The effect of using the circular house shape strategy on the achievement of second intermediate grade students in biology

Authors

  • Hadeel Sajid Ibrahim كلية التربية للعلوم الصرفة/جامعة ديالى

Abstract

The goal of this research to know the effect of using a strategic planner House Ring in the
collection of second grade students average in biology through the validation of the null hypothesis the
following: There is no statistically significant difference between the average score for students of the


students the control group taught according to the usual way .
Conducted researcher parity between the two sets of research (experimental and control) in
chronological age and IQ test and the researcher used the experimental design was chosen as the
research sample of students in the second grade average in school Adnaniyah reached the sample (46)
students were divided into two groups, experimental group numbered (03) student and a control group
numbered (03) student, was subdue the independent variable "use planner House Ring" for the workout
and to measure its impact on the dependent variable, "the collection of the students' experience was
applied in the first semester of the academic year .3306-3300
To achieve the aim of the research was prepared researcher achievement test corrupted from (03),
paragraph objective was to verify the sincerity and firmness, where he applied the test after the
completion of the experiment on the experimental and control groups, and dealt with the results
statistically to identify the significance of the difference between the mean scores of the students in the
two groups have been using the arithmetic average The Pearson correlation coefficient test and TTEST. The results showed the superiority of the experimental group students who are studying strategy
planner House ring on the control group students who were studying in the usual way attributable to
employ a strategy planned in the house ring collection .
In light of the outcome of the search results from the researcher recommended the need to use strategic
planner House Ring in educational and work on training teachers on how to use this strategy to explain
the lessons of biology to raise the level of scientific achievement and for students.

References

٠ .أبو جادو، صالح محمد علي ، ٣٣٣٣ ، علم النفس التربوي ، ط٣ ، دار المسيرة ، عمان ، األردن .

٣ .أبو عالم ، رجاء محمود ٠٩١٩ ،مدخل إلى منهج البحث التربوي ، ط٠ ، مكتبة الفالح ، الكويت.

٠ .إسماعيل ، حنفي ، ٣٣٣٣ ، التعليم باستخدام استراتيجيات العصف الذهني ، عمان ، األردن .

٦ .االلوسي ، جمال حسين ، ٠٩١٧ ، مبادئ علم النفس ، مطبعة وزارة التربية ، بغداد ، العراق .

٧ .امبو سعيدي ، عبد هللا والبلوشي ، سليمان ، ٣٣٣٩ ، طرائق تدريس العلوم مفاهيم وتطبيقات علمية ،

عمان ، دار المسيرة للنشر والتوزيع .

٤ .بدوي ، احمد زكي ، ٠٩١٣ ، معجم مصطلحات التربية والتعليم ، دارالفكر.العربي ، القاهرة .

٥ .البياتي ، عبدالجبار توفيق ، ٣٣٣١ ،اإلحصاء وتطبيقاته في العلوم التربوية والنفسية ، ط٣ ، داراثراء

للنشر والتوزيع ، عمان ، األردن .

١ .الحيلة ، محمد محمود ،٠٩٩٩ : التصميم التعليمي ) نظرية وممارسة ( ط٠ ، دار المسيرة للنشر ،

عمان ، األردن .

٩ .تروبرج، دبايبي ، وجانيت ،٣٣٣٦ ،تدريس العلوم في المدارس الثانوية ، ترجمة محمد جمال الدين ،

ط٠ ،العين ، اإلمارات العربية المتحدة .

٠٣ .الجنيح ، أسماء ، ٣٣٠٠ ،أثراستراتيجية مخطط البيت الدائري كمنظم خبرة معرفية في مقررالعلوم

على تحصيل طالبات الصف الثاني المتوسط وبقاء أثر التعلم لديهن بمحافظة المجمعة ، رسالة ماجستيرغير

منشورة ، كلية التربية ، جامعة األميرة نورة بنت عبد الرحمن ، السعودية .

٠٠ .خلف ، كريم بالسم والشباني ، هدى صباح مالك ، ٣٣٠٠ ، فاعلية التدريس باستراتيجية البيت الدائري

في اكتساب المفاهيم األحيائية لدى طالبات الصف الرابع العلمي ، بحث منشور ، مجلة القادسية في االداب

والعلوم التربوية ، المجلد ٠٣ ، العددان ٦،٠.

٠٣ .خليل ، يوسف احمد ، ٣٣٠٣ :فاعلية استراتيجية مخطط البيت الدائري في اكتساب المفاهيم االحيائية

لدى طالب الصف الثاني المتوسط ، بحث منشور ، مجلة الفتح ، العدد ٧٣.

