The effect of the brainstorming strategy on the development of deductive thinking among the first intermediate grade students in the subject of the history of ancient civilizations
Abstract
This study aims at knowing the effect of the Strategy of brain
storming on the woy of the deductive of the Students of the First
grade in the Secondary Schools. And in order to investigate and
to reach to the aim of the Study and its hypotheses a number of
Students have been chosen From Fatma's Secondary School
which belongs to the General Educationul directorate of Diyala.
The Sample Consists of two Classes one of them is experimental
and the Second is the required.
The Sample of the Study Contains (60) Students
i.e.(30)Students in the Experimental Class and (30) Students in
the required Class. The researcher Conducted them evenly in the
variable of ( Chronological age measured in months
,intelligence, Test of earlier Knowledge, and Test of deductive
thinking. The researcher have prepanus a test to measure the
Skills of deductive thinking (induction, extracting) Consisting of
(30) items in which the reliability, anthenticity, the Power of
discrimination, and the Coeffieient of difficulity) were
extracted. This test has been applied before and after. The
researcher has prepared the requirements of the study sueh as
the subject matter the Formula of the Behavioral aim, and the
outlines for both classes after the cheeking of the experts,
paying attention to their notes, Some adjustments have been
mude . Moreover the researcher has used the appropriate
statistical methods .In the light of the results the researcher
reached the following Conclusion:
1 -the ability of teaching prepared according to the strategy
brainstorming to develop deductive reasoning skills to the
students of the experimental group versus the control group.
2 -Following the brainstormingstrategy grade students to
improve theirwas of thinking. And this will help them to solve
their problems .
3 -the teaching of thinking is possible in light of the availability
of modern strategies, a versedteacher, material capabilities, and
the appropriate condition, for the application.
References
أوالً: المصادر العربية:
أبو جادو ، محمد علي ومحمد بكرنوفل )4112 :)تعليم التفكير النظرية
والتطبيق ، دار المسيرة للطباعة والنشر ، عمان .
أبو سرحان، عطية عودة )4111م( . دراسات في أساليب تدريس التربية
االجتماعية والوطنية، ط0 ،عمان، األردن، دار الخليج للنشر والتوزيع .
إبراهيم ، عبد الستار)0922 " )أفاق جديدة في دراسة اإلبداع" , وكالة
المطبوعات، الكويت .
ال عويد ،وصفي خلف حسين )4112:) اثر إستراتيجية العصف الذهني قي
تنمية التفكير االستداللي لدى طالب الصف الرابع اإلعدادي عند تدريس مادة
الجغرافية ،رسالة ماجستير غير منشورة ،الجامعة المستنصرية كلية التربية
األساسية .
توصيات المؤتمر العلمي العربي الثالث لرعاية الموهوبين والمتفوقين في
فترة من 09-40 تموز،عمان ،األردن )4110)تحت شعار"رعاية الموهوبين
والمتفوقين أولوية عربية في ظل العولمة ،المجلس العربي للموهوبين والمتفوقين
عمان،األردن.
جروان ،فتحي عبد الرحمن) 0999:)تعليم التفكير،دار الكتاب الجامعي
،عمان ،األردن .
ـــــــــــــ )4111:)تعليم التفكير )مفاهيم وتطبيقات (،ط0،دار الفكر للنشر
والتوزيع ،عمان ،األردن .
جامل ، عبد الرحمن عبد السالم )4111)طرق التدريس العامة ومهارات
تنفيذ وتخطيط عملية التدريس ، ط4 ، دار المناهج للنشر والتوزيعاألردن .
الجبوري،قيس صباح ناصر حسين)4112 :)أثر العصف الذهني في تحصيل
طالب الصف الرابع العام في مادة األدب والنصوص وتنمية التفكير االبتكاري لديهم
، اطروحة دكتوراة غير منشورة، جامعة بغداد، كلية التربية كلية التربية- ابن رشد.
الحصري، علي منير، ويوسف العنيزي)4111 )طرائق التدريس
العامة،ط4،مكتبة الفالح،الكويت.
روشكا، الكسندرو)0989 :)اإلبداع العام والخاص، ترجمة غسان عبدالحي،
سلسلة عالم المعرفة، العدد 22 ،الكويت.
صالح ، هناء محمد)4112:)اثر العصف الذهني في تنمية التفكير العلمي
والتحصيل
الدراسي للمرحلة المتوسطة، رسالة ماجستير غير منشورة ،جامعة بغداد ،كلية
التربية –اين رشد.
الطيطي، محمد )4111م(:تنمية قدرات التفكير اإلبداعي، ط0 ،دار المسيرة
للنشر والتوزيع ،عمان.
عبد العزيز ،سعيد )4119:)تعليم التفكير ومهاراته ،ط4،دار الثقافة للنشر
والتوزيع ،عمان ،األردن.
عاقل، فاخر)0922:)اإلبداع وتربيته،ط0،دار العلم للماليين، بيروت،لبنان .
العنبكي ،سندس عبد هللا جدوع)4114:)اثر استخدام استراتيجيات
كلوزمايروميرلوتينسونوهيلد أتابا في تنمية التفكير االستداللي واكتساب المفاهيم
التاريخية واالحتفاظ بها لدى طالب الصف الرابع العام، أطروحة دكتوراه غير
منشورة، جامعة بغداد ،كلية التربية ابن رشد .
عودة،احمد سليمان )4114 ،)القياس والتقويم في العملية التدريسية ،ط2،دار
األمل ،عمان ،األردن.
عالم، صالح الدين محمود،) 4110 : ) القياس والتقويم التربوي والنفسي،
دار الفكر العربي، القاهرة .
قطامي، نايفة)4110:)تعليم التفكير، ط 0 ،دار الفكر للطباعة والنشر
والتوزيع، عمان.
مطالقة، سوزان خلف مصطفى)0992 :)أثر أسلوب العصف الذهني في
تنمية التفكير اإلبداعي لطلبة الصف الثامن والتاسع األساسي, رسالة ماجستير غير
منشورة، جامعة اليرموك، كلية التربية والفنون.
المصادر االجنبية:
Brainstorming(20)03):Pre-passage questioning the
influence of structural importance, Journal of Education
Psychology, Vol.75, No.2.
Ebdaa, N.G.(2003):Evaluation of learning technologies
from instructional design performance support to network
system, Journal of educational technology, Vol.34, No.2,
New York, Englewood Cliff.
Wahat,O.M.(2003):Acomparison between effect of
behavioral objectives versus study question on learning of
undergraduates and Arabian biology statement, Unpublished
doctoral dissertation, Florida, State University,.
Costa,A,l.&kellick,B(2002):Discovering&Exploring
habits of mind Association Supervision .voctoria USA
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 سميرة محمود حسين

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.