The effectiveness of training to develop administrative competencies for primary school principals
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/2010/14/2/5Abstract
The scientific, knowledge and technological revolution in this era and the accompanying population explosion and social mobility, and economic change in various fields and the prevailing openness to the world, made learning and the effectiveness of training and culture a means of competition and competition and making unremitting efforts to keep pace with developments, which led institutions to review their policies and objectives And its activities related to the preparation and training of human cadres at various levels by providing us with appropriate training programs to raise their production efficiency and improve the performance of their employees. Effectiveness is a multi-dimensional phenomenon and many aspects have been studied by many researchers and scholars of administrative organization from different perspectives. Multiple methods have also been used in measuring it, which led to a lot of ambiguity and contradiction in the results of research, which made researchers suggest the need to unify the concept of administrative effectiveness and its measurement. (Al-Khatib, 1998) pg. 9)
Therefore, the effectiveness of training is part of the development process to prepare and develop administrative and educational leaders, as training plays a major and essential role in enabling departments in educational institutions to achieve their goals, succeed their plans, and raise the level of performance of their employees. There was an urgent need to find training frameworks in the training institution to raise the efficiency of employees. In the field of training, and to meet the needs of the trainees to contribute to the achievement of the comprehensive development goals of those institutions. (Glassier, 12.p, 1992)
Studies and research have dealt with the concept and essence of training and its philosophy, such as the study (Darwish, 1987), which reviewed many opinions about the foundations of the training process, good training method, incentives, and evaluation of the training process. To give, and what should be his relationship with the trainees. The study also focused on the importance of providing all capabilities - material and moral - for the success of training programs with the presence of a good evaluation, which takes into account every step of the formation and implementation of the training program. (Darwish, 1987, p. 17)
The study (Yaghi, 1993) shows that the training process consists of a set of elements such as: Determining the training needs that are the basis of the training process.
References
المصادر العربیة
١ -ابو نمرة ، محمد خمیس حسن.(١٩٩٩:(الكفایات التعلیمیة الاساسیة لدى
معلمي التربیة الریا按یة في المرحلة الاساسیة في الاردن ،واقتراح برنامج
لتطویره ،اطروحة دكتوراة غیر منشورة ، جامعة ام درمان الاسلامیة ،
السودان.
٢ -ابو سماحة،كمال واخرون .(١٩٩٢. (تربیة الموھوبین والتطویر التربوي
،دار الفكر ،الطبعة الاولى.
٣ -ابو حطب، فؤاد واخرون (١٩٨٧ ،(التقویم النفسي ، مكتبة الانجلوا
المصریة،الطبعة الثالثة ،القاھرة .
- القبابعة،محمود خلف.(١٩٩٢ (تقویم برنامج التدریب المنبثق عن المساعدات
الفنیة للمشاریع التربویة في الاردن ، رسالة ماجستیر غیر منشورة ،الجامعة
الاردن،عمان.
٥ -الاعرجي،عاصم.(١٩٩٥،(دراسات معاصرة في التطویر الاداري ،عمان
دار الفكر ،الطبعة الاولى .
٦ -بانشات ،احمد ابراھیم .(١٩٧٨.(اسس التدریب ،دار النھضة العرب
٨ -بھادر ،سعدیة محمد علي،(١٩٨٠))، (الافادة من تكنلوجیا التعلیم في تصمیم
برامج تدریب المعلمین المبنیة على الكفایة ))مجلة تكنلوجیا التعلیم ،العدد
الثامن ،بغداد ، العراق.
٩ -البیاتي،عبد الجبار توفیق وزكریا اثناسیوس،(١٩٧٧.(الاحصاء الوصفي
والاستدلالي في التربیة وعلم النفس ،بغداد ،مطبعة مؤسسة الثقافة العمالیة .
١٠ -الخطیب ،احمد واخرون ،(١٩٩٨ ،(تقویم مدى فاعلیة برنامج
الادارة العلیا للقیادات التربویة في وزارة التربیة والتعلیم ،المركز الوطني
لتنمیة الكفایات البشریة ،سلسلة منشورات المركز ،عمان ،الاردن.
١١ -الخطیب،احمد ،(١٩٨٩، (منھجیة النظم في تحدید الاحتیاجات التدریبیة
ونماذجھا ، مكتب التربیة للدول العربیة ،العدد ٨٩،الریاض ،السعودیة .
١٢ -الخطیب ،احمد ،(١٩٨٦، (اتجاھات حدیثة في التدریب ،الطبعة
الاولى ،مطابع الفرزدق التجاریة ،الریاض.
١٣ -الحنیطي،محمد ،(┛١٩٩ :(اتجاھات المدیرین نحو التطور والاصلاح
الاداري في اجھزة القطاع العام في الاردن ،مجلة ابحاث الیرموك ،مجلد ١٠
،العدد ٢،اربد ،الاردن .
┛١ -درة ،عبد الباري.(١٩٩١ : (الاسالیب التدریبیة ، رسالة المعلم ،المجلد
٣٢ ،العدد(١,٢ (وعمان ،الاردن.
١٥ -درویشس ، عبد الكریم .(١٩٨٧ (التدریب منظور علمي وعملي ،مجلة
العربیة للتدریب ،العدد الاول ،المركز ،عمان ،الاردن.
