Marginal personal with middle schoolers
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/2013/17/3/21Abstract
Abstract :
The importance of current research on the importance of
adolescence that matched the middle school stage, at this stage
teenagers are too desire to be in a world of adults before
refueling experience to cope with various life situations that
require them to prepare adequately before entering a new phase.
Objective of this research is to identify the marginal personal
with middle schoolers. The search limits represent intermediate
by students in the province of Diyala (Baquba city center) for
the current year 2012 2013.
The researcher used the descriptive method consisted
sample of 200 students, results showed a marginal figure for the
students of the middle stage and researcher recommended
developing outreach programs to mitigate personal marginal,
and suggested a comparative study of the personality marginal
between boys and girls
References
المصادر :
ـѧ الجیزانѧي ، محمѧد كѧاظم جاسѧم ( ٢٠٠٥( ؛ التقѧارب بѧین الѧذات الواقعیѧة والѧذات
المثالیѧة وعلاقتѧھ بالنضѧج الاجتمѧاعي لѧدى طلبѧة الجامعѧة ، أطروحѧة دكتѧوراه غیѧر
منشورة ، كلیة الآداب ، الجامعة المستنصریة ،.
ـѧѧ ألخالѧѧدي ، أمѧѧل إبѧѧراھیم حسѧѧون ( ٢٠٠٧ ( ؛ آثѧѧر أسѧѧلوبین إرشѧѧادیین فѧѧي تعѧѧدیل
الشخصیة الھامشیة لدى طالبات المرحلة الإعدادیة ، أطروحة دكتوراه غیѧر منشѧورة
، كلیة التربیة ، الجامعة المستنصریة.
ـ التمیمي ، صفاء یعقوب ( ١٩٩٣ ( ؛ بناء مقیاس التفاعل الاجتماعي لطلبة الجامعѧة
، رسالة ماجستیر غیر منشورة ، كلیة الآداب ،جامعة بغداد .
ـѧ أل أطѧیمش ، سѧناء نعѧیم بѧدر (٢٠١٠ : (دور التѧداخل الإرشѧادي بأسѧلوبي (إطفѧاء
التحویر السلبي وإعادة البنیة المعرفیة) فѧي تعѧدیل الأفكѧار الاسѧتحواذیة لѧدى طالبѧات
المرحلѧѧة الإعدادیѧѧة ، أطروحѧѧѧة دكتѧѧوراه غیѧѧѧر منشѧѧورة ، كلیѧѧѧة التربیѧѧة ، الجامعѧѧѧة
المستنصریة.
ـѧ الاونسѧكو (١٩٩٧ ، (الإعѧلان الختѧامي ، المѧؤتمر الѧدولي الخѧامس لتربیѧة الكبѧار ،
ھامبورغ .
ـѧѧ باترسѧѧون ، س،ھѧѧـ ، ترجمѧѧة ، عبѧѧد العزیѧѧز ألفقѧѧي (١٩٩٠ (؛ نظریѧѧات الإرشѧѧاد
والعلاج النفسي ، القسم الثاني ، ط١ .
العدد الخامس والخمسون . مجلة الفتح . ایلول لسنة ٢٠١٣ ھبة احمد مھدي
-٤٩٤ -
ـ بیѧك ارون ؛ (٢٠٠٠ (؛ العѧلاج المعرفѧي والاضѧطرابات الانفعالیѧة ، ترجمѧة عѧادل
مصطفى ، أفاق عربیة ، ع (١٣٢ ، (القاھرة .
ـѧѧ بحѧѧري ، منѧѧى یѧѧونس ، الشѧѧباب المھممѧѧش (٢٠٠٢ ،(أوضѧѧاع ومشѧѧكلات ، وقѧѧائع
المѧѧؤتمر العلمѧѧي العربѧѧي الأول ، دور علѧѧم الѧѧنفس فѧѧي مواجھѧѧة تحѧѧدیات الحاضѧѧر
والمستقبل العربي ، مركز البحوث التربویة والنفسیة ، جامعة بغداد .
ـ جابر ، جودت بني( ٢٠٠٤ ، ( علم النفس الاجتماعي ،ط١،مكتبة دار الثقافة للنشѧر
والتوزیع،عمان .
ـѧ جسѧن ، محمѧود شѧمال( ١٩٩٧ ، ( المتغیѧرات المسѧاھمة بسѧلوك المجѧاراة لمعیѧار
المسѧѧؤولیة الاجتماعیѧѧة ، أطروحѧѧة دكتѧѧوراه غیѧѧر منشѧѧورة ، كلیѧѧة الآداب ، الجامعѧѧة
المستنصریة.
ـ شاخت ریتشارد( ١٩٨٠ ، ( الاغتѧراب ، ترجمѧة كامѧل یوسѧف حسѧین ، المؤسسѧة
العربیة للدراسات والنشر بیروت.
ـ شریم ، رغدة ، (٢٠٠٩ : (سیكولوجیة المراھقة ،ط١ ،دار المسیرة للنشر والتوزیع
والطباعة ، عمان الأردن .
ـѧ ظѧافر ، سوسѧن سѧمیر عبѧد الله ، (٢٠٠٩ : (آثѧر (التѧدریب علѧى الѧتعلم الѧذاتي) فѧي
تعѧѧدیل سѧѧلوك الأنانیѧѧة لѧѧدى طالبѧѧات المرحلѧѧة المتوسѧѧطة ، أطروحѧѧة دكتѧѧوراه غیѧѧر
منشورة ، كلیة التربیة ، الجامعة المستنصریة .
ـ عودة ، احمد سلیمات (١٩٩٨ : (القیاس والتقѧویم فѧي العملیѧة التدریسѧیة ، الأردن ،
دار الأمل .
ـ غانم،محمد حسن(٢٠٠٤ ، (علم النفس ، المكتبة المصریة ، مصر.
ـ وزارة التربیة (١٩٨١ : (المدیریة العامة للتخطیط التربوي ـ الإحصاء ـ بغداد .
- Anastasia , A . psychological testing MacMillan , New Yourk ,
- Holt , R.R; Assassin personally , New Yourk Harcouy prance
Jovanovich ,1971.
- Barn , A.R. Etta (1980) psychology Ault sanders intentional
Edition dap an .
- Nunn ally , J.G: psychometric theory , Mc Grew-Hill, New
Yourk , 1978 .
- Oppenheim , A.N; Questionnaire duskish & attivde Mesa
averment London , Hein man press, 1978 .
- Lindquist , Elf ; statistieul Analysis in Education Research
,Boston , Houghton – Muffin , 1950 .
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 ھبة احمد مھدي

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
حقوق النشر والترخيص
تطبق مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية ترخيص CC BY (ترخيص Creative Commons Attribution 4.0 International). يسمح هذا الترخيص للمؤلفين بالاحتفاظ بملكية حقوق الطبع والنشر لأوراقهم. لكن هذا الترخيص يسمح لأي مستخدم بتنزيل المقالة وطباعتها واستخراجها وإعادة استخدامها وأرشفتها وتوزيعها ، طالما تم منح الائتمان المناسب للمؤلفين ومصدر العمل. يضمن الترخيص أن المقالة ستكون متاحة على نطاق واسع بقدر الإمكان وأن المقالة يمكن تضمينها في أي أرشيف علمي.
لمزيد من المعلومات، يرجى متابعة الرابط: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.