Dimensions of socialization in the Islamic education textbook "An analytical study of the Islamic education textbook for the first secondary year"
Keywords:
dimensions of socialization, a book of Islamic educationAbstract
The present study aims at answering the following question:
What is the embodiment of the dimensions of socialization in
the book of Islamic education? To reach the goal of the research
focused on analysis of the book, entitled “decision-maker” of
Islamic education in the context of the first stage of secondary
education, the trunk of a joint Arts and Science and Technology,
the student Algerian, a publication of the National Office for
Publications of school year 2007/2008, and is one of a series of
books issued by the Ministry of Education in this context. In
addition to this, the analysis focused on 37 lessons, divided as
189 pages.
Through the outcome of the study it became clear that the
spiritual dimension accounted for the largest percentage is 45.51
The aesthetic dimension accounted for less than the proportion
for all dimensions was estimated at 2.70.
It could be argued that in the latter resulting from the new
curriculum reform of the educational system of the book of
Islamic education and the dimensions of the socialization of
secondary school pupils need to normalize the social dimension,
and more will have a clearer picture of the interpretations.
References
-إحسان محمد الحسن)0111 ،)موسوعة علم االجتماع، ط0 ،الدار العربية
للموسوعات، بيروت .
-احمد خيري كاظم، وآخرون)0122 ،)الرسائل التعليمية والمنهج، دار
النهضة العربية، القاهرة .
-رعد حافظ سالم)4111 ،)التنشئة االجتماعية وأثرها على السلوك
السياسي، ط0 ،دار وائل للنشر، عمان .
-زكي إبراهيم المنفي)0112 ،)كيف تكون معلما ناجحا للدراسات
االجتماعية، مكتبة العلم واإليمان، مصر .
-سعيد إسماعيل علي)4112 ،)أصول التربية العامة، ط0 ،دار المسيرة،
عمان.
-سورة األنبياء، االية01 .
-سورة الفرقان، اآلية 10.
-سورة يونس ،اآلية .21
-عبد الباسط محمد حسن)0111 ،)مدخل إلى علم االجتماع، ط4 ،مكتبة
غريب، القاهرة.
-عبد الرحمان المعايطة )4111 ،)علم النفس االجتماعي، دار الفكر للطباعة
والنشر، عمان.
-عبد هللا عبد الرحمن )4111 ،)علم االجتماع النشأة والتطور، دار المعرفة
الجامعية، القاهرة.
-عصام نمر، وآخرون )0111 ،)الطفل واألسرة والمجتمع، دار الفكر للنشر
والتوزيع، عمان .
-فؤاد عبد اللطيف سرطاوي)4112 ،)البيئة والبعد اإلسالمي، دار المسيرة
للطباعة والنشر والتوزيع، عمان.
-فوزي الشربيني )4111 ،)التربية الجمالية بمناهج التعليم لمواجهة
القضايا والمشكالت المعاصرة، مركز الكتاب للنشر، القاهرة.
-لويكوهين )0111 ،)ترجمة كوثر حسين، مناهج البحث العلمي في العلوم
االجتماعية والتربوية، دار العربية للنشر، القاهرة.
-محمد هاشم ريان )4112 ،)أساليب تدريس التربية اإلسالمية، الشركة
العربية المتحدة للتسويق، القاهرة.
-محمود عبد الحليم المني )4111 ،)مناهج البحث العلمي في المجاالت
التربوية والنفسية، دار المعرفة الجامعية، القاهرة.
-محمود عبد هللا الخوالدة، وآخرون)4112 ،)التربية الجمالية، دار الشروق
للنشر، األردن .
-مصباح عامر )4110 ،)التنشئة االجتماعية والسلوك أالنحرافي لتلميذ
الثانوية، شركة دار األمة، بدون مكان النشر.
-مصطفى الخشاب )4111 ،)علم االجتماع ومدارسه، مكتبة االنجلو
المصرية، القاهرة .
-نخبة من المتخصصين )4112 ،)علم االجتماع األسري، الشركة العربية
المتحدة للتسويق، مصر.
-نوال سليمان مراد )0114 ،)التنشئة االجتماعية والقيم السياسية لدى الطفل
المصري، دار النهضة العربية، القاهرة.
-يوسف ثمار )4112 ،)تحليل المحتوى للباحثين والطلبة الجامعيين، كوم
للدراسات والنشر، الجزائر.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 رحالي حجيلة

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.