Detecting the Level of Addiction of Kindergartens’ Children to Electronic Games in Diyala Generate

Authors

  • Adnan Al- Mahdawi University of Diyala Center of Childhood and Motherhood Researches
  • Ansam Ayad Ali University of Diyala / College of Fine Arts

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/23/2/2

Keywords:

Addiction , Kindergartens’ Children

Abstract

Children adore electronic games. They spend a lot of their time, which might reach to the extent of being addiction, on playing them because of the elements of excitement and challenge. Addiction to electronic games forms a great threat to children and can lead to psychological disorders because children spend most of their time playing. These games cannot build social relationships among individuals.

The current research aims to identify:

1) The level of addiction of kindergartens’ children to electronic games.

2) The level of addiction of kindergartens’ children to electronic games depending on the gender variable (male - female).

3) The comparison of the level of addiction of kindergartens’ children to electronic games according to the residential area in the cities of "Baquba and Al- Khalis".

To achieve this, the researchers adopted the analytical descriptive approach, where a measure of addiction to electronic games was built and obtained the validity and stability. The exploratory sample reached to 20 children randomly selected and re-tested.

The main sample consisted of (160) children (boys and girls) and randomly selected from four kindergartens, two from Baqouba district and two from Al-Khalis district; 20 children from each kindergarten. To tackle with the data of the research, the researchers adopted a number of the statistical means and the statistical package for social sciences SPSS. The following are the results:

1) There are no statistically significant differences between playing electronic games and addiction.

2) There are no statistically significant differences between playing electronic games according to the residential area in "Al- Khalis and  Baquba" districts.

3) There are statistically significant differences between playing electronic games and sex in favor of males.

In the light of these results, the researchers came up with a number of recommendations and suggestions

Recommendations:

1) Directing the official authorities and the relevant regulatory bodies to pay attention to the dangers of electronic games and to establish controls and conditions for their use by children, similar to the countries of the world.

2) Alert the family "parents" to the physical, emotional and social risks of addiction to electronic games.

Suggestions:

1) Conducting an explanatory study to reduce addiction to electronic games.

2) Conducting a study to determine the level of spread of electronic games among children in advanced ages (9-12) years, for example in Diyala governorate.

References

المصادر

- حمدان، سارة محمود عبد الرحمن (2016) إيجابيات الألعاب الالكترونية التي مارسها أطفال مرحلتي الطفولة المتاخرة والمراهقة وسلبياتها من وجهة نظر المعلمين والأطفال، رسالة ماجستير منشورة، جامعة الشرق الأوسط، كلية العلوم التربوية/ عمان.

- الحيلة، محمد محمود (2013) الألعاب التربوية وتقنيات إنتاجها سيكولوجيا وتعليم وعمليا، ط7، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان- الأردن.

- الدليمي، احسان عليوي والمهداوي، عدنان محمود (2005) ، القياس والتقويم، ط2، بغداد.

- رمزي، اسحق (1985) مشكلات الأطفال اليومية، دار سبا للطباعة والنشر والتوزيع، لبنان.

- الزيودي، ماجد محمد (2014) الانعكاسات التربوية للألعاب الالكترونية كما يراها معلمو واولياء أمور طلبة المدارس الابتدائية بالمدينة المنورة، مجلة جمعة طيبة للعلوم التربوية، المملكة العربية السعودية، المجلد (10) ص 15-31.

- سراج، اشرف (2009) التفكير الابتكاري للأطفال ومدى تأثره في الألعاب الالكترونية، مصر القاهرة، دار المناهل.

- الشحروري، مها حسني (2007) اثر الألعاب الالكترونية على العمليات المعرفية والذكاء الانفعالي لدى أطفال مرحلة الطفولة المتوسطة في الأردن، أطروحة دكتوراه، عمان، جامعة عمان العربية للدراسات العليا، كلية الدراسات التربوية العليا.

- الصوالحة، علي سلمان مفلح (2016) علاقة الألعاب الالكترونية العنيفة بالسلوك العدواني والسلوك الاجتماعي لدى أطفال المراهقة، بحث منشور مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات التربوية والنفسية، مج (4، العدد161) فلسطين.

