The effect of a training program on developing some moral intelligence skills among middle school students
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/2012/16/5/06Abstract
The aim of the current research is to get acquainted with the effect of training programs on the development of some
The skills of the moral intelligence of the students of the preparatory stage during the enrollment period
The following hypotheses:
1- There are no significant differences at the level of significance (0.05) in the order of degrees.
The experimental group before and after the program.
2- There are no significant differences at the level of significance (0.05) in the order of degrees.
The experimental group and the control group in the post test.3- There are no significant differences at the level of significance (0.05) in the order of degrees.
The experimental group in the post and deferred tests.
The experimental approach was adopted to verify the research hypotheses, as the research sample consisted of
Of (30) female students who obtained the highest degree in the Moral Intelligence Scale
They were selected from Thuwayba Islamic Preparatory School for Girls in Baquba City Center in Diyala Governorate.
They were randomly distributed among two equal groups and used the prepared training programme.
with the experimental group provided by the modeling method, while the control group was not exposed
for the training programme.Tѧѧ Tbnѧѧi Mqiѧѧas (Al-Awsѧѧi, 2010) for ѧѧ Ethics Intelligence for Preparatory ѧѧ, Tѧѧm
Extracting some psychometric characteristics of the scale, including (honesty and reliability).
The strategies of the modeling method, and the number of sessions was (12) (a counseling session that was presented
On the set of m, etc., for the benefit of this field and for the validity of the program.
Statement of ѧѧ Research Studies
Colmkorv-Smirnov, Mann-Whitney test, and Wilcoxon test).
The current research reached the following results:
1- There are significant differences at the level of significance (0.05) in the experimental group.
And in favor of the program.2- The presence of significant differences in the level of significance (0.05) in the two groups.
The experimental and the control in the post-test and in favor of the experimental group.
3- There are no significant differences at the level of significance (0.05) in the order of degrees.
The experimental group in the post and deferred test.
Fifty-second issue. Al-Fath Magazine. December 2012 AD.D. Khansa Abdul Razzaq Abdul
-200-
In light of the results, the current research came out with the following recommendations:
1- Approving the training program prepared by the researcher for specialists in the field of education
Develop moral intelligence among students.2- Adoption of specialists in the field of education for the scale of moral intelligence to detect this.
variable among students.
Finally, the current research proposes some suggestions:
1- Conducting a similar study among middle school students.
2- Conducting a comparative study between preparatory schools (boys and girls)
References
المصادر :
١ .ابو جادوا ، صالح محمد علي (٢٠٠٣ : (علم الѧنفس التربѧوي ، ط٣ ، عمѧان ،
الاردن : دار المسره للنشر والتوزیع والطباعھ .
٢ .الاوسي،انھار خلیفة (٢٠١٠ ،(تطѧور الѧذكاء الأخلاقѧي وعلاقتѧھ بموقѧع الѧضبط
لѧѧدى طلبѧѧة المرحلѧѧة الثانویѧѧة ، ( رسѧѧالة ماجѧѧستیر غیѧѧر منѧѧشوره ،
جامعة دیالى / كلیة التربیھ ) .
٣ .الایوب ، ایوب خالد . (٢٠٠٦ . (الذكاء الاخلاقي وكیفیة تنمیتѧھ ، جامعѧة ملѧك
سعود ، مجلة الوطن ، العدد (٩٢ . (
٤ .البیѧѧاتي،عبѧѧد الجبѧѧار توفیѧѧق واثناسѧѧیوس زكریѧѧا (١٩٧٧-:(الإحѧѧصاء الوصѧѧفي
والاستدلالي في التربیة وعلم نفس،دار الكتب للطباعة والنشر،جامعة البصرة.
٥ .توفیق،عبد الجبار(١٩٨٥:(التحلیل الإحصائي في البحوث التربویة و النفسیة و
الاجتماعیة – الطرق اللامعلمیة، ط٢،مؤسسة الكویت للتقدم العلمي،الكویت.
٦ .توق ، محي الدین ، یوسف قطامي ، عبد الرحمن عدس . (٢٠٠١ . (اسس علم
النفس التربوي ، ط١ ، عمان ، دار الفكر .
