Evaluation of the art education teacher's guide in kindergarten from the point of view of art education teachers

Authors

  • Bushra Abbas Akash كلية التربية الاساسية / جامعة ديالى

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/2012/16/4/15

Abstract

Abstract:
Is the kindergarten of the most important stages of
education, which placed the first seeds, the growth factors
integrated personality growth, (physically and mentally, and
socially, and psychologically), and the existence of evidence a
teacher of art education, at this stage, is a way important to the
teaching of Art Education, at this stage, and that the operations
of calendar directory from time to time, have some importance
in the know their suitability for the desired goals, and may be of
this research beginning in this area, and this stage, as well as
uncovered by the survey where targeted study, evaluating the
evidence Teacher of Art Education, from the viewpoint of
teachers of art education, in kindergarten, to identify
characteristics that must be met, in the directory, parameters and
proposals, leading to its development.
Used in this study the descriptive survey method, by
adopting the questionnaire includes the first research goal, and
second, a (19), paragraph nineteen, and after verifying the
authenticity of resolution and stability applied to the sample size
(30) teacher of Art Education،
The researcher used the means of the following statistical,
Pearson's correlation coefficient to calculate the stability of the
tool, and the percentage, and the weighted average, weight
percentile, which brought the researcher to a set of results, and
conclusions through the conclusions of the most important: in
the first goal from the standpoint of parameters to evaluate the
Fifty-first issue. Al-Fath Magazine. September 2012 Bushra Abbas Akash
-374 -
evidence teacher of art education in identify the characteristics
that must be met in the directory are as follows
1. Interest components of the evidence raising the artistic
taste.
2. Interest in evidence the fact that teachers, pupils and
mutual visits between Riyadh.
3. Topics that match the directory, with the available
resources.
4. Compatibility of the directory with the methodology and
experience the interactive unit with respect to art
education.
5 .Interest skillfully guide children in terms of fees and the
use of color .
The second objective parameters to develop proposals for
this directory should be taking these proposals for the
development of this guide are as follows:
1) evaluate the technical education teacher by the competent
Musharfah article
2) provide material for technical education classes
3) make each kindergarten teacher in particular Article
4) create the halls and all the means and materials in the
building directory
5) provide the lessons of experience for Art Education
6) the establishment of courses for a teacher of art education
in the analysis of children's drawings7)discharge a teacher of art education for this article only

References

المصادر :

١ .الاحمد،عبد الرحمن احمد (١٩٨٨ (اساليب التقويم في الدورات التدريسية،

مجلة التربية الجديدة ، العدد الرابع و الاربعون، السنة الخامسة عشر ،

مؤسسة الخدمات للطباعة ، لبنان

٢ .الامام ،مصطفى محمود ، واخرون، (١٩٩٠ ، (التقويم والقياس ،دار

الحكمة للطباعة والنشر ،بغداد ،جامعة ابن رشد للصفوف الرابعة

٣ .ابن منظور وابي الفضل جمال الدين محمد بن مكرم (١٩٩٧ ،(لسان

العرب، مجلد الخامس ،دار الضباء للطباعة والنشر بيروت ، ط.١

٤ .اديث هـ،جرونبرغ(١٩٨٨ (ترجمة ونشر مكتب التربية العربي لدول

الخليج العربي، دليل لمعلمي الاطفال الصغاروغيرهم من العاملين في

مجال رعاية وتعليم الطفولة المبكرة

٥ .البسيوني ، محمود ، (١٩٨٥ (أصول التربية الفنية تاريخها ،اهدافها

،مناهجها، خططها،دروسها، معارضها، أساليب تقويمها، عالم الكتب/

القاهرة مصر.

٦ .حمدان ،محمد زياد(١٩٨٦، (تقيم المنهج ،دار التربية الحديثة ، الأردن.

