Dealing with the means of Social communication and its realation to Creativity awareness among studunts of ;indergarten department
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/23/3/18Keywords:
Creativity awarenessAbstract
Modern technology is one of the most important feactuers of our modren era of diverse and diverse communication methods , with its potential for indivitual & socaiety as well as, studies have shown that the means of modren technology can gain individual creative experiences in many areas , but it is not free of the pros and cons as any new means , depending on how the individual deal with them & how benefit from what they offer ; because it is an open gateway to cultures and informations .
The research aims to identify :
- The treatment with the socail media of students of kindergarten department
- The most socail media used by student
- Awearness of creativity among students
- Awearness of creativity among students debending on the stage variable
- The correlation between dealing with the means of social communication and Awareness of Creativity of the students
The sample of research was (200) student , the researcher constructed the scal for dealing with social media and adopted the measure of Awareness of Craetivity for ( Al Mahdawi 2010) .
The results showed the following :
- The students have a high deal & a lot with the means of social communication and SnapChat is the highest used
- The students have no awareness of creativity at the requird level
- The students have no awareness of creativity according to the variable stage
- Ther is a weak correlation between the awareness of creativity and dealing with social communication in student
References
المصادر:
البرجي , هشام سعيد (2015 ) تأثير استخدام تكنولوجيا شبكات التواصل الاجتماعي عبر الانترنت على العلاقات الاجتماعية للاسرة المصرية .
-جابر,عبد الحميد واحمد خيري,1973:مناهج البحث في التربية وعلم النفس, ,دار النهضة للطباعة والنشر القاهرة.
خضر , الطاف ياسين (2014 ) الانترنت بين ثقافة التملك و الامتلاك المعرفي لدى طلبة الجامعة , دراسة استطلاعية .
-دار المحتسب ( 2017 ) دور مواقع التواصل الاجتماعي في الاحتساب /تويتر نموذجا , دار الحتسب للنشر و التوزيع ط1 السعودية
داود،عبد الرحمن وعزيز حنا،1990:مناهج البحث التربوية،دار الحكمة للطباعة والنشر،بغداد.
الدليمي , عبد الرزاق محمد (2012 ) وسائل الاعلام و الطفل .
دوران،ردوني(1985):أساسيات القياس والتقويم في تدريس العلوم، ترجمة محمد معد، عمان.
راضي , وسام و التميمي , مهند (2017 ) الاعلام الجديد تحولات اتصالية و رؤى معاصرة
الراوي , بشرى جميل (2012 ) دور مواقع التواصل الاجتماعي في التغيير(مدخل نظري ) مجلة الباحث الاعلامي العدد18
-الزوبعي،عبد الجليل وآخرون(1981)،الاختبارات والمقاييس النفسية، مطبعة جامعة الموصل، العراق.
الزيات , فاطمة محمود (2009) علم النفس الابداعي , دار المسيرة للنشر و التوزيع , عمان , ط3
الزيدي , مفيد (2003 ) قضايا العولمة و المعلوماتية
-سالم , استبرق داود (2013 ) الوعي بمشكلة التسمم التكنولوجي لدى اولياء امور اطفال رياض الاطفال . كلية التربية للبنات
شعوبي , مريم (2014 ) تأثير مواقع التواصل الاجتماعي على تنمية الوعي السياسي لدى الطلبة الجامعيين
الطيطي ,محمد حمد (2007 ) تنمية قدرات التفكير الابداعي , دار المسيرة للنشر و التوزيع
عبد الحميد , هند لؤي (2018 ) وسائل التواصل الاجتماعي لدى طالبات قسم رياض الاطفال , ورقة عمل في الندوة العلمية مواقع التواصل الاجتماعي بين الامن و الخوف
العبيدي ,ابراهيم (2019 ) مواقع التواصل الاجتماعي و أثرها على المجتمع موقع mawdoo3
علام،صلاح الدين محمود(2002):القياس والتقويم التربوي والنفسي،دار الفكر العربي، القاهرة.
العنزي ,ناصر بن رحيل (2018 ) أثر استخدام مواقع التواصل الاجتماعي و الالعاب الالكترونية على طلاب الصف الثالث المتوسط , موقع alsafwabook
العيسوي، عبد الرحمن محمد(1985):القياس والتجريب في علم النفس والتربية،ط1،دار المعارف الجامعية،الإسكندرية.
غازي , وائل عبد المنعم و كاظم, دعاء قائد وعباس , زهراء خزعل (2018) الوعي بالابداع و علاقته بمستوى الطموح لدى المرحلة الاعدادية , كلية الاداب , جامعة القادسية
الكيلاني , حسين عبد الحفيظ (2009 ) الموهبة و التفكير الابداعي في التعليم , دار دجلة للطباعة ط 1
محمد علي, محمد (2010 ) مقياس ادمان الانترنت لدى طلاب الجامعة الموهوبين
نعيسة ,رغد علي (2014 ) التردد على مواقع التواصل الاجتماعي و علاقتها ببعض المشكلات الاجتماعية لدى عينة من طلبة كلية التربية بدمشق
Anstasi,Ann,1976.psychological,testing,New-York,pritin,USA,3relld
-Bruch ,C.B(1986) Bridging curriculum with Creative development:creative charactrisics, Models Gifted child Quarterly,Vol.30,No4 ,p170
-……………(1988)Metacreativity:Awareness of thoughts&feeling during creative experiences>Journal of creative behavior,Vol22No2,p112-120
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.