Evaluation of school activities in the primary stage from the point of view of male and female teachers

Authors

  • خـالد جامعة بغداد - كلية التربية / ابن رشد قسم العلوم التربوية والنفسية
  • Manal Muhammad Ibrahim جامعة بغداد - كلية التربية / ابن رشد قسم العلوم التربوية والنفسية
  • رؤى جامعة بغداد - كلية التربية / ابن رشد قسم العلوم التربوية والنفسية

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/2011/15/1/2

Abstract

The main features that characterize the twenty-first century are that it is one society, from which the means of communication develop at a tremendous speed, the rapid growth of modern scientific discoveries and technological innovations, and the erosion of old values and standards to be replaced by new values and standards, in a way that achieves human happiness and well-being. And since many educational researches have proven that education that is based on indoctrination and storing information is useless and that it is an old method, as "John Dewey" emphasized that knowledge is the product of the individual's interaction with problems related to reality, and that activities are considered practical tests of ideas, which necessitates the provision of a large amount From the activity practiced by the student in various fields that develop in him a positive concept of self, acceptance of others and improvement in his performance of things (Al-Ajami, 2008: 220). Therefore, educational activities are considered an essential means for learning, and a tool for education to achieve many educational goals, and a means for building the bodies of students and satisfying their inclinations and desires and imparting them with good manners, and a means for educational and psychological guidance and counseling (Muhammad, 2004: 55). Activity is not an academic subject separate from other subjects, but rather it permeates all academic subjects and is an important part of the curriculum in its broad sense in which the concept of scholastic life is synonymous with achieving comprehensive, integrated growth and balanced education (Al-Haqil, 1996: 287), in addition to providing a solution to confront the problem of individual differences. And its disparities are those that the unified traditional curriculum does not allow for everyone. The student in the current traditional school obtains knowledge through the program whose vocabulary was distributed monthly and annually for everyone to go through, while the student can gradually use it for educational activities according to his speed, capabilities and personal desire, where there are no administrative obstacles in front of him. Or systems that limit its progress (Al-Faraji, 2001: 4). Educators believe that this type of education enables the student to practice consciously, which arouses in them the desire for scientific discovery, develops their abilities to analyze, research, compare and understand continuously, and develops the student with every stage of education that he passes through. Thus, this type of education is transformed into a kind of partnership between the teacher and the student, which actually leads to achieving the goals set for the subject, whether cognitive, emotional or skillful (Al-Hadi Al-Faraji et al., 2006: 18). The effectiveness of the teacher's teaching also depends to a large extent on the extent of his knowledge of the means that help the student to the activity and open the horizon for him until

References

المصــادر :

أبو ختلة، إيناس عمر محمود. (2005): نظريات المناهج التربوية، دار الصفاء للطباعة والنشر، ط1، عمان، الأردن.

الإمام، مصطفى محمود وآخرون. (1991): التقويم والقياس، دار الحكمة للطباعة والنشر، بغداد، العراق.

بنيامين، بلوم وآخرون. (1983): تقييم تعلم الطالب التجميعي والتكويني، ترجمة محمد أمين المفتي وآخرون، دار مكروجيل للنشر، القاهرة.

البياتي، عبد الجبار توفيق، وزكريا أثناسيوس. (1977): الإحصاء الوصفي والاستدلالي في التربية وعلم النفس، الجامعة المستنصرية، بغداد.

ـــــــــــــ. (2008): الإحصاء وتطبيقاته في العلوم التربوية والنفسية، ط1، إثراء للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

ثورندايك، أولبرت، واليزابيث هيجن. (1991): القياس والتقويم في علم النفس، مركز الكتاب الأردني للنشر، عمان.

الجاغوب، محمد عبد الرحمن وآخرون. (2000): دراسة ميدانية حول دور المكتبة المدرسية في نجاح العملية التعليمية، منطقة الشارقة التعليمي، الإمارات العربية المتحدة.

ــــــــــــــــــ. (2002): النهج القويم في مهنة التعليم، دار وائل للنشر والتوزيع، ط1، عمان، الأردن.

جامل، عبد الرحمن عبد السلام. (2000): طرق التدريس العامة ومهارات تنفيذ وتخطيط عملية التدريس، دار المناهج، ط1، عمان، الأردن.

