Effectiveness of showing the emotional side when teaching third
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/23/4/20Keywords:
Effectiveness, Emotional Way, Literary TastingAbstract
Arabic language is one of the living languages which has the ability of great giving and escorting the scientific development and cultural progress. It a developing language that proved its reliability through the ages as it has unique features which made it a language of civilization and humanity. It is precise in expressing itself and it is able to express many subordinate meaning, a feature which many other languages lack. It is rich, precise, and able to derive and generate words, developing and breeding them, and this is a proof of vividness and duration. Literature, including prose and poetry, has a social and psychological value. It aims at making a tendency of beauty and enjoying it just as the fine arts do. The reader of literature tends to feel the beauty and touch the high morals and behavior. The reading of any text remains incomplete if this reading neglects its literary fact and this aspect appears the importance of analysis which is the shifting from creator attention to the attention of text. It helps pupils to realize the literary texts in a deep, comprehensive way to know the points of beauty in the text. It also makes them work out the specific features and reasoning them. Analysis serves reading by insisting on understanding the text, good pronunciation, summarizing and working out the correct rules. Realizing the pupil level is very important to diagnose the points of strength and weakness during the process of learning which improves their level as it is a remedial and diagnosing process. It is conclude that knowing the level of students in department of Arabic language in analyzing the literary texts in the college of basic education helps in realizing the points of strength and weakness.Aim of the study This study aims at knowing the level of students of department of Arabic language in college of basic education in analyzing the literary texts through answering the following question:- What is the level of students of fourth stage in the department of Arabic language in college of basic education university of Babylon in analyzing the literary texts as it is checked by the final test?LimitationThis study limits itself to:1.Students of fourth stage in college of basic education – university of Babylon.2.A literary text analyzed by the students.Procedures The sample included (69) students (boys and girls) in the department of Arabic language divided into two sections; section (A) (35) students and section (B) (34) students. The researched randomly chose (15) students as a preliminary sample whereas the basic sample is (54) students.Tool The research dealt with the acquisitive test as a tool for the research. The test was a poetic text analyzed by the students.Statistical Devices The research used the following statistic devices:1. Person function. 2. Average.3. Percentage.Results of the Study The study showed the weakness of the level of students of D.A.L. in analyzing the literary texts since the average of the student’s acquisitive test was (33, 76).Recommendations- The study recommends the teachers to take good care of analyzing the literary texts according to the rules and principles of the literary analysis.- The teacher should be acquainted with the modern methods in teaching the literary texts.- Emphasizing on the mental abilities (analysis, composing and valuation) in teaching and testing.- Teaching more texts to be analyzed to become as a motive to the students to get literary culture.Suggestions:The researcher suggests:- A similar study in colleges of basic education all over the country.- Studying the reasons of weakness of the students in the department of Arabic language in colleges of basic education in analyzing the literary texts.
References
المصادر
ابن منظور، أبو الفضل جمال الدين بن مكرم. لسان العرب، دار صادر، بيروت، لبنان، ب ت.
أبو جناح، صاحب. المباحث الأسلوبية عند ابن جني، مجلة الأقلام، العدد (9)، 1988م.
أبو حويج، مروان. البحث التربوي المعاصر، ط1، دار اليازور للنشر والتوزيع، عمان، 2001م.
أستيتية، سمير شريف. علم اللغة التعليمي، دار الأمل للتوزيع والنشر، الأردن، 2001م.
الإمام، مصطفى محمود وآخرون. التقويم والقياس، دار الحكمة للطباعة والنشر، بغداد، 1990م.
أمين، احمد وآخران. ديوان حافظ إبراهيم، ط2، ج1، دار الكتب المصرية، 1939م.
بدوي، احمد. أسس النقد الأدبي عند العرب، ط2، نهضة مصر، 1964م.
البصري، عبد الجبار داوود. الأدب التكاملي، ط1، المؤسسة العامة للصحافة والطباعة، العراق، 1970م.
البياتي، عبد الجبار توفيق وزكريا اثناسيوس. الإحصاء الوصفي والاستدلالي في التربية وعلم النفس، مؤسسة الثقافة العمالية، بغداد، 1977م.
التميمي، ضياء عبد الله. قياس مستوى التذوق الأدبي لدى طلبة أقسام اللغة العربية في كليات التربية في محافظة بغداد، (أطروحة دكتوراه، غير منشورة)، كلية التربية ابن رشد – جامعة بغداد، 2001م.
جابر، جابر عبد الحميد، واحمد خيري كاظم. مناهج البحث في التربية وعلم النفس، دار النهضة العربية، مصر، د.ت.
الجبوري، يحيى. تأثير الدراسات الأسلوبية في تحليل النصوص الأدبية، من كتاب النصوص الأدبية، دراسة وتحليل، أصدره قسم اللغة العربية في كلية الانسانيات، جامعة قطر، دار قطري بن الفجاءة، 1983م.
حجازي، سمير سعيد. نظريات معاصرة في تدريس الأدب، دار الآفاق العربية، بيروت، 2001م.
