The effect of two evaluative - corrective - methods in teaching dictation to fourth grade primary students.

Authors

  • Shatha Muthana Alwan Al-Jashami كلیة التربیة / الأصمعي

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/2011/15/1/12

Abstract

Writing is one of the means of linguistic communication, and through it the individual can express his thoughts and feelings and find out about the thoughts and feelings of others, and through writing the individual can record what he wants to record of thoughts, ideas, incidents, knowledge and information, and this requires that the writing be correct and free of spelling errors, because Correct writing is an essential element of culture and education. Writing is a means of understanding and understanding, and the error in it hinders the process of understanding and understanding and distorts the image of the writer, and that the spelling error is not due to one factor, but rather to several intertwined, overlapping factors represented by the parties to the spelling process, which together work to create the causes according to his share, as it begins with the student and ends with the scientific material, as well About the problems and difficulties of the language, and there are those who indicate that at the forefront of these factors is the method of teaching that the teacher follows, which may be sterile and does not give birth to anything positive, but rather makes it difficult. What is ambiguous, and dictation is a single lesson that is not related to other branches of the language or other study subjects that are mediated by Arabic writing. The treatment of spelling errors is only done in dictation books, so if the teacher finds a spelling error in the subject of grammar, expression, or literary texts, he ignores it and turns a blind eye to it. And if he is reprimanded, he puts the blame on the previous academic stage, and the university professor blames the previous academic stages. When apologizing, the teacher or teacher blames the reason for that mistake as if he was a stranger to teaching the Arabic language, so he does not care when he finds the student writing (reading) (also), and in order for the mistakes to be addressed Spelling must combine the efforts of all those who work in the profession of teaching, and everyone prepares himself as a teacher of the Arabic language, and the lesson of dictation is the opportunity in which the student is trained on the skills of correct writing. There are many methods, including those related to the teacher and others related to the learner, and some of them depend on the cooperation of the teacher and the learner.

References

المصادر :

القرآن الكریم .

١ -الآلوسي ، عبد الجبار عبد الله : توجیھات عامة في طرائق تدریس اللغة

العربیة المرحلة الدراسیة الثانویة ، مطبعة وزارة التربیة ، بغداد – ١٩٩٩ .

٢ -ابن منظور : لسان العرب ، المجلد ٢ ، دار لسان العرب ، قدمھ الشیخ عبد الله

العلایلي – تصنیف یوسف خیاط ، بیروت ، لبنان – ب ت .

٣ -أبو فعلي ، سمیح : الأسالیب الحدیثة لتدریس اللغة العربیة ، ط٢ ، دار مجلاتي

، عمان – ١٩٨٦ .

٤ -أبو نیل ، محمد السید : الإحصاء النفسي والاجتماعي والتربوي ، ط٢ ، مطبعة

الخانجي ، القاھرة ، ١٩٨٤ .

٥ -أستیھ ، سمیر شریف : علم اللغة التعلیمي ، جامعة الیرموك ، دار الأمل للنشر

والطباعة ، أربد – الأردن ، ب ت .

٦ -الأسمر ، راجي : المرجع في الإملاء ، مراجعة د.أمیل بدیع ، ط١ ، بیروت-

لبنان ، ١٩٨٨

٧ -الأھواني ، أحمد فؤاد : جون دیوي ، ط٢ ، دار المعارف ، مصر ، ١٩٦٨ .

٨ -البجة ، عبد الفتاح حسن : أصول تدریس اللغة العربیة بین النظریة والممارسة

، ط١ ، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزیع ، عمان – الأردن ، ١٩٩٩.

٩ -البیاتي ، عبد الجبار وأثناسیوس : الإحصاء الوصفي والاستدلالي في التربیة

وعلم النفس ، كلیة الآداب ، الجامعة المستنصریة ، بغداد ، ١٩٧٧ .

١٠ -الجشعمي ، مثنى علوان : دراسة مقارنة بین أسلوبي المنظور والمسموع في

تحصیل تلامیذ الصف الرابع الابتدائي في مادة الإملاء ، رسالة ماجستیر ،

١٩٨٤ ، التربیة – ابن رشد .

