Attitudes of applied students in the Department of Arabic Language in the College of Basic Education towards the teaching profession
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/2012/16/5/18Abstract
Many developed countries have paid more and more attention to the competency of teachers through
Upgrading the level of education by creating appropriate educational conditions
To train and prepare him, including working on developing and improving programs and curricula for preparing
teachers, and the growing urgent need for large numbers of teachers has emerged strongly and clearly
The trend calling for the need to pay attention to the type of teacher and to raise his level, which reflectsIts echo in increasing interest in developing and improving the pillars of educational and responsible work
The preparation of teachers, and at a level that achieves the main goal, activates the role of the teacher in
The educational process (Morsi, 1994: p. 260). (The emphasis on the importance of the three components
in teacher preparation programs and in practical and cultural (specialized subjects)
The one who empowers the teacher with the knowledge of the truth and the principles of science is a subject and a subject related to the subject
And (professional subjects), including the practical application of teaching methods, and their usefulness inTeacher preparation for a teaching profession that requires certain skills, and modalities courses
Teaching makes the teacher practice his work and prepare for it in the number years. As ѧ began
Interest in continuing education has recently begun, despite the importance of effectiveness in teacher preparation
And for all specializations, because it is an essential part of the vocational preparation course for training after it.
The applied method of educational theories and methods and the training of teachers to acquire a number of
These are among the basic skills associated with the teaching process, and they embody a preparatory stage.
decisive.
The current research problem can be formulated with the following question:
- What are the attitudes of applied students in the Department of Arabic Language in the College of Basic Education towards
teaching profession?
References
مصادر البحث :
١ -احمد ، بلقیس ، ومرعي توفیق (١٩٨٢ (المیسر في علم النفس الاجتماعي ، دار
الفرقان ، عمان .
٢ -الأشول ، عادل عز الدین (١٩٨٨ (علم النفس الاجتماعي ، ط١ ، عѧالم الكتѧب ،
القاھرة .
٣ -الآلوسي ، جمال حسین ، وامیة علي خان (١٩٨٣ (علم نفس الطفولة والمراھقة
، مطبعة جامعة بغداد ، بغداد ، العراق .
٤ -ایزنك ، ھـ (ب . ت) (١٩٨٢ (مشكلات علѧم الѧنفس ، ترجمѧة دكتѧور جѧابر عبѧد
الحمید ، دكتور یوسف محمود الشیخ ، بحث البیان العربي ، القاھرة.
٥ -ایوب ، السید حسین (١٩٩٧" (الاستراتیجیات الحدیثة ودور المعلم في العملیة
التربویة "، مجلة مركز البحوث والمناھج ، العدد (٢١ ، (الكویت.
٦ -بلѧѧوم، بینѧѧامین ، واخѧѧرون (١٩٨٣ (تقیѧѧیم تعلѧѧم الطالѧѧب التجمیعѧѧي والتكѧѧویني ،
ترجمة محمد امین المفتي واخرون ، دار مكد وجیل للنشر ، القاھرة.
٧ -البیѧѧاتي ، عبѧѧد الجبѧѧار توفیѧѧق واسѧѧیانانوس زكریѧѧا زكѧѧي ( ١٩٧٧ ( الاحѧѧصاء
الوصفي و الاستدلالي في التربیة وعلم النفس ، مطبعة جامعة بغداد ، العراق.
٨ -تریفѧرز ، ر.ف (١٩٧٩ (علѧم الѧنفس التربѧوي ، ترجمѧة موفѧق الحمѧداني وحمѧد
ولي الكربولي ، جامعة بغداد ، بغداد ، العراق.
٩ -جѧѧابر، جѧѧابر عبѧѧد الحمیѧѧد ، وسѧѧلیمان الخѧѧضري (١٩٧٨ (دراسѧѧات نѧѧسبیة فѧѧي
الشخصیة ، عالم الكتب ، القاھرة .
١٠-جابر ، جابر عبѧد الحمیѧد (٢٠٠٠ (مѧدرس القѧرن الحѧادي والعѧشرین الفعѧال فѧي
المھارات والتنمیة المھنیة ، دار الفكر العربي ، القاھرة.
١١-جامعة الدول العربیة ، الأمانة العامة . المѧؤتمر الثقѧافي العربѧي الѧسابع ، المنعقѧد
في القاھرة من ٦-١٢ آذار ، ١٩٦٧ .
١٢-جѧѧلال ، سѧѧعد (١٩٨٥ (التقѧѧویم النفѧѧسي ، مكتبѧѧة العѧѧارف الحدیثѧѧة الاسѧѧكندریة ،
مصر .
١٣-الجمل ، نجاح یعقوب (١٩٨٣" (اثر الدراسة بكلیة التربیة بالجامعة الاردنیة في
اتجاھات طلابھم نحو مھنة التعلیم " ، مجلة كلیѧة التربیѧة ، جامعѧة الملѧك سѧعود ،
المجلد الخامس ، المملكة العربیة السعودیة.
١٤-الجѧѧѧوھري ، اسѧѧѧماعیل بѧѧѧن حمѧѧѧاد (١٩٧٩ (الѧѧѧصحاح ، ط٢ ، دار الملایѧѧѧین ،
بیروت.
١٥-حѧسن ، عبѧاس . النحѧو الѧوافي مѧع ربطѧھ بالأسѧالیب الرف یعѧة ، والحیѧاة ،اللغویѧة
المتجددة ، ط٥ ، دار المعارف ، مصر ، ب.ت .
١٦-خاطر ، محمود رشدي وآخرون . نتائج الاستفتاءات التي طرحتھا المنظمة على
الدول العربیة وكلیات الإعداد ومعاھده ، معلم التربیة الإسѧلامیة واللغѧة العربیѧة ،
تونس ، ١٩٨٦ .
