A suggested method for drawing geometric shapes perspective, experimental research
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/2012/16/5/05Abstract
The research Summary
A Suggested Style for Drawing Geometrical Shape
Perspectiavlly
Firstly the study aims at suggesting a special style in preparing,
arranging and Teaching the scientific content of "Drawing
Geometrical Shapes Perspectivally".
Subject as one of the included topics in "Perspective" of the
proposed subjects for the second stages in /Plastic arts
department/ college of Fine Arts at the University of Suleimani.
Secondly it aims at knowing the effect of teaching the content of
the subject matter according to the suggested style in order to
give the learners opportunity to acquire the skill of drawing
geometrical shapes perspectivally in contrast of teaching the
same subject according to the proposed style in the curriculum.
This researcher prepared the content of the subject completely
and could verify its content validity by expressing it to a number
of experts.
And in order to achieve the second aim of the study the
researcher used an experimental design which divided in two
groups (experimental and controlling).in which he used the (pre
and post test).
The sample contained (20) students from both sexes who were
(12) males and (8) females form the real sample of the testees
who were (59) students, and were randomly chosen for the pilot
and the final tests, and the following variables were fixed: (The
age, The average mark of the students at first stage, level of
cleverness, previous knowledge of the subject, period of
application).
The researcher designed a skilful test, which composed of (8)
practical tests (drawing) type and he verified its content validity,
reliability, and items discrimination level, and difficulty level).
After applying the test which lasted for a month the marks of the
two groups of testees were analysed by using the (t-test) method.
The results indicated that the trainee students achieved better
than those who were untrained in acquiring drawing the subject ,
and the statistical difference was (0.01) which is of significance
and indicates the success of the suggested style and accuracy in
Fifty-second issue. Al-Fath Magazine. December 2012 Jawad Nemat Hussein
-146-
teaching .Consequently a number of suggestions and
recommendations were put forward in the light of the finding .
References
المصادر :
أولاً : المصادر باللغة العربیة:
• ابن منظور، جمال الدین بن محمد الأنصاري، ب.ت، لسان العرب، ج11،
بیروت :مطبعة صادر.
• البیاتي، عبدالجبار توفیق و زكریا زكي اثناسویس،(1977 ، (الإحصاء
الوصفي والإستدلالي في التربیة وعلم النفس، مؤسسة الثقافة العالمیة، بغداد.
• جمیل صلیبیا،(1971 ، (المعجم الفلسفي للألفاظ العربیة والفرنسیة
والإنجلیزیة واللاتینیة، ج1 ،ط1 ،بیروت :دار الكتاب اللبناني.
• حماد، محمد،(1995 ،(المنظور الھندسي، مصر.
• الزوبعي، عبدالجلیل والغنام،(1974 ، (مناھج البحث في التربیة، جـ1،
بغداد :مطبعة العاني.
• الشیخلي، إسماعیل ابراھیم،(1978 ، (المنظور، وزارة التعلیم العالي، جامعة
بغدا، كلیة الفنون الجمیلة.
• صبري، عزام،(2006 ، (أساسیات في نظام الإحصائي الشاملSPSS،
عمان :دار جدار للكتاب العالمي.
• عبدالھادي، نبیل،(2002 ، (المدخل الى القیاس والتقویم التربوي وإستخدامھ
في مجال التدریس الصفي، ط2 ،عمان :داروائل للنشر والتوزیع.
• الفیروزي، ابادي مجدالدین،(1938 ، (القاموس المحیط، ج2 ،مصر.
• الكبیسي، عبدالواحد،(2007 ، (القیاس والتقویم :تجدیدات ومناقشات، ط1،
عمان :دار جریر للنشر والتوزیع.
• الوكیل، حلمي احمد و محمد امین المفتي،(2007 ، (أسس بناء المناھج
وتنظیماتھا، ط2 ،عمان :دار المسیرة للنشر والتوزیع والطباعة.
ثانیاً : المصادر الألكترونیة:
• بحث حول النظریة الكشتالتیة) الإدراكیة(، على الموقع
62012).بتاریخ فتح،) http://etadiantdz.net/vb/t65090.html
• منتدى كلیة ریاض الأطفال، على الموقع -kg://http
62012).بتاریخ فتح، ) cuahlamontada.net/tz291-topic
• المدني، فاطمة، نظریة كشتالت، على الموقع
بتاریخ فتح ) http://www.acopps.com/vb/showthread.php?t=7883
72012).
• القرزحي، أبو عكال عبداالله، الطریقة الإستنتاجیة، على الموقع
العدد الثاني والخمسون . مجلة الفتح . كانون الاول لسنة ٢٠١٢ أ.م.د. جواد نعمت حسین
-١٧١-
( ،http://child-trng.blogspot.com/2012/05/blog-post-5535.html
72012).بتاریخ فتح
• الفرق بین الطریقة وإسلوب التدریس، على الموقع
( ،http://www.almualem.net/saboora/showthread.php?t=23219
72012).بتاریخ فتح
• شرقي، نادیة أمل، طرائق التعلیم والتعلم، على الموقع
http://annajah.net/arabic/showthread-artical.thtn12id=21138
72012).بتاریخ فتح، ) print = true
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 أ.م.د .جواد نعمت حسین

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
حقوق النشر والترخيص
تطبق مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية ترخيص CC BY (ترخيص Creative Commons Attribution 4.0 International). يسمح هذا الترخيص للمؤلفين بالاحتفاظ بملكية حقوق الطبع والنشر لأوراقهم. لكن هذا الترخيص يسمح لأي مستخدم بتنزيل المقالة وطباعتها واستخراجها وإعادة استخدامها وأرشفتها وتوزيعها ، طالما تم منح الائتمان المناسب للمؤلفين ومصدر العمل. يضمن الترخيص أن المقالة ستكون متاحة على نطاق واسع بقدر الإمكان وأن المقالة يمكن تضمينها في أي أرشيف علمي.
لمزيد من المعلومات، يرجى متابعة الرابط: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.