The effect of the method to recognize the spelling errors and its correction in a spelling topic among the elementary –stage students.

Authors

  • Ali Fadhil Mahdi Baghdad education directorate / Rusafa/3.

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/23/3/15

Keywords:

The effect of the method to recognize the spelling errors

Abstract

        The current study aims  to know " The effect of  the method to recognize  spelling errors  and  its correction in a spelling  topic  among the  elementary –stage  students.

The researcher  has intentionally  chosen (al-Manhal      elementary school for boys) that is related to the Baghdad  education directorate / Rusafa/3، that includes  two sections for  the fifth  stage ،  the section ( A)  has been randomly  chosen to represent  the experimental group  that is taught by the method of  recognizing  the spelling errors  and its correction ، while the section (B) represents the control group  that is learnt by  the traditional method . The sample of the research  amounted  66  students ، by  (33)  students  for the experimental group and (33) students for the control group.

In order to  fulfill the goal of the research ، the researcher has placed the following  Zero hypothesis:

There are not  statistically  differences  between  scores ' averages of the experimental groups students  who have been taught by the method of  recognizing   the spelling errors  and its correction  and  scores'  averages of the control  group students  who  have been taught  by the traditional method in  a selling. The researcher has  statistically  made a equivalence between  students of two groups in the following  variables (the age multiplied with months ، scores  of a spelling topic for the former year ( 2017-2018) ، parents ' education ،  and intelligence test).  The researcher  has used  SPSS  ( statistical means)  (  T-test for two independent samples، K square ،Pearson  coefficient  correlation ,wrong alternatives activity ، Coefficient of difficulty and ease of paragraphs) . After  the researcher  has specified   (6) scientific topics  that he will teach  during the  duration of the experience، the researcher has formulated  behavioral goals and has prepared teaching plans  for that purpose ; he has offered  these plans to  a group of experts  to know its validity . Alterations have been made  and the plans have thus become ready  for application  in the light of  their opinions .

The researcher has used tool of scale to measure the spelling among  students  of  the  research's two groups،  it has been chosen one subject  from among other subjects to make  post-test by the end of the experiment . After  analyzing the results ، it has been indicated  that  there have been  statistic differences  at the level of  (0.05)  between  scores ' average of students of the research 's   two groups  in the  spelling  for the benefit of   the students of  the experimental group  who  teach  the spelling  by the method of recognizing the  spelling errors  and its correction.

          In the light of   that ،  the researcher has  recommended   to apply the method to recognize the spelling errors and its correction   to  the  teaching and education  for being considered  as an essential element to raise  the level of  the  students' ability  in  the writing as to make competition among the students.

The researcher has concluded that the method to recognize spelling errors  and  its correction helps  the students  build their knowledge by depending on themselves and encourage the students  to be bravely in  the writing  and self- confidence .

The researcher has recommended  to trust  this method  in teaching this method   among  5th- elementary stage students  for being considered a modern method  that permits  the opportunity  to  positively make interactions among the students  inside the class.

To complete the  current study ،  the researcher  suggest to make other studies  similar to the current one  in other stages (intermediate and  secondary stages).

References

المصادر

إبراهيم، مجدي عزيز. معجم مصطلحات ومفاهيم التعليم والتعلم، عالم الكتب، القاهرة، مصر، 2009م.

ابن منظور، أبو الفضل جمال الدين بن مكرم، لسان العرب، المجلد الأول، ط7، دار صادر، بيروت، لبنان، 2011م.

أبو الضبعات، زكريا إسماعيل. طرائق تدريس اللغة العربية، دار الفكر ناشرون وموزعون، عمان، الأردن، 2007م.

الأسدي، عادل حسن. المنجد في الإملاء، مؤسسة محبين للطباعة والنشر، إيران، 2003م.

أمبو سعيدي، عبد الله خميس، وهدى بنت علي الحوسنية. إستراتيجيات التعلم النشط 180 إستراتيجية مع الأمثلة التطبيقية، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الأردن، 2016م.

الأمين، شاكر محمود، وآخرون. أصول تدريس المواد الاجتماعية للصفوف الثانية معهد إعداد المعلمين، مطبعة الميناء، 1989م.

البستاني، كرم. المنجد في اللغة العربية، ط28، دار النشر، بيروت، لبنان، 2000م.

جار الله، فاضل ارحيم. أثر القراءة بدائرة الأسئلة في تجنب الخطأ الإملائي لتلاميذ الخامس الابتدائي، رسالة غير منشورة، كلية التربية الأساسية/ الجامعة المستنصرية، بغداد، العراق،2012م.

الحلاق، علي سامي. المرجع في تدريس مهارات اللغة العربية وعلومها، المؤسسة الحديثة للكتاب طرابلس- لبنان، عمان، الأردن، 2010م.

حمادي، حسن خلباص. مناهج اللغة العربية وطرائق تدريسها بين النظرية والتطبيق، دار الفراهيدي للنشر والتوزيع، بغداد، العراق، 2014م.

