The effect of the exercises in the skills of mental training and learning the skills of handling and footballing for students

Authors

  • Furat Jabbar Saadallah College of Basic Education / University of Diyala
  • Emad Mohsen Khamis College of Basic Education / University of Diyala

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/23/2/1

Keywords:

learning patterns, mental rotation

Abstract

The problem of research is to answer the following question: Do exercises in accordance with learning patterns affect the development of mental rotation and learn some of the offensive skills of football for students? The aim of this study is to prepare exercises according to the learning styles of football for students, to know the effect of the exercises on learning patterns in the development of the mental rotation of football for students and to identify the preference of learning patterns in the development of mental rotation and learning the skills of handling and football. Exercises based on learning patterns have a positive impact on the development of mental cycling for students.             The researcher used the experimental method to suit the nature of the research in the manner of the three equal experimental groups as the appropriate method to solve the research problem and achieve its objectives.             The research sample included (30) students from the second grade students.             After processing the results obtained by the researcher concluded that the exercise according to the learning patterns applied to the three experimental groups had a positive impact in the development of mental rotation and learn some of the skills of handling and scoring in football.             In light of the conclusions reached by the researcher, it is recommended to use exercises according to the learning patterns in the lesson of physical education, so as to suit the age of students, as students need the atmosphere of competition and fun.

References

المصادر:

إبراهيم رواشدة (وآخرون)؛ أنماط التعلّم لدى طلاب الصف التاسع في أربد وأثرها على تحصيلهم في الكيمياء: (المجلة الأردنية في العلوم التربوية، مج6، العدد4، 2010).

حيدر عبدالرزاق، معيض بن حسن الحليسي؛ أثر استعمال التدريس المتمايز على التحصيل الدراسي في مقرر اللّغة الانجليزية لدى طلاب الصف السادس الابتدائي: (رسالة ماجستير، جامعة أم القرى، كليّة التربيّة، 2012).

حيدر ناجي حبش، علي مهدي حسن، سامر مهدي صالح سميسم؛ الذكاء الجسمي الحركي وعلاقته بالرضا الحركي لمهارة المناولة والتهديف للاعبي منتخب جامعة الكوفة بكرة القدم للصالات: (مجلة علوم التربية الرياضية، جامعة الكوفة، كليّة التربيّة للبنات، العدد5، 2015).

سعدي شاكر حمودي؛ مبادئ علم الإحصاء وتطبيقاته في المجال التربوي والاجتماعي: (الأردن: دار الثقافة، 2009).

ظافر هاشم إسماعيل، الأسلوب التدريسي المتداخل وتأثيره في التعلّم والتطور عن طريق الخيارات التنظيمية المكانية لبيئة النفس: (أطروحة دكتوراه، جامعة بغداد، كليّة التربيّة الرياضية، 2002).

غسان عدنان جميل الكيالي؛ الذكاء الجسمي الحركي وعلاقته بالثقة بالنفس وبعض المهارات الأساسيّة بكُرة القدم للناشئين دون 16 سنة: (رسالة ماجستير، جامعة ديالى، كليّة التربيّة الرياضية، 2013).

فاضل شاكر حسن وكريم عبد ساجر؛ أساليب التعليم التي يفضلها طلبة الكلية التقنية: (بغداد: مجلة الآداب، العدد 78، 2006).

فاضل محسن الأزيرجاوي؛ أسس علم النفس التربوي: (الموصل، دار الكتب للطباعة والنشر، 1991).

مُحَمَّد أمين المفتي؛ الذكاءات المتعددة – النّظرية والتطبيق: (المؤتمر العلميّ السادس عشر، تكوين المعلم، المجلد الأَوّل، القاهرة، الجمعية المصرية للمناهج وطرق التدريس، جامعة عين شمس، دار الطابعة، في المُدّة من 21-22 يوليو، 2004) ص153-155.

محمد صبحي حسانين؛ القياس والتقويم في التربية الرياضية: (القاهرة، دار الفكر العربي، 1995) ص213.

مصطفى حسين باهي، سمير عبدالقادر جاد؛ سيكولوجية التفوق الرياضي تنمية المهارات العقلية: (القاهرة، مكتبة النهضة العربيّة، 1999).

مصطفى حسين باهي، سمير عبدالقادر جاد؛ سيكولوجية التفوق الرياضي تنمية المهارات العقلية: (القاهرة، مكتبة النهضة العربيّة، 1999).

معيض بن حسن الحليسي؛ أثر استعمال التدريس المتمايز على التحصيل الدراسي في مقرر اللّغة الانجليزية لدى طلاب الصف السادس الابتدائي: (رسالة ماجستير، جامعة أم القرى، كليّة التربيّة، 2012).

نبيل محمود شاكر؛ علوم الحركة: (جامعة ديالى، مطبعة جامعة ديالى، 2015).

هبة عبدالمجيد جمعة العيلة؛ اثر برنامج مقترح قائم على أنماط التعلم لتنمية مهارات التفكير الرياضي لدى طالبات الصف الرابع الأساسي بمحافظة غزة: (رسالة ماجستير، جامعة الزاهر، كليّة التربيّة، 2012).

وجيه محجوب؛ طرائق البحث العلمي: (بغداد، دار الحكمة للطباعة والنشر، 1993).

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
فرات جبار سعدالله and عماد محسن خميس, “The effect of the exercises in the skills of mental training and learning the skills of handling and footballing for students”, jfath, vol. 23, no. 2, pp. 1–20, Aug. 2023.