Factors affecting the decline in the level of academic achievement of middle school students in Arabic language from the viewpoint of subject teachers.
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/24/3/12Keywords:
Factors affecting - Level of achievementAbstract
The aim of the research is to identify the factors affecting the decline in level of academic achievement of middle school students in the Arabic language subject from the viewpoint of the subject teachers, and to find out if there are any differences with gender variation (male teachers - female teachers), the study sample is consisted of (20) teachers, a questionnaire was prepared consisting of (40) paragraphs, which extracted the psychometric properties of the tool represented by apparent honesty by presenting the tool to a group of teachers of educational and psychological sciences, methods of teaching the Arabic language, and extracting consistency in a half-split manner on a sample of size 14 of Arabic language teachers. Stability coefficient reached (0.79), and the researcher used the appropriate statistical means in analysis and data processing, including Pearson correlation coefficient, weighted mean, percentage weight, and T-test for two independent samples. The research has reached several factors behind the decline in level of academic achievement of middle school students in a subject Arabic language, including: the passage of students in adolescence stage and the accompanying of physiological changes, the lack of daily preparation by students, family problems especially among parents that negatively affect students, students' preoccupation with electronic means of communication and games, including PUBG game, difficulty of Arabic language, it contains separate articles, such as grammar, literature and texts, expression, reading, the large number of students per class, which hinders the process of teaching, unstable school times, due to the large number of holidays. In light of the researcher's findings, the conclusions emerged, including:
1- There is a low level of academic achievement for middle school students The third intermediate.
Through the above findings, the researcher recommends a set of recommendations, including:-
1- The necessity of paying attention to middle school students.
2- Strengthening the relationship and cooperation between parents and the educational staff for the success of the process of detecting and treating students' academic decline as soon as possible.
The researcher suggests, in light of the results reached:
1- To conduct a similar study for the other academic stages as Preparatory stage.
2 - Conducting a similar comparative study taking into consideration the gender variable.
References
ابراهيم، اسماعيل خليل(2008): التربية الحديثة للمراهقين، ط1، دار النهج للدراسات والنشر والتوزيع، حلب، سوريا.
ابن منظور( 1999): لسان العرب، ط3 دار احياء التراث العربي، بيروت، لبنان.
ابو حطب , فؤاد ( 1982 ): بحوث في تقنيات الاختبارات النفسية .
البدوي، احمد زكي(1998): مصطلحات التربية والتعليم، ط1 دار الفكر العربي، القاهرة.
الترتير, ابراهيم عبد الحميد محمد ( 2003 ): اسباب التأخر الدراسي لدى طلبة الصفوف الاساسية الدنيا في محافظات شمال الضفة الغربية من وجهة نظر المعلمين , رسالة ماجستير غير منشورة , جامعة النجاح الوطنية , فلسطين .
جرجس، ميشال جرجس(2005): معجم المصطلحات التربية والتعليم،ط1، دار النهضة العربية، بيروت، لبنان.
الحياني عاصم محمود ندا (1989 ): الارشاد التربوي والتقني , وزارة التعليم العالي والبحث العلمي , جامعة الموصل . العراق ( التدريس بالمدارس الاعدادية , كلية التربية / جامعة بغداد ) رسالة ماجستير غير منشورة.
الحيلة , محمد محمود ( 1999 ): الالعاب التربوية وتقنيات انتاجها سيكولجيا وتعليمياً وعلمياً، دار المسيرة , عمان الاردن , ط1
الزغلول، عماد عبد الرحيم، وشاكر عقله المحاميد(2007): سيكولوجية التدريس الصفي،ط1، دار الميسرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان الاردن .
السبعاوي، فضيلة عباس(2007):اسباب الغياب لدى طلبة المرحلة الاعدادية وعلاقتها بالتحصيل الدراسي، مجلة التربية والعلم،المجلد14، العدد1.
السيد، محمد جاد السيد احمد جاد(2015): اسباب تدني التحصيل الدراسي في مادة اللغة العربية لتلاميذ الصف السادس اساس في جنوب كردفان محلبة كادقلي نموذجاً، رسالة ماجستير، جامعة افريقيا العالمية، كلية التربية .
شحاتة حسن، وزينب النجار(2003)، معجم المصطلحات التربوية والنفسية،ط1الدار المصرية اللبنانية.
الطاهر، عليوي عبد الله(2010): تدريس اللغة العربية وفقاً لأحدث الطرائق التربوية، ط1، دار المسيرة، عمان، الاردن.
الطائي , حاتم علو واخرون (2009): تسرب التلاميذ في المرحلة الابتدائية الاسباب والمعالجات , وزارة التربية, مركز البحوث والدراسات , العراق .
الطيب , محمود عبد الطاهي واخرون ( 1982 ): التلميذ في التعليم الاساس , منشأة المعارف الاسكندرية , مصر .
القمش ، مصطفى ، وآخرون(2000) : القياس والتقويم في التربية الخاصة ، ط1، دار الفكر للطباعة والنشر ، الأردن .
الكبيسي، عبد الواحد حميد، وساطع فخري آل محمد أمين(2011): مشكلات تدني التحصيل الدراسي الجامعي من وجهة نظر التدريسيين والطلبة، مجلة العلوم الانسانية ،العرق.
الكبيسي، عبد الواحد(2007): القياس والتقويم تجديدات ومناقشات، ط1، دار جرير للنشر والتوزيع ، عمان.
محمد، قوارح(2013):العوامل المؤدية الى تدني مستوى التحصيل الدراسي ، دراسة استكشافية من منظور عين الطلبة الجامعيين، مجلة العلوم الانسانية والاجتماعية في الجزائر.
مراد، صلاح احمد، وأمين علي سليمان(2002): الاختبارات والمقاييس في العلوم النفسية والتربوية خطوات اعدادها وخصائصها، ط1 دار الكتاب الحديث.
عبيدات, ذوقان وعبد الرحمن عدس (2001): البحث العلمي مفهومه, ادواته, اساليبه, دار الفكر, الأردن.
علام، صلاح الدين محمود(2011):القياس والتقويم التربوي والنفسي اساسياته وتطبيقاته وتوجيهاته المعاصرة، ط5 دار الفكر العربي، القاهرة.
داود, عزيز حنا وأنور حسين عبد الرحمن (1990): مناهج البحث التربوي, جامعة بغداد.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 وسناء محمد فرج
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.