الحربي، عبد الله حمود (2001): النشاط الطلابي، مؤتمر النشاط الطلابي ودوره في العملية التربوية، جامعة الملك سعود، الرياض، 2001.

الحريري، رافدة. (2006): الإشراف التربوي واقعه وآفاقه المستقبلية، دار المناهج للنشر والتوزيع، ط1، عمان، الأردن.

الحقيل، سليمان عبد الرحمن. (1996): الإدارة المدرسية وتعبئة قواها البشرية في المملكة العربية السعودية، مطابع التقنية للأوفست، الرياض.

الحيلة،محمد محمود. (1998):التربية المهنيةوأساليب تدريسها،دار المسيرة للنشر والتوزيع ،ط1، عمان، الأردن.

ــــــــــ. (2002): تصميم التعليم نظرية وممارسة، دار المسيرة والتوزيع، ط2، عمان، الأردن.

الخراشي، وليد بن عبد العزيز. (2004): دور الأنشطة الطلابية في تنمية المسؤولية الاجتماعية، دراسة ميدانية على عينة مختارة من تلامذة جامعة الملك سعود، رسالة ماجستير جامعة الملك سود، الرياض.

سعد، محمود الظريف. (1992): المعوقات التي تحد من دور الأخصائي الاجتماعي المدرسي، مجلة الخدمة الاجتماعية، الجمعية المصرية للإخصائيين الاجتماعيين.

سعد، نهاد صبيح. (1990): الطرق الخاصة في تدريس العلوم الاجتماعية، مطابع التعليم العالي والبحث العلمي، بغداد.

سيدي جمال الابتدائية. (2005). مشرف عام/ نرجس محمد الدويك/مدير المدرسة ناريمان محمود عطية

Sidigmalschool@yahoo.com.

شحاته، حسن. (1998): المناهج الدراسية بين النظرية والتطبيق، مكتبة الدار العربية للكتاب، ط1، القاهرة.

صلاح، أحمد. (2010): النشاط المدرسي دعوة أكثر ونجاح، أخوان المسلمون.

ahmedsalah1000@hotmail,com.

الصمادي، عبد الله وماهر الدرابيع. (2004): القياس والتقويم النفسي والتربوي بين النظرية والتطبيق، دار وائل للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

طعيمة، رشدي أحمد. (2009): المنهج المدرسي المعاصر، أسسه، بناؤه، تنظيماته، تطويره، دار المسيرة للنشر والتوزيع، ط2، عمان، الأردن.

العامري، عبد الله. (2009): المعلم الناجح، دار إسامة للنشر والتوزيع، ط1، عمان، الأردن.

عبد الوهاب، جلال. (1987): النشاط المدرسي مناهجه ومجالاته وبحوثه، مكتبة الفلاح، ط2، الكويت.

العجمي، محمد حسنين. (2008): استراتيجيات الإدارة للمدرسة والصف، دار المسيرة للنشر والتوزيع، ط1، عمان، الأردن.

علام، صلاح الدين محمود. (2006): القياس والتقويم التربوي والنفسي أساسياته وتطبيقاته وتوجيهاته المعاصرة، دار الفكر العربي، مدينة نصر، القاهرة.

ـــــــــــــ. (2009): القياس والتقويم التربوي في العملية التدريسية، دار المسيرة للنشر والتوزيع، ط2، عمان، الأردن.

العمري، عائشة بلهيش، غزيل عبد الله السعيد. (2009): تقويم واقع الأنشطة الطلابية وتطويرها باستخدام وسائل وتقنيات التعليم، أطروحة دكتوراه منشورة، جامعة طيبة، السعودية.

عوض الكريم، رابعة. (1997): أهمية المناشط التربوية في مقرر الجغرافية، رسالة ماجستير في المناهج وطرق التدريس غير منشورة، جامعة الخرطوم، كلية التربية.

الغريب، رمزية. (1985): التقويم والقياس النفسي والتربوي، مكتبة الآنجلو المصرية، القاهرة.

الفاضل، أحمد بن محمدواخرون. (2004): النشاطات المدرسية ماهيتها وأهميتها ومجالاتها، كلية التربية، جامعة الملك سعود.

فان دالين، روبولد وآخرون. (1979): مناهج البحث في التربية وعلم النفس، ط2، ترجمة: محمد نبيل ترمل وآخرون، مكتبة الآنجلو المصرية، القاهرة.

