Reasons for the weakness of the students of the College of Basic Education, Diyala University, in summarizing the lectures from the students’ point of view

Authors

  • Adel Abdul Rahman Nassif كلیة التربیة الاساسیة /جامعة دیالى

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/2010/14/2/16

Abstract

Language is the first link in the chain of human activity and an important part of human behavior (Tahan Raymond, 198, p. 5). And it has a role in the establishment of civilizations, the flourishing of sciences, and the emergence of ideas, innovations, and inventions in various fields of life (Maghjoub 1986, p. 8). Therefore, there is no nation of this era that has not paid attention to its language and sought to spread it by various means and means.
And the Arab nation is one of those nations that care about its language and seek to spread it because it is a unique language, as it carried the miracle of Islam and fulfilled what was required by Arab and Islamic civilization (Ahmed, 1986, p. 9). Therefore, it has become imperative for everyone who belongs to this nation to master its language in understanding, speaking and assimilating, because the language refers to Arab affiliation and civilized loyalty (Hussein, Nabawi, 1987, p. 3). It is a means of satisfying the desires of the individual to express his thoughts and feelings because it is a means of social, mental and cultural communication (Hanna, 1984, p. 74). It is the bridge over which culture crosses from generation to generation (Damaa, 1982, p. 109). So several

References

القران الكریم

- ابن منظور ، لسان العرب ،دار صادر بیروت ،ط١ ، د.ت .

- احمد ،محمد عبد القادر،طرق تعلیم اللغة العربیة ،ط٥ ، مكتبة النھضة العصریة ،

القاھرة ،١٩٨٦ .

- الأحمد ،ردینھ عثمان ، وحذام عثمان ،طرائق التدریس ،منھج أسلوب وسیلة

،عمان، الأردن ،٢٠٠١م.

- البجھ ، عبد الفتاح حسن ، أصول تدریس العربیة بین النظریة والممارسة ،ط١ ،دار

الفكر للطباعة والنشر ،عمان ، الأردن ،١٩٩٩م.

- البیاتي ،عبد الجبار توفیق و زكریا اثیانسیوس ، الإحصاء الوصف والاستدلالي ،

مطبعة الثقافة العمالیة ، بغداد ، ١٩٧٧م .

- حسین احمد طاھر ،وعبد العزیز نبوي ، الأساس في اللغة العربیة ، مطابع مجموعة

شركة الھلال ، القاھرة ن ١٩٨٧م.

- حنا ، صباح ، النمو اللغوي ، مجلة المعلم الجدید ،العدد ١،٢ ،وزارة التربیة بغداد ،

١٩٨٤م.

- الدغمھ ، فاطمة العودة ، طرائق تدریس اللغة العربیة بحث مقدم إلى جمعیة

المعلمین ، الكویت ،١٩٨٠م.

- الدلیمي ،كامل محمود نجم ، وطھ علي حسین ، طرائق تدریس اللغة العربیة ،دار

الكتب للطباعة والنشر،العراق ،١٩٩٩م.

- دمعة ،عبد المجید إبراھیم ، ملاحظات على دراسة وتدریس اللغة العربیة في

المدارس ومؤسسات التعلیم ، كلیة التربیة ، جامعة قطر ، العدد(١، (١٩٨٢م.

- السید ،فؤاد البھي ،علم النفس الإحصائي وقیاس العقل البشري ،دار الفكر القاھرة ،

١٩٧١م.

- السید ، محمود احمد ، الموجز في طرائق تدریس اللغة العربیة وآدابھا ،ط١ ،

بیروت ، دار العودة ،١٩٨٠م.

- سمك ، محمد صالح ، فن التدریس للغة العربیة ،مكتبة الانجلو المصریة ،١٩٧٥م.

- صالح ، رحیم علي ، اثر تلخیص المشاھدات التلفازیة في الأداء التعبیري لدى طلبة

المرحلة الإعدادیة ، جامعة بغداد ، كلیة التربیة ، ابن رشد ، ١٩٩٩م.

- طحان ، دینز بیطار ، وریمون طحان ، اللغة العربیة وتحدیات العصر ،ط٢ ،دار

الكتاب اللبنا

الریاضي ، مطبعة بغداد ، جامعة بغداد ، العراق ، ١٩٨٤م.

- فیصل ، شكري ،قضایا اللغة العربیة المعاصرة ،المجلة العربیة للدراسات اللغویة ،

العدد (١ (المنظمة العربیة للتربیة والثقافة والعلوم ، السودان ، ١٩٨٣م.

- لجنة في وزارة التربیة ،أھداف المواد الدراسیة للغة العربیة ، بغداد ،١٩٨٤م.

- محجوب ،عباس ،مشكلات تعلیم اللغة العربیة ،حلول نظریة وتطبیقیة ، دار الثقافة،

الدوحة ،١٩٨٦م.

- محمود ،خالد نجم ،وعدنان عبد الكریم ، اثر تلخیص موضوعات الأدب والنصوص

في التذوق الأدبي لدى طالبات الصف الخامس الأدبي ،

، العراق ٢٠٠٩م.

- نحلاوي ، عبد الرحمن ، الطرق الخاصة لتدریس اللغة العربیة في المدارس

الابتدائیة ، المطبع

Additional Files

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
عادل عبد الرحمن نصیف, “Reasons for the weakness of the students of the College of Basic Education, Diyala University, in summarizing the lectures from the students’ point of view”, jfath, vol. 14, no. 2, pp. 254–268, Aug. 2023.