The Extent of Applying Total Quality Culture in Iraqi Educational Institutions

Authors

  • Hassan Abdelrahman El Hassan University of Niles College of Graduate Studies / Faculty of Education
  • Maha Safaa Al Deen Yassin Abadi University of Niles College of Graduate Studies / Faculty of Education

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/23/1/1

Keywords:

Applying Total Quality Culture

Abstract

The educational institution is the main tool upon which to build the human being, develop his skills, increase his abilities, develop his character, and then move him to the field of industrial, agricultural, service and other fields of modern society. The research speaks about the culture of quality in educational institutions. As a result, there is a growing interest in the international community in modernizing the educational administration as a key factor in every educational development in which the changing needs of society are met. Every development in education is a development in its administration. Has increased its size and increased its function, which requires an educational management capable of running its energies, and investment resources, and constantly updated starting from the basic base of the school, and up to the summit where they developed educational policies and research, planning and advocacy. The problem was summarized as follows :

1- the extent of application of the culture of total quality in Iraqi educational institutions ?

Sub-questions stem from this question :

  A - What is the application of Iraqi educational institutions to the culture of total quality from the perspective of management?

  B - What is the application of Iraqi educational institutions to the culture of total quality from the perspective of teachers ?

Study hypotheses:

The researcher developed a set of hypotheses to solve the problem of the following :

Is there a statistically significant relationship between the application of the culture of quality and the quality of education in Iraqi educational institutions ?

The following hypotheses are derived :

1- The culture of total quality is applied in the Iraqi educational institutions from the management perspective .

2- The culture of total quality is applied in the Iraqi educational institutions from the perspective of teachers .

The research found the following results :

1- Manager has the ability to identify the strengths and weaknesses within the institution .

 2- The Director encourages teachers and all employees within the school to continue their education and self-development .

3- the use of specialists in the field of educational quality to train teachers and teachers to apply.

4- Teachers benefited from training programs in the field of educational quality

Accordingly, the researcher recommends the following :

 1- Motivate teachers and employees materially and morally to perform their work well.

2- work to broadcast the idea of ​​self-management ie that the institution is the property of all employees .

3- To work on the establishment of courses and training programs in a clear culture of total quality.

4- Continue the policy of modernization of equipment and aids in institutions

References

- ابراهيم وجيه محمود , التعلم – أسسه و نظرياته وتطبيقاته – , الإسكندرية : دار المعرفة الجامعية للطبع والنشر والتوزيع , 2006 , ص .229

أحمد إبراهيم أحمد، الجودة الشاملة في الإدارة التعليمية والمدرسية (الإسكندرية : دار الوفاء لدنيا الطباعة والنشر ، 2003 ) ص .166

أحمد إسماعيل حجى , إدارة بيئة التعليم والتعلم - النظرية والممارسة في الفصل والمدرسة ،مرجع سابق, ص 29.

ربيع محمد و طارق عبد الرؤوف عامر , الديمقراطية المدرسية , عمان : دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع 2008 , ص 14.

صالح ناصر عليمات ، إدارة الجودة الشاملة في المؤسسات التربوية –التطبيق و مقترحات التطوير( عمان: دار الشروق للنشر والتوزيع، دن ) ص .96

صباح سليم حمودة , مذكرة ماجستير بعنوان :درجة تطبيق إدارة الجودة الشاملة في المدارس الثانوية الخاصة في العاصمة عمان من وجهة نظر المديرين , جامعة الشرق الأوسط للدراسات العليا ، عمان ، 2008 ، ص31.

طارق عبد الرؤوف عامر , التربية والتعليم المستمر , عمان : دار اليازوري العلمية للنشر و التوزيع 2007 , ص 11.

عشيبة ، فتحي درويش ، الجودة الشاملة وامكانية تطبيقها في التعليم الجامعي ، مجلة اتحاد الجامعات العربية ، العدد 3 ، القاهرة ، مصر 2000 .

عليمات ، صالح ناصر ، ادارة الجودة الشاملة في المؤسسات التربوية ، التطبيق ومقترحات التطوير ، ط1 ، دار الشروق للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن ، 2004 .

فاروق عبده فليه ، إقتصاديات التعليم - مبادئ راسخة و اتجاهات حديثة (عمان: دار المسيرة للنشر و التوزيع و الطباعة ، 2007 )ص. 343

الفقاوي ، زينب محمد ، تحليل تكنولوجيا المعلومات للصف الحادي عشر في ضوء معايير الثقافة الحاسوبية ومدى اكتساب الطلبة لها ، رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية التربية ، الجامعة الاسلامية ، غزة ، فلسطين ، 2007 .

محسن علي عطية ، الجودة الشاملة والجديدة في التدريس ( عمان: دار صفاء للنشر والتوزيع ، 2009 ) ص 117.

محمد جاد أحمد , التجديد التربوي في التعليم قبل الجامعي , الإسكندرية : العلم والإيمان للنشر و التوزيع , 2008 , ص. 100

محمد عطوة مجاهد , المدرسة والمجتمع في ضوء مفاهيم الجودة , الإسكندرية : دار الجامعة الجديدة للنشر 2008 , ص 9.

النجار ، فريد ، ادارة الجامعات بالجودة الشاملة ، دار ايترك للنشر والتوزيع ، مصر ، القاهرة ، 2000 .

الغميز , نايف خالد : مدى تطبيق ادارة الجودة الشامة في وزارة التعليم العالي السعودي من وجهة نظر مديري ورؤساء الأقسام , رسالة ماجستير غير منشورة , كلية التربية –جامعة اليرموك .

des. L. A: “ On the road to quality”, Congress library, U.S.A, 1997, P37

Peter Mortimore : “Measuring Educational Quality”, British Journal of Educational Studies,Vol(39),N0(1), February 1991, P70

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
حسن عبد الرحمن الحسن and مها صفاء الدين ياسين عبدالخضر العبادي, “The Extent of Applying Total Quality Culture in Iraqi Educational Institutions”, jfath, vol. 23, no. 1, pp. 1–24, Aug. 2023.