١١ -جواد ، مصطفى : المباحث اللغویة في العراق ، معھد الدراسات العربیة ،

القاھرة ، ١٩٥٥ .

١٢ -حسین ، ضفاف تركي : أثر التغذیة الراجعة التصحیحیة والتعبیریة في تحصیل

طالبات الصف الثاني المتوسط في الإملاء ، رسالة ماجستیر ، بابل ، التربیة

الإسلامیة ، ٢٠٠٦ .

١٣ -الجوراني ، ساجد عباس : أثر تعلیم القواعد الإملائیة باستخدام الحاسوب في

تحصیل تلامذة الصف الخامس الابتدائي في مادة الإملاء ، رسالة ماجستیر

غیر منشورة ، جامعة دیالى ، كلیة التربیة .

١٤ -الحمداني ، موفق : اللغة وعلم النفس : جامعة

١٦ -داود عزیز حنا وأنور حسین : مناھج البحث التربوي ، دار الحكمة – الموصل

. ١٩٩٠ ،

١٧ -الرحیم ، أحمد حسن وآخرون : طرائق تدریس اللغة العربیة للصف الخامس

معاھد إعداد المعلمین والمعلمات ، مطبعة ١٩٩٧ .

١٨ -الزوبعي ، عبد الجلیل والغنام : مناھج البحث في التربیة ، بغداد ، مطبعة

العاني ، ١٩٨١ .

١٩ -شحاتة ، حسن ، وأحمد ظاھر : قواعد الإملاء بین النظریة والتطبیق ، ط٢ ،

مكتبة دار العربیة للكتابة ، القاھرة – مصر ، ١٩٩٨ .

٢٠ -الشمري ، بشرى حمود حسن : أثر توظیف النصوص الأدبیة لتدریس قواعد

اللغة العربیة في تحصیل طالبات المرحلة المتوسطة ، رسالة ماجستیر غیر

منشورة ، الجامعة المستنصریة ، التربیة ، ٢٠٠٢ .

٢١ -صالح ، أحمد زكي : علم النفس التربوي ، ط١ ، مكتبة النھضة المصریة ،

القاھرة – مصر ، ١٩٧٢ .

٢٢ -طعمة ، رشد أحمد ومحمود السید : تدریس اللغة العربیة في التعلیم العام ،

نظریة وتطبیق ، دار الفكر العربي ، ط١ ، ٢٠٠٠ .

٢٣ -الحمیري ، عنایة یوسف : أثر استعمال نمطین للتغذیة المرتدة في تحصیل

تلمیذات الصف الخامس الابتدائي في مادة قواعد اللغة العربیة ، كلیة

المعلمین ، جامعة دیالى ، ٢٠٠٢ ، رسالة ماجستیر غیر منشورة .

٢٤ -اللقاني ، أحمد حسین وعودة عبد الجواد : أسالیب تدریس المواد الاجتماعیة ،

ط١ ، عمان ، مكتبة دار الثقافة ، ١٩٦٩ .

٢٥ -الماوردي ، علي بن محمد بن حبیب : أدب الدنیا والدین ، تحقیق مصطفى

السقا ، ط٣ ، مطبعة البابي الحلبي وأولاده ، القاھرة ، ١٩٥٥ .

٢٦ -مجاور ، محمد صلاح الدین علي : تدریس اللغة العربیة في المرحلة الابتدائیة

أسسھ وتطبیقھ ، ط٣ ، مطبعة دار القلم ، الكویت ، ١٩٨٣ .

٢٧ -الوائلي ، كریم عبد وآخرون : القراءة العربیة للصف الرابع الابتدائي ، وزارة

التربیة ، المدیریة العامة

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
شذى مثنى علوان الجشعمي, “The effect of two evaluative - corrective - methods in teaching dictation to fourth grade primary students”., jfath, vol. 15, no. 1, pp. 170–183, Aug. 2023.