٧ .الجبوري،محمود شكر، (١٩٩٤ (وآخرون،دليل التربية الفنية للمرحلة

الثانوية ،القسم الإعدادي ، دار الكتب والوثائق

العدد الحادي والخمسون . مجلة الفتح . ایلول لسنة ٢٠١٢ بشرى عباس عكاش

-٣٨٩ -

٨ .الجبوري، فاروق عباس(٢٠٠٤ . (مناهج اقسام الفنون التشكيليه لمعاهد

الفنون الجميله في العراق(تقويمها من وجهة نظر مدرسيها)، رسالة

ماجستير(غير منشوره)، جامعة بغداد، كلية الفنون الجميلة

٩ .حمادي ،سعد عبد الامير واخرون(١٩٧٩،(دليل التربية الفنية للصفوف

الاولى والثانية والثالثة الابتدائية ، مطبعة اوفسيت عشتار ، العراق، ط١

١٠.الحيلة ، محمد محمود ،(١٩٩٨ ، (التربية الفنية واساليب تدريسها كلية

العلوم التربوية ،دار المسيرة للنشر والتزيع والطباعة، الاردن

١١ .الخضر،خضير سعود،(١٩٨٦ ،(مرشد تربوي لمعلمات رياض الأطفال

بدول الخليج العربي دراسة مكتبة التربية العربي لدول الخليج العربي

،حقوق الطبع والنشر مكتبة التربية العربي لدول الخليج العربي.

١٢ .الخريف ، سميرة (٢٠٠٢ (مداخل تجريبية لتوظيف تقنيات الطباعة

المناسبة لطفل المرحلة الابتدائية المؤتمر العلمي الثاني ، التربية الفنية وتنمية

الطفل العربي ،جزء الاول

١٣.دليل المعلم في بناء الاختبارات التحصيلية ١٩٨٩،تونس المنظمة العربية

للتربية والثقافة للعلوم

١٤.الرازي ،محمد بن بكرعبد القادر،(١٩٨٣(مختار الصحاح، دار الرسالة

الكويت

١٥ .زيدان في معجم المصطلحات٢٠٠٨

١٦.السعود،خالد محمد ،(٢٠١٠، (مناهج التربية الفنية بين النظرية

والبيدغوجيا ،الجزء الاول،ط١ ،دار وائل للنشر عمان _الأردن

١٧.السني،احمد قاسم،والمحروس،عباس سعيد، (١٩٧٧ (المعلم في التربية

الفنية في المرحلة الاعدادية ، وزارة التربية والتعليم دولة البحرين،ط١

١٨.شريف،السيد عبد القادر،(٢٠٠٧، (ادارة رياض الاطفال وتطبيقاتها ، دار

المسيرة للنشر والتوزيع، عمان - الاردن

١٩ .صالح ،احمد زكي ،( ١٩٧٢،(الأسس النفسية للتعليم الثانوي ، دار

النهضة العربية القاهرة

٢٠ .صادق، محمود محمد وآخرون ،(١٩٩٢(التربية الفنية اصولها وطرق

تدريسها ،ط١ ،عمان الاردن

٢١.العبسي ،محمد مصطفى ، (٢٠١٠ ، (التقويم الواقعي في العملية

التدريسية ، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة،عمان- الاردن

العدد الحادي والخمسون . مجلة الفتح . ایلول لسنة ٢٠١٢ بشرى عباس عكاش

-٣٩٠ -

٢٢ .الفوادي،حذام مزعل صالح ، (٢٠٠٢ (تقويم دليل معلمة التربية الفنية في

ضوء اهدافها للمرحلة الإعدادية، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة بغداد،

التربية الفنية

٢٣ .الكبيسي عبد الواحد ،(٢٠٠٧، (القياس والتقويم تجديدات ومناقشات ،دار

جرير والتوزيع ، عمان _الاردن وعرفه بلوم ١٩٦٧

٢٤ .مرعي، توفيق احمد ، (٢٠٠٠ (المناهج التربوية الحديثة مفاهيمها

وعناصرها واسسها وعملياتها ،دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان _الأردن

ط١

٢٥.مردان، نجم الدين علي، سايكولوجية الطفل في مرحلة الطفولة المبكرة

مرحلة الحضانة ورياض الأطفال، مطبعة جامعة الموصل،

٢٦ .الهنيدي منال عبد الفتاح (٢٠٠٩ ، (مدخل الى سيكولوجية رسوم الاطفال

، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، ط١ ، عمان الاردن

_ Neagley .R, and other (1969 (The School administration

and Learning resources، N.I, prentic .Hall

_ Gronlund, E,N,orman"Measuremnt Evalution Teaching"

,third eduition, printed in the united states of America 1976

-Good Garer V.and Otehrs "Dictioary of Education " rd ed

New York :Mograw Hill,1973

Additional Files

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
بشرى عباس عكاش, “Evaluation of the art education teacher’s guide in kindergarten from the point of view of art education teachers”, jfath, vol. 16, no. 4, pp. 1–24, Aug. 2023.