١٦ -دیباجة،فریال محمود امین .(┛١٩٩ :(دراسة تقویمیة لبرنامج تدریب
میري المدارس اثناء الخدمة بوزارة التربیة والتعلیم في محافظتي اربد
وجر蔼 /، رسالة ماجستیر غیر منشورة ،الجامعة الاردنیة ،عمان .
١٧ -رحمة ، انطوان حبیب ،(١٩٨٦ :(تخطیط تدریب معلم المدرسة الابتدائیة ،
مجلة التربیة الجدیدة ،العدد ٣٩.
١٨ -رزوق،اسعد.(١٩٧٧ :(موسوعة علم النفس،ترجمة ومراجعة عبد الله عبد
الدائم ،المؤسسة العربیة للدراسات والنشر ،الطبعة الاولى .بیروت.
١٩ -رفاعي،علي محمد .(١٩٨٧(الاسالیب الحدیثة للتدریب الاداري ،المجلة
العربیة للتدریب ،العدد الاول ،المركز العربي للدراسات والتدریب ، الریاض
، السعودیة .
٢٠ -الربضي،مریم سالم ،(┛١٩٩:(درجة فاعلیة المدیرین والمدیرات المنبثق
عن خطة التطویر التربوي من وجھة نظر المتدربین في محاف
العدد الخامس والاربعون . مجلة الفتح . كانون الاول لسنة ٢٠١٠ م.د. معن لطیف كشكول
٢٢ -شایو蔼، مصطفى نجیب ،(١٩٩٣:(الادارة الحدیثة :مفاھیم ووظائف
وتطبیقات ،اربد،الاردن،دار الفرقان ،الطبعة الاولى .
٢٣ -الطویل ،ھاني عبد الرحمن،(١٩٨٦،(الادارة التربویة والسلوك
المنظمي،لسلوك الافراد والجماعات ،عمان ،الاردن.
┛٢ -عاطف واخرون ،(١٩٧٩ (قاموس علم الاجتماع،الھیئة المصریة العامة
للكتب،القاھرة .
٢٥ -عبد الوھاب ،علي محمد ،(١٩٨١: (التدریب والتطویر –مدخل علمي
لفعالیة الافراد والمنظمات،معھد الادارة العامة ،الریاض ،السعودیة.
٢٦ -العبیدي،غانم سعید والجبوري حنان عیسى،(١٩٨١:(اسالیب القیاس
والتقویم في التربیة والتعلیم ،دار العلوم للطباعة والنشر ،الریاض ،السعودیة.
٢٧ -عماد الدین ،منى مؤتمن،(١٩٩٠:(التطویر التنظیمي،رسالة المعلم
،العدد١،المجلة ٣٢.
٢٨ -العمو蔼،نایف حامد،(١٩٩٧:(دور برنامج تدریب مدیري ومدیرات
المدارس الاساسیة في محافظة المفرق في اكسابھم الكفایات المھنیة ،.رسالة
ماجستیر غیر منشورة ،جامعة الیرموك ،اربد.
٢٩ -الغافري،راشد سلیمان،(١٩٩٦:(تقویم برامج الادارة المدرسیة في سلطنة
عمان، رسالة ماجستیر غیر منشورة ، جامعة الیرموك ،اربد.
٣٠ -مزعل،جمال اسد وصباح حنا مزھر ،(١٩٨٧:(الكفایات اللازمة لمدرسي
المرحلة الثانویة العامة ،مجلة اداب الرافدین ،جامعة الموصل ،كلیة
الاداب،العدد ١٧.
٣١ -القبایعة،محمود خلف،(١٩٩٢:(تقویم برنامج التدریب المنبثق عن
المساعدات الفنیة للمشاریع التربویة في الاردن ، رسالة ماجستیر غیر
منشورة ، جامعة الیرموك ،اربد.
٣٢ -مرسي ،محمد منیر ،(١٩٩٢:(الاصلاح والتجدید التربوي في العصر
الحدیث ،القاھرة ،عالم الكتب.
٣٣ -معجم الوجیز ،(١٩٨٩:(مجمع اللغة العربیة ،جمھوریة مصر العربیة.
┛٣ -المؤمن ،قیس واخرون ،(١٩٩٧:(التنمیة الاداریة ،عمان ،دار زھران.
٣٥ -الھندي،حیدر بن احمد ،(١٩٩٣:(واقع التدریب في المؤسات العامة في
المللكة العربیة السعودیة ،دراسة میدانیة استطلاعیة ،الریاض،معھد الادارة
العامة.
٣٦ -یاغي،محمد
of south Caroliina puplic school Elementary principals"Doctoral
Dissertation ,south Caroliina State University Dissertation
Abstract International .5z(I),30A.
- Dennis M.William,(1995):"Preservice,Inservice and
continuing professional .Development of Educational
Administration"DAIVOL-AS,(I).
- Ebel,R.L.(1979):Essentials of Educational measurement(2nded)New Jersey :Prentice-Hall.
- Gillat,Alex and Sulyer,Azaroff ,Beath,(1994):promoting
principals' Manageral Involvement in Instrutional Improvement
Journal of Applied behair or Anolysis Vz7 ni.
- Glasser,William M.P(1992):The Quality school,New
York:Harper Collins.
-Hewitt,(1978):competency preference profession al
Development ,Eduaction pressionalzig,social studies Teachining
,National coouncilfor The Social studies – Washington.
- Jean,Ernest W.and Evams,Roberta ,D(1995) Intern ships
Imentorships For first – year principols :Graduate program
design Mantaona State bord of education Helena ,Mantana,V.S
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.