Dominant values ​​in the drawings of sixth grade students in schools Basic education in the city of Sulaymaniyah

Authors

  • Jawad Nemat Hussein كلية التربية الاساسية / جامعة السليمانية
  • Jawad Pattern Hussain كلية التربية الاساسية / جامعة السليمانية

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/2012/16/4/05

Abstract


The values prevailing in paintings sixth-graders in the
Basic education schools in the city of Sulaimaniya.
Summary:
The aim of the research to reveal the values prevailing in
paintings sixth-graders in the basic education schools, in the
center of Sulaymaniyah governorate academic year (2010 _
2011). And limited research on the study of the values
prevailing in the paintings on the basis for the content,
according to the classification (“Springer") educational values.
It was the satisfaction of descriptive analytical approach
(analysis of content) a method to search under the nature of the
subject of the research and its aim.
(Aesthetic, social, religious, political theory, economic) also
was derived (64) the value of the secondary six areas in the
light of reading priority analytical drawings a sample search.
And then a sample analysis in the paintings of before (3)
analysts and extract the value of the rate of youth factor and
worth (0.91 : ).
After analyzing all the paintings research sample in the final
in accordance with Form analysis is connectivity to among
other results, and most importantly, has made aesthetic values
ranked first in the rule and by (73%) also made the units value
following secondary within the field of aesthetic values ranked
sovereignty within the content of the paintings students Find a
sample:
* Technology concerns the different colors.
* Single topic.
* Single technique.
* Shaped configuration oblong.
* Use of chromatic harmony and contrast of color
*Dominance method in concern.
Fifty-first issue. Al-Fath Magazine. September 2012 Prof. Dr. Jawad Nemat Hussein
millimeter. Wafaa Muhammad Hussein Ahmed
-163-
* Balance sensory hidden
* Natural and realistic in drawing.
* Rhythm is monotonous.
Was also provided several recommendations in the light of
these results as well as several suggestions to conduct research
on the other paintings in the corners of complement another
update of the current search

References

المصادر :

١ -القرآن االكريم

٢ -ابو دبسة، فداء حسين، خلود بدر غيث . التصميم اسس

ومبادئ،ط١،الاردن: دار الاعصار العلمى للنشر والتوزيع ، ٢٠١٠.

٣ -احمد، بلقيس،وتوفيق مرعي .الميسر في علم النفس التربوي،عمان: دار

الفران ط٣ ، ١٩٨٣.

٤ -احمد، ،فاطمة عبد اللطيف . القيم الجمالية في الفن الاسلامى واثرها

على فن عصر النهضة الاوربى كمدخل للتذوق الفني ،كلية التربية الفنية

.(١٩٩٨)

العدد الحادي والخمسون . مجلة الفتح . ایلول لسنة ٢٠١٢ ا.م.د. جواد نعمت حسین

م.م. وفاء محمد حسین احمد

-١٨٧ -

٥ -التابعي ، كمال . الاتجاهات المعاصرة في دراسة القيم ،ط١ ،مصر: دار

المعارف، ١٩٥٥ .

٦ -الجبورى، محمود شكر واخرون . دليل المعلم في تدريس التربية الفنية،

مطبعة جامعة الموصل ١٩٩١.

٧ -الجمل ، على احمد: القيم ومناهج التاريخ الاسلامى ،ب ط،القاهرة :عالم

الكتب للنشر والتوزيع ١٩٩٦ ،نقلا عن ناجم مولاى (٥-١٢-٢٠١٠. (

٨ -حسن ، نورهان منير .القيم الاجتماعية والشباب، الاسكندرية: دار الفتح

للتجليد الفنى ،٢٠٠٨ ،نقلا عن ناجم مولاى .

٩ -الدباج ،عبد الكريم عبد الحسين، موائمة الصوروالرسوم في كتب القراءة

العربية مع محتويات الموضوعات في المرحلة الابتدائية ،رسالة ماجستير غير

منشورة ،كلية الفنون الجميلة – جامعة بغداد، (١٩٩١. (

١٠ -دياب ، فوزية . القيم و العادات الاجتماعية : مع بحث ميداني لبعض

العادات الاجتماعية ، بيروت : دار النهضة العربية للطباعة والنشر ، ١٩٨٠.

١١ -رشدان ،احمد حافظ ،القيم الفنية في اعمال محمود مختار والاستفادة

منها في اعداد معلم التربية الفنية ، رسالة دكتوراه غير منشورة ،كلية التربية

،جامعة حلوان ١٩٧٨.

١٢ -رياض، عبد الفتاح .التكوين في الفنون التشكيلية ،القاهرة: دار النهضة

العربية ، ط(١ (١٩٧٤.

١٣ -السعود،خالد محمد، مناهج التربية الفنية بين النظرية والبيدوغوجيا،

(٢٠١٠)١ط١ج

١٤ -سمير يوسف . الاساليب التربوية في اختيار الموهوبين في مجال

الفنون التشكيلية ،مديرية تربية بابل ،مجلة اضواء ،العدد٤ ،٢٠٠٥.

١٥ -صدقي،محمد .الحس الجمالى ، القاهرة : دار المعارف ، ،ط٥، ١٩٨٠.

١٦ -عبد الهادى ، عدلى محمد . مبادئ التصميم واللون، الاردن: دار

الاعصارالعلمى للنشر والتوزيع ، ٢٠١٠.

١٧ -الغراوى، فارس محسن ثامر. تحليل المحتوى القيمى لرسوم تلامذة

المرحلة الابتدائية (رسالة ماجستير،الجامعة المستنصرية، كلية التربية الاساس

،(انترنت) .

١٨ -قطب،محمد اسحق .المفهوم الجمالى لتناول الخامة في النحت الحديث

،اطروحة دكتوراه،كلية التربية الفنية ،جامعة حلوان (غير منشور)، ١٩٩٤.

١٩ -ملحم، سامى محمد. القياس والتقويم في التربية وعلم النفس

ط٥)٢٠١١ (ط١)٢٠٠٠ (دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة .عمان

٢٠ -المهنا ،على حسون ،النشاطات الفنية لمديرية النشاط المدرسي للعام

الدراسي مديرية النشاط المدرسي ،مجلة اضواء،ع٥ ،٢٠٠٥

العدد الحادي والخمسون . مجلة الفتح . ایلول لسنة ٢٠١٢ ا.م.د. جواد نعمت حسین

م.م. وفاء محمد حسین احمد

-١٨٨ -

٢١ -مولاى ، ناجم: التربية والقيم الاجتماعية ، فُتح الموقع بناريخ ٢٥-٩-

٢٠١١

Htp :/www.elaph blog.com/posts.as px?u=50799

٢٢ -نايل ،نهى محمود . الدلالات الرمزية و القيم الفنية لتيجان الالهة قي

النقوش المصرية القديمة ،رسالة ماجستير ، كلبة التربية الفنية ،- جامعة حلوان

. ٢٠٠٣ ،

- Cooper, John D .Measurement and Analysis of

behavioral Techniques .Columbus, Ohio Charles, E,

(نقلا عن الدباج،ص٨٦ (Merril1974

- Scott,W.and Wertheimer, M. Introduction to

Psychological Research, New York , Wiley,1962 الدباج عن نقلا(

ص٨٦

Additional Files

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
ا.م. د. جواد نعمت حسين and م.م. وفاء محمد حسين احمد, “Dominant values ​​in the drawings of sixth grade students in schools Basic education in the city of Sulaymaniyah”, jfath, vol. 16, no. 4, pp. 1–34, Aug. 2023.