Measuring social values and their relationship to self-acceptance among university students

Authors

  • Amal Ismail Ayez الجامعة المستنصریة/ كلیة التربیة

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/2010/14/2/12

Abstract

Values are an important field for education and educators, and it is one of the dimensions of the emotional aspect in the process of learning and teaching. There is no doubt that the effects of this aspect on students leave lasting effects on their personalities and behaviors. Instilling values in the individual is one of the main goals in education and society, because the individual who loses his values loses Balance and values for the community are like building pillars that carry the entire building, and instilling values is necessary for individual and social at the same time (Abdullah et al.: 1991: 108-111).
Values are one of the most important characteristics of the human personality and its dimensions that have a great influence on the daily dealings of individuals and groups and their view of life (Salman: 2003: 3), and society cannot continue and achieve its goals and perform its functions in a balanced manner without the presence of values (Al-Ani: 2000: 1), and the wave is for the behavior of individuals, their judgments, and their attitudes (Abdul-Rahman: 1976: 324), as the behavior of the individual in various areas of his life is directed by certain values (Ahmed: 1982: 222), and the values are not transmitted by biological inheritance, but rather transmitted through social inheritance as he grows The individual is against childhood and is exposed to different experiences through socialization (Badrani: 1989: 2).
The individual learns values and acquires them gradually during the process of social normalization, and values are among the most important indicators of the behavior of individuals and are considered among the important and influencing factors on the individual's personality (Rabee: 1994: 183).
So values are socially acceptable general standards by which the individual is judged on what he says and does, so they make him acceptable in his society, consistent in his behavior, characterized by autism and non-disorder, and the individual's psychological health lies in the presence of positive values that make him capable

References

المصــادر

أولاً . المصادر العربیة:

١ .إبراھیم، یوسف یوحنا (١٩٩٨ :(النمط القیمي للأبناء ومستوى صراع القیم لدى

الابناء من طلبة الجامعة ، أطروحة دكتوراه غیر منشورة، كلیة الآداب ، جامعة بغداد.

٢ .أبو جادو، صالح محمد علي (٢٠٠٠ :(سیكولوجیة التنشئة الاجتماعیة، ط٢ ،

عمان، دار المیسرة.

٣ .أبو زید، إبراھیم أحمد (١٩٨٧ :(سیكولوجیة الذات والتوافق، الاسكندریة، دار

المعرفة الجامعیة.

٤ .أبو مغلي ،سمیر و سلامة ،عبد الحافظ (٢٠٠٢:(علم النفس الاجتماعي ،

ط١،عمان، دار الیازوري العلمیة .

٥ .ـــــــــــــ (٢٠٠٢:(القیاس و التشخیص في التربیة الخاصة ، ط١ ،عمان، دار

الیازوري العلمیة .

٦ .أحمد ، محمد عبد السلام(١٩٨١ :(القیاس النفسي والتربوي ، القاھرة ، مكتبة

النھضة المصریة .

٧ .أحمد ، سمیر نعیم (١٩٨٢ :(اìساق القیم الاجتماعیة ملامحھاوظروف ìشكیلھا

وìغیرھا في مصر،بغداد ،مجلة العلوم الاجتماعیة ، ال

٧.إسماعیل ، سعاد خلیل (١٩٧٥ :(مطالب التنمیة على محتوى التربیة في الوطن

العربي ،مجلة التربیة الجدیدة ،العدد السابع ، كانون الأول.

٨.إسماعیل ،محمد عماد الدین وآخرون (١٩٨٦:(كیف ìربي أطفالنا التنشئة

الاجتماعیة للطفل في الأسرة العربیة ،ط٧ ، القاھرة،دار النھضة العربیة.

٩ .باìرسون . س . ھـ ( ١٩٨١ (نظریات الإرشاد والعلاج النفسي ، الطبعة الأولى ،

المجلد الأول ، الكویت ، دار القلم.

١٠ .البیاìي ، سعدیة كریم درویش (١٩٩٦ : (أثر برنامج إرشادي في ìعدیل اìجاه

النزیلات السارقات نحو ذواìھن ونحو الآخرین ، أطروحة دكتوراه غیر منشورة ،

كلیة التربیة ، الجامعة المستنصریة .

١١ .البدراني ،یونس رحیم (١٩٨٩:(القیم السائدة في كتب القراءة لمرحلة الابتدائیة

،رسالة ماجستیر غیر منشورة ،كلیة التربیة / ابن رشد ،جامعة .

