Professional Competence and Its Relationship to Administrative Creativity for Principals at Primary Schools

Authors

  • Gufran Hussain Ibrahim College of Basic Education / University of Diyala

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/23/1/13

Keywords:

Administrative creativity

Abstract

This research aims to measure the professional competence for Primary Schools Principles and know the range that professional competence has contributed in administrative creativity for them. 

      In order to achieve this, the researcher constructed measurement for professional competence, which consisted of (42) items divided into three field (planning, implementation and evaluation) with (14) items for each field constructed in a report phrases structure and in in front of each item five choices for answering. The researcher checked discrimination index for the measurement items and face validity and validity construction by using Alpha-Cronbach equitation. The researcher implemented the measurement on (249 male and female) Principles at Primary Schools of the General Directorate of the Education/Diyala in District of Baqubah and were chosen by random method according to the variables of one type and duration of service and analyzed the data using Statistical means for Social Sciences SPSS.

     The results showed the following: that the Principles at Primary Schools have a good character of professional competence and there is no trace between type and duration of service in administrative creativity for the Principles.

     The researcher recommended several recommendations: some are the importance of enhancing the interest in holding training courses prepared by special committees at the Ministry of Education to develop and train school Principals periodically to enhance their competence and develop their creative performance.

     The researcher suggested: conducting administrative creativity study and its relation to other variables such as cultural awareness.

References

المصادر

• أبو لبده، سبع محمد(1982) مبادئ القياس النفسي والتقييم التربوي، جمعية عمال المطابع التعاونية، ط3، عمان، الأردن.

• اسماعيل, مودة اسماعيل حسن(2014) اثر بيئة العمل في الابداع الاداري , رسالة ماجستير , كلية الدراسات العليا , جامعة السودان للعلوم والتكنلوجيا.

• باقر, عبد الزهرة (1991) تقويم كفايات المعلم , ط1, مطبعة وزارة التربية , المديرية العامة للأعداد والتدريب , بغداد , العراق.

• الجلالي , لمعان مصطفى (2011) التحصيل الدراسي , ط1, دار المسيرة , عمان الاردن.

• جلولي , اسماء(2013 ) اثر الثقافة التنظيمية على الابداع الاداري لدى العاملين في مؤسسات التعليم العالي الجزائرية , رسالة ماجستير , كلية العلوم الاقتصادية والتجارية , جامعة محمد خيضر , بسكرة , الجزائر.

• سعادة ، جودت أحمد (2006) تدريس مهارات التفكير ، الشروق للنشر والتوزيع ، عمان , الاردن.

• الطعاني، حسن (1998) ممارسة معلمي المرحلة الثانوية للمهارات الاساسية لإدارة المواقف التعليمية بكفاءة "، مجلة ابحاث اليرموك، مجلد (14)، العدد (4)، 169-188.

• الطيطي ، محمد حمد (2004) تنمية قدرات التفكير الإبداعي ، ط 2 ، دار المسيرة للنشـر ، عمّان.

• العتوم, عدنان يوسف , واخرون (2008) علم النفس التربوي النظرية والتطبيق , ط2, , دار المسيرة للنشر والتوزيع , عمان , الاردن.

• العتوم, عدنان يوسف, واخرون ,(2009) تنمية مهارات التفكير نماذج نظرية وتطبيقات عملية, ط2, دار المسيرة للنشر والتوزيع , عمان , الاردن.

• العجلة , توفيق عطية توفيق (2009) الابداع الاداري وعلاقته بالأداء الوظيفي لمديري القطاع العام ,رسالة ماجستير , كلية التجارة الجامعة الاسلامية غزة , فلسطين.

• العمرية ، صلاح الدين ،(2005) التفكير الإبداعي ، ط1 ، مكتبة المجتمع العربي للنشر والتوزيع ، عمان.

• عودة، احمد سليمان وملكاوي، فتحي حسن.(1987) أساسيات البحث العلمي في التربية والعلوم الانسانية (عناصر البحث ومناهجه والتحليل الإحصائي لبياناته)، ط1، الأردن, اربد.

• فايزة, رويم (2014) الكفاية المهنية للأساتذة وعلاقتها بالدافع نحو التعلم لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة , مجلة العلوم الانسانية والاجتماعية , العدد 16 , 2014.

• قطامي ، يوسف , ونايفة قطامي ( 2001) سيكولوجية التدريس ، ط 1 ، دار الشروق للنشر والتوزيع ، عمان .

• الكبيسي، ربيع (2008) الاختبارات المدرسية (أسس بناء وتحليل اسئلتها)، ط1، مكتبة المجتمع العربي، عمان الادن.

• الكبيسي، وهيب مجيد (2011) طرائق البحث العلمي بين التنظير والتطبيق، ط1، مكتب اليمامة للطباعة والاستنساخ، بغداد، العراق.

• كويت (1991) ندوة تقويم المرحلة الابتدائية كقاعدة للتعليم الاساسي في الكويت "، مجلة التربية، العدد (4)، السنة (1)، 17.

• اللقاني ، احمد حسين ، ومحمد امين المفتي(1986) ، كليات التربية وتطوير التدريس في التعليم العام ، صحيفة التربية ، العدد الثالث .

• ملحم ، سامي) 2000 ( مناهج البحث في التربية وعلم النفس، أربد كلية العلوم التربوية.

• المياحي، جعفر عبد كاظم (2011) القياس النفسي والتقويم التربوي، ط1، دار كنوز المعرفة، عمان، الاردن.

• نوفل, محمد بكر, وفريال محمد ابو عواد (2010) التفكير والبحث العلمي ,ط1 دار المسيرة للنشر والتوزيع , عمان , الاردن.

المصادر الاجنبية

• Ghiselli, Et Al, (1981) Measurement Theory For Behavioral Sciences, San Francisco: W, H, Freeman And Company.

• Brown, J,A,, (1983) The Social Psychology, New York.

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
غفران حسين ابراهيم, “Professional Competence and Its Relationship to Administrative Creativity for Principals at Primary Schools”, jfath, vol. 23, no. 1, pp. 349–368, Aug. 2023.