The impact of the visual teaching strategy on the achievement of biology and the development of science processes among the first intermediate grade students

Authors

  • Yosaf معهد إعداد المعلمين / ديالى

Abstract

The Effectiveness of the Visual Teaching strategy in Biology achievement and developing
the scientific processes of the first – year female students .
This research aims at the impact of the visual teaching strategy on the achievement in
Biology and developing the scientific processes of the first – year female students . year secondary
female students through proving the following two hypotheses :
1- There is no difference in the statistical sign at the sign level (0.05) between the average of
female students' achievement marks in the experimental group and the average of the female
students' achievement marks in the control group .
2- There is no difference in the statistical sign at the sign level (0.05) between the average of
the pre-test . and post-test . of the scientific processes of the female in the experimental group and
average of the pre-test . and post-test . of the scientific processes of the female students in the
control group.
Al-Aamal secondary school in Baquba has been choosen intentially as the experiment field .
The research sample consist of (70) female students from the first – year secondary school who are
divided in to two equal groups . Then the equivalence was found . Then the experiment is applied
from 8-10-2012 to 23-12-2012 .
The researcher has prepared two tests the first one is an achievement post-test which consist
(40) items from the type of multiple – choice test , and the second is the scientific processes test
which consist the eighth Basic scientific processes , for this there are (24) items .
After the statistical Analysis was found , the achievement test reliability has been found by
using half – split method , and the scientific processes reliability has been found by using alfa
chronbach , formula .
The results have been analyzed which show the female students excellence in the
experimental group more than the female students in the control group in each of achievement and
scientific processes .
The researcher submitted a number of conclusions , recommendations and suggestions .

References

والً : المصادر العربية

-بركات ، أحمد حسن ، ...2" ، فعالية المدخل البصري المكاني في تنمية بعض أبعاد القدرة

المكانية والتحصيل لتالميذ المرحلة اإلعدادية في مادة العلوم" ، رسالة ماجستير )غير منشورة( ، كلية البنات

– جامعة عين شمس، مصر .

-البطش ، محمد ، وأبو زينة فريد ، 0..2 ، مناهج البحث والتحليل اإلحصائي ، ط1 ، دار المسيرة ،

عمان – األردن .

-البكري ، أمل ، وعفاف الكسواني ، 2..2 ، أساليب تعليم العلوم والرياضيات ، ط2 ، دار الفكر ،

عمان – األردن .

-البياتي ، عبد الجبار توفيق ، وزكريا اثناسوس ، 1200 ، اإلحصاء الوصفي واالستدالل في التربية

وعلم النفس ، مطبعة مؤسسة الثقافية العمالية، بغداد.

-الحربي ، إبراهيم سليم رزيق ، 11.2" ، مستوى التصور البصري المكاني لدى طالب أقسام

الرياضيات بجامعة أم القرى" ، مجلة كلية التربية بأسوان ، العدد 20، ـ مطبعة الجامعة ، جامعة جنوب

الوادي ، مصر .

.- الحيلة ، محمد محمود ، 2..2 ، مهارات التدريس الصفي ، ط2 ، دار المسيرة ، عمان – األردن .

-الخليلي ، خليل يوسف ، وآخرون ، .122 ، تدريس العلوم في مراحل التعليم العام ، ط1 ، دار العلم

، دبي – اإلمارات المتحدة .

-الخوالدة ، ناصر أحمد ، وإسماعيل يحيى ، 2..2 ، طرائق تدريس التربية اإلسالمية ، دار جنيني

للطباعة والنشر ، عمان – األردن .

-دوران ، رودني ، 1280 ، أساسيات القياس والتقويم في تدريس العلوم، ترجمة : صبار بني ، محمد

سعيد ، وخليل يوسف الخليلي ، وفتحي حسن ملكاوي ، دائرة التربية ، إربد – األردن .

.1 -رافن ، جي ، سي ، 1282 ، اختبار المصفوفات المتتابعة القياس ، ترجمة: الدباغ ، فخري وآخرون

، مطابع الموصل ، العراق .

-زيتون ، عايش محمود ، 8..2" ، مدى اكتساب عمليات العلم لدى طلبة المرحلة األساسية في

األردن وعالقته بمتغيري الصف الدراسي والتحصيل العلمي" ، مجلة دراسات العلوم التربوية ، عدد 2 ،

الجامعة األردنية الهاشمية .

