The role of educational supervision in improving the educational skills of primary school teachers in primary education (a theoretical study)
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/2012/16/5/19Abstract
Abstract :
Has become in skill learning the best solution to meet
these changes, which achieves the goals of educational
objectives, hence the importance of attention skills, education
and Altaّlm and the role of these processes and outputs to the
achievement of Education for the function of the desired
optimally, therefore, focused look educators on the process of
supervision by the perpetrators supervisors that they are at the
forefront of who can do the responsibility of the calendar, and
development continued for the educational process in all its
aspects; and it became necessary to focus on overseeing the
educational, which is, education major effort aimed at
improving the skills of the student, and urged him to scientific
العدد الثاني والخمسون . مجلة الفتح . كانون الاول لسنة ٢٠١٢ نجاة حمدي عبد االله
-٤٦٠ -
thinking continuous process of education may seem as a
learning process-oriented one teacher begins and ends by the
learner be a matter of developing the skills of basic education
are specified in the preparation and qualification of the teacher
through his training on the skills training modules designed to
enable educational positions the teacher trainee to practice those
skills to improve the level of performance in educatio
References
المصادر :
١ -الاسدي ،زینة غني(٢٠٠٥ ، ( اثر أسالیب المناقشة في تحصیل طالبات
الصف الرابع العام في مـѧѧѧѧѧѧѧѧѧѧѧادة الأدب والنصوص ، رسالة الماجستیر غیر منشورة
،كلیة التربیـة الأساسـیة ، طرائـق تـدریس اللغـة العربیة.
٢ -الخطیѧѧѧب ،رداح والخطیѧѧѧب ،احمѧѧѧد (١٩٩٦، ( الادارة والاشѧѧѧراف التربѧѧѧوي
،مطابع الفرزدق ،الریاض .
٣-الخطیѧب، رداح وأحمѧد الخطیѧب ووجیѧھ الفѧرح، ( ١٩٨٧ ،( الإدارة والإشѧراف
التربوي، اتجاھات حدیثة، الریاض، مطابع الفرزدق التجاریة.
٤ -قنѧدیل، یاسѧین عبѧد الѧرحمن ، التѧدریس وإعѧداد المعلѧم ، ص ٨٩ ، دار النѧشر
الدولي ، الریاض ١٩٩٣ .
٥ -الزكي ،محمود ھاشم (٢٠٠١ ،( أساسیات الإدارة، منشورات ذات الѧسلاسل :
الكویت.
٦ -الحفني، عبد المنعم، موسوعة علم النفس والتحلیل النفسي، مطبعة أطلس،
ط٤) ،القاھرة-١٩٩٤ .(
٧. -نبراي، یوسف إبراھیم . (١٩٨٧ (الإدارة المدرسیة الحدیثѧة . الكویѧت مكتبѧة
الفلاح .
العدد الثاني والخمسون . مجلة الفتح . كانون الاول لسنة ٢٠١٢ نجاة حمدي عبد االله
-٤٧٥ -
٨-فیفر ،ایزابیل ودنلاب ،جین (١٩٩٧. ( الاشراف التربوي على المعلمین .ترجمѧة
محمد عید دیراني ،الطبعة الثانیة ،روائع مجدلاوي ،عمان .
٩-السعود ،امین( ٢٠٠٢. ( درجة ممارسѧة المѧشرفین ا لتربѧویین لأسѧالیب الاشѧراف
التربѧوي مѧن وجھѧة نظѧر المѧشرفین التربѧویین والمѧدیرین والمعلمѧین فѧي المѧدارس
الحكومیѧة الثانویѧة فѧѧي محافظѧة مأدبѧѧا – الاردن .رسѧالة ماجѧѧستیر منѧشورة ،جامعѧѧة
الفاشر، السودان.
١٠ -الجبѧѧوري والفتلѧѧي ،وداد وعقیѧѧل (٢٠٠٩.( الاسѧѧس العامѧѧة لѧѧلإدارة التربویѧѧѧة
،مؤسسة افاق للدراسات والابحاث العراقیة .
١١ -طافش ،محمود (٢٠٠٤ . (الابداع في الاشراف التربѧوي والادارة المدرسѧیة
.دار الفرقان ،عمان ،الاردن .
١٢ -الابѧѧراھیم ،عѧѧدنان (٢٠٠٢، ( الاشѧѧراف التربѧѧوي انمѧѧاط واسѧѧالیب .مؤسѧѧسة
حمادة للدراسات الجامعیة للنشر والتوزیع ،اربد .
١٣ -البѧدري ،طѧارق (٢٠٠١ ، ( تطبیقѧات ومفѧاھیم فѧي الاشѧراف التربѧوي .دار
الفكر للطباعة والنشر ،عمان .
١٤-العطاري، عارف ( ١٩٩٣ .( التوجیھ التربوي اتجاھات معاصѧرة ، عمѧان : دار
الفكر للنشر.عمان ، الاردن.
١٤ -المركѧز العربѧي للبحѧوث التربویѧة لѧدول الخلѧیج العربѧي، (١٩٨٥،(الاشѧراف
التربѧوي فѧѧي دول الخلѧѧیج العربѧѧي واقعھѧѧا وتطویرھѧا، مكتѧѧب التربیѧѧة العربѧѧي لѧѧدول
الخلیج العربي.
