The Efficiency of Using Wood Burning Technology in Implementing Design Printing Works in Graphics
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/23/2/7Keywords:
technique of wood burning , artistic printing works , graphicsAbstract
This paper entitled " The Efficiency of Using Wood Burning Technology in Implementing Design Printing Works in Graphics" aims at preparing an instructive unit in graphic printing by using the technique of wood burning which is innovated , but it is unemployed in implementing design printing works in graphics. This technique is used associatively with the traditional technique of manual digging on wood within the items of graphics subject which is taught in the third year at the Department of Art Education.
To measure the effect of this technique on the students' skillful performance in wood print. A proposed instructive unit was prepared by the researchers. This instructive unit was applied to the third year students at the Department of Art Education, evening studies ,college of Fine Arts ,during the first course of the academic year 2018-2019. The sample of the study consisted of 32 male and female students.
The researchers employed one-experimental group design to find out the impact of the invariable factor (the instructive unit) on the variable factor (the skill levels) of the students under study.
The results of the study revealed statistically significant difference between the students' mean scores in the pre-test and post -test in favor of the post-test . The study results showed the efficiency of the proposed unit and , consequently ,the technique of wood burning accompanying the traditional technique of manual digging on wood taught within the subject of graphics.
References
ثالثاً: المصادر :
- برادة ، خالد بن محمود بن عبد القادر ،" التقنيات التنفيذية للاخشاب وتوظيفها في الصناعات والحرف اليدوية الصغيرة ودورها في اثراء التربية الفنية " (رسالة ماجستير غير منشورة ) ، جامعة ام القرى ، المملكة العربية السعودية ، 2008 .
- جان ، ايمان محمد علي " الفرق في القيم الجمالية لفن الجرافيك بين تقنيتي الحفر البارز للينوليوم والخشب " ، (رسالة ماجستير غير منشورة ) قسم التربية الفنية ، جامعة الملك سعود ، 2008.
- ديوي ، جون ،" الفن خبرة " ، ت: زكريا إبراهيم ، دار النهضة العربية ، القاعرة ، 1982 .
- رزوق ، نبيل ، " فن الجرافيك بين التطور التقاني والنزعة الإنسانية " ، مجلة جامعة دمشق للعلوم الهندسية ، المجلد الثلاثون ، العدد الثاني ، 2014 .
- الزعبي ، سهيل ؛عبد الرحمن ، مجدولين، " فاعلية مركز رعاية الموهوبين والموهوبات من وجهة نظر الطلبة الملتحقين به في منطقة نجران – السعودية " المجلة العربية لتطوير التفوق ،المجلد الثاني ، العدد ( 2 )،2011م.
- سلامة ، زهران ،" المرجع في أنواع الطباعة اليدوية " ، كتاب جيب الفنان (2) دار طاب للنشر ،ط 1 ،القاهرة،2008.
- سلامة ، زهران ،" فن الحفر على الخشب و على اللينو " ، كتاب جيب الفنان (2) دار طاب للنشر ،ط 1 ،القاهرة،2007.
- صقر ، اياد ،" فن الجرافيك " ، دار مجدلاوي للنشر والتوزيع ، عمان ، 2003 .
- عبد ، الهام صبحي ،" التداول في فن الجرافيك ومخرجاته المعاصرة " مجلة الأستاذ ، العدد 2 ، المجلد الأول ، 2014 .
- عسكر ، موفق اسعد واخرون ، " معجم الرافدين " ، الدار الوطنية للتوزيع والاعلان ، العراق .1987.
- عيسى ، هناء عبد العزيز ،" فاعلية برنامج مقترح في تدريب الطلاب معلمي العلوم بالتعليم الأساسي على استراتيجيات تنمية التفكير الإبداعي لدى تلاميذهم" ، (رسالة ماجستير غير منشورة ) ، كلية التربية - جامعة الإسكندرية ، 1997.
- لويس ، معروف، " المنجد في اللغة " ، المطبعة الكاثوليكية ، بيروت ، ط 3 ، 1996.
- مجمع اللغة العربية، "المعجم الوسيط "، مكتبة الشروق الدولية ،القاهرة الطبعة الرابعة، 2004م .
- مونرو ، توماس ،" التطور في الفنون " ، ت: عبد العزيز جاويش واخرون ، الهيئة المصرية ، القاهرة ، 1972.
- يس ، حسن ، " إمكانات تشكيلية جديدة للطبعة الفنية في بناء السطوح الطباعية ( كولاجراف وسيلوكت )" ، ( أطروحة دكتوراه غير منشورة ) قسم التقنيات المطبوعة، كلية الفنون الجميلة ، جامعة الإسكندرية ، مصر ، 1999.
- Rosalind Ragans “ ART TALK” Fourth Edition , Glencoe / McGraw-Hill,2005.
- Simon Wheaton Smith “HOW TO SCREW THEM UP AND HOW TO FIX THEM YOU HAVE” First edition , Simon Wheaton-Smith 2017 .
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.