The professional competencies of the educational counselor

Authors

  • Zian Tawfiq Mirza طالبة ماجستیر / كلیة التربیة الاساسیة / جامعة دیالى

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/2012/16/5/14

Abstract

Abstract:
The present study: the case to identify the competencies
required of a professional counselor. Find the limits: it guides
educators who work in schools in Diyala and the number of the
research community (290) while the current research sample
included five (5) guides educators in schools in Diyala province,
not to the academic year 2011 to 2012. And adopted the
researcher honesty virtual is honesty virtual best way to check
the veracity of the tests as has been the tool questionnaire is
open to a number of experts and specialists in educational
sciences and psychological measurement and evaluation and
teaching methods totaling five (5) experts have been getting
consistency through an agreement researcher with the same over
time for (21) days and the researcher used a means of social
Pearson correlation coefficient, and the weighted average, and
weight percentile to find a coefficient of stability is increased
by, (80%) as referred to by (Able). Results of Search: For the
first paragraph was the weighted average has increased by
(409.3) and weight percentage (22.85%) The second paragraph
is the weighted average has increased by (454.3) and weight
percentile (363.86%) and the third paragraph of the middle
weighted by (72.3) and weight percentile (818.81%) and
paragraph (4, 5.6, 7) was the weighted average rate of (4) and
weight percentile (100%) and the eighth paragraph was the
weighted average (363.3) and weight percentile (090, 84%) and
the ninth paragraph the weighted average rate of (4) and weight
percentile (100%) and the tenth paragraph, the weighted average
rate (772.3) and weight percentage (38.94%) and paragraph
(11.12, 13) the weighted average rate of (4) and weight
percentile (100%). At the end of the research the researcher
presented research at the end of the researcher presented 
number of recommendations:1 - need to have the educational

References

المصادر :

القران الكریم

١ -أبو طالب ، أحمد إبراھیم أحمد ،الإشراف من وجھة نظر العاملین في الحقل

التعلیمي ،دار الفكر ، القاھرة، ١٩٨٧.

٢ -الإمام ، مصطفى و آخرون ، الإرشاد النفسي والتوجیھ التربوي ، مطبعة دار

الحكمة ، جامعة البصرة ، ١٩٩٠م.

٣ -الآلوسي ، جمال حسین وآخرون ،سلسلة الكراسات الإرشادیة(٣(الكراسي

التوجیھي في الإرشاد التربوي ،الجزء الأول ،٢٠٠٢.

٤ -بدري عبد المنعم جمیل ، وخولھ عبد الوھاب القیسي ، تعیین الكفایات المھنیة

لمدرسي التعلیم المھني للمرحلة الإعدادیة في العراق ، مركز البحوث التربویة

والنفسیة ، جامعة بغداد ، ١٩٨٠.

٥ -البزاز ، حكمت عبد االله ، اتجاھات حدیثة في إعداد المعلمین ، مجلة رسالة

الخلیج العربي (العدد٢٨(١٩٨٩.

٦ -بھادر، سعدیة محمد علي ،الإفادة من تكنولوجیة التعلیم في تصمیم برامج تدریب

المعلمین المبنیة على الكفایة ، مجلة تكنولوجیا التعلیم ،العدد الثامن ، السنة الرابعة ،

المنظمة العربیة للتربیة والثقافات والعلوم ، المركز العربي للتقنیات التربویة ،

الكویت ، كانون الأول ، ١٩٨١.

٧ -البیاتي ، عبد الجبار ، و زكریا أثنا سیوس ، الإحصاء الوصفي والاستدلالي في

التربیة وعلم النفس ، مطبعة مؤسسة الثقافة العالمیة ، بغداد ، ١٩٧٧ .

٨ -التمیمي ، عواد محمد ، الكفایات ، دلیل العاملین في میدان التربیة والتعلیم ، طبع

وزارة التربیة ، العراق ، بغداد ، ٢٠٠٥.

٩ـــــ جرادات ، عزت ، إعداد المعلمین في مجال الإرشاد والتوجیھ المھني ،

الأردن ، وزارة التربیة والتعلیم ، مجلة رسالة المعلم ، العدد(٣٥ (والعدد (٦ (مجلة

العدد الثاني والخمسون . مجلة الفتح . كانون الاول لسنة ٢٠١٢ زیان توفیق مرزا

-٣٦٧ -

.١٩٨٧،(٢٨)

١٠ـــــ الدریج ، محمد ، الكفایات في التعلیم من أجل تأسیس علمي للمنھاج المندمج

ومجلة الباحث المغربي ، ب ت .

١١ــــــ الدلیمي ، أحمد محمد مخلف ، و كریم ناصر علي ، تقویم أداء المدرسین

الجدد من وجھة نظر المشرفین المتخصصین ، مجلة كلیة المعلمین ،العدد (٣٦ ، (

الجامعة المستنصریة ،٢٠٠٣ .

١٢ـــــ الدلیمي ، محمد عبد الوھاب عبد الجبار ، الكفایات التدریسیة اللازمة

لمدرسي اللغة العربیة في مادة البلاغة وعلاقتھا باتجاھات طلبتھم نحو المادة ،جامعة

دیالى ، كلیة التربیة ، ٢٠٠٥ .

١٣ــــــ سلمان یحیى داود ، و آخرون دلیل المرشد التربوي ، الطبعة الأولى

.٢٠٠٨،

١٤ــــــ عبد العزیز صالح ، عبد العزیز عبد المجید ،التربیة وطرق التدریس ،

الجزء الأول ، طبعة (١٢ ، (القاھرة ،١٩٨٥ .

١٥ــــــ الغریب ، رمزیة ، القیاس والتقویم النفسي والتربوي مكتبة الأنجلوا

المصریة ، القاھرة ، ١٩٨٥ .

١٦ـــــ الفلفلي ، ھناء حسین ، و سعید حمید ، تحلیل عمل المرشد التربوي في

المدرسة المتوسطة العراقیة ،١٩٨٨ .

١٧ــــــ القاضي ، یوسف مصطفى ، محمد مصطفى زیدان ،اتجاھات ومفاھیم

تربویة ونفسیة حدیثة ، دار الشرق ، بیروت ، ١٩٨٠ .

١٨ـــــ مرعي ، توفیق أحمد ، محمد محمود الحیلة ، طرائق التدریس العامة ، دار

المسیرة للنشر والتوزیع والطباعة ، عمان ، الأردن ، ١٩٨٣ .

١٩ـــــ مكتب التربیة لدول الخلیج العربي من أعلام التربیة العربیة الإسلامیة ،

المجلد الأول ،١٩٨٥ .

٢٠ـــــ الناھي ، بتول غالب ، الكفایات المھنیة اللازمة الإعداد المرشد التربوي

.١٩٩٥،

- Febell , Robert Essentials educational measure ment

newyork Engle wood , diftsuj , preuticattall :1972,p555.

- William , D.H Testing and evaluation for the scinces

califomid , wed suavity publishing CO,inc-1966.

Additional Files

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
ژیان توفیق مرزا, “The professional competencies of the educational counselor”, jfath, vol. 16, no. 5, pp. 1–17, Aug. 2023.