١٥ -مطاوع ،ابراھیم واخѧرون (١٩٨٢. ( الاسѧس الاداریѧة للتربیѧة ،دار الѧشروق
،جدة .
١٦ -مریزیق ،ھشام یعقوب (٢٠٠٨، ( الاشѧراف التربѧوي بѧین النظریѧة والتطبیѧق
،الطبعة الاولى ،الجامعة الاردنیة ،دار الرایة للنشر والتوزیع ،عمان ،الاردن .
١٧ -عطѧѧѧوي ، جѧѧѧودت عѧѧѧزت (٢٠١٠ .( الإدارة المدرسѧѧѧیة الحدیثѧѧѧة ، مفاھیمھѧѧѧا
النظریة وتطبیقاتھا العملیة ، الدار العلمیة الدولیة ، عمان.
١٨ -الاحمѧدي ،طѧلال حامѧد (٢٠٠٥ ( مھѧارات التѧدریس بѧین النظریѧة و التطبیѧق
المشرف التربوي،بحث منشور ،الریاض .
١٩ -السامرائي، مھدي صالح وماجدة ابراھیم الباوي، السلوك التدریسي لمدرسي
المـواد العلمیة في المدارس المتوسطة في مدینة بغداد، مجلة الاستاذ ، العـدد (٢١ (
، ج (١ ، (كلیة التربیة/ ابن رشد، جامعة بغداد، ١٩٩٩ .
٢٠ -السعدي، ساھرة، بناء برنامج لتدریب الطالب المعلم على بعض مھارات
التـѧѧѧ دریس وأثـѧѧѧ ره فـѧѧѧي كفایات المھنیة، اطروحة دكتوراه، كلیة التربیة، ابن الھیثم،
جامعة بغداد، ١٩٩٦ .
٢١ -العاني، رؤوف عبد الرزاق، دراسة مقارنة في إعداد مدرس المرحلة
الثانویـة، مجلـة العلـوم التربویة والنفسیة، العدد (٤ ،(السنة (١٩٨٠ .(
العدد الثاني والخمسون . مجلة الفتح . كانون الاول لسنة ٢٠١٢ نجاة حمدي عبد االله
-٤٧٦ -
٢٣ .عبیس، فرحان عبید، الكفایات التدریسیة اللازمة لمدرسي الجغرافیة فـѧѧѧѧѧѧѧѧي ال
مرحلـѧѧѧѧѧѧѧѧѧѧѧѧѧѧѧѧѧѧة الثانویة، رسالة ماجستیر (غیر منشورة)، كلیة التربیة، جامعة بغداد،
.١٩٨٨
٢٤ -عفیفي ،محمد الھادي ، في أصول التربیة ،مكتبة الانجلو المصریة ،القاھرة
-١٩٧٦٢٥
٢٥النجیحي ، محمد لبیب ، الأسس الاجتماعیة للتربیة ، مكتبة الانجلو المصریة ،
القاھرة ١٩٦٨ .
٢٦ . -الجبوري، علي سعد جاسم، مدى معرفة مدرسي الكیمیاء في المرحلة الثانویـة
للمھـѧѧѧѧام ١٨التدریسیة وعلاقتھا باتجاھاتھم نحو مھنتھم، جامعة بغداد، كلیة التربیة،
٢٠٠٢
٢٧ -اللقاني ،أحمد حسین والجمل ،د.علي ، معجم المصطلحات التربویة المعرفة في
المناھج وطرق التدریس،الطبعة الأولى ،١٩٩٥م ،القاھرة – مصر.
٢٨ -البستان، حمد وعبد الجواد، عبداالله وبولس، وصفي (٢٠٠٣ .(الإدارة
والإشراف التربـѧѧوي،النظریة والبحث والممارسة، ١ ، الكویت : مكتبة الفلاح للنشر
والتوزیع.
٢٩ -طافش، محمود (٢٠٠٤ .(الإبداع في الإشراف التربوي والإدارة المدرسـѧѧѧѧѧѧѧیة.
عمـان: دار الفرقان.
٣٠-المویزري، سلیمان (٢٠٠١ .(دور المشرف التربوي في تنمیة مھارات التدریس
من وجھة نظر معلمي المواد الاجتماعیة بالمرحلة المتوسطة،(رسالة ماجستیر غیـѧѧر
منشورة)،جامعة الملك سعود، الریاض، المملكة العربیة السعودیة.١٢٢
٣١ -خضر ،رائد یوسف (٢٠١١، ( الاشراف التربوي الحѧدیث ،اساسѧیات ومفѧاھیم
،دار غیداء للطبع والنشر ،الطبعة الاولى ،عمان ،الاردن .
٣٢- عبد الھادي ، جودت ( ٢٠٠٢ : ( الإشراف التربѧوي – مفاھیمѧھ وأسѧالیبھ دلیѧل
لتحѧѧسین التѧѧدریس ، الѧѧدار العلمیѧѧة الدولیѧѧة للنѧѧشر والتوز یѧѧع ، ودار الثقافѧѧة للنѧѧشر
والتوزیع ، عمان ،الأردن
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 نجاة حمدي عبد االله

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.