١٢ .ìوق ،محي الدین (١٩٨٠ :(المستوى الاجتماعي و الاقتصادي وìأثیرھا على

النمو الخلقي عند عینة من الأطفال الأردنیین،مجلة العلوم الاجتماعیة ،العدد الثالث.

١٣.ــــــــــ وعدس ،عبد الرحمن (١٩٨٤:(أساسیات علم النفس التربوي ،دارجون

وأیلي وأولاده ،دعم من قبل الجامعة الأردنیة.

١٤.الحلفي ،علي عودة (١٩٩٨ :(دراسة مقارنة في القیم بین المراھقین العاملین

واقرأنھم غیر العاملین ، أطروحة دكتوراه غیر منشورة ، كلیة الآداب ، الجامعة

المستنصریة .

١٥.الحمداني ،موفق (١٩٨٩ :(الطفولة ، سلسلة بین الحكمة ،وزارة التعلیم العالي

والبحث العلمي ،جامعة بغداد .

١٦.حیدر ،فؤاد (١٩٩٤:(علم النفس الاجتماعي ، دراسات نظریة و ìطبیقیة ،ط١ ،

القاھرة، دار الفكر العربي.

١٧.الخطیب ، احمد وآخرون(١٩٨٥ :(البحث والتقویم التربوي ، عمان ، دار

المستقبل للنشر والتوزیع.

١٨.ربیع ،محمد شحاìة (١٩٩٤:(قیاس الشخصیة ، الإسكندریة ، دار المعرفة

الجامعیة.

١٩.زاھر ،ضیاء،احمد حسین اللقاني (١٩٨٦:(القیم في العملیة التربویة ،القاھرة

،مؤسسة الخلیج العربي .

٢٠.زھران ، حامد عبد السلام (١٩٨٥ ، (علم نفس النمو( الطفولة والمراھقة ) ، ط٤

، القاھرة، عالم الكتاب.

٢١.الزیباري ، صابر عبد الله سعید (١٩٩٧ :(الخصائص السیكولوجیة لأسلوبي

المواقف اللفظیة والعبارات التقریریة في بناء مقاییس الشخصیة ، أطروحة دكتوراه

٢٣ .ــــــــــــ (١٩٩٨:(الذكاء و القیم الاجتماعیة و علاقتھا بالتوافق النفسي و

الاجتماعي لدى طلبة علم النفس في جامعة ìعز ،اطروحة دكتوراه غیر منشورة ، كلیة

التربیة /ابن رشد ، جامعة بغداد.

٢٤.سلمان،خمائل مھدي (٢٠٠٣:(بناء مقیاس القیم المفاضلة في شخصیة المرأة

العراقیة،رسالة ماجستیر غیر منشورة، كلیة التربیة ابن رشد ، جامعة بغداد.

٢٥.الشرقاوي ، أنور محمد (١٩٧٧ ، (انحراف الأحداث ، القاھرة، دار الثقافة.

٢٦.شكور ، خلیل (١٩٩٨ :(أمراض المجتمع . الأسباب التصنیف التفسیر ،الوقایة و

العلاج ، دار العربیة للعلوم .

٢٧.شلتز ، دوان (١٩٨٣ (نظریات الشخصیة ، ìرجمة : حمد ولي الكربولي ، وعبد

الرحمن القیسي ، وزارة التعلیم العالي ، جامعة بغداد ، مطبعة جامعة بغداد .

٢٨.الشناوي ،محمد حسن،وآخرون (٢٠٠١:(التنشئة الاجتماعیة للطفل

،ط١،عمان،دار الصفا للنشر و التوزیع .

٢٩.صالح ، قاسم حسین (١٩٩٨ : ( نظریات معاصرة في علم النفس ، ط١ ،

صنعاء ،مكتبة الجیل الجدید.

٣٠.العاني ،عبد اللطیف (١٩٩٩ :(القیم و المثل الاجتماعیة في الإسلام و أثرھا في

التحصین ضد الجریمة ، مركز البحوث و الدراسات الإسلامیة ، بغداد.

٣١.عبد الرحمن ، سعد(١٩٨٣ :(القیاس النفسي ، الكویت ، مكتبة الفلاح.

