The relationship of the level of achievement of students of the Department of Education and Psychology in practical education with the level of their achievement in other subjects

Authors

  • Munadil Abbas Qassem جامعة كرميان /كلية التربية /كلار

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/2011/15/2/7

Abstract

Colleges of Education are stations for preparing, training and qualifying teachers. After their graduation, they implement educational programs and curricula in all schools. Student teachers receive the education they need in the process of teaching and learning. However, real skills are only achieved in the field of practical application in schools. The quality of the teacher depends to a large extent on the programs that the student-teacher receives prior to service. Realistic first, and then on evaluating these goals and the extent to which they are achieved by the learner to find out the positive and negative aspects of the lesson activities within the allotted time, and how to manage the class in a way that contributes real to the development of the ability of the student teacher to perform his teaching duties more effectively. The practical education program seeks to achieve three goals, the first of which is to introduce the student teacher to the nature of the professional educational field that he will work in after graduation, with what this field includes of leaders, students, roles, and responsibilities, which results in him acquiring familiarity with what is expected of him to do. As a teacher later on, the second objective is to provide the opportunity for the student teacher to put what he studied in terms of educational principles, rules and theories, and educational during the stages of his academic preparation in the college into practical and actual application, so that the process of preparing him for the teaching profession can acquire its theoretical and applied dimensions, which increases As for his efficiency and effectiveness as a teacher, the third goal is to prepare the student teacher to move from the role of the student, which he is familiar with and used to in his university studies, to the role of the teacher, which is what he is expected to do after graduation, which guarantees him a gradual natural transition, that is, the period of practical education It serves as a transition period between two roles. There is no doubt that education programs can, with the diversity of specializations of faculty members, help their learners to make a successful transition from the stage of learners to the stage of active teachers. There have been many complaints from researchers and those in charge of the educational process about the poor preparation of the teacher, whose role is reflected in the students and society. The teacher teaches it in schools (Yassin, 2002, p. 7).

References

- الانصاري ، عثمان .(2010) . عوامل ضعف التحصيل الدراسي في المرحلة الجامعية .

- أبو جابر، ماجد .(1999) . التربية الميدانية لطلبة كلية العلوم التربوية ، عمان ن دار الضياء للنشر والتوزيع .

- الجعفري ، ماهر اسماعيل .(1979) . اختيار معلم تعليم الكبار وتدريبه في العراق ، رسالة ماجستيرغير منشورة ، كلية التربية ، جامعة بغداد .

- حسان,محمد.(1992).التربية العملية في دول الخليج العربي:واقعها وسبل تطويرها,مكتب التربية العربية لدول الخليج.

- الحديثي,صالح.(1998).واقع الأشراف التربوي في التربية الميدانية بكلية التربية-جامعة الملك سعود,رسالة الخليج العربي, العدد(67) ,الرياض, السعودية.

- خطابية ، عبدالله محمد .(1998) . العقبات التي تعترض تدريس العلوم باللغة العربية في جامعة اليرموك من وجهة نظر اهضاء هيئة التدريس ، جامعة اليرموك ، الاردن ، مجلة اتحاد الجامعات العربية (ع34).

- الخولي ، محمد .(1992) . التربية العملية في دول الخليج العري واقعها وسبل تطويرها ، مكتبة التربية التربي لدول الخليج .

- الديوان ، لمياء حسن .(2008) . الدراسات السابقة في مجال الترية العملية ، http://forum.iraqacad.org/viewtopic.php?f=44&t=272

- سليم ، كامل وعادل ريان .(2006). اتجاهات طلبة جامعة القدس المفتوحة نحو الاحصاء وعلاقتها بالتحصيل الدراسي في ضوء بعض المتغيرات.

- شريف ، نادية .(1993) . رآي طلبة الجامعة في اثر النظام التعليمي في اكسابهم بعض المهارات المعرفية والشخصية ، مجلة مركز البحوث التربوية ، جامعة القطر ، (ع3)

- الطيبة .(2010) . ضعف التحصيل الدراسي ، منتديات شبكة حروف للمعلم المتميز ، جامعة الامارات /كلية التربية

- عبدالله، عبد الرحمن . (1986). التربية العملية اهدافها ومبادئها ، مكتبة الطالب الجامعي ،مكة المكرمة .

- علاوي ، محمد حسين ومحمد نصر الدين رضوان :القياس في التربية الرياضية وعلم النفس الرياضي ، ط1 ،دار الفكر العربي ، 2000.

- عيسى ، احمد واسامة عبد العزيز . (1997) . الصعوبات التي تواجه طلبة كلية التربية والعلوم الاسلامية بجامعة السلطان قابوس خلال تطبيق برنامج التربية العملية ، ورقة عمل مقدمة للمؤتمر التربوي الاول ن اتجاهات التربية وتحديات المستقبل ، جامعة السلطان قابوس 7-10 ديسمبر .

- قطب ، يوسف صلاح الدين.(1976) ،التخطيط لتدريب المعلمين اثناء الخدمة وتنظيم الاجهزة المشرفة عليه في تدريب المعلمين اثناء الخدمة ، مديرية تدريب المعلمين ، وزارة التربية بغداد .

- المطلق ، فرح سليمان.(2010) . واقع التربية العملية لطلبة معلم الصف الاول في كلية التربية بجامعة دمشق وآفاق تطويرها ، مجلة جامعة دمشق (م26)(ع2،1).

- مكتب التربية العربي لدول الخليج .(1987). معلموا الغد، تقرير مجموعة هولمز ، ترجمة ونشر مكتب التربية العربي لدول الخليج ، الرياض .

- هرمز ، صباح حنا.(1984). اثر التطبيق في تغيير اتجاهات طلبة كلية التربية/ جامعة الموصل نحو مهنة التدريس .

- Yates,J.(1981).Student Teaching in England. Journal of teacher education ,(vol.32)(no.5)

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
مناضل عباس قاسم, “The relationship of the level of achievement of students of the Department of Education and Psychology in practical education with the level of their achievement in other subjects”, jfath, vol. 15, no. 2, pp. 98–119, Aug. 2023.