-السيد ، فؤاد البهي ، 1202 ، علم النفس اإلحصائي وقياس العقل البشري، ط2 ، دار الفكر العربي

للطباعة والنشر ، القاهرة .

-الشمري ، ثاني حسين خاجي ، "أثر المحطات العلمية ومخطط البيت الدائري في تحصيل مادة

الفيزياء وتنمية عمليات العلم لدى طالب معهد إعداد المعلمين" ، اطروحة دكتوراه )غير منشورة( ، كلية

التربية – ابن الهيثم ، جامعة بغداد ، العراق .

-صقر ، محمد حسين سالم ، .1.2" ، فعالية استخدام ستراتيجيات الذكاءات المتعددة في تدريس

العلوم في تنمية التحصيل ومهارات عمليات العلم والتفكير اإلبداعي واالتجاه نحو العلوم لدى تالميذ الصف

الرابع االبتدائي" ، مجلة التربية العلمية ، مجلد 12 ، عدد 2 ، مصر .

-عبيدات ، ذوقان ، وسهيلة أبو السميد ، 12.2 ، ستراتيجيات التدريس الحديثة في القرن الحادي

والعشرين ، ط1 ، دار الفكر العربي ، عمان – األردن .

.1 -عرفة ، صالح الدين محمود ، 0..2 ، تعليم وتعلم مهارات التدريس في عصر المعلومات ، ط1 ،

عالم الكتب ، القاهرة .

-عودة ، أحمد سليمان ، 1228 ، القياس والتقويم في العملية التربوية ، ط1 ،دار األمل ، عمان –

األردن .

-المالكي ، عوض صالح ، 2..2" ، العالقة بين التصور البصري المكاني في الرياضيات والمهارة

الفنية لدى طالب وطالبات الصف الثاني المتوسط بمدينة مكة المكرمة" ، مجلة تربويات الرياضيات ،

الجمعية المصرية لتربويات الرياضيات ، كلية التربية – جامعة بنها ، مصر .

-محسن ، علي عطية ، 8..2 ، االستراتيجيات الحديثة في التدريس الفعال، ط1 ، دار صفاء للنشر

والتوزيع ، عمان – األردن .

.2 ، ______ -2..2 ، الجودة الشاملة والجديد في التدريس ، ط1 ، دار صفاء للنشر والتوزيع ، عمان

– األردن .

-المعموري ، عصام عبد العزيز ، ...2" ، عالقة مستوى استيعاب مدرسي الفيزياء في المرحلة

اإلعدادية لطبيعة العلم بتحصيل طلبتهم" ، رسالة ماجستير )غير منشورة( ، كلية التربية – ابن الهيثم ،

جامعة بغداد .

-النبهان ، موسى ، 0..2 ، أساسيات القياس في العلوم السلوكية ، ط1 ، دار الشروق ، عمان –

األردن .

-النجدي ، أحمد وآخرون ، 2..2 ، طرق وأساليب واستراتيجيات حديثة في تدريس العلوم ،

-الوكيل ، حلمي أحمد ، 0..2 ، أسس بناء المناهج وتنظيمها ، ط2 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع،

عمان–األردن، ط1 ، دار الفكر العربي، القاهرة.

: المصادر األجنبية

ً

ثانيا

- Hsu , Y . , 2004 , "Using the Internet to develop students capacity for

scientific inquiry" , Journal of Educational computing Research , 31 (2) , 137-161 .

- Leite , Walter , Svinick Marills , and shi Yuying , 2009 , "Learning stytes

Inventory with Multitrait-Multimethod confirmatory factor Analysis Models" ,

SAGE publications , New York .

- Sylwester , Robert , 2000 , Abiological Brain in cultural classroom , Mc –

Graw – Hall Co , New York .

- Webster , A.M. , 1981 , Webster's New International Dictionary , Merriam

Webster , Inc . , London .

- Wolfinger , D. , M. , 2000 , Science in the elementary and middle school ,

Longman , New York .

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
يوسف أحمد خليل الجو راني, “The impact of the visual teaching strategy on the achievement of biology and the development of science processes among the first intermediate grade students”, jfath, vol. 18, no. 2, pp. 1–33, Aug. 2023.