٣٢.عبد الله ،عبد الرحمن وآخرون (١٩٩١:(بناء مقیاس للقیم الاجتماعیة في الإسلام

،مؤìة للبحوث والدراسات ،المجلد السادس/العدد الثالث.

٣٣.عبد المعطي، عبد الباسط محمد (١٩٨٧ :(البحث الاجتماعي ،محاولة نحو رؤیة

نقدیة ،سلسلة علم الاجتماع و قضایا الانسان و المجتمع الكتاب السابع ، الاسكندریة

،دار المعرفة .

٣٤.عبد الھادي ، جودت عزت ، العزة ، سعید حسن (٢٠٠١ : (ìعدیل السلوك

الإنساني ، ط١ ،عمان ، الأردن، الدار العلمیة و الثقافیة الدولیة .

٣٥.العبودي ،ندوة محسن موسى (٢٠٠٦:(ìقبل الذات لدى فاقدي الوالدین في دور

الدولة و اقرانھم من غیر فاقدي الوالدین ،رسالة ماجستیر غیر منشورة ،كلیة التربیة ،

الجامعة المستنصریة.

٣٦.عدس ، عبد الرحمن ، محي الدین ìوق ، ( ١٩٨٨ ، (المدخل إلى علم النفس ،

دار الفكر للطباعة والنشر ،الاردن.

٣٧.علام ،صلاح الدین محمود(١٩٨٦ :(ìطورات معاصرة في القیاس

٣٩.عنبر ، كارم ورد (١٩٨١ ، (ìقبل الطالب الجامعي من قبل زملائھ وìقبلھ لذاìھ

وعلاقتھما بالتحصیل الدراسي ، رسالة ماجستیر غیر منشورة،كلیة التربیة ، جامعة

بغداد

٤٠.عودة ، احمد سلیمان وخلیل یوسف الخلیلي(١٩٩٣ :(القیاس والتقویم في العملیة

التدریسیة ، الأردن،دار الأمل.

٤١.غانم، زینب عبد الكاظم (٢٠٠٢ :(دافع الإنجاز الدراسي وعلاقتھ بالقیم الدینیة

والاجتماعیة والاقتصادیة لدى طلبة الجامعة، رسالة ماجستیر غیر منشورة ، كلیة

التربیة، الجامعة المستنصریة.

٤٢.فرج ، صفوت(١٩٨٠ :(القیاس النفسي ، القاھرة ، دار الفكر العربي .

٤١.فھمي ، مصطفى (١٩٧٥ : (الإنسان والصحة النفسیة ، مكتبة الأنجلو المصریة ،

القاھرة

٤٣.القاضي ، یوسف مصطفى وآخرون (١٩٨١ : (الإرشاد النفسي والتوجیھ التربوي

، ط١ ، الریاض ، دار المریخ .

٤٤.القیسي ، طالب ناصر حسین (١٩٨٨ : (دراسة مقارنة في مفھوم الذات بین البنین

فاقدي الوالدین وأقرانھم الذین یعیشون مع آبائھم ، رسالة ماجستیر ، جامعة بغداد.

٤٥.القیسي ، غفوري عبد الجبار (١٩٨٨ : (قیاس مفھوم ìقبل الذات لدى معوقي

الحرب ،رسالة ماجستیر غیر منشورة ، كلیة الآداب ، الجامعة المستنصریة .

٤٦.الكبیسي ، كامل ثامر(١٩٨٧ :(بناء وìقنین مقیاس السمات الشخصیة ذات

الأولویة للقبول في الكلیات العسكریة لدى طلاب الصف السادس الإعدادي في

العراق، أطروحة دكتوراه غیر منشورة ، كلیة التربیة – ابن رشد ، جامعة بغداد.

٤٧.كفافي ، علاء الدین (١٩٨٩ : (ìقدیر الذات وعلاقتھ بالتنشئة الوالدیة والأمن

النفسي ، المجلة العربیة للعلوم الإنسانیة ، مجلد (٩ (العدد (٣٥ . (

٤٨.محمد ،محمد علي (١٩٨٥:(المجتمع و الثقافة و الشخصیة ،مصر ،دار المعرفة

الجامعیة

٤٩.محمد،ابتسام سعدون (٢٠٠٤:(بناء برنامج التنمیة المحتوى القیمي لدى طالبات

المرحلة الإعدادیة ،أطروحة دكتوراه غیر منشورة ،كلیة التربیة ، الجامعة

المستنصریة.

