Dealing with the means of Social communication and its realation to Creativity awareness among studunts of ;indergarten department
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/23/3/18Keywords:
Creativity awarenessAbstract
Modern technology is one of the most important feactuers of our modren era of diverse and diverse communication methods , with its potential for indivitual & socaiety as well as, studies have shown that the means of modren technology can gain individual creative experiences in many areas , but it is not free of the pros and cons as any new means , depending on how the individual deal with them & how benefit from what they offer ; because it is an open gateway to cultures and informations .
The research aims to identify :
- The treatment with the socail media of students of kindergarten department
- The most socail media used by student
- Awearness of creativity among students
- Awearness of creativity among students debending on the stage variable
- The correlation between dealing with the means of social communication and Awareness of Creativity of the students
The sample of research was (200) student , the researcher constructed the scal for dealing with social media and adopted the measure of Awareness of Craetivity for ( Al Mahdawi 2010) .
The results showed the following :
- The students have a high deal & a lot with the means of social communication and SnapChat is the highest used
- The students have no awareness of creativity at the requird level
- The students have no awareness of creativity according to the variable stage
- Ther is a weak correlation between the awareness of creativity and dealing with social communication in student
References
المصادر:
البرجي , هشام سعيد (2015 ) تأثير استخدام تكنولوجيا شبكات التواصل الاجتماعي عبر الانترنت على العلاقات الاجتماعية للاسرة المصرية .
-جابر,عبد الحميد واحمد خيري,1973:مناهج البحث في التربية وعلم النفس, ,دار النهضة للطباعة والنشر القاهرة.
خضر , الطاف ياسين (2014 ) الانترنت بين ثقافة التملك و الامتلاك المعرفي لدى طلبة الجامعة , دراسة استطلاعية .
-دار المحتسب ( 2017 ) دور مواقع التواصل الاجتماعي في الاحتساب /تويتر نموذجا , دار الحتسب للنشر و التوزيع ط1 السعودية
داود،عبد الرحمن وعزيز حنا،1990:مناهج البحث التربوية،دار الحكمة للطباعة والنشر،بغداد.
الدليمي , عبد الرزاق محمد (2012 ) وسائل الاعلام و الطفل .
دوران،ردوني(1985):أساسيات القياس والتقويم في تدريس العلوم، ترجمة محمد معد، عمان.
راضي , وسام و التميمي , مهند (2017 ) الاعلام الجديد تحولات اتصالية و رؤى معاصرة
الراوي , بشرى جميل (2012 ) دور مواقع التواصل الاجتماعي في التغيير(مدخل نظري ) مجلة الباحث الاعلامي العدد18
-الزوبعي،عبد الجليل وآخرون(1981)،الاختبارات والمقاييس النفسية، مطبعة جامعة الموصل، العراق.
الزيات , فاطمة محمود (2009) علم النفس الابداعي , دار المسيرة للنشر و التوزيع , عمان , ط3
الزيدي , مفيد (2003 ) قضايا العولمة و المعلوماتية
-سالم , استبرق داود (2013 ) الوعي بمشكلة التسمم التكنولوجي لدى اولياء امور اطفال رياض الاطفال . كلية التربية للبنات
شعوبي , مريم (2014 ) تأثير مواقع التواصل الاجتماعي على تنمية الوعي السياسي لدى الطلبة الجامعيين
الطيطي ,محمد حمد (2007 ) تنمية قدرات التفكير الابداعي , دار المسيرة للنشر و التوزيع
عبد الحميد , هند لؤي (2018 ) وسائل التواصل الاجتماعي لدى طالبات قسم رياض الاطفال , ورقة عمل في الندوة العلمية مواقع التواصل الاجتماعي بين الامن و الخوف
العبيدي ,ابراهيم (2019 ) مواقع التواصل الاجتماعي و أثرها على المجتمع موقع mawdoo3
علام،صلاح الدين محمود(2002):القياس والتقويم التربوي والنفسي،دار الفكر العربي، القاهرة.
العنزي ,ناصر بن رحيل (2018 ) أثر استخدام مواقع التواصل الاجتماعي و الالعاب الالكترونية على طلاب الصف الثالث المتوسط , موقع alsafwabook
العيسوي، عبد الرحمن محمد(1985):القياس والتجريب في علم النفس والتربية،ط1،دار المعارف الجامعية،الإسكندرية.
غازي , وائل عبد المنعم و كاظم, دعاء قائد وعباس , زهراء خزعل (2018) الوعي بالابداع و علاقته بمستوى الطموح لدى المرحلة الاعدادية , كلية الاداب , جامعة القادسية
الكيلاني , حسين عبد الحفيظ (2009 ) الموهبة و التفكير الابداعي في التعليم , دار دجلة للطباعة ط 1
محمد علي, محمد (2010 ) مقياس ادمان الانترنت لدى طلاب الجامعة الموهوبين
نعيسة ,رغد علي (2014 ) التردد على مواقع التواصل الاجتماعي و علاقتها ببعض المشكلات الاجتماعية لدى عينة من طلبة كلية التربية بدمشق
Anstasi,Ann,1976.psychological,testing,New-York,pritin,USA,3relld
-Bruch ,C.B(1986) Bridging curriculum with Creative development:creative charactrisics, Models Gifted child Quarterly,Vol.30,No4 ,p170
-……………(1988)Metacreativity:Awareness of thoughts&feeling during creative experiences>Journal of creative behavior,Vol22No2,p112-120
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
حقوق النشر والترخيص
تطبق مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية ترخيص CC BY (ترخيص Creative Commons Attribution 4.0 International). يسمح هذا الترخيص للمؤلفين بالاحتفاظ بملكية حقوق الطبع والنشر لأوراقهم. لكن هذا الترخيص يسمح لأي مستخدم بتنزيل المقالة وطباعتها واستخراجها وإعادة استخدامها وأرشفتها وتوزيعها ، طالما تم منح الائتمان المناسب للمؤلفين ومصدر العمل. يضمن الترخيص أن المقالة ستكون متاحة على نطاق واسع بقدر الإمكان وأن المقالة يمكن تضمينها في أي أرشيف علمي.
لمزيد من المعلومات، يرجى متابعة الرابط: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.