حمدان، محمد صايل. قضايا النقد الحديث، ط1، دار الأمل، الأردن، 1990م.
داوود، عزيز حنا وأنور حسين عبد الرحمن. مناهج البحث التربوي، دار الحكمة، بغداد، 1990م.
رتيمة، محمود العيد. التحليل اللغوي ومفهوم النص، مجلة اللغة والأدب، العدد (8)، جامعة الجزائر، 1996م.
الزوبعي، عبد الجليل ومحمد احمد الغنام. مناهج البحث في التربية وعلم النفس، مطبعة العاني، بغداد، 1974م.
الزيدي، رائد رسم يونس. تقويم تحصيل طلبة فروع اللغة العربية في كليات المعلمين في قواعد اللغة العربية، رسالة ماجستير (غير منشورة)، جامعة المستنصرية، كلية المعلمين، 2002م.
ساسي، عمار. تحليل النص الأدبي ومبدأ ربط النحو بالبلاغة، مجلة اللغة والأدب، العدد (8)، جامعة الجزائر، 1996م.
السعدي، عماد توفيق وآخرون. أساليب تدريس اللغة العربية، ط1، دار الأمل، الأردن، 1992م.
السلطاني، حمزة هاشم محيميد. اثر تحليل نصوص أدبية مختارة في الأداء التعبيري لدى طلاب الصف الخامس العلمي، (رسالة ماجستير ، غير منشورة)، كلية التربية، جامعة بابل، 2002م.
سند، روبرت وارثر كاترين. الاستجواب الإبداعي وأساليب الإصغاء المتحسس (مدخل لمفهوم الذات)، ترجمة: رؤوف عبد الرزاق، مطبعة جامعة الموصل، وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، العراق، 1985م .
السيد، فؤاد البهي. علم النفس الإحصائي وقياس العقل البشري، ط2، دار التأليف، القاهرة، 1971م.
السيد، محمود احمد. في قضايا اللغة التربوية، وكالة المطبوعات، مصر، د.ت.
شحاته، حسن. تعليم اللغة العربية بين النظرية والتطبيق، ط1، مطبعة الدار المصرية اللبنانية، 1993م.
العادلي، محمد جاسم جفات. تقويم مستوى تحصيل طلبة أقسام اللغة العربية لكليات التربية في الجامعات العراقية، في البلاغة، (رسالة ماجستير ، غير منشورة)، جامعة القادسية، كلية التربية، 2002م.
العادلي، محمد جاسم جفات. تقويم مستوى تحصيل طلبة أقسام اللغة العربية لكليات التربية في الجامعات العراقية، في البلاغة، (رسالة ماجستير ، غير منشورة)، جامعة القادسية، كلية التربية، 2002م.
عاقل، فاخر. أساليب الاختبار والتقويم، ط2، دار العلم للملايين، بيروت، د.ت.
عبد الدائم، عبد الله. التربية التجريبية والبحث التربوي، ط3، دار العلم للملايين، بيروت، 1979م.
عبد العزيز، صالح. التربية وطرق التدريس، ج2، ط1، دار المعارف في مصر، 1971م.
عبد الله، عدنان خالد. النقد التطبيقي والتحليل، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد، 1986م.
عودة، خليل. المنهج الأسلوبي في دراسة النص العربي، مجلة النجاح للأبحاث، العدد (8)، جامعة النجاح، نابلس، 1994م.
الغريب، رمزية. التقويم والقياس التربوي والنفسي، مكتبة الانجلو المصرية، 1970م.
غزوان، عناد. قلق النص وحرية الإبداع، مجلة أفاق عربية، العدد (7)، السنة السادسة والعشرون، 2001م.
الفتلاوي، علي تركي. تقويم أداء مدرسي اللغة العربية في إلقاء النصوص الأدبية، (رسالة ماجستير ، غير منشورة)، جامعة بابل، كلية المعلمين، 2004م.
ك. لوفيل وك.س.لوسون. حتى نفهم البحث التربوي، ترجمة: إبراهيم بسيوني عميرة، دار المعارف، القاهرة، 1976م.
نجار، فريد جبرائيل وآخرون. قاموس التربية وعلم النفس، منشورات دائرة التربية، بيروت، 1960م.
نهر، هادي. نظرات في مشكلات حياتنا اللغوية، مجلة الضاد، ج1، رقم الإيداع في المكتبة الوطنية (570)، 1988.
وقاسم خليل. أصول تعليم اللغة العربية والدين، مطبعة الآداب، النجف، 1966م.
يس، السيد. التحليل الاجتماعي للأدب، مكتبة الانجلو المصرية، 1970.
يونس، فتحي علي وكامل محمود الناقة. أساسيات تعليم اللغة العربية، دار الثقافة للطباعة والنشر، القاهرة، 1977.
- Frank, J.D., Level of Aspira How tesan, murraay Nrya Expiration in personality, New York, Ox Ford, University, press, 1938.
- Hedyes, W. D. C., Testing Evaluation for the Sciences, California word, worth, 1966.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.