١٧-الخطایبѧة ، ماجѧد محمѧد (٢٠٠٢ (التربیѧة العملیѧة الاسѧس النظریѧة وتطبیقاتھѧا ،
ط١ ، دار الشروق للنشر والتوزیع ، عمان ، الاردن.
العدد الثاني والخمسون . مجلة الفتح . كانون الاول ٢٠١٢ سناء حسون مشكور
-٤٥٦ -
١٨-خیر االله ، سید (١٩٩٠ (بحوث نفѧسیة وتربویѧة ، دار النھѧضة العربیѧة القѧاھرة ،
مصر .
١٩-داؤد ، عزیز حنا ، وانور حسین عبد الرحمن (١٩٩٠ (مناھج البحث التربوي ،
دار الحكمة للطباعة والنشر ، بغداد.
٢٠-الѧدغیش ، طѧارق فكѧرت ناشѧر (٢٠٠٣" (الاتجاھѧات نحѧو المعѧوقین عنѧد طلبѧة
التربیة الخاصة في كلیة التربیة جامعة أ ب " ، مجلѧة بحѧوث جامعѧة تعѧز ، العѧدد
(٣ ،(دار جامعة عون للطباعة والنشر ، عدن .
٢١-رودني ، دوران (١٩٨٥ (اساسیات القیاس والتقویم في تѧدریس العلѧوم : ترجمѧة
محمد سعید ، جبار علي واخرون ، جامعة الیرموك ، اربد ، الاردن .
٢٢-زایر ، سعد علي (٢٠٠٣ (مشكلات مطبقین قسم اللغة العربیة ومطبقاتھ في كلیة
التر بیة (ابن رشѧد ) واتجاھѧاتھم نحѧو مھنѧة التѧدریس قبѧل التطبیѧق وبعѧده ، مجلѧة
دیالى ، كلیة المعلمین ، جامعة دیالى ، العدد (١٣ ، (العراق.
٢٣-زایѧѧر ، سѧѧعد علѧѧي، وایمѧѧان اسѧѧماعیل عѧѧایز ( ٢٠١١ . (منѧѧاھج اللغѧѧة العربیѧѧة
وطرائق تدریسھا، دار مصر مرتضى، الدار العالمیة، بغداد- بیروت.
٢٤-الزغبي ، احمد محمد(١٩٩٤ (اسس علم النفس الاجتماعي ، دار الحكمة الیمانیة
، صنعاء ، الیمن .
٢٥-زكي ، عنایات یوسف (١٩٧٤ (اتجاھات طلبة كلیة التربیة نحو مھنة التدریس ،
الكتاب السنوي في التربیة وعلم النفس ، القاھرة.
٢٦-زھران ، حامد عبد السلام (١٩٧٧ (علم النفس الاجتماعي ، ط٤ ،عѧالم الكتѧب ،
القاھرة .
٢٧-الزوبعѧي ، عبѧد الجلیѧل ابѧراھیم (١٩٨١ (الاختبѧارات والمقѧاییس النفѧسیة ، ط٢ ،
جامعة الموصل ، وزراة التعلیم العالي والبحث العلمي ، العراق.
٢٨-زیدان ، محمد مѧصطفى (١٩٨٤ (معجѧم المѧصطلحات النفѧسیة والتربویѧة ،ط ٢ ،
دار الشروق للنشر والتوزیع والطباعة ، جدة ، المملكة العربیة السعودیة.
٢٩-الѧѧѧسامرائي ، طѧѧѧارق صѧѧѧالح ابѧѧѧراھیم (١٩٧٨ (اتجاھѧѧѧات طلبѧѧѧة دور المعلمѧѧѧین
والمعلمات في ا لعѧراق نحѧو مھنѧة التعلѧیم ،جامعѧة بغѧداد كلیѧة التربیѧة - ابѧن رشѧد
رسالة ماجستیر غیر منشورة.
٣٠-شحاتة ، حѧسن ، وابѧو عمیѧرة محیѧات (١٩٩٤ (المعلمѧون والمتعلمѧون انمѧاطھم
وسلوكھم وادوارھم ، الدار العربیة للكتاب ، القاھرة.
٣١-طاقة ، یاسین (١٩٨٩ (علم النفس الاجتماعي (الاتجاھات)، شركة أیѧاد للطباعѧة
الفنیة ، بغداد.
٣٢-الطریري ، عبѧد الحمѧن بѧن سѧلیمان (١٩٩٧ (القیѧاس النفѧسي والتربѧوي ، مكتبѧة
الرشید ، الریاض .
٣٣-عاقل ، فاخر (١٩٧١ (معجم علم النفس ، دار الملایین للنشر والتوزیع ، بیروت
، لبنان.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 سناء حسون مشكور

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
حقوق النشر والترخيص
تطبق مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية ترخيص CC BY (ترخيص Creative Commons Attribution 4.0 International). يسمح هذا الترخيص للمؤلفين بالاحتفاظ بملكية حقوق الطبع والنشر لأوراقهم. لكن هذا الترخيص يسمح لأي مستخدم بتنزيل المقالة وطباعتها واستخراجها وإعادة استخدامها وأرشفتها وتوزيعها ، طالما تم منح الائتمان المناسب للمؤلفين ومصدر العمل. يضمن الترخيص أن المقالة ستكون متاحة على نطاق واسع بقدر الإمكان وأن المقالة يمكن تضمينها في أي أرشيف علمي.
لمزيد من المعلومات، يرجى متابعة الرابط: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.