The effect of the method to recognize the spelling errors and its correction in a spelling topic among the elementary –stage students.
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/23/3/15Keywords:
The effect of the method to recognize the spelling errorsAbstract
The current study aims to know " The effect of the method to recognize spelling errors and its correction in a spelling topic among the elementary –stage students.
The researcher has intentionally chosen (al-Manhal elementary school for boys) that is related to the Baghdad education directorate / Rusafa/3، that includes two sections for the fifth stage ، the section ( A) has been randomly chosen to represent the experimental group that is taught by the method of recognizing the spelling errors and its correction ، while the section (B) represents the control group that is learnt by the traditional method . The sample of the research amounted 66 students ، by (33) students for the experimental group and (33) students for the control group.
In order to fulfill the goal of the research ، the researcher has placed the following Zero hypothesis:
There are not statistically differences between scores ' averages of the experimental groups students who have been taught by the method of recognizing the spelling errors and its correction and scores' averages of the control group students who have been taught by the traditional method in a selling. The researcher has statistically made a equivalence between students of two groups in the following variables (the age multiplied with months ، scores of a spelling topic for the former year ( 2017-2018) ، parents ' education ، and intelligence test). The researcher has used SPSS ( statistical means) ( T-test for two independent samples، K square ،Pearson coefficient correlation ,wrong alternatives activity ، Coefficient of difficulty and ease of paragraphs) . After the researcher has specified (6) scientific topics that he will teach during the duration of the experience، the researcher has formulated behavioral goals and has prepared teaching plans for that purpose ; he has offered these plans to a group of experts to know its validity . Alterations have been made and the plans have thus become ready for application in the light of their opinions .
The researcher has used tool of scale to measure the spelling among students of the research's two groups، it has been chosen one subject from among other subjects to make post-test by the end of the experiment . After analyzing the results ، it has been indicated that there have been statistic differences at the level of (0.05) between scores ' average of students of the research 's two groups in the spelling for the benefit of the students of the experimental group who teach the spelling by the method of recognizing the spelling errors and its correction.
In the light of that ، the researcher has recommended to apply the method to recognize the spelling errors and its correction to the teaching and education for being considered as an essential element to raise the level of the students' ability in the writing as to make competition among the students.
The researcher has concluded that the method to recognize spelling errors and its correction helps the students build their knowledge by depending on themselves and encourage the students to be bravely in the writing and self- confidence .
The researcher has recommended to trust this method in teaching this method among 5th- elementary stage students for being considered a modern method that permits the opportunity to positively make interactions among the students inside the class.
To complete the current study ، the researcher suggest to make other studies similar to the current one in other stages (intermediate and secondary stages).
References
المصادر
إبراهيم، مجدي عزيز. معجم مصطلحات ومفاهيم التعليم والتعلم، عالم الكتب، القاهرة، مصر، 2009م.
ابن منظور، أبو الفضل جمال الدين بن مكرم، لسان العرب، المجلد الأول، ط7، دار صادر، بيروت، لبنان، 2011م.
أبو الضبعات، زكريا إسماعيل. طرائق تدريس اللغة العربية، دار الفكر ناشرون وموزعون، عمان، الأردن، 2007م.
الأسدي، عادل حسن. المنجد في الإملاء، مؤسسة محبين للطباعة والنشر، إيران، 2003م.
أمبو سعيدي، عبد الله خميس، وهدى بنت علي الحوسنية. إستراتيجيات التعلم النشط 180 إستراتيجية مع الأمثلة التطبيقية، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الأردن، 2016م.
الأمين، شاكر محمود، وآخرون. أصول تدريس المواد الاجتماعية للصفوف الثانية معهد إعداد المعلمين، مطبعة الميناء، 1989م.
البستاني، كرم. المنجد في اللغة العربية، ط28، دار النشر، بيروت، لبنان، 2000م.
جار الله، فاضل ارحيم. أثر القراءة بدائرة الأسئلة في تجنب الخطأ الإملائي لتلاميذ الخامس الابتدائي، رسالة غير منشورة، كلية التربية الأساسية/ الجامعة المستنصرية، بغداد، العراق،2012م.
الحلاق، علي سامي. المرجع في تدريس مهارات اللغة العربية وعلومها، المؤسسة الحديثة للكتاب طرابلس- لبنان، عمان، الأردن، 2010م.
حمادي، حسن خلباص. مناهج اللغة العربية وطرائق تدريسها بين النظرية والتطبيق، دار الفراهيدي للنشر والتوزيع، بغداد، العراق، 2014م.
