Problems of the Students of the College of Education for Humanities from their Viewpoint
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/23/3/19Keywords:
Problems , achievementAbstract
This study aimed to identify the most important problems faced by the students of the College of Education for Humanities from their point of view. The study sample consisted of 300 male and female students. The researcher used a questionnaire as a tool for the current study. It consisted of (45) items distributed over four main aspects. Appropriate statistical means were used in the analysis of results.
Analysis of results have shown the following:
1.The number of the items that represent the problems faced by students and affect the level of their academic achievement are(26) items , which constitute (57.78%) of the total number of items, while the number of items which don't represent problems facing the students and which do not affect their achievement level are (19) items, constituting 42.22% of the total number of items.
2.The results showed that the social and economic problems were the most influential problems on the level of students' achievement, which came first with a weighted average of (3.48) and a percentage weight of (69.6).In the second rank came the problems related to the students themselves with a weighted average (3.42 ) and a percentage weight of (68.4 ). In the third rank came the problems related to methodology with a weighted average (3.38 ) ) and a percentage weight of (67.6 ). The problems related to the staff members were the lowest on the level of students' achievement with a weighted average (3.17) and a percentage weight (63.4).
The main conclusions of the study are:
1.The accumulated deficit of the financial budget has had a negative impact on providing the necessary the classrooms with necessary equipment as well as the weak development of infrastructure and the lack of job degrees for the new graduates of the colleges of education for humanities.
2.The pressure on students due to the repeated holidays, in order to complete the items of the curriculum at the specified date negatively affected the level of students' achievement
References
المصادر
- الاسدي , افنان عبد علي , 2003, السمات القيادية وعلاقتها بأبعاد ازمة التعليم العالي , رسالة ماجستير , كلية الادارة والاقتصاد , جامعة الكوفة .
- أمال ، يوسف ، 2007،العلاقة بين استراتيجيات التعلم والدافعية للتعلم واثرهما على التحصيل الدراسي، رسالة ماجستير ، كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية ، جامعة الجزائر.
- البياتي ، رنا حكمت ،2009، واقع التعليم العالي في العراق ، رسالة ماجستير (غير منشورة ) ، كلية الاداب ، جامعة بغداد .
- حمودي ، احمد جميل ، 2009، المتغيرات الاجتماعية غير المدرسية المرتبطة بكل من التحصيل الدراسي والاستبعاد الاجتماعي ، بحث منشور ، مجلة العلوم الإنسانية ، العدد 41.
- خير الله ، سيد ، 1981 ، بحوث تربوية ونفسية ، دار النهضة ، بيروت.
- السامرائي ، عباس فاضل خلف ،2010، العوامل المؤثرة على المستوى الدراسي لطلبة المدارس الثانوية في قضاء سامراء من وجهة نظر المدرسي والطلبة ، بحث منشور ، مجلة دراسات تربوية ، العدد 10 .
- سمارة ، نواف احمد ، وعبد السلام موسى العديلي ، 2008، مفاهيم ومصطلحات في العلوم التربوية ، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان.
- شبير، وليد شلاش ،1989. مشكلات الشباب والمنهج الإسلامي في علاجها، بيروت، مؤسسة الرسالة.
- صوالحة ، عونية عطا ، وأسماء عبد المنعم العمري ، 2012، أسباب التعثر الاكاديمي في جامعة عمان الاهلية كما يراها الطلبة المتعثرون ، بحث منشور ، مجلة البلقاء للبحوث والدراسات ، مجلد 16 العدد 1.
- الظاهر ، زكريا محمود وآخرون ، مبادئ القياس والتقويم في التربية ، ط1، مكتبة الناشر ، دار الثقافة للنشر والتوزيع ، عمان ، الأردن ، 1999م.
- عبد الحفيظ، إخلاص محمد وناهي ، مصطفى حسين ،2000 ، طرق البحث العلمي والتحليل الإحصائي في المجالات التربوية والنفسية والرياضية، مركز الكتاب للنشر ، مصر، القاهرة .
- عبد الحميد ، إبراهيم شوقي . مشكلات الإعداد المهني لطلبة جامعة الإمارات العربية المتحدة . قسم علم النفس، جامعة القاهرة ، ١٩٩٨ م.
- العزاوي ، محمد عدنان محمد ، 2012، تقويم أداء مدرسي التاريخ للمرحلة الإعدادية في ضوء مهارات التفكير التاريخي ، رسالة ماجستير ، كلية التربية للعلوم الإنسانية – جامعة ديالى.
- عودة، أحمد سليمان والخليلي، خليل يوسف (1988)، الاحصاء للباحثين في التربية والعلوم النفسية ، دار الفكر للنشر والتوزيع ، عمان- الاردن.
- عيسوي ، عبد الرحمن محمد ,1974, القياس والتجريب في التربية وعلم النفس، دار النهضة العربية ، القاهرة ، مصر .
- محمد ، قوراح ، 2013 ، العوامل المؤدية الى تدني مستوى التحصيل الدراسي ، بحث منشور ، مجلة العلوم الإنسانية ، العدد 11، الجزائر.
- ونجن ، سميرة ، 2014، التحصيل الدراسي بين التأثيرات الصفية ومتغيرات الوسط الاجتماعي، بحث منشور ، مجلة الدراسات والبحوث الاجتماعية ، العدد (4) ، جامعة الوادي.
- Ali, Norhidayah, Jusoff, Kamaruzaman, Ali, Syukriah, Mokhtar, Najah and Salamt, Azni Syafena Andin. (2009). The Factors Influencing Students’ Performance at Universiti Teknologi MARA Kedah, Malaysia. Canadian Research & Development Center of Sciences and Cultures: Vol.3 No.4.
- Crosnoe, R., Johnson, M. K., & Elder, G. H. (2004). School size and the interpersonal side of education: An examination of race/ethnicity and organizational context. Social Science Quarterly, 85(5), 1259-1274.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.