٧ .ــــ، وعدس ، عبد الرحمن .(١٩٨٤ . (اسالیب علم النفس التربوي ، دار جون
وایلي وابنائھ
٨ .الجѧѧѧسماني ،عبѧѧѧد علѧѧѧي (١٩٨٣،(سѧѧѧیكولوجیة الطفولѧѧѧة و المراھقѧѧѧة - أسѧѧѧبابھا-
خصائصھا الأساسیة،مكتبة أفاق عربیة و مكتبة الفكر العربي،بغداد،العراق.
٩ .الѧѧدراجي ، حѧѧسن علѧѧي (٢٠٠٢ : (اثѧѧر برنѧѧامج ارشѧѧادي فѧѧي تنمیѧѧة الѧѧسلوك
الاجتماعي ال مرغوب لدى طالبات المرحلѧھ المتوسѧطھ ، ( رسѧالة ماجѧستیر غیѧر
منشوره ، جامعة بغداد / كلیة التربیھ ) .
١٠ .الѧѧرازي،ابѧѧو بكѧѧر بѧѧن عبѧѧد القѧѧادر (١٤٠٣- ١٩٨٣ م):مختѧѧار الѧѧصحاح ،دار
الرسالة للنشر،الكویت.
١١ .الرحیم، احمد حسن (١٩٩٦:(المراھق فѧي أسѧرتھ ومدرسѧتھ و مجتمعѧھ ، مركѧز
البحوث التربویة و النفسیة، جامعة بغداد، وزارة التعلیم العالي.
١٢ .الزیات ،فتحي مصطفى (١٩٩٦ : (سیكولوجیة التعلم بین المنظѧور الارتبѧاطي
والمنظور المعرفي ، ط١ ، القاھره ، مصر : دار النشر للجامعات
١٣ .شѧلتز ، داون (١٩٨٣ : (نظریѧات الشخѧصیھ ، ترجمѧة محمѧود ولѧي الكربѧولي
وعبد الرحمن القیسي ، بغداد ، العراق : مطبعة جام٠
١٤ .الѧѧѧѧѧѧشناوي،محمѧѧѧѧѧѧود محѧѧѧѧѧѧروس(٢٠٠٠:(نظریѧѧѧѧѧѧات الإرشѧѧѧѧѧѧاد و العѧѧѧѧѧѧلاج
النفسي،ط٢،السعودیة،دار غریب للطباعة و النشر.
١٥ .روبنز ، بام ، سكوت ، جان .(٢٠٠٠ . (الذكاء الوجداني ،ترجمة الأسد وعلاء
كفاني ، القاھرة ، دار قباء .
العدد الثاني والخمسون . مجلة الفتح . كانون الاول لسنة ٢٠١٢ م.د. خنساء عبد الرزاق عبد
-٢٢١-
١٦ .شѧحاتة ، ایمѧن نѧاجح .(٢٠٠٨ ، (الѧذكاء الاخلاقѧي وعلاقتѧھ بѧبعض متغیѧرات
البیئة المدرسیة والاسریة لدى طلاب الѧصف الاول الثѧانوي ، رسѧالة ماجѧستیر ،
غیر منشورة ، جامعة مینا ، كلیة التربیة.
١٧ .الشمري ، عمار عبد علي حѧسن . (٢٠٠٧ . (الѧذكاء الاخلاقѧي وعلاقتѧھ بالثقѧة
الاجتماعیѧѧة المتبادلѧѧة ، رسѧѧالة ماجѧѧستیر ، غیѧѧ ر منѧѧشورة ، جامعѧѧة بغѧѧداد ، كلیѧѧة
الاداب.
١٨ .صѧوالحھ ، عبѧد المھѧدي محمѧد مѧصطفى (٢٠٠٢ : (اثѧر برنѧامج ارشѧادي فѧي
تنمیة الحكم الخلقي لدى الاحداث الجانحین في الاردن ، ( اطروحھ دكتوراه غیر
منشوره ، الجامعھ المستنصریھ / كلیة التربیھ )٠
١٩. .الظѧѧѧاھر ،زكریѧѧѧا محمѧѧѧود و آخѧѧѧرون (١٩٩٩،(مبѧѧѧادئ القیѧѧѧاس و التقѧѧѧویم فѧѧѧي
التربیة،مكتبة دار الثقافة للنشر و التوزیع،عمان ،الأردن.
