The effect of using the inquiry method on the achievement of first grade intermediate students in the subject of principles of general science
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/2010/14/2/9Abstract
In order for scientific education to achieve its goals in creating an open-minded generation that appreciates science, thinks through it, and follows the behavior of scientists in reaching knowledge, discovering relationships, and taking sound stances, it is necessary to provide educational and educational requirements from modern curricula based on material and moral means and appropriate teaching methods. Many educators believe that teaching methods can play an important role in this regard. Both (Yeroner) and (Schop) indicated that the method or manner in which it is taught determines or decides what the students will learn later (27:522).
References
ة بین استخد
١ -ابو علام ،رجاء محمود ،علم النفس التربوي ، ط ٤ ،الكویت ، دار القلم للنشر والطبع،
. ١٩٨٦
٢ -بركات، محمد خلیفة ، الاختبارات والمقایس العقلیة ، ط ٢، القاھرة ، مكتبة مصر،
. ١٩٧٧
٣ -جابر ، جابر بن الحمید ، علم النفس التربوي ، القاھرة ، دار النھضة العربیة ، ١٩٧٧
.
٤ -خیري ، السید محمد ، الاحصاء في البحوث النفسیة والتربویة الاجتماعیة ، ط ٤ ن
القاھرة ، دار الفكر العربي ١٩٧٠ .
٥ -دمعة ، مجید ابراھیم و عبد الجبار توفیق البیاتي ، دراسة استطلاعیة عن دور المعلم
وفعلیتھ في ضوء متطلبات التقدم العلمي والكنولوجیة ، بغداد ، مركز البحوث التربویة
والنفسیة ، ١٩٧٤
٦ -الزوبعي ، عبد الجلیل ابراھیم و اخرون ، الاختبارات والمقاییس النفسیة ،الموصل ،
مطابع جامعة الموصل ، ١٩٨١
٧ -زھران ، حامد عبد السلام ، علم النفس الاجتماعي ، ط ٣ ، القاھرة ، عالم الكتب ،
١٩٧٤
٨ -سرحان الدمرداش و اخرون ، ُ اثر استخدام وحدة علمیة ، و اتجاھاتھم العلمیة ُ
،المجلة الاجتماعیة القومیة ، عدد٣ ، مجلد ١٠ ، ١٩٧٣
٩-السید ، فؤاد البھي ، علم النفس الاحصائي وقیاس العقل البشري ، ط ١ ، دار الفكر
العربي ، ١٩٥٨ .
١٠ -الشیباني ، عمر محمود التومي ، تطور النظریات و الافك
١١ -العاني ، رؤو ف عبد الرزاق ، تطور المناھج الدراسیة من اجل التنمیة الفكریة ،
وقائع وبحوث المؤتمر الفكري الاول للتربویین العرب ، ج ١ ، مطبعة الرشاد ، بغداد ،
. ١٩٧٥
١٢ -ا لعمرو ، سعود فھد رشید ، مدى فاعلیة الطریقة الاستكشافیة في تدریس مادة العلوم
في المرحلة المتوسطة ، الریاض ، جامعة الملك سعود ، رسالة ماجستیر غیر منشورة ،
. ١٩٨٥
١٣ -فان دالین ، دیو بولد ، مناھج البحث في التربیة وعلم النفس ، ترجمة محمد نبیل
نوفل واخرون ، القاھرة ، مكتبة الانجلو المصریة ، ١٩٦٩ .
١٤ -قلادة ، فؤاد سلیمان ، الاساسیات في تدریس العلوم ، القاھرة ، دار المطبوعات
الجدیدة ، ١٩٨١ .
١٥ -لبیب ، رشدي واخرون ، الوسائط التعلیمیة ، ، القاھرة ، دار الثقافة للطباعة والنشر
. ١٩٨٣
١٦ -نادر ، ایاد عبد الوھاب واخرون ، مبادئ العلوم العامة للصف الاول المتوسط ،
٢٤ ، العراق وزارة التربیة ، ١٩٩٥
١٧ -نشوان ، یعقوب حسین ، الجدید في تدریس العلوم ، عمان ، دار الفرقان للنشر
والتوزیع ١٩٨٩ .
Al- Ruwashid .M S . Abdulrahman,'' The effects of Alecture
monly and lecture – laboratory Approach on Riyadh Junior College
, Saudi Arabia (hemistry students) achievement and attitudes
Unpablished doctoral Dissert
- Awodi,Shuaibub , Acombarative Study of Teaching Science
Bilogy As In quiry Versas Apraditonal didactic Approachin
Nigerian Secondary School Diss,Abs inter, A,Vol45,No,105,1964
- Babikian,Yghia,An enbericil Invstigation to Determine The
Relative Effectivenes of Disccoverery Laboratory , and Expository
Methods of Teaching science concepts " journal of Research in
Science Teaching Vol 8 no 3 ,1971
- Bruner, Jerome S,"The Act of Discovery " Harvard Educattional
Review , Vol 31 ,No1 , 1951
-eble , Robert, Essentiales of Education Measurement , Prentice –
Hill . Englewood cliffs .N.J.1972
- Farag , Mohammed A ." Inquiry as Amethod of Teaching and
learning Science in Elementary Science . Diss ------Abs Inter A.Vol
.No09 , 1987
- Glass ,gene V. and Julian stantey , Statistical Methods in
Education and Pychology , prentice – Hell , INC Nw Jersey , 1970
PP 295
- Guilford , JP Fundmental Statistics in Psychlogy Education . 3
ed New York . Megraw – Hill Inc .1954.
- Likert .R. and other ,"Asimpleand Reliable methods of scoring
the Thurstoue Attitude scales '' Journal of social Psychology, Vol .
, N 3 , 1934.
- Russell , Yeany ,'' ACase frome the Research for training
Sciance Teacher in the use of Inductive , Indirect Teaching
strategies ,'' Science Education , Vol . 59 , No 14 ,1975.
- Van Dalen , Deobld B . Understunding Education Recearch A
Introduction , 3 edrd , New York . Megraw – Hill 1973
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.