- صوالحة، محمد احمد ( 2014) علم نفس اللعب، ط6، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان- الأردن.

- عباس ،محمد خليل نوفل ومحمد بكر والعيسي ، محمد مصطفى (2009) ، مدخل الى مناهج البحث في التربية وعلم النفس، ط2، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، الأردن.

- عبد الهادي، نبيل (2004) سيكولوجية اللعب واثرها في تعلم الأطفال، عمان: دار وائل للنشر والتوزيع.

- عدس، محمد عبد الرحيم وعدنان عارف مصلح (1983) رياض الأطفال، ط3، دار مجد لاوي للنشر والتوزيع، عمان.

- علام، صلاح الدين محمود (2015) القياس النفسي، ط1، دار الفكر للطباعة والنشر، عمان- الأردن.

- فائق، ميلاد وسلوى شلش عبد الواحد (2017) تأثير استخدام الأجهزة والألعاب الالكترونية على صحة الأطفال، بحث منشور في المؤتمر الدولي لكلية الكتاب الجامعة بالتعاون مع جامعة لاند السويدية.

- فلاق، احمد (2009) الطفل الجزائري وألعاب الفيديو، دراسة في القيم والمتغيرات ، أطروحة دكتوراه ، جامعة الجزائر ، كلية العلوم والسياسة والاعلام قسم علوم الاعلام والاتصال.

- قويدر، مريم (2011) . اثر الألعاب الالكترونية على السلوكيات لدى الأطفال، رسالة ماجستير، الجزائر، كلية العلوم السياسية والإعلام.

- كامل، سلمى حسين (2016) الارشاد باللعب مفاهيم نظرية وتطبيقات عملية، جامعة ديالى: المكتبة الوطنية.

- محمد، علي محمد (2012) مناهج البحث في التربية وعلم النفس، ط1، دار أفكار للدراسات والنشر، دمشق – سوريا.

- ملحم، سامي محمد (2009) القياس والتقويم في التربية وعلم النفس، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان- الأردن.

- عودة

- النمرود، بشير(2008) العاب الفيديو واثرها في الحد من ممارسة النشاط البدني الرياضي الجماعي الترفيهي عند المراهقين ذكور(12-15سنة) دراسة حالة على متوسطة البساتين الجديدة، الجزائر، رسالة ماجستير، جامعة الجزائر، معهد التربية البدنية.

- وزارة التربية (1994) نظام رياض الأطفال (رقم11 لسنة1978وتعديله، المديرية العامة للتعليم العام ، مديرية رياض الأطفال، بغداد، وزارة التربية.

- يوسف، ليلى (1962) سيكولوجيا اللعب والتربية الرياضية ،ط2، حنان عبد الحميد (2002) اللعب عند الأطفال، ط1، دار الفكر للطباعة والنشر، عمان- الأردن.

- Carangey, Nicholas L& Anderson, Craig A, (2005) the Effects of Reward and punishment in violent video games Aggressive Affect, Cognition, and Behavior , American psychological society, 16(11) 882-889.

- Kiln JD, Frei tag E. (1991) Enhancing motivation using an instructional game Journal of instructional Psychology;18(2):11-7.

- Murali , Viaja & George , Sanju (2007) : Advances in psychiatric treatment , 13 : 24-30 .

- Patton GC, Sawyer SM. (2000) Media and Young minds The Medical Journal of Australia- MJA:173:570-1 Availableform:URL: ://www.mja.com.au/public/issues/173_11_04.

- Tory,D(2000) ls internet addiction real ؟ form http:/www.APA.org/internet addiction.htm.

- young , Kimberly s. (1996) : psychology of computer use : xl . Addictive use of the internet : A case that breaks the stereotype :psychological Reports 79 , 899 – 202 .

- Zamani. Eshrat,Chashmi. Maliheh, Hedayati. Maliheh(2009). Effect of Addiction to Computer Games on Physical and Mental health of Female and Male Students of Guidance School in City of lnfahan. Journal Addiction and health, Volk 1, No 2, fall.

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
عدنان المهداوي and انسام اياد علي, “Detecting the Level of Addiction of Kindergartens’ Children to Electronic Games in Diyala Generate”, jfath, vol. 23, no. 2, pp. 21–45, Aug. 2023.