٠٠ .داود ، عزيز حنا ، وانورحسين عبد الرحمن ، ٠٩٩٣ ، مناهج البحث التربوي ، جامعة بغداد ،

دارالحكمة للطباعة والنشر، بغداد.

٠٦ .رؤوف ، إبراهيم عبد الخالق ، ٣٣٣٠ ، التصاميم النفسية في الدراسات النفسية والتربوية ، ط٠ ، دار

عمان للنشر والتوزيع ، عمان ، االردن.

٠٧ .زيتون ، عايش ، ٠٩٩٤ : أساليب تدريس العلوم ، ط٣ ، دار الشروق ، عمان ، األردن .

٠٤ .سعد ، نهاد صبيح ، ٠٩٩٣ ،الطرق الخاصة في تدريس العلوم االجتماعية ، مطابع التعليم العالي .

٠٥ .سليم ، صابر ، ٠٩٩١ ،العلم والثقافة العلمية في خدمة المجتمع ، مكتب التربية العربي ، دول الخليج .

٠١ .شبر،خليل إبراهيم واخرون ، ٣٣٣٤ ،اساسيات التدريس ، دارالمناهج ، عمان ، األردن .

٠٩ .الظاهر، زكريا محمد واخرون ،٠٩٩٩ ، مبادئ القياس والتقويم في التربية ، ط٠ ،دارالثقافة للنشر

والتوزيع ، عمان ، األردن .

٣٣ .عطية ،محسن علي ، ٣٣٣١ ، االستراتيجية الحديثة في التدريس الفعال ، ط٠ ،عمان ، دارصفاء

للنشر .

٣٠ .عالم ، صالح الدين محمود ، ٣٣٣٣ ،االختبارات والمقاييس التربوية والنفسية ، دارالفكرللطباعة

والنشر،عمان األردن .

٣ .الغريب، رمزية ، ٠٩١٧ ، التقويم والقياس النفسي والتربوي ، مطبعة مكتبة االنجلوالمصرية ،

القاهرة.

٣٠ .قشطة ، احمد ، ٣٣٣١ ، اثر توظيف استراتيجيات ما وراء المعرفة في تنمية المفاهيم العلمية

والمهارات الحياتية بالعلوم لدى طلبة الصف الخامس األساسي بغزة ، الجامعة اإلسالمية ، غزة .

٣٦ .المزروعي ، هيا ،٣٣٣٧ ، استراتيجية شكل البيت الدائري فاعليتها في تنمية مهارات ماوراءالمعرفة

وتحصيل العلوم لدى طالبات المرحلة الثانوية ذوات السعة العقلية المختلفة " بحث منشور، مجلة

رسالةالخليج العربي ، ع٩٤.

٣٧ .ملحم ، سامي محمد ، ٣٣٣٣ ، القياس والتقويم في التربية وعلم النفس ، دار المسيرة للطباعة والنشر

، عمان .

٣٤ .ميكر، روبرت، ف ، ٠٩٤٥ ،األهداف التربوية ، ترجمة جابرعبدالحميد جابر وسعد عبد الوهاب نادر،

مطبعةالعاني ، بغداد .

٣٥ .نيل . م . جون ، روبرت . م . ليرت ، ٠٩١٣ ، التجريب في العلوم السلوكية ، ترجمة موفق الحمداني

وعبد العزيز الشيخ ، مطبعة جامعة بغداد .

Hedges , W . D,1966 ,Testing & Evaluation For The Sciences , California ,

Ward Worth .

Mc Cartney, R. E. & Figg, C. ٣٣٠٠, Every picture tells a story: The

Roundhouse process in the digital age. Teaching and Learning,Volume6 ,Issue1

pp,1-14.

Trowbridge, J.E. and Wandersee, J.H. 1998, Theory-driven graphic organizers.

In J.J. Mentzes, J.H. Wandersee and J.D. Novak (Eds) Teaching science for

Understanding: A human constructivist View . San Diego, CA: Academic Press

Ward, R. E., & Wandersee, J. H. (2002). Students’ perceptions of

Roundhouse diagramming: A middle school viewpoint. International Journal of

Science Education, Volume24 Issue2, pp 205-225. Retrieved May ٧

fromhttp://proquest.umi.com/pqdlink?Ver=1&Exp=052016&FMT=7&DID=73031

&RQT=309&attempt=1.

webester،A.merrian, 1996 : the new international dictionary of English

language in abridged with seven language G and a merrian ، USA .

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
هديل ساجد ابراهيم, “The effect of using the circular house shape strategy on the achievement of second intermediate grade students in biology”, jfath, vol. 18, no. 2, pp. 1–24, Aug. 2023.