الفراجي، هادي أحمد. (2001): الأنشطة التعليمية ودور المشرف والمعلم في تصميمها وتقويمها، اللقاء التربوي الخامس، المديرية العامة للتعليم، مسقط.

فرج، عبد اللطيف بن حسين. (2009): منهج المدرسة الثانوية في ظل تحديات القرن الواحد والعشرين، دار الثقافة للنشر والتوزيع، ط1، السعودية.

فيركسون، جورج أي. (1991): التحليل الإحصائي في التربية وعلم النفس، ترجمة: هناء محسن العكيلي، الجامعة المستنصرية، دار الحكمة للطباعة والنشر، بغداد.

قطامي، يوسف، نايف قطامي. (2005): إدارة الصفوف الأسس السيكولوجية، دار الفكر للطباعة والنشر، ط2، عمان، الأردن.

قطيط، غسان يوسف وآخرون. (2009): طرائق التدريس العامة، معالجة تطبيقية معاصرة، دار الثقافة للنشر والتوزيع، ط1، عمان، الأردن.

قنديل، ياسين عبد الرحمن. (2001): التوصيات المتوقعة والغائبة لبحوث ودراسات اللقاء السنوي العلمي التاسع للجمعية السعودية للعلوم التربوية والنفسية، المنعقد في رحاب جامعة الملك سعود بالرياض.

محاسن، محمد علي الشيخ. (2006): دراسة تقويمية لبرنامج النشاط المدرسي بمدارس مرحلة الأساس الحكومية محلية أم درمان، ماجستير في المناهج وطرق التدريس غير منشورة، جامعة الخرطوم، كلية التربية.

محمد، جاسم محمد. (2004): سايكولوجية الإدارة التعليمية والمدرسة وآفاق التطوير العام، دار الثقافة للنشر، ط1، عمان، الأردن.

محمد، منال محمود مساعد. (2009): دراسة تقويمية للنشاط المدرسي في المدارس الحكومية من وجهة نظر معلمي ومعلمات المرحلة الثانوية بمحلية كرزي أم درمان، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الخرطوم، كلية التربية، السودان.

مدكور، علي أحمد. (2001): مناهج التربية أسسها وتطبيقاتها، دار التفكير العربي، ط2، القاهرة.

مصطفى، صلاح عبد الحميد. (1982): الإدارة المدرسية في ضوء الفكر الإداري المعاصر، دار المريخ للنشر والتوزيع، القاهرة.

المقدادي، أحمد محمد وآخرون. (2008): بنية الإعداد لمعلمي المرحلة الابتدائية موضوعاتها وأساليب تدريسها وتقويم تعلمها، دار المسيرة للنشر والتوزيع، ط2، عمان، الأردن.

ملحم، سامي محمد. (2002): القياس والتقويم في التربية وعلم النفس، دار المسيرة للطباعة والنشر والتوزيع، ط2 عمان، الأردن.

ـــــــــ. (2005): القياس والتقويم في التربية وعلم النفس، دار المسيرة للنشر والتوزيع، ط3، عمان، الأردن.

ميخائيل، أمطانيوس. (1005): التقويم التربوي الحديث، طرابلس، دار جامعة سبها، طرابلس.

النحلاوي، عبد الرحمن. (1983): أصول التربية الإسلامية وأساليبها في البيت والمدرسة والمجتمع، ط3، دار الفكر للنشر والتوزيع،دمشق.

الهادي الفراجي وآخرون. (2006): الأنشطة والمهارات التعليمية، دار النهضة للنشر والتوزيع، القاهرة.

وزارة التربية. (2004): نحو رؤية مشتركة للتربية في العراق، بغداد.

يونس، فتحي وآخرون. (2004): المناهج، الأسس، المكونات، التنظيمات، التطوير، ط1 دار الفكر للنشر والتوزيع،

المصادر الاجنبية :

Ebe,R.L.(1972) Essential of Education Measurement , NewJersy ,Prentice Hall Inc Englewood.Cliffs

youch.A.(1965)vill butTheBeginning,New yourkHou

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
خـالد جمال, منال محمد ابراهيم, and رؤى عبد الرزاق عبدالفتاح, “Evaluation of school activities in the primary stage from the point of view of male and female teachers”, jfath, vol. 15, no. 1, pp. 24–33, Aug. 2023.