(١٩٩٨:(المنهج الخفي نشأته ، مفهومه، فلسفته، مكوناته،

تطبيقاته، مخاطره، مجلة جامعة أم القرى،مجلد١٢،عدد١ .

٢٦-محافظة،سامح(١٩٩٢:(المنهج الخفي:مراجعة نقدية تحليلية للأدبيات ،مجلة

شؤون اجتماعية،الشارقة،المجلد١٠،عدد٣٩ .

٢٧-يوسف،منى(١٩٨٩:(أثر المنهج المستتر في سلوكيات التلاميذ الحلقة الأولى من

التعليم الأساسي، رسالة دكتوراه،جامعة حلوان.

المراجع الأجنبية :

-Darren Tarshis (2008): How College Physics Courses

Implicitly Influence Student Beliefs, Physics Honors Thesis,

University of Colorado at Boulder.

–Deutsch, Nellie (2004) :Hidden Curriculum paper , University

of 54-58The second conference of the International Society for

PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com

العدد الخمسون . مجلة الفتح . آب لسنة ٢٠١٢ وسیم القصیر

-٣٥٥-

the Scholarship of Teaching and Learning (Vancouver B.C., 14-

October 2005)

- Gonzales, Monica (2007):the values adolescents aspir to for

their children social indicators research , available//www

eric.ed.gov/

- Kentli, Fulya Damla (2009): Comparison between the

theories of the hidden curriculum, European Journal of Science

Education Influence Student Beliefs, Physics Honors Thesis,

University of – Nellie

-McCutcheon, Gail (1988):curriculum and the work of

teachers, appears in the Apple George Michael, and Bayer,

Landon, Bayer (eds.)Curriculum: Problems, politics, and

possibilities. New York: Oxford University Press, New York. R.

-

-Quoted in A.G(1970) Pley dell Pearce : Objectivity and Value

in the Judgment of Aesthetics ,In the British Journal of

Aesthetics, Vol.10,January

-Protelli ,J.P(1993):Exposing the Hidden curriculum studies,4

-Rita Bumanglag (2010):civic education the hidden curriculum

,3rd National Conference On Education For Social Studies

Supervisors

(CON-CESS),Philippine Normal University.

-Vallanc,Elizabeth,1977,Hidden curriculum :an interoperation

of the language of justification in nineteenth century education

reform .In Bellack ,A. and Kilebard, H.M. eds ,Curriculum

and Evaluation ,Los Angelos, CA: MC: Mc Cutchan publishing.

-Wiles, L. & Bondi, J. (2002): Curriculum Development: A

Guide to Practice (6th ed.). Boston: Pearson, from University of

Phoenix

Additional Files

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
وسيم القصير, “The hidden curriculum and its relationship to the moral and aesthetic values ​​of fourth-grade students in the Syrian Arab Republic”, jfath, vol. 16, no. 3, pp. 1–17, Aug. 2023.