٥٠.متولي ،عباس إبراھیم (١٩٩٠ :(المسؤولیة الاجتماعیة و علاقتھا بالقیم لدى

الشباب الجامعي ،المؤìمر السنوي السادس لعلم النفس في مصر ،الجمعیة المصریة

للدراسات النفسیة بالاشتراك مع قسم علم النفس التعلیمي ،كلیة التربیة ،جامعة

المنصورة.

٥١.المعایطة ،خلیل عبد الرحمن (٢٠٠٠ :(علم الاجتماعي ،ط١،الأردن، دار ال

٥٢.النوري ،قیس (١٩٩٠:(افاق التغیر الاجتماعي النظریة و التنمویة ،العراق

،مطبعة التعلیم العالي .

ثانیاً . المصادر الأجنبیة

Anastasi, A.(1988): Psychological Testing, New York: MacMillan, 6th, ed.

Brono , Frank , J. ( 1977 ) : Human , Adjusment and personal

Growth , New York , John Wiley .

Cronbach, .J. & Gleser, G. C.(1970): Essentials of

Psychological Testing , 3rd. ed , New York: Harper and Row,

publisher.

Eble, R. L.,(1972): Essentials of Education Measurement,

New Jersey: prentice-Hall.

Edwards, A. L.,(1957): Techniques of Attitude Scale

constrictions. New York; Appletan conturyctc, Inc.

Ellis (1980): The principle and practice crational comotive

theroapy , London .

Fransella, F.,(1981): Personality theory Measurement and

Research, London - methuen and Co. Ltd.

Foran, T. G.(1961)“Anote on methods of measuring

Reliability” , Journal of Education Psychology. Vol. 22. No.4.

Freedman, L. S.(1978) :Social Psychology,2nd,prenticeHall,INC ,New Jersey

Ghisell, F.E.(1964): Theory of Psychological Measurement

McGraw-Hill .

Ghiselli ,E.E.et al.(1981): Measurement Theory for the

Behavioral Sciences, San Francisco, Freeman & Company.

Glass,E.V&Stanley,Y.C.(1970): Statistical methods in

Education and Psychology. New Jerset, Prentice-Hall, Inc.

Hemstadter, G.C.,(1966): Principles of Psychological

Measurement, London: Methuen and Co. Ltd.

Henrysoon,S.(1971)"Correction of Item-Total Correlation in

Item analysis", Psychometrike ,Vol.28,No.3

Hiell,& Ziegler(1998):Personality Theories Basic Assum

Pions ,Research and Application ,MC Grow

Hurlock,Elizabeth,(1964):Adolescent Development .New

York ,MC Graw-Hill company.

Havegharst , ( 1973 ) Development takes and education 3rd ,

ed. David mckay new York .

Kaplan , Harold & Saderk , Benjamin J . (1995):

Comprechensive Text book of psychiatry Vol.1.6ed.Willimas &

wilkins .

Lemk, E. & Wiersma, W.(1976): Principles of Psychological

Measurement, Chicago.

Maloney, P.W. & Ward P.M.(1980): Psychological

Assessment : A conceptual Approach preach, New York: Oxford

university press.

Murphy, Murphy, R.K.(1988): Psychological Testing

Principles and Application, New York, Hall international , Inc.

Nunnally (1978):Psychometric Theory New York, Mc GrawHill.

Rees H.W. (1966) : Relalionships between self – accplance

and scoiomelric choices journal of abnormal and social

psychologe Voli . 2 , No: 2 . 1948 .

Sandberg.N.D.(1977):Assessment of Persons, New York,

Prentice-Hall.

Stein,A(1967):Omitation of Resitance to temptation,Child

Development,Vol.38,157-169.

Smith, N. (1966). The Relationship Between Item Validity

and testvalidity, Psychometricka, Vol.1, No.3, p.p.69-76.

Tyler, L.E,(1971): Test and Measurement, 2nd ed., New

Jersey, Primitive-Hall.

Wiggins, J.S.(1973): Personality and Predication : Principles

of Personality assessment, California , Menlo Park, Addison

Wesley.

Zeller, R.A., & Carmines, E.G.(1986): Measurement in the

Social Sciences: the link between theory and data, New York :

Cambridge university press.

Additional Files

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
أمل إسماعیل عایز, “Measuring social values and their relationship to self-acceptance among university students”, jfath, vol. 14, no. 2, pp. 183–199, Aug. 2023.