Handicrafts skills according to cerebral sovereignty and in relation to innovative thinking for the students of the first grade average
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/2013/17/3/12Abstract
Handicrafts skills according to cerebral sovereignty and in
relation to innovative thinking for the students of the first
grade average
Raja Hamid Rashid
Abstract :
Handicrafts, which should be carried out by girls in middle
school students and this task require mental innovative or
innovative thinking to benefit from the remnants of the
environment in the formation of new materials of interest to
economic or aesthetic.
The functions of the hemispheres of the brain Alkroyen
and its relationship to learning is one of the important issues in
the field of education, because much of what the findings of the
studies has wide applications in the classroom, but may extend
to determine the behavior successful in life after school.
العدد الخامس والخمسون . مجلة الفتح . ایلول لسنة ٣٠١٣ رجاء حمید رشید
-٣١٦ -
Thus the research problem stationed in answering the
following questions:
1 - What kind of sovereignty has cerebral first intermediate
grade students in handicrafts material?
2 - What is the relationship handicrafts skills according to the
sovereignty cerebral innovative thinking for the first
intermediate grade students
References
المصادر :
١ .احمد مراد، صلاح ، و عامر احمد، محمد ؛ انماط التعلم والتفكیر وعلاقتھا
بالتفاؤل والتشاؤم لطلبة التخصصات التكنولوجیة : المجلة المصریة للدراسات
النفسیة ، مكتبة الانجلو المصریة ، القاھرة ، مج ١١) ٣٢ .(
٢ .جروان ، فتحي عبد الرحمن . تعلیم التفكیر – مفاھیم وتطبیقات ، دار الكتاب
الجامعي ، عمان ، ١٩٩٩ .
٣ .حجاج ، عبد الله علي وآخرون . الأشغال الیدویة للمعلمین ، الكتاب الأول ،
الطبعة الأمیریة ، القاھرة ، ١٩٥٦ .
٤ .حسنات ، حامد خضیر . العوامل العقلیة للإبداع وأثرھا في التصویر العراقي
المعاصر ، رسالة ماجستیر ، (غیر منشورة) ، جامعة بابل ، كلیة التربیة الفنیة ،
. ٢٠٠٢
٥ .حسنین، محمد ، والشحات، مجدي ؛ استراتیجیات الذاكرة وحل المشكلات لدى
انماط السیادة المخیة المختلطة (دراسة تجریبیة) : مجلة كلیة التربیة الریاضیة
جامعة الزقازیق ، مج ١٢ .
٦ .الخزعلي، حیدر عبد الأمیر رشید . الخصائص الفنیة لرسوم طلبة المرحلة
الثانویة ذوي القدرات الابتكاریة، رسالة ماجستیر (غیر منشورة) ، جامعة بابل ،
كلیة التربیة الفنیة ، ٢٠٠٢ .
٧ .الدوسري، فاطمة علي ؛ التنبؤ بالتمثیل الدراسي من خلال اسالیب التعلم
السطحي والعمق وانماط التعلم والتفكیر : جامعة ام القرى ، كلیة التربیة الریاضیة ،
علم النفس ،٢٠٠١ .
٨ .ذرب ، كاظم مرشد . تصمیم برنامج تعلیمي في التربیة الفنیة لتسمیة التفكیر
الابتكاري لدى طلبة الدراسة الاعدادیة ، أطروحة دكتوراه (غیر منشورة) ، جامعة
بغداد ، كلیة الفنون الجمیلة ، ١٩٩٨ .
٩ .روبرتسون ، سوناید میري . الأشغال الفنیة والثقافیة المعاصرة ، ترجمة : د.
محمد خلیفة بركات ، مراجعة : مصطفى حبیب ، مؤسسة سجل العرب ، ١٩٦٤ .
١٠ .عبد العزیز، ابراھیم ؛ علم اللغة العصبي : (مجلة جامعة الامام محمد بن
سعود الاسلامیة ، ع (١٨ (فبرایر ،١٩٩٦ .(
١١ .عبد الفتاح محمد، یوسف ؛ الابعاد الاساسیة الشخصیة وانماط التفكیر والتعلم
لدى عینة من الجنسین : مجلة العلوم الاجتماعیة ، جامعة الكویت ، مج ٢٣ .
١٢ .عبد القوي، سامي ؛ علم النفس العصبي الاسس وطرق التقییم : جامعة
الامارات العربیة ،٢٠٠١.(
١٣ .المخزومي، امل ؛ اطلالة على المخ البشري ووظائفھ : (المجلة العربیة ، ع
. (١٩٩٦ ، فبرایر) ٢٨٦)
العدد الخامس والخمسون . مجلة الفتح . ایلول لسنة ٣٠١٣ رجاء حمید رشید
-٣٢٦ -
١٤ .مھدي، علي ، وعامر یاسر ؛ أنماط السیطرة المخیة لدى طلاب كلیة التربیة
في جامعة قابوش : مجلة علم النفس ، القاھرة ١٩٩٩ .
١٥ .میخائیل ، منیر كامل . ندوة التربیة العلمیة ومتطلبات التنمیة في القرن الحادي
والعشرین ، مركز تطویر تدریس العلوم ، جامعة عین شمس ، ٤-٥-دیسمبر ،
. ١٩٩٦
- Chanhan, W.S. Second stratum personality factors, sex and
age adolescence as correlates of originality . Indian psycho Rev,
Vol.14, 1977 .
- Guilford, J.P. Creative thinking at the Junior high school
level university of south California , los Angeles, 1961.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 رجاء حمید رشی

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
حقوق النشر والترخيص
تطبق مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية ترخيص CC BY (ترخيص Creative Commons Attribution 4.0 International). يسمح هذا الترخيص للمؤلفين بالاحتفاظ بملكية حقوق الطبع والنشر لأوراقهم. لكن هذا الترخيص يسمح لأي مستخدم بتنزيل المقالة وطباعتها واستخراجها وإعادة استخدامها وأرشفتها وتوزيعها ، طالما تم منح الائتمان المناسب للمؤلفين ومصدر العمل. يضمن الترخيص أن المقالة ستكون متاحة على نطاق واسع بقدر الإمكان وأن المقالة يمكن تضمينها في أي أرشيف علمي.
لمزيد من المعلومات، يرجى متابعة الرابط: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.