خيطان، شوق عبد الكريم. أثر طريقة التصور البصري في التحصيل الإملائي عند تلامذة الصف الثاني الابتدائي، رسالة غير منشورة، كلية التربية-ابن رشد للعلوم الإنسانية، جامعة بغداد، 2016م.
الدلفي، سعد فهد داخل. أثر إستراتيجية أوجد الخطأ في تصحيح الأخطاء الإملائية لدى طلاب الصف الثاني المتوسط، رسالة غير منشورة، كلية التربية – ابن رشد للعلوم الإنسانية، جامعة بغداد، 2017م.
الدليمي، طه علي حسين، وسعاد عبد الكريم عباس الوائلي. اللغة العربية مناهجها وطرائق تدريسها، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، 2005م.
الدليمي، عصام حسن. طرائق تدريس الإملاء الطريقة السمعية- الشفوية- اليدوية، مكتبة دجلة للطباعة والنشر والتوزيع، بغداد، العراق،2019م.
الدليمي، كامل محمود نجم، وطه علي حسين. طرائق تدريس اللغة العربية، دار الكتب للطباعة والنشر كلية التربية –ابن رشد/ جامعة بغداد، بغداد، العراق، 1999م.
الركابي، جودت. طرق تدريس اللغة العربية، ط14، دار الفكر المعاصر، دمشق، سوريا، 2017م.
زايد، فهد خليل. الأساليب العصرية في تدريس اللغة العربية، دار يافا العلمية للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، 2015م.
زاير، سعد علي، وآخرون. الإملاء العربي مشكلاته. قواعده. طرائق تدريسه، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان، الأردن،2016م.
زاير، سعد علي، ورائد رسم يونس. اللغة العربية مناهجها وطرائق تدريسها، الدار المنهجية للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، 2016م.
زاير، سعد علي، وسماء تركي داخل. المهارات اللغوية بين التنظير والتطبيق، الدار المنهجية للنشر والتوزيع، عمان، الأردن،2016م.
سيد، أسامة محمد. أساليب التعليم والتعلم النشط، دار العلم والإيمان للنشر والتوزيع، القاهرة، مصر،2016م.
الشمري، ماشي بن محمد. 101 إستراتيجية في التعلم النشط، الرياض، السعودية، 2011م.
عاشور, راتب قاسم, ومحمد فؤاد الحوامدة. أساليب تدريس اللغة العربية بين النظرية والتطبيق, ط2, دار المسيرة للنشر والتوزيع, عمان, الأردن, 2007م.
عبد الحليم، أحمد المهدي، وآخرون. المنهج المدرسي المعاصر، ط2، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الأردن، 2009م.
عبد الفتاح، سعدية شكري علي. الإستراتيجيات الحديثة في تدريس علم النفس، المكتبة العصرية للنشر والتوزيع، القاهرة، مصر، 2015م.
عطا، إبراهيم محمد. المرجع في تدريس اللغة العربية، المركز الأدبي التخصصي، القاهرة، مصر، 2005م.
عطية، محسن علي. مهارات الاتصال اللغوي وتعليمها، دار المناهج للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، 2008م.
العيسوي، جمال مصطفى، وآخرون. طرق تدريس اللغة العربية بمرحلة التعليم الأساسي، دار الكتاب الجامعي، العين، الإمارات العربية المتحدة، 2005م.
قرني، زبيدة محمد. إستراتيجيات التعلم النشط المتمركز حول الطالب (وتطبيقاتها في المواقف التعليمية)، المكتبة العصرية للنشر والتوزيع، القاهرة، مصر، 2013م.
مصلح، راما عبد المهدي. دور المعلم في علاج مشكلة الضعف الإملائي لدى الطلاب، دار أمجد للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، 2015م.
معروف، نايف محمود. خصائص العربية وطرائق تدريسها، ط6، دار النفائس للطباعة والنشر والتوزيع، بيروت، لبنان، 2008م.
النبهان, موسى. اساسيات القياس في العلوم السلوكية, دار الشروق للنشر والتوزيع, عمان, الأردن, 2004م.
نصيرات، صالح محمد. طرق تدريس العربية، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، 2006م.
هادي، شهلة حسن، ووسن عباس جاسم. طرائق تدريس اللغة العربية ومناهجها، مكتب اليمامة للطباعة والنشر، بغداد، العراق، 2019م.
وزارة التربية, مؤشرات وانجازات وزارة التربية في عام السيادة, مطبعة وزارة التربية, بغداد, العراق, 2005م.
ــــــــــــــــــــــــ. كتاب الإملاء للمرحلة المتوسطة , ط16, دار الكتب والوثائق , بغداد , العراق , 2012م .
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.