The effect of some educational activities on the ability of third-grade female students to compose words in reading material
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/2012/16/5/11Abstract
Abstract:
God honoured us with the Arabic language , and honoured
that language by making it the language of his own word in the
Holy Qurannn which is a miracle beyond the capacity of man . It
was also the language with he inspired his prophet , Muhammed
, in the holy revelation . In view of all that , Arabic language
Fifty-second issue. Al-Fath Magazine. December 2012 Abbas Abed Khasbak
-298 -
became the greatest and most powerful of all the bonds binding
not only Arabs , but also Muslims in general. It also offered
itself as the best lingua France for all the Arabs to communicate
beyond this local dialects.
An important duty , that must be fulfilled by all teachers of
Arabic is to learn and master the different skill and devices of
that language Reading is the first and most important are of
these skills since it provides the key to leavening all the other
sciences , arts and subjects . Moreover , reading is the basic
building block of divergent and advancement.
Reading is a hard task which needs a mental recognition and
distinction of the graphic forms of words and letters . The
different forms and positions in which the better may occur
should all be recognized .The problem of the study lies in now
to draw a word and recognize its structure which is the major
problem faced by pupils.
A pupil can read a word without being able to recognize its
individual letters or even a single letter sin his own name.
Aims of the study: The present study aims at investigating
the effect of some teaching procedures on the performance of
second primary class female pupils and this ability to structure
words in the reading subjects.
Hypothesis : There is no statistically significant difference
between the performance of girls taught to read by some
teaching activities and that of gives taught by the conventional
methods
References
المصادر العربية :
١ـ ابراھیم ، مصطفى ، واحمد حسن الزیات . المعجم الوسط ،ج١ ج٢ ، مطبعة
مصر ، ١٩٦٦م.
٢ـ ابن منظور ، ابو الفضل ، جمال الدین محمد بن مكرم ، لسان العرب ،م١،م٣ ،
دار لسان العرب ، بیروت .(د.ت).
٣ـ احمد نازلي صالح . مقدمة في العلوم التربویة ، الناشر مكتبة الانجلو المصریة
١٩٧٨م.
٤ـ فضیل ،سعدي . الطفل في المدرسة الابتدائیة ، ترجمة محمد مختار المتولي ،
مراجعة عبد العزیز عبد المجید ، مطبعة لجنة التألیف والترجمة والنشر ،١٩٩٤م.
٥ -الحصري القراءة في المرحلة الابتدائیة ، عدد خاص ، ١٩٨٨م.
٦-البارودي ، واصف ، محاضرات في التربیة والتعلیم ،ج١،ط٤ ، منشورات
المكتبة العصریة للطباعة ، صیدا –بیروت ،(د.ت).
٧-البجھ ، عبد الفتاح حسن ، اصول تدریس العربیة بین النظریة والممارسة
.ط١،دار الفكر الطباعة والنشر والتوزیع ، عمان –الاردن ١٤٢٠ھـ-٢٠٠٠
٨ ـ حسن ، سعد علوان (٢٠٠٣ (اثر نوعي القراءة الجھریة والاستماعیة في
التحصیل القرائي والتذوق الادبي لدى طلبة المرحلة الاعدادیة ، جامعة بغداد ، كلیة
التربیة (ابن رشد) ، ( اطروحة دكتوراه غیر منشورة ) .
٩ـ العزاوي ، نعمة رحیم (١٩٨٥ (دلیل اختبارات اللغة العربیة ، معھد التدریب
والتطویر التربوي ، وزارة التربیة – العراق .
١٠ – مھدي ، سھام الزبیدي ١٩٧٦)اثر بعض الانشطة التعلیمیة في تعلیم القراءة
للاطفال المبتدئین من خلال الكشف عن ثلاث من المؤشرات التي یستخدمھا
الاطفال) بغداد، المستنصریة.
١١ـ فھد،طھ علي (اثر الشرائح التعلیمیة في انماء سرعة القراءة الصامتة عند تلامذة
الصف الخامس الابتدائي) بغداد ، المستنصریة
١٢ـشبر ،(١٩٨٦ اثر القراءة الصامتة والقراءة الجھریة في تحصیل تلامیذ الصف
الثالث الابتدائي في الاملاء) بغداد،ابن رشد
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 عباس عبد خسباك

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
حقوق النشر والترخيص
تطبق مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية ترخيص CC BY (ترخيص Creative Commons Attribution 4.0 International). يسمح هذا الترخيص للمؤلفين بالاحتفاظ بملكية حقوق الطبع والنشر لأوراقهم. لكن هذا الترخيص يسمح لأي مستخدم بتنزيل المقالة وطباعتها واستخراجها وإعادة استخدامها وأرشفتها وتوزيعها ، طالما تم منح الائتمان المناسب للمؤلفين ومصدر العمل. يضمن الترخيص أن المقالة ستكون متاحة على نطاق واسع بقدر الإمكان وأن المقالة يمكن تضمينها في أي أرشيف علمي.
لمزيد من المعلومات، يرجى متابعة الرابط: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.