٢٠ .العѧѧѧѧѧѧѧѧѧѧزة ،سѧѧѧѧѧѧѧѧѧѧعید حѧѧѧѧѧѧѧѧѧѧسني (٢٠٠٠:(الإرشѧѧѧѧѧѧѧѧѧѧاد الجمѧѧѧѧѧѧѧѧѧѧاعي و العѧѧѧѧѧѧѧѧѧѧلاج
النفسي،عمان،ألأردن،دار الثقافة للنشر
٢١ .عѧودة،احمѧد و خلیѧل الخلیلѧي (٢٠٠٠:(الإحѧصاء للباحѧث فѧي التربیѧة و العلѧوم
الإنسانیة،ط٢،عمان،الأردن،دار الفكر للنشر و التوزیع.
٢٢. .الغندور، العارف باالله محمد و إیمان محمد صبري (١٩٩٩:(الحاجѧات النفѧسیة
لأطفال الریف، دراسة الطفلѧة المتزوجѧة ، مجلѧة علѧم الѧنفس ، العѧدد (٥٤ ،(تѧصدر
من الھیئة العامة المصریة للكتاب.
٢٣ .غیث،سѧعاد منѧصور وإنѧاس رمѧضان المѧصري وآنѧي أبѧو حنѧا (٢٠١١:(فاعلیѧة
برنامج تدریبي معرفي - سلوكي في خفض الضغوط النفسیة لدى أمھѧات الاطفѧال
المѧѧѧѧѧѧѧѧѧѧصابین بالقیلѧѧѧѧѧѧѧѧѧѧѧة الѧѧѧѧѧѧѧѧѧѧسحائیة ،المجلѧѧѧѧѧѧѧѧѧѧѧة الاردنیѧѧѧѧѧѧѧѧѧѧة فѧѧѧѧѧѧѧѧѧѧѧي العلѧѧѧѧѧѧѧѧѧѧѧوم
التربویة،مجلد٧،ع٤،ص٣٠٣-٣٢٥ .
٢٤- .فیر كسون .جورج،أي(١٩٩١:(التحلیل الإحصائي في التربیѧة و علѧم الѧنفس و
الانثربولوجیا الاجتماعیة،ترجمة ھناء محسن العكیلي،بغداد،العراق،دار الحكمة.
٢٥ .قطѧامي ، نایفѧھ . (٢٠٠٩ . (تفكیѧر وذكѧاء الطفѧل ، ط١ ، عمѧان ، دار المѧسیرة
للنشر والتوزیع.
٢٦ .وزارة التربیة/نظام المدارس العراقیة(١٩٧٧،(العراق،مطبعة وزارة التربیة.
*Adams, C.S (1964 ): Measurement and Evaluation in education
Psychology and Guidance . Ranhart ,Winston , New York
*Barron,A.(1981):Psycology.Halt-Saunders,International
edition,Japan.
*Borba , M .(2001) . Building Moral Intelligence the Seven
Essential Virtues that Teach Kids to do the
right thing Sanfranisco:Jossey
Bass.
*Ebel,R.L. ( 1972 ) : Essential of Education Measurement ,
US.A ,New York .
العدد الثاني والخمسون . مجلة الفتح . كانون الاول لسنة ٢٠١٢ م.د. خنساء عبد الرزاق عبد
-٢٢٢-
*Fonagy ,P. & Higgit ,A.(1984 ) :Personality Theory and
clinical practice , Methuen,London
*Woolfolk , A . and Nicolich , LM . (1980) : Educational psy
chology for Teachers , Prentice – hall , Englewood cliffs , New
Jersey .
* Turiel and Edwards . C .P. and Kohlery (1978) : Moral
Develop ment in Turkih children Adolescence and young Adult
, Journal of Cross – Cultural psychology . Vol . 9 ,
No . 1 .
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 م.د خنساء عبد الرزاق عبد

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
حقوق النشر والترخيص
تطبق مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية ترخيص CC BY (ترخيص Creative Commons Attribution 4.0 International). يسمح هذا الترخيص للمؤلفين بالاحتفاظ بملكية حقوق الطبع والنشر لأوراقهم. لكن هذا الترخيص يسمح لأي مستخدم بتنزيل المقالة وطباعتها واستخراجها وإعادة استخدامها وأرشفتها وتوزيعها ، طالما تم منح الائتمان المناسب للمؤلفين ومصدر العمل. يضمن الترخيص أن المقالة ستكون متاحة على نطاق واسع بقدر الإمكان وأن المقالة يمكن تضمينها في أي أرشيف علمي.
لمزيد من المعلومات، يرجى متابعة الرابط: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.