Types Of Sentences Used in composition among preparatory school students

Authors

  • Qassim Mohammed Aboud Al Amiri Ministry of Education/ Directorate of Education Diyala

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/23/2/19

Keywords:

sentences, used, composition

Abstract

 The current study aims at examining the preparatory school students' use of the various types of Arabic sentences in composition  and the ability of diversifying such sentences to increase the aesthetics of the subjects they are writing and demonstrate the extent of their language proficiency and expressive abilities in writing

So, the aim of the current research is to identify the types of sentences used by students in their composition writings, as the researcher identified the types of sentences that may be included in the students' writings. He then identified his research community with the students of Baquba city. He chose a group of students to represent the original sample which consisted of (100) students from three schools in Baquba center. Accordingly, the researcher identified the students' writings and then analyzed them and categorized them according to the specific research goal. After completing the data in a questionnaire prepared for this purpose, he analyzed the data and calculated the frequencies that appeared for the types of sentences used by the students in their writings. The research exposed that the types of sentences specified in the form appeared with different and various frequencies ranking respectively from the first to the last sentence as in (the first rank is the verb phrase whose verb is in the past tense, then the prepositional phrase, noun phrase comes later, and then again the verb phrase comes with present tense, and finally, the interrogative comes and the adverbial clause).  

After the researcher presented the results that appeared to try to explain the emergence of these frequencies and percentages depending on the experience of education and reference to the literature and sources that are concerned with the subject was interpretation of the results chapter For a recent research. He then recommended a number of recommendations and proposed a number of suggestions hoping that those responsible for education would get benefit from in conducting future studies that would increase the development of Arabic language in education and other disciplines.

References

المصادر

القران الكريم

أبراهيم,عبد العليم:الموجه الفني لمدرسي اللغة العربية, دار المعارف, القاهرة مصر,1978.

ابن فارس ، ابو الحسن محمد بن فارس بن زكريا : الصاحبي في فقه اللغة العربية ، دار الكتب العلمية ، بيروت ، لبنان ، ط1 ،1997.

ابن منظور ، ابو الفضل جمال الدين محمد بن مكرم : لسان العرب ، مج1، مج2 ، دار صادر ، بيروت ، لبنان ،2005.

ابو جادو، صالح محمد : علم النفس التربوي ط7، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان ،2009

الأزريجاوي , فاضل حسن : أسس علم النفس التربوي, ط1, دار لكتب, الموصل,2002.

امطانيوس , ميخائيل : القياس والتقويم في التربية الحديثة منشورات , جامعة دمشق , سوريا , 1997.

البجة,عبد الفتاح حسن: أساليب تدريس مهارات اللغة العربية واَدابها, ط2, دار الكتاب الجامعي, عمان ، الاردن ,2005.

التميمي ، نهى احمد شهاب :. اثر الرصيد اللغوي في تحصيل طالبات الصف الرابع العام في الاداء التعبيري ، جامعة ديالى ، كلية التربية ، رسالة ماجستير غير منشورة ، 2009 .

جبر ، شفاء اسماعيل : اثر استعمال الانشطة اللغوية في تنمية الاداء التعبيري لدى طالبات الصف الثاني المتوسط ، الجامعة المستنصرية ، كلية التربية ، رسالة ماجستير غير منشورة ، 2015 .

جواد، مصطفى: قل ولا تقل، مكتبة النهضة العربية ، العراق ، 1988

الدليمي , طه علي حسين , والوائلي ، سعاد : اتجاهات حديثة في تدريس اللغة العربية , اربد الاردن , ط1 , 2005.

داود ، عزيز حنا وعبد الرحمن، انور حسين :، مناهج البحث التربوي ، مطابع دار الحكمة للطباعة والنشر ، بغداد ، 1990

السامرائي, فاضل صالح: الجملة العربية والمعنى, ط2, دار الفكر للنشر والتوزيع, عمان ، الاردن ,2010

الشوابكة , داود غطاشة: اللغة العربية وفق خطة اللغة العربية, ط1, دار الفكر للنشر والتوزيع , عمان ، الأردن,2003 .

زايد, فهد خليل:,أساليب تدريس اللغة العربية بين المهارة والصعوبة, ط1, دار المسيرة , عمان ، الاردن ,2009 .

الطاهر,علي جواد : أصول تدريس اللغة العربية, ط2, دار الرائد النجف الإشرف,1984.

عاشور ، راتب قاسم,ومقدادي,محمد فخري: المهارات القرائية والكتابية وطرائق تدريسها واستراتيجياته, ط2, دار المسيرة للنشر والتوزيع, عمان,2009 .

غانم ، هالة وليد : الذكاء اللغوي وعلاقته بمهارتي التعبير الكتابي ( استعمال القواعد وتركيب الجملة ) لدى طلبة المرحلة الاعدادية ، الجامعة المستنصرية ، كية التربية ، 2011 ، رسالة ماجستير غير منشورة .

كبة,نجاح هادي: دراسات في طرق تدريس التعبير, ط1, دار الطريق للطباعة وللنشر, عمان,2008 .

المبرد ، ابو العباس محمد بن يزيد : المقتضب ، مطابع الشعب القاهرة ، مصر ، 1965.

المراني ، عمار خليل:. اثر عرض المسلسلات باللغة العربية الفصحى في الاداء التعبيري لدى طلاب الصف الثاني المتوسط ، جامعة ديالى ، كلية التربية ، 2003 ، رسالة ماجستير غير منشورة .

مصطفى, محمد: أسرار صناعة اللغة, ط1, دار كيوان للطباعة والنشر, دمشق سوريا,2008.

الهاشمي, عبد الرحمن عبد, والدليمي, طه علي حسين: أستراتيجيات حديثة في فن التدريس, ط1, دار الشروق للنشر والتوزيع, عمان ، الاردن, 2008.

وزارة التربية : نظام المدارس الابتدائية ، رقم2 ، لسنة 1977 المعدل برقم 23 لسنة 1981، مطبعة وزارة التربية ، 1990.

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
قاسم محمد عبود العميري, “Types Of Sentences Used in composition among preparatory school students”, jfath, vol. 23, no. 2, pp. 438–457, Aug. 2023.