Teaching methods common to faculty members at Diyala University
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/2012/16/4/06Abstract
The usual teaching methods for the teaching institution
members at diyala university \assistant prof:dr.hatim jasim
aziz….assistant teacher:marim Khalid mahdi\diyala
university\collage of basic education
The summary of research :
Teaching methods is an important components of
curriculum using by the teacher to achieve an expectant
behavior for the learners. The teacher uses the best methods
,strategies and techniques but this needs a lot of knowledge of
sources ,teaching and techniques .so he wisely chooses which is
suitable for one purpose and rejects which is not and if it is new
or old by adapting wisely his method instead of a doping the
same one.
Teaching methods is not less important them scientific
subject or than the learner .It is a complete partial from
pedagogical situation in clouding the learners needs, abilities
and aims which the learner looks forward and the techniques
that follow to identify the learning field .so teaching is an
intentional activity aims at translating the pedagogical goals in
to situations and experience that the learner interacts with and
acquires from its results the acceptable behavior and in order to
join the learner with contents of curriculum ,the teacher
follows different methods and strategies and uses aids and
pedagogical activities for increasing such methods and
strategies.
This research has aimed to identify:
1. The usual teaching methods used by teaching institution
numbers at Diyala university
Fifty-first issue. Al-Fath Magazine. September 2012 Hatem Jassim Aziz
millimeter. Maryam Khaled Mahdi
-١٩٧ -
2. justification for using these methods by the teacher
For achieving the research goals the researchers Follow the
analytic descriptive curriculum , then they Limit the original
research society (the teaching institution numbers) at Diyala
university For both scientific and literary subject and who
holds the scientific degree as (professor , assistant professor
and a teacher )for the year 2011-2012 .The research modal
has bean chosen on purpose from the collages and the
departments of the university to represent 10% from the
teaching intuitions' members.
The researchers used two types of close-open questionnaires
to identify the method which they follow and after using the
statistic aids available ,they concluded that there are five
common methods((lecture,discussion,discovery,inductive and
problem-solving)).the lecture method got the first order for
having the arithmetic mean of 231,6 and the items that
represented got the highest frequency while problem –saving
method came at last .and one of the important justification for
using these methods was due to the teachers ignorance for the
other methods and the great number of the students inside the
classroom which absolutely stands as obstacle from using other
methods. the researchers' submitted several recommendations
and suggestion
References
المصادر :
- القرآن الكريم
١ .ابراهيم،فوزي طه ورجب أحمد الكلزه:المناهج المعاصرة،منشأة
المعارف،الاسكندرية،٢٠٠٠م.
٢.الاحمد ،ردينة عثمان وحذام عثمان:طرائق التدريس ،ط٢،دار المناهج للنشر
والتوزيع ،الاردن،٢٠٠٣م.
٣ .التل،سعيد :مبادئ وأهداف التعليم الجامعي العربي،وزارة التربية،مدينة التوثيق
التربوي،عمان،١٩٧٦م.
٤ .التميمي،عواد جاسم محمد:طرائق التدريس العامة،دار الحوراء،بغداد،٢٠١٠م.
٥.توق ،محي الدين وعبد الرحمن عدس :أساسيات علم النفس التربوي،دار جون
وايلي وأبنائه،انجلترا،١٩٨٤م.
٦ .جامل ،عبد الرحمن عبد السلام :طرق التدريس العامة ومهارات تنفيذ
وتخطيط عملية التدريس،ط٢،الاردن،٢٠٠٠م.
٧.الحريري،رافدة:الجودة الشاملة في المناهج وطرق التدريس ،ط١،دار المسيرة
للنشر والتوزيع،الاردن،٢٠١١م.
٨ .حمدان ، محمد زياد :التنفيذ العلمي للتدريس بمفاهيم تربوية وتقنية حديثة ،
دار التربية الحديثة ،الاردن،١٩٨٥م.
٩ .الخزاعلة ، محمد سلمان فياض وآخرون:طرائق التدريس الفعال،ط٢،دار
الصفاء للطباعة والنشر ،الاردن،٢٠١١م.
١٠ .داوود ،عزيز حنا وعبد الرحمن،انور حسين:مناهج البحث التربوي،جامعة
بغداد،١٩٩٠ .
١١ .ربيع هادي مشعان .معلم القرن الحادي والعشرون (اسس اعداده
وتاهيله)،ط١،مكتبة المجتمع العربي للنشر والتوزيع،الاردن،٢٠٠٩م.
١٢ .الزوبعي ،عبد الجليل وآخرون :الاختبارات والمقاييس النفسية ،جامعة
الموصل ،د.ت.
١٣ .شريف، حماد : أساليب تدريس التربية الإسلامية الشائعة التي يستخدمها معلمو
التربية الإسلامية في المرحلة الأساسية العليا بمحافظات غزة ومبررات استخدامها
(دراسة مسحية) مجلة الجامعة الإسلامية) سلسلة الدراسات الإنسانية (المجلد الثاني
عشر – العدد الثاني، يونيو ٢٠٠٤ -م.
١٤ .الشرف، عادل: مدى شيوع أساليب تدريس التربية الإسلامية في المرحلة
الابتدائية دراسة تقويمية، مستقبل التربية العربية -العددان ١٨،١٩ إبريل ١٩٩٩،.
القاهرة- ٢٠٠٠م.
١٥ .الغتامي ،سليمان بن سيف بن سالمين: برنامج مقترح لعلاج الأخطاء الشائعة
في الإملاء لدى طلاب المرحلة الإعدادية بسلطنة عمان، جامعة السلطان قابوس،
سلطنة عمان،رسالة ماجستير(غير منشورة)، ١٩٩٥م.
العدد الحادي والخمسون . مجلة الفتح . ایلول لسنة ٢٠١٢ أ.م.د. حاتم جاسم عزیز
م.م. مریم خالد مھدي
-٢١٨ -
١٦.لبيب،رشدي وآخرون:الاسس العامة للتدريس،دار النهضة العربية للطباعة
والنشر،بيروت،١٩٥٧م.
١٧.مدكور ، علي أحمد :مناهج التربية (أسسها وتطبيقاتها)،دار الفكر
العربي،القاهرة،٢٠٠١م.
١٨.مرعي ،توفيق أحمد و محمد محمود الحيلة: طرائق التدريس العامة ،ط٤،دار
المسيرة للنشر والتوزيع،الاردن،٢٠٠٩م.
١٩ .ملحم،سامي محمد:القياس والتقويم في التربية وعلم النفس،ط١،دار المسيرة
للنشر والتوزيع ،الاردن،٢٠٠٠م.
٢٠ .نهاد ،صبيح سعد :الطرق الخاصة في تدريس العلوم الاجتماعية ،مطابع
التعليم العالي،وزارة التعليم العالي والبحث العلمي،جامعة البصرة،١٩٩٠م.
Good Canter v.Dictionary of Education,second
Edition,MCGROW hill book,New York,1959.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 أ.م.د. حاتم جاسم عزيز، م.م. مريم خالد مهدي

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.