خيطان، شوق عبد الكريم. أثر طريقة التصور البصري في التحصيل الإملائي عند تلامذة الصف الثاني الابتدائي، رسالة غير منشورة، كلية التربية-ابن رشد للعلوم الإنسانية، جامعة بغداد، 2016م.

الدلفي، سعد فهد داخل. أثر إستراتيجية أوجد الخطأ في تصحيح الأخطاء الإملائية لدى طلاب الصف الثاني المتوسط، رسالة غير منشورة، كلية التربية – ابن رشد للعلوم الإنسانية، جامعة بغداد، 2017م.

الدليمي، طه علي حسين، وسعاد عبد الكريم عباس الوائلي. اللغة العربية مناهجها وطرائق تدريسها، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، 2005م.

الدليمي، عصام حسن. طرائق تدريس الإملاء الطريقة السمعية- الشفوية- اليدوية، مكتبة دجلة للطباعة والنشر والتوزيع، بغداد، العراق،2019م.

الدليمي، كامل محمود نجم، وطه علي حسين. طرائق تدريس اللغة العربية، دار الكتب للطباعة والنشر كلية التربية –ابن رشد/ جامعة بغداد، بغداد، العراق، 1999م.

الركابي، جودت. طرق تدريس اللغة العربية، ط14، دار الفكر المعاصر، دمشق، سوريا، 2017م.

زايد، فهد خليل. الأساليب العصرية في تدريس اللغة العربية، دار يافا العلمية للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، 2015م.

زاير، سعد علي، وآخرون. الإملاء العربي مشكلاته. قواعده. طرائق تدريسه، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان، الأردن،2016م.

زاير، سعد علي، ورائد رسم يونس. اللغة العربية مناهجها وطرائق تدريسها، الدار المنهجية للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، 2016م.

زاير، سعد علي، وسماء تركي داخل. المهارات اللغوية بين التنظير والتطبيق، الدار المنهجية للنشر والتوزيع، عمان، الأردن،2016م.

سيد، أسامة محمد. أساليب التعليم والتعلم النشط، دار العلم والإيمان للنشر والتوزيع، القاهرة، مصر،2016م.

الشمري، ماشي بن محمد. 101 إستراتيجية في التعلم النشط، الرياض، السعودية، 2011م.

عاشور, راتب قاسم, ومحمد فؤاد الحوامدة. أساليب تدريس اللغة العربية بين النظرية والتطبيق, ط2, دار المسيرة للنشر والتوزيع, عمان, الأردن, 2007م.

عبد الحليم، أحمد المهدي، وآخرون. المنهج المدرسي المعاصر، ط2، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الأردن، 2009م.

عبد الفتاح، سعدية شكري علي. الإستراتيجيات الحديثة في تدريس علم النفس، المكتبة العصرية للنشر والتوزيع، القاهرة، مصر، 2015م.

عطا، إبراهيم محمد. المرجع في تدريس اللغة العربية، المركز الأدبي التخصصي، القاهرة، مصر، 2005م.

عطية، محسن علي. مهارات الاتصال اللغوي وتعليمها، دار المناهج للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، 2008م.

العيسوي، جمال مصطفى، وآخرون. طرق تدريس اللغة العربية بمرحلة التعليم الأساسي، دار الكتاب الجامعي، العين، الإمارات العربية المتحدة، 2005م.

قرني، زبيدة محمد. إستراتيجيات التعلم النشط المتمركز حول الطالب (وتطبيقاتها في المواقف التعليمية)، المكتبة العصرية للنشر والتوزيع، القاهرة، مصر، 2013م.

مصلح، راما عبد المهدي. دور المعلم في علاج مشكلة الضعف الإملائي لدى الطلاب، دار أمجد للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، 2015م.

معروف، نايف محمود. خصائص العربية وطرائق تدريسها، ط6، دار النفائس للطباعة والنشر والتوزيع، بيروت، لبنان، 2008م.

النبهان, موسى. اساسيات القياس في العلوم السلوكية, دار الشروق للنشر والتوزيع, عمان, الأردن, 2004م.

نصيرات، صالح محمد. طرق تدريس العربية، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، 2006م.

هادي، شهلة حسن، ووسن عباس جاسم. طرائق تدريس اللغة العربية ومناهجها، مكتب اليمامة للطباعة والنشر، بغداد، العراق، 2019م.

وزارة التربية, مؤشرات وانجازات وزارة التربية في عام السيادة, مطبعة وزارة التربية, بغداد, العراق, 2005م.

ــــــــــــــــــــــــ. كتاب الإملاء للمرحلة المتوسطة , ط16, دار الكتب والوثائق , بغداد , العراق , 2012م .

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
علي فاضل مهدي, “The effect of the method to recognize the spelling errors and its correction in a spelling topic among the elementary –stage students”., jfath, vol. 23, no. 3, pp. 360–388, Aug. 2023.