The level of using punctuation marks among students of the Faculty of Languages
Abstract
The main objective of teaching the Arabic language give the learner the ability to communicate clearly
the proper language, whether oral or written communication .
In order to lead the Arabic language and its function should be balanced attention to the teaching
of its subsidiaries; to be completed within the unity of language, as the interest in the branch without
the other leads to the weakness in the other branches of learning a language includes all weakness.
The spelling with branches of the Arabic language and an integrated unit , designed to achieve the very
ability to understand and mala , and in spite of its importance , the students suffer from a low level ,
which impedes scientific progress in their studies.
And the importance of spelling , punctuation , including a researcher at the research aimed to
identify the current level of punctuation at the Faculty of Languages students.
To achieve the aim of the research researcher has chosen sections of German and French , and
Russian language sections of the Faculty of Languages , the number of students in these sections ( 231
students) , by
) 46 (students , in the Department of the Russian language , and ( 83 ) students in the Department of
the German language , and ( 84 ) students in the Department of French.
The researcher identified a piece of a comprehensive , coherent paragraphs parts , and left without a
piece of punctuation , leaving in its place a vacuum , subjects were asked to fill in the blanks
punctuation that should be put in place all the vacuum
References
إبراهيم، عبد المنعم بناء برنامج مقترح لتعليم اإلمالء في الصفوف الثالثة األخيرة من الحلقة
االبتدائية، جامعة عين شمس، كلية التربية، مصر، 2737( .اطروحة دكتوراه غير منشورة(
إبراهيم، عبد العليم، اإلمالء والترقيم في الكتابة العربية، دار غريب للطباعة، القاهرة، 2761.
أبن منظور، جمال الدن بن مكرم )ت 622هـ(. لسان العرب، ج1 ،ج4 ،ج22 ،تصحيح: أين عبد
الوهاب ومحمد الصادق العبيدي، دار إحياء التراث العربي، لبنان، بيروت، 2714.
األزهري، أبو منصور محمد بن أحمد )ت 360هـ( تهذيب اللغة، م2 ،إشراف: محمد عوض مرعب
تعليق: عمر سالمي وعبد الكرم حامد، تقدم: فاطمة محمد أصالن، دار التراث العرب، بيروت، د.ت.
األسدي، عادل حسن، المنجد في اإلمالء، ط2 ،مطبعة معراج، 1003.
امين، مصطفى. )فكرة( جريدة االخبار عدد )6136 )لسنة 2764 بمصر القاهرة .
البجة, عبد الفتاح حسن . اصول تدريس العربية بين النظرية والممارسة , )المرحلة
االساسية العليا (, عمان، دار الفكر , 2772.
ــــــــــ . اصول تدريس العربية بين النظرية والممارسة , ) المرحلة االساسية العليا (, عمان، دار
الفكر , 1001 .
بدوي، أحمد زكي. معجم المصطلحات التربوية وعلم النفس، دار الفكر العربي، بيروت، 2730.
جثير، هاشم راضي، مدى تمكن طلبة قسم اللغة العربة كلية التربية األساسية من استخدام عالمات
الترقيم في الكتابة، مجلة كلية التربية جامعة بابل، العدد 6 ،كانون األول، 1020.
الحسون والخليفة، جاسم محمود وحسن جعفر، طرق تعليم اللغة العربية في التعليم العام، منشورات
جامعة عمر المختار، ليبيا، 2774.
الخولي , محمد علي . قاموس التربية, دار العلم للماليين , بيروت ، لبنان , 2734 .
داؤد ، عزيز حنا ، أنور حسين عبد الرحمن . مناهج البحث التربوي ، جامعة بغداد، دار الحكمة
للطباعة والنشر ، بغداد ، 2770.
الدليمي والوائلي، طه علي حسين، وسناء عبد الكريم. الطرائق العلمية في تدريس اللغة العربية، دار
الشروق للنشر والتوزيع، عمان1003.
الرحيم، أحمد حسن، أصول تدريس اللغة العربية والتربية الدينية، النجف األشرف، 2762.
سليم، محمد إبراهيم، معلم اإلمالء الحديث )الطالب والمعلمين واإلعالميين(، مكتبة القرآن، القاهرة،
.2736
سمك، محمد صالح. فن التدريس للغة العربية وانطباعاتها المسلكية وأنماطها العملية، مكتبة االنجلو
المصرية، 2761.
الطريفي، يوسف عطا، الواضح في اإلمالء وعالمات الترقيم، ط2 ،دار اإلسراء للطباعة والنشر،
االردن، 1001.
عطية، محسن علي: القدرة األدائية لطلبة قسم اللغة العربية على التعبير الصوتي لمعان عالمات
الترقيم، مجلة جامعة بابل، العلوم التربوية والنفسية، م4 ،ع1 ،1002.
عالم، صالح الدين محمود: القياس والتقويم التربوي والنفسي، دار الفكر العربي، القاهرة، 1002 .
القرطبي، محمد بن أحمد، الجامع ألحكام القرآن، دار الفكر، عمان، ب.ت .
القلقشندي، أحمد بن عبد العزيز، حج االعشى، كتاب االعالم، العدد3 ،الهيئة العامة للكتاب، 2766.
قليقلة، عبده بن عبد العزيز، مقاالت في التربية واللغة والبالغة والنقد، مكتبة االنجلو المصرية،
القاهرة، 2766.
الكردي، محمد طاهر، تاريخ الخط العربي وآدابه، مكتبة الهالل، القاهرة، 2737.
المشهداني، شفاء إسماعيل إبراهيم: مستوى التحصيل النحوي واألمالئي لخريجي المداري االبتدائية
في بغداد ومقترحات تطويره، جامعة بغداد، كلية التربية/ ابن رشد، 1003( رسالة ماجستير غير منشورة(.
مصطفى عبد الرؤوف، وسام أبو زيد. مهارات الرسم اإلمالئي، ط2 ،دار عالم الثقافة والنشر،
األردن، عمان، 1006.
منصور ، أنيس . " مواقف " ، جريدة األهرام ، مصر ، العدد ) 3130 ) في 6 / 20 / 2764 .
النعيمي، عبد المجيد ودحام الكيال. اإلمالء الواضح، ط4 ،الرصافي، بغداد، 2736.
نور الدين، حسن ونبيل حاتم. زاد التلميذ في اللغة العربية، دار الحكايات، لبنان، بيروت، 2611هـ،
.1006
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 شفاء إسماعيل إبراهيم

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.