An Evaluation of the Student Teachers' Performance at the College of Basic Education from the Specialists' Viewpoint
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/23/3/17Keywords:
Performance evaluation , Student teachers.Abstract
This study aimed at evaluating the performance of student teachers at the College of Basic Education from the point of view of specialists.
As a tool, the researcher used a questionnaire which consisted of (30) items distributed over (5) axes. The results of the study were analyzed using appropriate statistical means.
The results of analysis have shown the following:
1.The number of the items which represent points of strengths are (19) items, which constitute (63.33%) of the total number of the items, while the number of the items that represent points of weaknesses are (11) items, which constitute (36.67%) of the total number of the items .
2.The number of axes that represent points of strength are (4) axes, while only one axe represents points of weakness..
- Planning and preparation of the lesson ranked first with a weighted average (3.34) and a percentage weight (66.8) ,while the axis of means and educational techniques ranked last with a weighted average (2.9) and a percentage weight (58).
The main conclusions of the study are:
1.Staff members at the College of Basic Education are efficient in providing students with basic skills necessary for the education process.
- Student teachers lack the principles of comprehensive quality . They also lack the mechanisms of applying its standards.
3. Some student teachers are weak in using modern teaching strategies such as think , match, share , problem solving , learning based on problem solving, and others.
References
المصادر
- الاسدي , افنان عبد علي , 2003, السمات القيادية وعلاقتها بأبعاد ازمة التعليم العالي , رسالة ماجستير , كلية الادارة والاقتصاد , جامعة الكوفة .
- ابو شقير ، محمد ، وحلس داود درويش، 2008، محاضرات في مهارات التدريس ، القاهرة .
- جاسم ، اشواق نصيف، 2006 ، تقويم أداء الطلبة المطبقين في ضوء الكفايات التدريسية الجغرافية وبناء برنامج لتنميته ، بحث منشور ، مجلة ديالى ، العدد 26.
- جمهورية العراق، وزارة التربية، 2004، تقرير، الوضع الحالي للتربية والتعليم والرؤى الجديدة .
- الزويني ، ابتسام صاحب موسى ، 2014،تقويم أداء مطبقي قسم اللغة العربية /كلية التربية الأساسية من وجهة نظر المشرفين التربويين في جامعة بابل ، بحث منشور ، مجلة كلية التربية الأساسية /جامعة بابل ، العدد /17.
- زين العابدين ، محمد الهاشمي،1987،التدريس الاصيل، الشركة التونسية للتوزيع ،تونس.
- الشعلة ، محمد عبد السميع ، 2000، التقويم التربوي للمنظومة التعليمية ، ط1، دار الفكر العربي ، مصر .
- عايش ، محمد زيتون،1996،اساليب تدرسي العلوم ، ط2، دار الشروق عمان .
- العبادي ، هشام فوزي ، الطائي ، يوسف حجيم ، 2011، التعليم الجامعي ، ط1، دار اليازوري ، عمان ، الاردن.
- عبد الحفيظ ، إخلاص محمد وناهي ، مصطفى حسين ،2000 ، طرق البحث العلمي والتحليل الإحصائي في المجالات التربوية والنفسية والرياضية، مركز الكتاب للنشر ، مصر، القاهرة .
- عبد الكبير ، صالح عبد الله ، واخرون ، 2011، نظام تقويم الاداء المدرسي في مدارس التعليم الاساسي في الجمهورية اليمنية ، بحث منشور ، مركز البحوث والتطوير التربوي ، اليمن .
- العزاوي ، محمد عدنان محمد ، وسام عماد عبد الغني الشمري ، نجاة حمدي عبد الله ، 2017، اتجاهات طلبة كلية التربية الأساسية نحو مهنة التعليم ، بحث منشور ، مجلة نسق .
- ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ، وحسن حميد حسن ، 2015،معوقات تطبيق مدرسي التاريخ لمهارات التدريس من وجهة نظر المشرفين ، بحث منشور ، مجلة كلية التربية ، جامعة واسط .
- عودة، أحمد سليمان والخليلي، خليل يوسف (1988)، الاحصاء للباحثين في التربية والعلوم النفسية ، دار الفكر للنشر والتوزيع ، عمان- الاردن.
- عيسوي، عبد الرحمن محمد ,1974, القياس والتجريب في التربية وعلم النفس، دار النهضة العربية ، القاهرة ، مصر .
- فتاح ، سديل عادل،2011،مهارات التدريس اللازمة لمعلمي الرياضيات في المرحلة الابتدائية، بحث منشور ،مجلة الفتح ،العدد (47) ، جامعة ديالى .
- الفرا, فاروق حمدي, 1985 , اتجاه الكفاءات والدور المستقبلي للمعلم في الوطن العربي , مجلة رسالة الخليج العربي , العدد 14 , المملكة العربية السعودية .
- كويران ،عبد الوهاب عوض، 2000، مدخل الى طرائق التدريس ،دار الكتاب الجامعي ، الامارات العربية المتحدة ،ط3.
- المطيري ، عفاف ، بدرية المفرج ، 2007 ، الاتجاهات الحديثة في اعداد المعلم وتنميته مهنيا ، بحث منشور , وزارة التربية ، قطاع البحوث التربوية والمناهج , الكويت .
- مكتب التربية العربي لدول الخليج ،1983، المركز العربي للبحوث التربوية لدول الخليج -الكويت , محاضرات في التقويم التربوي , الرياض .
- الموسوي ، عبد الله حسن ،1996، رؤية في تقويم المناهج الدراسية لمعاهد إعداد المعلين والمعلمات ، مجلة الأستاذ ، عدد 7، كلية التربية ابن رشد .
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.